Bil Utanför StandardSpecifikationen (VW T3)

Ett sedan länge urspårat projekt. Från början skulle jag bara ha en VW-buss för att få plats med många modellflygplan i och som jag tänkte snygga till lite grann innan jag började använda den. Sen fick jag se ett riktigt snyggt kjolpaket (enligt mig) och dessvärre så "råkade" jag halka till med fingret och klicka på beställ. Sen råkade jag även halka in på någon amerikansk hemsida där det stog att det fanns folk som satte Subrumotorer i dessa gamla bussar och även att det fanns färdiga kit för just detta... Kolla tråden för att läsa mer om galenskaperna, projektet som från början skulle vara ett snyggt och praktiskt färdmedel för mig och mitt modellflygsintresse har snarare tagit över större delen av min fritid så att istället modellflyget har lite grann hamnat i andra hand.
  • 163 Följare
  • 253 680 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2019
Grimling Professionell amatör
7 augusti 2010 · 451 Inlägg

Love it <3

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Hervas
7 augusti 2010 · 2 373 Inlägg

Det lät gött!!!

Häls. Hervas
Superdtm i övrigt värdelös.
8 augusti 2010 · 613 Inlägg

Va ett tag sen man kolla denna tråden! jävlars så seriös du är! Gillart skarpt!

EPG Kärnkraftstomte
9 oktober 2010 · 766 Inlägg

Får väl göra en liten uppdatering för att visa att projektet inte står still.

Har tagit några kortare provrundor med bilen i sommar och motor och bromsar verkar fungera bra. Servostyrningen fungerar till och med RIKTIGT bra, trotts den lilla MOMO-ratten så går det nästan att fickparkera bilen med enbart ett pekfinger på ratten. Dock kändes bilen lite väl mjuk i fjädringen (trotts sänkningssats) så jag har nu ställt stötdämparna i det hårdaste läget i väntan på lite mer finjustering senare.

Just nu så sitter jag mest och väntar på lön, har blitt en hel del övertid och beredskap med mera nu eftersom att vi har haft revision så såfort stålarna rullar in på kontot om några veckor så ska det handlas en hel del härifrån bland annat: http://shop.busprojekte.de/ för att få min nyinköpta Renaultväxellåda att passa i bilen.

Såhär ser växellådan ut:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/1005091_ejmrey.jpg

Verkar vara en riktigt vettig pjäs för mitt projekt, till skillnad från AAP-lådan som är standard så ska denna växellåda tåla uppåt 300 - 350 hästar. Denna växellåda återfinns i allt från sportbilar från DeLorean, Renault och Lotus till rena transportbilar som Renault Master eller som i mitt fall i minibussen Espace. Dock så måste man vända på diffen om växellådan kommer från ett framhjulsdrivet (eller bakhjulsdrivet med mittmotor) fordon.
SFRO kräver dessutom att man byter ut hela drivlinan för att man ska kunna regga bussen som ombyggt fordon så jag hade behövt nåt annat än AAP-lådan i alla fall.

Dock så händer det ju fortfarande lite smågrejer på byggfronten också, växlingen till UN1-lådan kommer att skötas med hjälp av vajrar som ska gå under golvet hela vägen fram till växelspaken:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/1005115_zbgbeu.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/1005117_9mqjvw.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/1005121_s8x6ot.jpg

Växelspaken är ju bara provisoriskt monterad som ni kanske förstår.

Sen har jag lite äldre bilder som jag inte har hunnit visa:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/1005102_mdn19w.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/1005104_djif03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/1005111_r9azpm.jpg

Spanade in en Jetstream 32 på Oskarshamns flygplats för några veckor sedan, jag tittade bland annat in vad som gömmer sig uppe i landningsställsbrunnen och där kan jag konstatera att AN-kopplingar inte är något ovanligt inom flyget. Var föresten ganska spännande att få sig en guidad tur i och runt flygplanet. Jag som jobbar inom kärnkraftsbranchen kan konstatera att drift/underhåll av ett flygplan har ganska många paralleller med drift och underhåll på ett kärnkraftverk.

Nu åter till ämnet...

Har byggt ett rostfritt system till bilen så att jag kan provköra bilen lite utan att väcka varenda pensionär i stan:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/1005097_yga02r.jpg

Men i ärlighetens namn så är det nästan så att jag ångrar mig nu och istället skulle ha satt dit något enklare vanligt aluminiserat så länge och sen anlita Ferrita i Köping till att bygga ihop något bättre med riktiga extraktorgrenrör och som samtidigt får plats, klarar bullergränserna, låter gutt och med bibehållen markfrigång sen istället.

Bygget rullar vidare...

Senast redigerat av MagnumR (9 oktober 2010)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
3 januari 2011 · 766 Inlägg

Tråden är lite smått död, dock inte projektet...

Hade lite tråkigt och kännde för att roa mig en stund:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1035583_6y8fh4.jpg
Det handlar alltså om en plugg till att gjuta lite glasfiber på som jag slipade till.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1035593_84b7nq.jpg
Har även snyggat till växelspakskonsollen som jag skrev om i mitt förra inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1035586_dchf4a.jpg
Nu syns det kanske hur jag har tänkt mig, plywood på sidorna för att förstärka lite och sen några lager glasfiber uppepå allt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1035599_zb4lkb.jpg
Mycket spackel senare så är kåpan över växelspakskonsollen "glasfärdig" eller vad man nu ska kalla det. Rörstudsen uppepå är för växelspaksdamasken.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1035603_eeeu68.jpg
Den här damasken ska sitta på plats senare. Tufft att det var samma gänga på knoppen som i damasken, nån som vet vad det är för gänga ifall att man vill svarva till sig en egen knopp med ett inbyggt reglage för backspärren sen?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1035607_i615zw.jpg
Håller även på med instrumentbrädan, i hålet kommer hastighetsmätare, varvräknare och allt det där sitta sen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1035608_gop0o7.jpg
Översidan på panelen, den är inte ihoplimmad på riktigt än. Har bara lagt brun packtejp så att det inte ska fastna och sen lagt glasfiberspackel i skarven för att få bra passform på´t.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1035609_xofzsr.jpg
På dessa "fixturer" ska det plastas glasfiber, dessa glasfiberbitar ska bli sidorna (vänster och höger) på instrumentbrädan sen.
Som synes så får jag trängas med modellflygplan när jag bygger, en go blandning av två härliga fritidsintressen!

För övrigt så är det svinkallt i lokalen som bilen står i just nu så man får verkligen tvinga sig dit för att få någonting gjort. Men vill man köra VW-buss till sommaren så är det ju bara att kämpa på.

Har beställt ett sånt här kitt: http://www.youtube.com/watch?v=2u3gALZqczw för att kunna lägga i växlarna med min Volvo S/V70/850 växelspak. Det är även påväg en sprängkåpa som passar direkt Subaru till UN1-lådan utan adapterplattor så därför är min gamla Subaru till AAP-lådan sprängkåpa + koppling och svänghjul till salu ifall att någon är sugen. AAP-lådan går troligtvis att stoppa i någon annan äldre VW med svansmotor och med en Subbamotor där bak lär det bli fart på det hela så att säga.

Senast redigerat av MagnumR (3 januari 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
9 januari 2011 · 766 Inlägg

Nu har jag börjat att passa in min hemmabyggda instrumentpanel.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1038762_r67u4n.jpg
Från utsidan, som sagt var så ska den ju få en helt annan kulör och ytbeläggning sen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1038765_c2bz4q.jpg
Lite väl hög instrumentbräda kanske, och hörnen blev aningen för skarpa i överkanten tror jag, men men... Växelspaken ska kortas och kåpan över den konsollen ska precis som ovansidan av panelen flockas svart.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/1038767_w88caw.jpg
Japp det överflödiga glasfibret är numera bortskuret. Lägg märke till hur nära bromscylindern mina mätartavlor/visarinstrument kommer...hmm Men äh, det löser sig.

Nu är det bara att jobba på finnishen på grejerna så man kan lacka dom svarta och sen flocka dom.
Ska handla lite epoxi också så jag kan tillverka en "plåt" i kolfiber/glasfiber att sätta instrumenten i också.

Vore skoj att få lite feedback i tråden, har varit dåligt med det ett tag, är det bara jag själv som är intresserad? neutral

Senast redigerat av MagnumR (9 januari 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
TooS Hjultomte
9 januari 2011 · 1 500 Inlägg

Det ser ut o helt klart kunna bli fräckt big_smile Gillar idén tongue Keep it up.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
_Fredrik
9 januari 2011 · 2 788 Inlägg

Väldigt dåligt med kommentarer i denna tråden med tanke på vilket jobb du lägger ner på bilen!

Ser riktigt bra ut, gillar att du har så mycket egna ideer och tillverkar så mycket själv! smile

Fortsätt i denna stilen, blir kanon!

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
EPG Kärnkraftstomte
19 februari 2011 · 766 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-ee8c0f201d57342f80e51ca38f0710d2.jpg
Har tillverkat en mätartavla i kolfiber och testade att montera i visarinstrumenten.
Naturligtvis så ska det dit fler grejer som t.ex lampor och sånt senare.

Senast redigerat av MagnumR (19 februari 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Steve_Wonder
20 februari 2011 · 288 Inlägg

Gott jobbat riktigt snyggt med mätarna smile

Kolla gärna mina projekt =)
Golf MK3 Ljud & Styling http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124245
Alla som vill får rätta mig om jag har fel
Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2011 · 26 149 Inlägg

Fasen..detta har jag missat. Skall läsa allt från början smile

Edit: *läst*

Imponerad över instrumentbrädan
smile

Senast redigerat av AirOne (20 februari 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
JimProfit
20 februari 2011 · 91 Inlägg

Härligt jobbat, kul med uppdateringar !!

//Jim Profit
19alex91
20 februari 2011 · 85 Inlägg

FAN va snygg!!! Denna träd ska följas. Men fan va mycket undereds massa de kommer gå åt sen. hehe

EPG Kärnkraftstomte
20 februari 2011 · 766 Inlägg

JimProfit skrev:
Härligt jobbat, kul med uppdateringar !!

Ja nån gång emellanåt smäller det till och kommer en liten uppdatering men ofta är det inte!

19alex91 skrev:
FAN va snygg!!! Denna träd ska följas. Men fan va mycket undereds massa de kommer gå åt sen. hehe

Nån underedsmassa blir det nog inte iomed att den ska köras som sommarbil, dock kommer det att gå åt en del svart 2k-färg som jag förmodligen penslar på för enkelhetens skull.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
26 juni 2011 · 766 Inlägg

Har fortfarande inte fått något från Tyskland sad. Snart åker jag ner dit och hämtar grejerna själv tror jag.
Har istället börjat få i ordning på inredningen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-260c9d062fa8ce60633aa2ddf980ef25.jpg
Ungefär såhär kommer det att se ut, fick hem överdelen på panelen, mittkonsollen och sidobitarna från flockning för några veckor sen.

Men det fattas fortfarande en del grejer på panelen som t.ex stereo, luftintag och knappar och vred till olika saker. Dessutom måste panelen ha fler lager med klarlack eftersom att porerna i kolfibern fortfarande märks av.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-f9a1bbc8eee470a8e8babc61d5072889.jpg[/img]

Nu ska jag bara få tag i lite Partex så jag kan märka upp alla tampar som ska in i elcentralen med mera och sen börja pressa på kabelskor på dessa. Upptäckte att jag behöver en ny säkringsdosa också eftersom att ett bleck till reläet som styr vindrutetorkaren bak var avbrutet (nån som har en liggandes?).

Har föresten beställt ett överdrag till mittensätet ifrån http://www.artex.se/ tanken är att det ska gå i samma tema som framsätena.

Sen blir det väl att åka på skrotresa med Ragneteg http://www.garaget.org/Fille nån dag så man kan skaffa lite instrumentpanelsprylar från nån Golf eller Passat eller något sånt.

Nähepp, nu får det bli att fortsätta och slipa väggpaneler så dom blir färdiga nån gång.

Senast redigerat av MagnumR (26 juni 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Sakiq
26 juni 2011 · 270 Inlägg

Satan va fränt projekt, Motorn lät ju helt underbart!

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Amazonan
26 juni 2011 · 235 Inlägg

Underbart projekt ! diggar allt du gjort. Love it ! smile

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
Putteliten
26 juni 2011 · 9 078 Inlägg

Äntligen hittat tillbaka till detta projektet, läste lite för ca 1 år sen och sen tappade bort tråden. Verkligen fränt projekt!

EPG Kärnkraftstomte
26 juni 2011 · 766 Inlägg

Tänkte fortsätta med att sätta i lite inredning där bak idag men jag fick göra lite annat istället eftersom att jag tydligen har slängt gummimattorna bak. Får nog bli en skrotresa ganska snart tror jag.

Sakiq skrev:
Satan va fränt projekt, Motorn lät ju helt underbart!

Tackar!
När jag gjorde den filmen är jag inte helt säker på att det satt några ljuddämpare på, bara grenrör och kattar tror jag. Med mina Simonsdämpare så låter den inte riktigt lika högt men karaktären på boxermullret är ungefär lika.
Inte omöjligt att jag tar en tur upp till Västervik någon gång sen när allt är klart (vilket lär hända ungefär hösten 2019 om det fortsätter i den här farten men men...).

NorrRaggarn skrev:
Underbart projekt ! diggar allt du gjort. Love it ! smile

Kul att det man gör uppskattas av fler än jag själv smile

Putteliten skrev:
Äntligen hittat tillbaka till detta projektet, läste lite för ca 1 år sen och sen tappade bort tråden. Verkligen fränt projekt!

Thanx!
Nej det är aldrig bra att tappa tråden... smile

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
7 augusti 2011 · 766 Inlägg

Har efter över ett halvårs väntan äntligen fått en del av mina grejer jag har beställt från Tyskland. Har bland annat roat mig med att koppla en hel del el i instrumentpanelen under tiden jag har väntat.
Det jag beställde var adaptersprängkåpa Subaru --> Renault, drivaxelflänsar, fästkonsoll för hela växellådan, wirespel för att sköta växlingen samt en packningssats till lådan.

Nu har jag fått sprängkåpan, drivaxelflänsarna samt en ingående axel för att passa Subarulamell (som han "bjussade" på för att jag har fått vänta så länge).

Han som jag handlade delarna av tyckte även att jag borde byta upp mig när det gällde drivaxlarna till den typen av drivaxlar som återfinns på 16" Syncro eftersom att knutarna på dessa är 108mm istället för mina som är 100mm. Dessutom är de 6 skruvarna för att fästa drivknutarna i drivaxelflänsarna M10 istället för M8 på de som sitter på nu (eller var det M8 vs M6 kommer inte ihåg, de nya är i alla fall grövre). Därför fick jag även med adaptrar för att få ett par 108mm drivknutar att passa på de befintliga naven.

En grej som jag gärna skulle vilja ha reda på är om drivaxlar till 16" T3 syncro och drivaxlar till Porsche 930 turbo är samma sak? För i så fall funderar jag på att handla ett sånt här kitt: http://burleysmotorsports.com/index.php … ucts_id=35
jag blir ju även tvungen att handla ett nytt hastighetsmätarhjul (som monteras på ena drivaxelflänsen vid växellådan).

Bilder...

...är kanske något man vill se när man läser en projekttråd istället för en massa text bara...

Provade att montera dit nya sprängkåpan och drivaxelflänsarna på Renaultväxellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-8688fef92dede5c8ea8582b4f11e3bd7.jpg
Gammal växellåda i bakgrunden vs nya hitom, Quaifediffen som ska få bo i UN1-lådan närmast syns också på bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-564e94ce8f34300de5f9180c88d7bb30.jpg
Både gamla och nya växellådan är utrustade med sprängkåpa som passar direkt mot Subarus boxermotorer. Den ena tillverkad i Tyskland den andra i USA. Den gamla har intern slavcylinder till kopplingen men den nya kör med samma slavcylinder som sitter orginal på bussen iomed att det är en helt annan typ av koppling på Subarus turbomotorer/ Jag kommer att köra med WRX-koppling.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-7e153e5c0f56c3921c50def2104e6db7.jpg
Måttet från motorfläns till drivaxelflänsens kant på den gamla växellådan är 164mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-e9ab9657a4aa23624deb738d58e27a43.jpg
Drivaxelflänsens diameter är 106mm.

106/2 = 53mm
164 + 53 = 207mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-54bc9bdbb7a25039ed884bad2aa38c4c.jpg
Måttet från motorfläns till drivaxelflänsens kant på Renaultlådan är 119mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-31ff6e7e35c99791fbb29a9e5de36e4c.jpg
Diametern på de nya drivaxelflänsarna är 116mm.

116/2 = 58mm
119 + 58 = 177mm

Nu ska vi se här...
Man måste ju montera den nya växellådan och anpassa allt efter drivaxlarna eftersom att drivaxelflänsarna måste hamna precis mitt utför naven på hjulen så att inte drivaxlarna får arbeta i någon konstig vinkel utan så rakt som möjligt ska det vara...

Avståndet till "motorflänsen" till centrum på drivaxelflänsen på gamla växellådan är 207mm och samma mått på den nya är 177mm.

207 - 177 = 40mm

Alltså kommer motorn numera att hamna fyra centimeter längre fram i bilen vilket ju både har possitiva och negativa egenskaper:

+ Viktfördelningen på bilen (CG-punkten) hamnar något närmare mitten av hjulbasen istället för lite närmare bakhjulet, knappt märkbart men i alla fall...

+ Lite mer utrymme att mecka med generator, styrservopump och remmen till dessa

+ Lättare att ta i och ur motorn iomed att fästena till motorupphängningsbalken inte lär ta i en plåt i bakänden som den alltid har gjort tidigare.

- Motorn satt så jäkla bra i den possitionen den gjorde tidigare, såg ut som att det var levererat så från fabrik, motorn satt verkligen mitt i motorutrymmet och alla avstånden var helt måttanpassade.

- Lär få bygga om en del detaljer för att få saker och ting att passa tillexempel så lär jag inte kunna använda orginal insugningssnorkel längre då den lär ta i både eldosan på vänster sida i motorutrymmet och kanten på luckan till motorutrymmet + att luftfiltret hamnar lite fel, vill ju att motorn ska andas in så kall luft som möjligt. Vill ju att allt ser ut att vara orginal ju!

Kolla bilden så förstår ni hur jag menar med insugssnorkeln:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/757379_t13t5p.jpg
Kolla eldosan uppe i vänstra hörnet...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/855293_juxtdx.jpg
Detaljstudie på hur nära kanten på luckan den sitter.

Har även byggt vidare lite grann med inredningen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-cee83e3b291b6cb41ac34be7b6fc469a.jpg
Stereo och reglage för värmen är på plats, de små hålen är för elhissarna. Det som fattas är ett hål för ett reglage till en fläkt.

Och PS Stereon förvarar jag på ett annat ställe än i garaget ifall att du ser detta och funderar på att göra ett oanmält besök i lokalen när jag inte är där, men alla som är intresserad av min tråd är väl ärliga människor? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-f25b2444d7c66f3f241016cea30e8131.jpg
Har även hittat ett par passande luftintag till panelen som var tillräckligt små för att passa på vänster sida där det är rätt trångt med vred till lyset och instrumentkluster och allt, här är dock som synes höger luftintag.

Kan även tala om att den gamla växellådan komplett med Torsendiff, Subarusprängkåpa, Subarusvänghjul, tryckplatta, lamell och slavcylinder är till salu. Kommer lägga ut denna på Blocket inom de närmaste dagarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-9767128de476d699afb8da2dc2254d22.jpg
Det som behöver göras är att montera in diffen samt när man ändå har lådan isär skaffa en liten "plåtbit" som finns att köpa ifrån Tyskland som gör att smörjningen till 4:an och 5:ans växel blir lite bättre. Denna går inte på särskilt många hundralappar.

Nu ska jag bara ta reda på varför jag inte har fått mina andra grejer än samt börja kapa ur lite för den nya växellådan.

Senast redigerat av MagnumR (7 augusti 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang