Lufttryck i däcken?

Majk_ Öhh
20 september 2007 · 272 Inlägg

selle90 skrev:

Almen_88 skrev:
såhär var det i dom innan jag fyllde upp till 2.5

högerbak: 2.0
vänsterbak: 2.3
högerfram: 2.4
vänsterfram: 2.4


men jag tror nog ändå att jag ska lämna in den på framvagnsinställning... den drar fortfarande ibland till vänster, förstår inte varför det är bara ibland..

är de när du kör lr vid inbromsningar? 
annars kanske kolla bromsarna då om inte de är gjort på ett tag.
min drog lite till höger innan ja fixade bromsarna.

i början var det både när jag åkte rakt fram och när jag bromsade så då bytte jag bromsarna och då försvann det när jag bromsade men fortfarande drar den till vänster när jag åker rakt.


pulk skrev:
Eftersom du säger det bara drar ibland så är det mkt troligt du har ett fjäderbenslager som håller på att skära. Kolla in i främre hjulhuset upp mot fjädern sammtidigt som nån styr fullt åt vänster/höger. Kolla så fjädern svänger mjuk med och inte hoppar fram. Är det svårt att se så lyft upp hela framändan på bilen och vrid däcken så känner du om det rör sej rätt. Kan också vara hjulinställningen men antagligen inte då det bara är ibland...kan vara en ventil i styrservot som inte stänger rätt också men tror mest på fjäderbenslagret.

Ska kolla upp det där... kanske därför jag tycker den kränger lite väl mkt om man jämför med farsans golf..
får slita med mej farsan ut i garaget till helgen och kolla upp det, tack för tipset

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
BoraV6
20 september 2007 · 677 Inlägg

Absolut_Audi skrev:
När ja va praktiserade på bilverksta så la vi i 2-2½ kg i alla däck, även om de var låg profil och 18", största jag behandlade var till en jeep på 22" och samma luft tryck i den me, 2- 2½ kg.

Med 2 kg står ju dom flesta bilarna med "synligt" för lite luft.

Masterworks
20 september 2007 ·

BoraV6 skrev:

Absolut_Audi skrev:
När ja va praktiserade på bilverksta så la vi i 2-2½ kg i alla däck, även om de var låg profil och 18", största jag behandlade var till en jeep på 22" och samma luft tryck i den me, 2- 2½ kg.

Med 2 kg står ju dom flesta bilarna med "synligt" för lite luft.

Hjulet ska ju inte vara helt runt, då lär du få trycka i på tok för mycke!

Edge EVOLUTION GARAGE
28 mars 2008 · 1 837 Inlägg

Lånar tråden lite.
En del har ju hänt på däckfronten sedan man en gång bara pytsade in lite luft på känn typ nånstans runt 2.2-2.3 bar.

Undrar nu hur det egentligen är med lufttryck kontra nya däck.
Vad jag hört så skall den "nya" generationen däck inte bli ballongaktiga som däcken blev förr om man slängde i för mycket luft och då för stort tryck.
En kompis till mig har sagt att jag lätt kan ha 3-3,5bar i mina 17" are om jag tex kör på bana, det skulle bara vara bra eftersom när bilen kränger/däcket kränger i förhållande till fälgen så sparar jag fälgkanten vid mycket kräng eller curbs.
Har visserligen bara kört bana en gång i ösregn så jag vet inte hurvida detta stämmer då det inte var så bra grepp eller gick någe vidare fort.

Till vinterdäcken då. Jag kör med dubbfria Nokian, som visserligen är så got som slut fram i dagsläget.
Vad bör man har för tryck?
Är det samma med vinterdäck som för sommardäck att man kan ha högt tryck utan att de tappar formen?
Jag slängde i 2.5bar förut idag.
Hade ingen vattenplaning på vägen ner hit till göteborg som jag brukar kunna känna på vid ösregn annars.
Kan det verkligen gjort skillnad?

//Edge
Xioz
28 mars 2008 · 122 Inlägg

allt beror på profilen du har smile

What you doing?
kvistarn
28 mars 2008 · 49 Inlägg

på tex en saab med 17" så är det ca 3.0 runtom, blir lagom då.
beror ju på hur tung bilen är med.

Man får vänja sig...
frasse4
28 mars 2008 · 736 Inlägg

Det är mängden luft som lyfter bilen, inte trycket. Därför kan man inte ge ett generellt mått. Dock brukar lågprofildäck ha mindre volym och man måste då öka trycket. På ex en jeep har man stora däck och kan klara sig på mycket lägre tryck. Titta på en taktor, där kan man ju klara sig på under 1 kg. Titta på däcken är mitt bästa tips, man brukar ju se ganska lätt om det är lagom i...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Edge EVOLUTION GARAGE
29 mars 2008 · 1 837 Inlägg

Ok.. tänkte mest på det jag hörtom däckens förstärkning.
Att de inte skall "tappa" form om man pytsar i en massa extra luft, om om det var samma för vinterdäck om sommardäck.

Körde med 3 bar i sommardäcken i somras tyckte inte jag märkte nån direkt skillnad mot de 2,5-2,7 jag hade i innan. 225/45ZR17 däck.
Fyllde på till 2,5 bar på framdäcken som är 195/55R16, märkte heller ingen direkt skillnad.
Aja.. går på känsla för det mesta annars, funkat bra hittills. wink

//Edge
Greatsnyggo saabtok
29 mars 2008 · 1 306 Inlägg

ja kör på 3 bar runt om då är de 225/45 17  ...När ja köpte bilen var de bara 2,7 i de  och ja tyckte de slet mer på däcken ..

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

Vad ska man ha för lufttryck i en 255/30 20 ??

Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

Evo-Offer skrev:

Makemehappy skrev:
Vad ska man ha för lufttryck i en 255/30 20 ??

ring till ngn däckfirma så får du exakt lufttryck

alla säger olika. En säger 2.8 en säger 3.0 en annan säger 3.2

volvoentusiasten
31 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Evo-Offer skrev:

Makemehappy skrev:

Evo-Offer skrev:

ring till ngn däckfirma så får du exakt lufttryck

alla säger olika. En säger 2.8 en säger 3.0 en annan säger 3.2

lägg dig på 3 då och kolla...

Kör det som passar däcken bäst.  Du får testa dig fram lite. Men de listor som folk har skrivit tidigare är en bra början.

Jag körde 2.5-2.6 förut på mina 235/45/17 men då hoppade bilen runt och var väldigt spårkänslig. Nu kör jag 3.0 runtom och alla problem är borta.

Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

linuslinje skrev:

Evo-Offer skrev:

Makemehappy skrev:

alla säger olika. En säger 2.8 en säger 3.0 en annan säger 3.2

lägg dig på 3 då och kolla...

Kör det som passar däcken bäst.  Du får testa dig fram lite. Men de listor som folk har skrivit tidigare är en bra början.

Jag körde 2.5-2.6 förut på mina 235/45/17 men då hoppade bilen runt och var väldigt spårkänslig. Nu kör jag 3.0 runtom och alla problem är borta.

preecis det e mitt problem med bilen. Spårkänslig och ratten rycker hit och dit. Tror du att jag kan få bort spårkänsligheten med rätt lufttryck trots att jag har 255/30 20

nyman_666
2 april 2009 · 130 Inlägg

Hellre för mycket luft än för litet. Många biltillverkare anger allt för lite tryck. Kör man med lite tryck så drar bilen garanterat mera soppa och så har du däcken släta i mitten före dom är släta ute i kanterna. Lägger man för mycket tryck så blir det inte kalle anka däck för det.. tvärtom. kör man med för lite tryck så kastar centrifugalkgraften ut däckets mitt desto fortare du kör. 2.8bar har jag i mina 225/40-18 och de har funkat fint smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
nyman_666
2 april 2009 · 130 Inlägg

Kom även ihåg att för varje 10 grader kallare temperatur ute så sjunker däcktrycket med 0.1 bar...  Och blir det varmare så ökar trycket smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
volvoentusiasten
2 april 2009 · 4 005 Inlägg

Makemehappy skrev:

linuslinje skrev:

Evo-Offer skrev:

lägg dig på 3 då och kolla...

Kör det som passar däcken bäst.  Du får testa dig fram lite. Men de listor som folk har skrivit tidigare är en bra början.

Jag körde 2.5-2.6 förut på mina 235/45/17 men då hoppade bilen runt och var väldigt spårkänslig. Nu kör jag 3.0 runtom och alla problem är borta.

preecis det e mitt problem med bilen. Spårkänslig och ratten rycker hit och dit. Tror du att jag kan få bort spårkänsligheten med rätt lufttryck trots att jag har 255/30 20

Med så stora däck så kommer du alltid ha en extra spårkänslighet, men ös i mer luft och pröva dig fram. Jag skulle kanske prova med 3 bar och och sedan öka/minska beroende på hur bra det går.

oxxo
2 april 2009 · 9 Inlägg

gå efter storleken på fälgen när du ska kolla luften:D brukar stämma rätt bra på dem  flesta vanliga personbilar.

15 tum 2,5 bar
16 tum 2,6 bar
17 tum 2,7 bar
18 tum 2,8 bar

men en regel som gäller för alla dagens däck är hellre lite för mycket luft än för lite.

p.s vill man slippa problemet med att lufttrycket ändrar sig beroende p om det är varmt eller kallt ute så kör på nitrogen istället

85an
3 april 2009 · 249 Inlägg

Tycker du ska dra i 3.0, mjuk+lågprofil är inte kul

viccoA
3 april 2009 · 3 109 Inlägg

Edge skrev:
Lånar tråden lite.
En del har ju hänt på däckfronten sedan man en gång bara pytsade in lite luft på känn typ nånstans runt 2.2-2.3 bar.

Undrar nu hur det egentligen är med lufttryck kontra nya däck.
Vad jag hört så skall den "nya" generationen däck inte bli ballongaktiga som däcken blev förr om man slängde i för mycket luft och då för stort tryck.
En kompis till mig har sagt att jag lätt kan ha 3-3,5bar i mina 17" are om jag tex kör på bana, det skulle bara vara bra eftersom när bilen kränger/däcket kränger i förhållande till fälgen så sparar jag fälgkanten vid mycket kräng eller curbs.
Har visserligen bara kört bana en gång i ösregn så jag vet inte hurvida detta stämmer då det inte var så bra grepp eller gick någe vidare fort.

Till vinterdäcken då. Jag kör med dubbfria Nokian, som visserligen är så got som slut fram i dagsläget.
Vad bör man har för tryck?
Är det samma med vinterdäck som för sommardäck att man kan ha högt tryck utan att de tappar formen?
Jag slängde i 2.5bar förut idag.
Hade ingen vattenplaning på vägen ner hit till göteborg som jag brukar kunna känna på vid ösregn annars.
Kan det verkligen gjort skillnad?

Jag kan inte hålla med din kompis!
Du skall ha betydligt lägre däcktryck på bana än vad du har i trafiken...
Har du för högt däcktryck så ökar värmeutvecklingen och däcken överhettar fort.
Jag experimenterade med däcktryck mellan 1.8 och 2.4 förra säsongen på min racebil. Runt 1.8 gick den som bäst.
I mina andra bilar kör jag på högre tryck såklart då jag vill minska buller och rullmotstånd samt få jämnt och fint slitage.

Frosted
3 april 2009 · 1 878 Inlägg

kör med 3kilo, med 18" och 225/40 runt om.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang