Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..ibland så händer det saker..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag gör så gott jag kan.
  • 110 Följare
  • 546 552 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juli 2021
Knugcab
20 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Den såg fin ut.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
teamvolvoracing Trucker
20 juli 2010 · 1 220 Inlägg

gå frammåt! sånt gillas! ska du nå mer åt boda i veckan?

Vissa är bara bättre än andra!
Mack Forum- och sitemoderator
20 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Volvo544special65 Kul att höra smile Fasen..dom kan det inte finnas många av. Hade gärna varit spekulant på den, om den hade varit till salu smile

teamvolvoracing Vet inte riktigt vilken dag jag hade tänkt lägga mig under Mazdan och skrika svordomar men vill du följa med så kan vi väl ta det nån dag här framöver? tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
24 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100724


Atjoooo! Detta är sagt ett par gånger under dagen som gått. Åkte direkt efter jobbet i morse, och helt enkelt sov hos föräldrarna, så man redan var på plats när man vaknade, och kunde sätta igång.
Avgassystemet SKA dit, vare sig det vill eller inte.

Så idag har man legat under bilen mestadels och helt enkelt jävlats. Justerat en hundratals gånger tror jag, och kapat här och där för att det ska passa. Skruvat dit...och insett att det inte passar. Bara att skruva lös och justera.
Så har det hållt på.
Den köpta upphängningen dög dessutom inte, så en ny tillverkades av ett sådant band som farsan hade liggandes i garaget. Vet ej vad dom heter..men..ja dom funkar någorlunda.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/968788_3q1tnr.jpg
[Tagen 100724]*Den inköpta upphängningen dög inte, så det blir till att prova såna här..vaddomnuheter. Band av nåt slag som farsan hade liggandes..*

Tror att det kommer fungera detta. Blir en hel del "special", men förhoppningsvis blir det bra. I morgon skall jag tillverka en hållare av vinkeljärn, som skall monteras bak. Detta kommer nog göra en hel del för hela upphängningens skull, har jag en känsla av.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/968791_9y1bwn.jpg
[Taget 100724]*..efter mycket svärande, och ett par timmars slit så ser händerna ut så här..*

Sakta men säkert..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
te_wik Forummoderator
25 juli 2010 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/968788_3q1tnr.jpg
[Tagen 100724]*Den inköpta upphängningen dög inte, så det blir till att prova såna här..vaddomnuheter. Band av nåt slag som farsan hade liggandes..*
.

Spikband big_smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
25 juli 2010 · 26 155 Inlägg

te_wik skrev:

AirOne skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/968788_3q1tnr.jpg
[Tagen 100724]*Den inköpta upphängningen dög inte, så det blir till att prova såna här..vaddomnuheter. Band av nåt slag som farsan hade liggandes..*
.

Spikband big_smile




Mvh Tommy

Så kanske dom heter ja..haha. Tack smile
Förresten..blev inget skruvande denna söndag. Regnade ute, som pricken över i:et så det var bara att packa ihop och åka hem sad
Önskar jag hade ett garage att hålla till i..varmgarage..med massor av verktyg och plats..mm *drömmer mig bort*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
29 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100729



Jahapp då har man varit igång igen ett par timmar. Och äntligen, äntligen har jag måhända funnit en lösning på upphängningen till avgassystemet.
Eftersom de där spikbanden inte höll måttet, och det hela egentligen såg rätt tattarmässigt ut, så funderade jag på om det hellre skulle funka med upphängningen som satt på avgassystemet orginal.
Denne var dock svetsad på ljuddämparen, så det tog ett tag att få lös den.

Väl lös så borrades det två hål i denne platta, och det blev så här:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/971312_domdtg.jpg
[Tagen 100729]*..version trehundra av upphängningen..ungefär. Trodde detta skulle fungera men..det ville det ju inte nej..*

Men som sagt. När hela historien var monterad igen så fattades det ju några centimeter för att det skulle bli optimalt. Det var bara att plocka ner allt igen och fundera på nåt nytt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/971314_cfwf2x.jpg
[Tagen 100729]*..version..femhundra känns det som. Och det slutgiltiga. Än en gång värdelösa svetsfogar men huvudsaken de håller fast upphängningen i alla fall..*

Så jag annamade orginalet, och helt sonika svetsade fast plattan såsom det satt på orginalsystemet. Första gången..gick sådär. Mitt uppe i allt så råkade det hela lossna..så andra gången tog jag i rejält och..ja sömmarna blev ju..sådär tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/971316_r1xsq8.jpg
[Tagen 100729]*...det SKA sitta..haha..*

Och tamesjutton om vi inte gjorde några framsteg i och med detta. Fram sitter det som ett smäck, mot skarven. Upphängningen - den nyss nämnda - sitter så det ser ut som orginal. Dock var man ju såklart tvungen att modifiera röret som går ut från burken baktill, för att det inte ska ta i bakaxeln..roll
Så nu är det rördragning kvar baktill.

Upphängningen bak splittade jag, och använde mig av den övre delen, för att använda som "krok" till den nya upphängningen. Tror detta kommer funka, men först så slipades orginalet ner och lackades.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/971317_70p0fa.jpg
[Tagen 100729]*..halva upphängningen bak. Uppdelad, nedslipad och lackad svart..*

Under tiden som man sedan låg under bilen bak, och undersökte vart det är bäst att dra rören - 2 tum tänkte nog aldrig Japanarna att bilen skulle ha när de gjorde den i fabriken.. - så kom jag även på att man nog ska slipa ner undersidan och dra ett par lager med body först, innan man monterar klart avgassystemet.
Tur det är väldigt lite rost under bilen bara. Knappt nåt, lustigt nog smile

Detta var allt jag hann idag innan regnet och blåsten gjorde sig påmind..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
31 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100731


Blir en skriftlig uppdatering detta. Fick en snilleblixt nämligen. Har kommit fram till att jag banne mig skall lägga mig med borrmaskinen och sådana där bollar och helt enkelt ta bort det värsta skräpet undertill - i hjulhusen bak och runtomkring - och sedan lägga ny body. Ser ut som att nåt liknande har suttit där sedan fabrik - eller någon verkstad? -  men detta är det bara små, små flagor kvar av.
Prioriterar detta arbete, eftersom jag annars måste ner med avgassystemet IGEN för att kunna slutföra det hela.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
1 augusti 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100801


Ny månad, och nya spektakel. Idag var man redan på plats vid halv åttatiden på morgonen, men innan frukosten var intagen och huvudet hade vaknat till så var väl klockan lite över tio innan man kom ut likt förb..
Hursomhelst.

Med lite skyddsutrustning på - ja jag ser ju bara med ett öga så jag är gärna varsam med den syn jag har - och lite annat så satte man igång med att lägga sig under bilen och började slipa. Detta gick relativt enkelt då den gamla underredsmassan - eller vad det nu var - endast fanns kvar i flagor, så även om det var slitsamt att ligga och slipa så gick det relativt fort.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/972461_6yxt21.jpg
[Taget 100801]*..då sätter man igång då..tur man har skydd tongue*

Att det sen är busenkelt att lägga bodyn, då den är på sprayburk - skadar ju inte ett dugg. Lite krångligt att komma åt överallt, men är man vig som jag är..*hostharkel*..så löser även det sig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/972463_3ruasw.jpg
[Taget 100801]*...efter splipning med borrmaskinen och en sådan trådboll..och sedan ett duktigt lager med body..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/972464_c5uc61.jpg
[Taget 100801]*..och även här gick borrmaskinen och bollen fram..den gamla underredsmassan satt lätt, och nästan ingen rost..*

Då bodyn var lagd - nu är ungefär halva bilens underrede klart eftersom jag måste vända på bilen för att komma åt den andra sidan - så satte jag igång med avgassystemet igen. Fick modifiera lite inför rördragningen - en flärp stack ut från tanken - men nu tror jag att det hela är på väg att lyckas.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/972465_i3ikkk.jpg
[Taget 100801]*...det tar sig som mordbrännaren sa när stövelskaften stod i brand..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/972466_soaczv.jpg
[Taget 100801]*..och så här blev "ändröret"..svetsfogarna blir bättre och bättre..*

Kommer även att svetsa på böjen som går över bakaxeln. Då blir det enkelt att montera/demontera utifall det behövs. I alla fall så hoppas jag att det går att få dit röret om jag svetsar dit böjen..det får vi se helt enkelt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/972468_an221v.jpg
[Taget 100801]*...och så såklart kom regnet..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
3 augusti 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100803


Ringde idag och undersökte om där fanns en spray man kunde använda till att försäkra sig
om att avgassystemet inte skulle rosta sönder det första det gör, väl monterat.
Klart det fanns det. Svart, och silver.
Blir nog silver..eller vad tycker ni? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
te_wik Forummoderator
3 augusti 2010 · 12 813 Inlägg

Kör på silver, passar bra mot den mörka bodyn sen.

Men du, det är skitbra att du använder skyddsmask, hörselkåpor osv men pallbocken gör ingen nytta såhär
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/972464_c5uc61.jpg

Även om jag ser att du har domkraften ännu som håller upp bilen så kan det bli farligt ifall domkraften ger sig och bilen har en bit att falla innan den landar på pallbocken. Speciellt om domkraften och pallbockarna står på lösa stenar (viker sig lätt). Var rädd om dig och alla ni andra också - olyckor händer när man minst anar det!



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (3 augusti 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
3 augusti 2010 · 26 155 Inlägg

te_wik skrev:
Kör på silver, passar bra mot den mörka bodyn sen.

Men du, det är skitbra att du använder skyddsmask, hörselkåpor osv men pallbocken gör ingen nytta såhär
http://www1.garaget.org/gallery/archive … c5uc61.jpg

Även om jag ser att du har domkraften ännu som håller upp bilen så kan det bli farligt ifall domkraften ger sig och bilen har en bit att falla innan den landar på pallbocken. Speciellt om domkraften och pallbockarna står på lösa stenar (viker sig lätt). Var rädd om dig och alla ni andra också - olyckor händer när man minst anar det!



Mvh Tommy

Ah jo..visserligen ljuger bilden lite för vikten är egentligen mest på pallbocken, men jag förstår vad du menar. Är ibland dock lite slö och sätter inte dit pallbocken på det allra ultimataste sättet..så jag ska försöka skärpa mig tongue

Silver tror jag kommer funka bra också. Tror jag kör på det smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Knugcab
4 augusti 2010 · 5 111 Inlägg

Åfan, har alltid trott att de här har haft bladfjädrar bak! :S

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mack Forum- och sitemoderator
4 augusti 2010 · 26 155 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Åfan, har alltid trott att de här har haft bladfjädrar bak! :S

Nej, på dessa är det sportiga stötdämpare av oljetyp som gäller smile
Dock är dessa ungefär lika gungiga som en eka på stormigt hav..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
4 augusti 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100804



Av någon anledning så hatar han mig. Eller, rättare sagt. Han är arg på mig. För idag när jag låg under och skruvade som värst, så såg han till att jag fick en smocka i ansiktet. Rakt över ögat, så det riktigt sjöng i skallen.
Vet inte vad problemet är. Vill ju bara hjälpa, och allt man får är skrapsår och blåmärken..
Aja.

Idag var domedagen. Avgassystemet SKULLE dit, om det så var det sista jag gjorde. Tror att det sammantaget idag blev monterat och lösmonterat runt fyra gånger. Var det inte ett rör som var för långt så var det nåt som inte passade. När röret blev lagom långt så gick det inte att trä på slutdelen för då hade jag lyckats klämma ihop röret så det var ovalt..bara att ställa sig och klämma ihop det så det blev runt igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/974754_wanhkk.jpg
[Tagen 100804]*..sista rörböjen, färdigsvetsad, lackad och klar..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/974755_nfqkh0.jpg
[Tagen 100804]*..lite detaljarbete. Lägg märke till att övergången mellan den värmetåliga färgen och själva burken slutar en bit in och inte på röret..*

Medan dessa låg på tork, så var jag även in under bilen igen och la extra body där jag inte kom åt tidigare. Plus modifierade en plåtbit som var tvungen att likvideras i rumpan, för att det inte skulle ta i avgassystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/974756_frxtqa.jpg
[Tagen 100804]*..och så här blev resterande delen efter lackering. Färgen tål för övrigt 600 grader så..förhoppningsvis så sitter den kvar..en stund i alla fall..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/974758_byd13v.jpg
[Tagen 100804]*..och så här blev det där de båda ändarna möts. En liten men ack så naggande god rörbit fick agera i mitten så att längden blev som den skulle..plus att det är enkelt att montera och demontera utifall det behövs..*

Väl bekommet och modifierat, så hängde det plötsligt på plats. Allt kändes lagom stumt och bra.
..Visserligen var burken emot kardanaxeln, men efter lite ruckande och justerande så låg den inte längre mot. Allt kändes toppen. Gummiupphängningen på mitten var kvar - orginalupphängningen alltså - och dessutom blev det en lagomt modifierad upphängning bak, så det inte blev stumt men ändå bra upphängt - så det kändes toppen när jag började stöka undan, och satte ner bilen på hjulen..
BONK, sa det då.

Dum som jag är så tänkte jag ju inte på att bakaxeln sjunker ju in mot karossen när bilen när fjädrarna/dämparna belastas. Så det var bara att hissa upp igen och började modullera om.
I regnet som föll så blev det som följande: ljuddämparen blev vriden en aningens aningen, så upphängningen till den belastades en aning extra. Detta, plus att jag vred rördragningen bakåt lite snedare, gjorde att den kom högre upp, och det hela såg bättre ut. Visserligen låg nu burken åter igen emot kardanaxeln men det var en chansning.
Och jag tror att chansningen höll, för det klonkade ingenstans när jag sen sänkte ner bilen. Lade mig under och slet i hela systemet och ingenting hördes.

Har jag lyckats tro..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
bmx
5 augusti 2010 · 7 100 Inlägg

om alltid ligger fritt så är det lungt,men gick systemet att röras lite så är det bra smile
körde underreds massa i mina hjulhus på mazdan ja med,fast ja penslade,fyffan säger ja..........

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
5 augusti 2010 · 2 100 Inlägg

Tjusigt! Vad använde du för färg? smile

Tja!
Mack Forum- och sitemoderator
5 augusti 2010 · 26 155 Inlägg

bmx Jodå, systemet gick att röra utan att jag hörde nåt. Glömde säga att jag gissar på att när bakaxeln sjönk "längre in" mot karossen, så följer ju även kardanen med, vilket gör att burken inte längre tar i. Tadaaa.. tongue

Dennis_999 Jadu..nu har jag ju förstås inte flaskan här men det var en gulaktig etikett där det stod att den klarar 600 grader, och är silver. Grym täckförmåga tycker jag det var också. Kostade 114 kronor på Autotjänst smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
6 augusti 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100806


I morgon blir det provstart med nya avgassystemet. Blir intressant att se om det över huvudtaget kommer att kunna sitta som det gör, och för övrigt kommer fungera.. (med tanke på att det är ens första avgasrörsbygge mm..)

Funkar det så skall jag sen lägga mig och ta andra sidan med rostskyddet, så golvet blir komplett.
Efter detta blir det nog till att byta ut lite dåliga slangar under huven smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
teamvolvoracing Trucker
6 augusti 2010 · 1 220 Inlägg

Bara att höra av dig om du vill ha sällskap! ä hemma i helgen så. och som vanligt så se de bra ut även om de nu inte va nån bild just nu tongue

Vissa är bara bättre än andra!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang