Kamremsbyte på Audi A4 1.8t

menola
18 september 2007 · 36 Inlägg

Tjenixen!

Någon som gjort kamremsbyte själv på en Audi A4 1.8t?
Hur gör man? Finns det vettiga böcker till bilen, vilken i så fall?

menola

NaNda
18 september 2007 · 10 Inlägg

Du skriver ju inte vilken årsmodell men iom det e dags för ett byte så gissar jag på 99-01 och Jag har en Heynes Audi A4 bok.. där står faktist allt förklarat i detaljer med bilder.
Verkar inte så hemskt komplicerat men det är noga och mycket kan ta skada om man råkar montera fel.

boken inhandlas på biltema billigast. tror jag gav 249kr. berätta gärna hur svårt det var osv.. är mycket intresserad då jag måste byta min kamkedjespännare, därav kamaxlarna måste lyftas osv.

menola
19 september 2007 · 36 Inlägg

ah, en -97:a 26000mil.

Har du något ISBN nummer på boken?

Senast redigerat av menola (19 september 2007)

Skrotis Ägare till en Volvo XC 70
19 september 2007 · 62 Inlägg

Tja!

Jag har ju bytt några sånna där kamremmar i mina dar det är ganska enkel om man vet hur man ska göra smile och hur allt sitter.

MVH Richard

menola
19 september 2007 · 36 Inlägg

Skrotis skrev:
Tja!

Jag har ju bytt några sånna där kamremmar i mina dar det är ganska enkel om man vet hur man ska göra smile och hur allt sitter.

MVH Richard

Har lossat en vattenpumb på en Chrysler V6 själv. Sitter kamremen på framsidan av motorn? Hur mycket måste man ta bort? Var köpte du kamremen, tänkte bästa kvalite/pris?

menola

isakare
20 september 2007 · 272 Inlägg

Plättlätt om man tar bort fronten först.

http://www.garaget.org/gallery/archive/36238/156723_3b9ds6.jpg
Kamremsbyte Passat

Åker helst på is =)
DaAddez Volvofreak
20 september 2007 · 356 Inlägg

Hahah den va bra..  så alla se till smäll fronten o sen byt kamrem...:PPP

// Andreas
S40N T5-04
isakare
20 september 2007 · 272 Inlägg

DaAddez skrev:
Hahah den va bra..  så alla se till smäll fronten o sen byt kamrem...:PPP

Nä, alvarligt, det rekomenderas i "gör det själv" manualer att ta bort fronten. På en verkstad lossar dom fronten och drar ut den 10 cm, det är ok om vet var alla skruvar sitter, var märkningarna är och vilka verktyg man behöver mm
Men ska man göra den själv första gången är det ingen nackdel att lägga ner 10 minuter till och ta bort hela fronten, man lossar bara kablarna till lampor mm, lossar ACkondensorn och fäller den åt sidan, lossar kylarslangarna, lossar det sista på skruvarna och lyfter bort den.
Sen kan man sitta i lugn o ro på en pall och byra remen, vatten pumpen byts oxå med fördel när fronten är borta.

Åker helst på is =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang