vad är comonrail

janne_mnr Avstängd
20 september 2007 · 7 Inlägg

jag undrar vad comonrail är gör ett arbete i skolan angående det undrar fall någon kan förklara lite mer än detta: modern comonrail diesel motor med låg förbrtukning och godprestanda..

Kommentera gärna
Volvo Knugen The one and only
20 september 2007 · 1 091 Inlägg
Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
twin_cam Smålänning
20 september 2007 · 7 877 Inlägg

Antar att du redan vet hur en diesel fungerar.
En CommonRail Dieselmotor är en diesel med elektriskt styrd insprutning.
Fungerar som en bensinisprutning på ett ungefär, fast den har sekventiell insprutning direkt in i cylindern, istället för att som på många bensinbilar spruta alla på en gång in i insugsröret.
Har ofta Luftmassamätare men till skillnad mot en bensinmotor så har den inget gasspjäll.
arbetar med att jämföra varvet på vevaxeln, gaspedalens läge, luftens densitet, och laddtryck. Om den har turbo så sitter en tryckgivare i insuget.

Med hjälp av allt det så räknar den ut exakt rätt bränslemängd vid exakt rätt tidpunkt.
Om det är en commomrail diesel syns på att det sitter en fuelrail, ungefär som en bensinare.

Insprutningstrycket i en sån dieselmotor kan vara upp till 2000 bar! Det är också där fördelen ligger med common rail. Eftersom spridarna är magnetstyrda så behövs ingen insprutningspump, och då kan man hålla trycket på en väldigt hög nivå. En normal insprutningspump har problem när trycket kommer äver 500 bar. Med magnetstyrda spridare så blir insprutningen exaktare också, och det klarar högre varvtal.

För 20 år sen var det nästan helt otänkbart att em diesel skulle varva mer än max 3500 rpm, men nu finns det dieslar som glatt drar till 5000.

Det är vad jag fick lära mig i skolan. Tilläggas ska att skolor ofta är väldigt dåligt uppdaterade, och jag och en polare hade större koll på hur det funkade än våra lärare...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
DasAuto
20 september 2007 · 2 751 Inlägg

det är ju synd att de mekar med 240 fortfarande i skolorna....

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
twin_cam Smålänning
20 september 2007 · 7 877 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
det är ju synd att de mekar med 240 fortfarande i skolorna....

Ånä. I skolan jag gick så va den äldsta bilen en 740 från -88. Hade gått 30 mil när vi slutade.
Nyaste bilen va en S60 -04.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jstorm Mekaniker
20 september 2007 · 99 Inlägg

twin_cam skrev:
Antar att du redan vet hur en diesel fungerar.
En CommonRail Dieselmotor är en diesel med elektriskt styrd insprutning.
Fungerar som en bensinisprutning på ett ungefär, fast den har sekventiell insprutning direkt in i cylindern, istället för att som på många bensinbilar spruta alla på en gång in i insugsröret.
Har ofta Luftmassamätare men till skillnad mot en bensinmotor så har den inget gasspjäll.
arbetar med att jämföra varvet på vevaxeln, gaspedalens läge, luftens densitet, och laddtryck. Om den har turbo så sitter en tryckgivare i insuget.

Med hjälp av allt det så räknar den ut exakt rätt bränslemängd vid exakt rätt tidpunkt.
Om det är en commomrail diesel syns på att det sitter en fuelrail, ungefär som en bensinare.

Insprutningstrycket i en sån dieselmotor kan vara upp till 2000 bar! Det är också där fördelen ligger med common rail. Eftersom spridarna är magnetstyrda så behövs ingen insprutningspump, och då kan man hålla trycket på en väldigt hög nivå. En normal insprutningspump har problem när trycket kommer äver 500 bar. Med magnetstyrda spridare så blir insprutningen exaktare också, och det klarar högre varvtal.

För 20 år sen var det nästan helt otänkbart att em diesel skulle varva mer än max 3500 rpm, men nu finns det dieslar som glatt drar till 5000.

Det är vad jag fick lära mig i skolan. Tilläggas ska att skolor ofta är väldigt dåligt uppdaterade, och jag och en polare hade större koll på hur det funkade än våra lärare...

Vill bara Rätta dig lite där!
1.  (Har ofta Luftmassamätare) ..... Map-sensor eller Pim-sensor! är det.  Coomon-railen är såpass modern att de inte finns med "Luftmassemätare"

2.  (till skillnad mot en bensinmotor så har den inget gasspjäll)..... jo det är klart de har gasspjäll! (blir svårt annars att reglera varvtalet)  men spjället påverkas inte via gaswiren
utan elektriskt som på många andra "moderna" bensin bilar. så gaspedalen har ingen mekanisk kontakt med spjället!

LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
20 september 2007 · 252 Inlägg

sry för ot men då ja gick på gymnasium så hade vi en sönderskruvad 740 å då menar ja sönderskruvd, hade slitit ur elen osv osv, den fick vi träna på, en gammal 140 backaxel där hälften fattades, m40låda som konstig nog var komplett, en gammal b21 i stativ, de var vad vi hade, eller ja några gammla lastbils å traktor motorer å, sen så fanns en sprilans ny b230turbo motor som vi inte fick röra, en sprilans ny v70 bi fuel som vi inte fick röra, en sprilans ny lastbil vi inte fick röra, sen en volvo 850 vi fick kolla alla kontroll lampor på.

konstig man hoppade av skolan å lärde sig mer på en vecka på farsans jobb än 2mån på skolan

Senast redigerat av LindeMan (20 september 2007)

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
20 september 2007 · 857 Inlägg

Jstorm skrev:

twin_cam skrev:
Antar att du redan vet hur en diesel fungerar.
En CommonRail Dieselmotor är en diesel med elektriskt styrd insprutning.
Fungerar som en bensinisprutning på ett ungefär, fast den har sekventiell insprutning direkt in i cylindern, istället för att som på många bensinbilar spruta alla på en gång in i insugsröret.
Har ofta Luftmassamätare men till skillnad mot en bensinmotor så har den inget gasspjäll.
arbetar med att jämföra varvet på vevaxeln, gaspedalens läge, luftens densitet, och laddtryck. Om den har turbo så sitter en tryckgivare i insuget.

Med hjälp av allt det så räknar den ut exakt rätt bränslemängd vid exakt rätt tidpunkt.
Om det är en commomrail diesel syns på att det sitter en fuelrail, ungefär som en bensinare.

Insprutningstrycket i en sån dieselmotor kan vara upp till 2000 bar! Det är också där fördelen ligger med common rail. Eftersom spridarna är magnetstyrda så behövs ingen insprutningspump, och då kan man hålla trycket på en väldigt hög nivå. En normal insprutningspump har problem när trycket kommer äver 500 bar. Med magnetstyrda spridare så blir insprutningen exaktare också, och det klarar högre varvtal.

För 20 år sen var det nästan helt otänkbart att em diesel skulle varva mer än max 3500 rpm, men nu finns det dieslar som glatt drar till 5000.

Det är vad jag fick lära mig i skolan. Tilläggas ska att skolor ofta är väldigt dåligt uppdaterade, och jag och en polare hade större koll på hur det funkade än våra lärare...

Vill bara Rätta dig lite där!
1.  (Har ofta Luftmassamätare) ..... Map-sensor eller Pim-sensor! är det.  Coomon-railen är såpass modern att de inte finns med "Luftmassemätare"

2.  (till skillnad mot en bensinmotor så har den inget gasspjäll)..... jo det är klart de har gasspjäll! (blir svårt annars att reglera varvtalet)  men spjället påverkas inte via gaswiren
utan elektriskt som på många andra "moderna" bensin bilar. så gaspedalen har ingen mekanisk kontakt med spjället!

Nu vill jag rätta dig lite.. Beror lite på vad motorn sitter i.. Jag jobbar på Mercedes och i t.ex. sprinter med cdi (common rail) så sitter ingen luftmassemätare men om liknande motor sitter i en personbil så sitter det alltid luftmassemätare.

Common rail dieslar har oftast inget gasspjäll utan varvet bestäms av hur länge insprutarna är aktiverade/öppna och sprutar in diesel i cylinder MEN på dom med partikelfilter kan det sitta den pga av att partikelfiltret ska regeneras (brännas ur) ibland och för att få filtret tillräckligt varmt så stryper styrenheten luften in i motorn och får på så sätt varma avgaser som bränner ur filtret.

Jstorm Mekaniker
20 september 2007 · 99 Inlägg

g-man skrev:

Jstorm skrev:

twin_cam skrev:
Antar att du redan vet hur en diesel fungerar.
En CommonRail Dieselmotor är en diesel med elektriskt styrd insprutning.
Fungerar som en bensinisprutning på ett ungefär, fast den har sekventiell insprutning direkt in i cylindern, istället för att som på många bensinbilar spruta alla på en gång in i insugsröret.
Har ofta Luftmassamätare men till skillnad mot en bensinmotor så har den inget gasspjäll.
arbetar med att jämföra varvet på vevaxeln, gaspedalens läge, luftens densitet, och laddtryck. Om den har turbo så sitter en tryckgivare i insuget.

Med hjälp av allt det så räknar den ut exakt rätt bränslemängd vid exakt rätt tidpunkt.
Om det är en commomrail diesel syns på att det sitter en fuelrail, ungefär som en bensinare.

Insprutningstrycket i en sån dieselmotor kan vara upp till 2000 bar! Det är också där fördelen ligger med common rail. Eftersom spridarna är magnetstyrda så behövs ingen insprutningspump, och då kan man hålla trycket på en väldigt hög nivå. En normal insprutningspump har problem när trycket kommer äver 500 bar. Med magnetstyrda spridare så blir insprutningen exaktare också, och det klarar högre varvtal.

För 20 år sen var det nästan helt otänkbart att em diesel skulle varva mer än max 3500 rpm, men nu finns det dieslar som glatt drar till 5000.

Det är vad jag fick lära mig i skolan. Tilläggas ska att skolor ofta är väldigt dåligt uppdaterade, och jag och en polare hade större koll på hur det funkade än våra lärare...

Vill bara Rätta dig lite där!
1.  (Har ofta Luftmassamätare) ..... Map-sensor eller Pim-sensor! är det.  Coomon-railen är såpass modern att de inte finns med "Luftmassemätare"

2.  (till skillnad mot en bensinmotor så har den inget gasspjäll)..... jo det är klart de har gasspjäll! (blir svårt annars att reglera varvtalet)  men spjället påverkas inte via gaswiren
utan elektriskt som på många andra "moderna" bensin bilar. så gaspedalen har ingen mekanisk kontakt med spjället!

Nu vill jag rätta dig lite.. Beror lite på vad motorn sitter i.. Jag jobbar på Mercedes och i t.ex. sprinter med cdi (common rail) så sitter ingen luftmassemätare men om liknande motor sitter i en personbil så sitter det alltid luftmassemätare.

Common rail dieslar har oftast inget gasspjäll utan varvet bestäms av hur länge insprutarna är aktiverade/öppna och sprutar in diesel i cylinder MEN på dom med partikelfilter kan det sitta den pga av att partikelfiltret ska regeneras (brännas ur) ibland och för att få filtret tillräckligt varmt så stryper styrenheten luften in i motorn och får på så sätt varma avgaser som bränner ur filtret.

Ok! hmm
Jag kan bara tala för Toyota! har jobbat där i 13år
1. De har spjäll. "påverkas elektriskt"
2. De har ingen Luftmassemätare. "utan map-sensor" istället

Senast redigerat av Jstorm (20 september 2007)

twin_cam Smålänning
20 september 2007 · 7 877 Inlägg

Om vi säger såhär. Det är omöjligt att beskriva hur en sån insprutning funkar. Alla tillverkare har sin version. Men i grunden är det som jag skrev.
Tilläggas ska att jag gick lastbils och maskininriktning, så fråga mig om enhetsinsprutare istället wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jonTe
21 september 2007 · 5 710 Inlägg

Jstorm skrev:
Jag kan bara tala för Toyota! har jobbat där i 13år
1. De har spjäll. "påverkas elektriskt"

Och du är 100 säker på att spjället i det här fallet är ett gasspjäll liknande en bensinmotors?
Det är inte jag......

MVH Jonas
..............
Sharky
21 september 2007 · 10 287 Inlägg

Dubbelkollade igår. I alla fall VW koncernen har INTE gasspjäll. Dom har ett shut-off spjäll för att motorn skall stanna direkt man stänger av motorn.
Och dom har luftmassemätare.

/Göran

jonTe skrev:

Jstorm skrev:
Jag kan bara tala för Toyota! har jobbat där i 13år
1. De har spjäll. "påverkas elektriskt"

Och du är 100 säker på att spjället i det här fallet är ett gasspjäll liknande en bensinmotors?
Det är inte jag......

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jstorm Mekaniker
21 september 2007 · 99 Inlägg

jonTe skrev:

Jstorm skrev:
Jag kan bara tala för Toyota! har jobbat där i 13år
1. De har spjäll. "påverkas elektriskt"

Och du är 100 säker på att spjället i det här fallet är ett gasspjäll liknande en bensinmotors?
Det är inte jag......

Hopp det verkar som jag blev överkörd där! skiter i det gör jag oxå.
Men Toyota Avensis.Corolla,Lexus, hiace,hilux osv.
Har ett elektriskt påverkat spjäll i insuget, precis som en Bensinbil.   JA!!

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
21 september 2007 · 857 Inlägg

Jstorm skrev:

jonTe skrev:

Jstorm skrev:
Jag kan bara tala för Toyota! har jobbat där i 13år
1. De har spjäll. "påverkas elektriskt"

Och du är 100 säker på att spjället i det här fallet är ett gasspjäll liknande en bensinmotors?
Det är inte jag......

Hopp det verkar som jag blev överkörd där! skiter i det gör jag oxå.
Men Toyota Avensis.Corolla,Lexus, hiace,hilux osv.
Har ett elektriskt påverkat spjäll i insuget, precis som en Bensinbil.   JA!!

Som nån sa tidigare så har alla tillverkare sin egen lösning på saker och ting, så man kan ju inte veta allt..
När jag skrev så skrev jag för mercedes..

Sharky
21 september 2007 · 10 287 Inlägg

Och jag för VW koncernen.

/Göran

g-man skrev:
När jag skrev så skrev jag för mercedes..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
blownaway Jetonaut
22 september 2007 · 32 Inlägg

Man borde väll inte lägga sig i men twin_cam beskriver som han säger enhetsinjektorer
Då har man inget högt matartryck, utan en pump inne i injektorn som drivs av en xtra lob på kamaxeln, insprutningspulsen kan styras både elektroniskt och mekaniskt. pumpen i injektorn pumpar upp det vrålhöga insprutnings trycket.

Men på en commonrail har man väll högt matartryck och sen elektroniska injektorer.
Därav namnet commonrail, att det alltid är vrålhögt tryck i rälsen/röret som alla rören till injektorerna sitter grenad i.  ("in the fuelrail", för att bli lite internationell...)

Gasspjäll och sånt ska jag inte yttra mig om på common rail.
På en vanlig gammeldags diesel har jag sett påde med spjäll som stryper luften, men vanligast inget spjäll, istället sitter gasvajern på pumpen och reglerar mägden bränsle som pumpas ut till spridarna.

En xtra grej är att jag fått höra att det är mekanisk pump och att det är därför en commonrail diesel behöver några varv på sig innan den startar, för att få upp trycket i fuelrail´en.

Kommentera gärna om jag har fel, för vi ska väll inte se till att stakarn får ig på arbetet??

Du har just läst andra delen av memmoarer från en bonde.

Ford Coupe De Luxe "The Banger" (1930)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang