7200
Sök

växel haveri på kadett -82

1 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
Hej!

Jag kan röra om med min växelspak utan att den "känner" någonting. Det är som att röra i en sopp skål. Jag köpte bilen när de redan var urkassa men nu är det färdigt..

4:ans växel är i och stannar så.

Jag har tagit bort "dragspels-plasten" runt växelspaken och där ser jag en avbruten liten plast arm av något slag som ser ut att ha varit fäst i någon grej mot passargerarsidan till och i något plastigt runt nedre delen av spaken. Spaken i sig sitter i en kula som är blottad med. Några ringar, med en diamer på ca 3 cm och en tjocklek på någon mm är med trasiga. De har suttit runt kulan tycks det som.

Jag tycker mig ha en känsla av att inget är fel med själva lådan utan bara något på vägen dit men då jag inte vet något om bilar annat än det jag ser blir det svårt.

vad kan jag göra själv, vad är det som kan vara fel.

Min tanke var att kunna identifiera felet och söka efter en del på skroten och därefter eventuellt försöka fixa det själv eller ta hjälp av någon kunnigare än jag. men det är inget jag egentligen har råd med så jag är tacksam för alla svar.

mvh kadetten

Quattro User
260 Inlägg
22 september 2007
Hej, om du har tur så är det växellänkaget (pinnen mellan lådan och spaken) som lossnat i ena änden.

Eller så är själva spakstället söndernött av tidens tand.

Hissa upp bilen hemma om du kan, eller i GDS-hall med lyft, och kika lite underifrån.

Lådan i sig är mest troligt hel, som du sa.

Mvh

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

Sök