6510
Sök

LUPO 3L - Durrande ljud

2 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
Jag har precis köpt en liten LUPO åt frugan som pendlarbil privat. Efter ca tre veckor så kom ett durrande ljud som hörs när man gasar och svänger vänster, låter inget om man bara rullar. Det låter även när man har svängt höger och ratten svänger tillbaka åt vänster. Det vibrerar ordentligt i hela bilen och ratten vid gaspådrag och låter och känns i princip som man åker på en tvättbräda. Bilen har gått 20800mil och har automatlåda.

Jag fick rekommendationen att byta hjulnavet (bara lagret går inte att byta), gjorde det idag för 3180kr (Nav 1800 + Arbete 1380kr). Tyvärr låter det fortfarande och märkesfirman kliar sig i huvudet. Nån som varit med om nåt liknande eller kan tipsa om vad det kan tänkas vara som låter? Tilläggas bör att ljudet försvinner när man åkt ett tag så motorn blivit varm. En mil drygt.

Kvalificerad gissning någon? Vilka delar påverkas vid drivning när man svänger? Drivaxel/drivknut? Borde det inte låta jämt då? Varför försvinner ljudet när man kört nån mil? Vad blir varmt så det inte längre kan låta?

Många funderingar och frågor av en total novis! Hjälp!!!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
21 september 2007
drivknuten kan det va om det låter vid svängningar av ratten... hade det på traficen, men dom bytte både drivaxeln och knuten tror jag....

Go For It!!

2 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
Jo, man byter väl hela axeln, ingen idé att bara byta den yttre knuten, den inre har ju snurrat lika långt. Jag undrar vad det är som får den att börja låta som den gör. Borde den inte bara gå sönder och tvärstanna?

Sök