2905
Sök

Förstabil för max 20000:-

482 Inlägg
5 november 2007
jo väghållning är roligare än fart, fart är inte så kul vill mer ha kraften så man kan åka på ställ o så, köp inte mb om du inte tycker om att greja med bakaxeln, jävla fin komfort men de är inte byggda för buskörning,

just real power
no turbo shit

1 754 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
snackcalahan skrev:
jo väghållning är roligare än fart, fart är inte så kul vill mer ha kraften så man kan åka på ställ o så, köp inte mb om du inte tycker om att greja med bakaxeln, jävla fin komfort men de är inte byggda för buskörning,

Then väghållning it is! All Hail Väghållning!

Mercan tänkte jag som en snygg bil.. En "crucare" typ...

Jag kan inget om allt.

167 Inlägg
5 november 2007
Håller med om att väghållning är roligare än fart. Har man bara tillräckligt med pulver under huven (krävs förvånandsvärt lite i en lätt bil) tycker jag väghållning is teh shit. Jag tycker dessutom att små bilar oftast är betydligt körgladare än stora (även om det inte skiljer så mkt i vikt).

1 754 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
325ix skrev:
Golf MK2

Låter bra, finns i listan ^^

Overmann skrev:
Håller med om att väghållning är roligare än fart. Har man bara tillräckligt med pulver under huven (krävs förvånandsvärt lite i en lätt bil) tycker jag väghållning is teh shit. Jag tycker dessutom att små bilar oftast är betydligt körgladare än stora (även om det inte skiljer så mkt i vikt).

Peugeot 205 GTi, VW golf GTi MK2 16v, Opel Kadett GSi 16v och Honda CRX; alla 4 verkar snabba och fyllda med körglädje, något som låter som något jag vill ha... Har jag rätt?
Senast redigerat av Holiace (5 november 2007)

Jag kan inget om allt.

167 Inlägg
5 november 2007
Holiace skrev:
Peugeot 205 GTi, VW golf GTi MK2 16v, Opel Kadett GSi 16v och Honda CRX; alla 4 verkar snabba och fyllda med körglädje, något som låter som något jag vill ha... Har jag rätt?

Låter som väldigt bra förstabilar. Personligen hade jag valt mellan Peugeoten och Golfen då jag tycker CRXen är riktigt ful. Är GSi-kadetten mindre rosthög än den vanliga? Annars skippar jag. Har faktiskt lite halvseriöst tittat efter både en Peugeot och en Golf som vinterbil men inte riktigt kunnat motivera behovet än wink
Senast redigerat av Overmann (5 november 2007)

CarCass
627 Inlägg
5 november 2007
Nissan Primera GT

kanske står lite högre än 20 000 men men..

Join the Evolution

1 754 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Overmann skrev:
Holiace skrev:

Låter som väldigt bra förstabilar. Personligen hade jag valt mellan Peugeoten och Golfen då jag tycker CRXen är riktigt ful. Är GSi-kadetten mindre rosthög än den vanliga? Annars skippar jag. Har faktiskt lite halvseriöst tittat efter både en Peugeot och en Golf som vinterbil men inte riktigt kunnat motivera behovet än wink

Peugeot: Snygg och praktisk för att den inte är så stor. Nästan en klassiker?
VW:        Inte lika snygg som 205:an
Honda:   Ganska snygg, bränslesnål, och rätt så snabb.
Opel:      Snabbast, och bränslesnål... "100% rostfri" kan man leta efter ^^

-----------------------------

Bästa mercan för 20000:-?

230e?
Någon S-klass?
190E?

Jag kan inget om allt.

1 754 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
Är detta alla förslag? Det känns som om att en.. Hatchback skulle vara roligast... Annars en  Ford Sierra XR4i!

Jag kan inget om allt.

345 Inlägg
10 november 2007
Jag vet inte riktigt om sierran, en kompis till mig har en sådan och den står på service en gång i månaden. Förstås kan den vara ett måndagsexemplar, och den är även rätt mycket körd... Så kolla åtminstone servicehistorian noga om du skaffar en sådan.

1 997 Inlägg
10 november 2007
Acke88 skrev:
Jag vet inte riktigt om sierran, en kompis till mig har en sådan och den står på service en gång i månaden. Förstås kan den vara ett måndagsexemplar, och den är även rätt mycket körd... Så kolla åtminstone servicehistorian noga om du skaffar en sådan.

Finns ju Volvo V70 -02 som rostar också. Det beror ju helt på hur man sköter dem!

Så ja, den är antingen dåligt skött, eller så har ni haft otur att det gått sönder saker helt enkelt...
Min funkar då prima. smile

874 Inlägg
10 november 2007
Det e allt sant, jag har en arbetskamrat med en Saab 9-5 Aero 2002 den rostar mer än min gamle Audi från -95... denna rost sad

Calibrorna e rätt roliga oxå.. där kan du nog hitta nån fin för runt 20.000 och dom ligger gött på vägen riktigt roliga att köra... Även de motorsvaga 8v är roligare att köra än många motorstarkare alernativ + att de drar hyffsat lite bränsle och är billiga att äga..

(Jag köpte min för 18.000 den har gett mig många roliga stumder vill jag lova tongue)
Senast redigerat av brillmongo (10 november 2007)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

4 Inlägg
10 november 2007
Förstbilen köper man med hjärtat, inte hjärnan smile

Såg att du var lite inne på 405 Mi16..

Då jag inte haft annat än 2 st Mi16 innan jag köpte T16:en så kan jag väl berätta lite om Mi16.

Snyggast av alla bilar som nämnts.. Väldigt sällsynt med allvarlig rost. Enda stället jag haft en fläck på någon av mina är vid skarven vid bakljusen, ofta lacksläpp eller rost just där.

Skoj motor, drar utan problem till 7k rpm.. håll motorn mellan 4-7k så går den riktigt bra.!
Klockade min med G-tech på ett snitt 0-100 på 7.8 ungefär..
Chippad, VAG-spjällhus från Audi 5-cylinder. Luftfilter och avgassystem.

Tro INTE på dom som säger att du får 160 hk om du plockar bort katalysatorn.. Stämmer inte! Den motor utan katt har högre komp, annan mappning av motorstyrningen mm.

Sköna säten, bra plats.. Underbart baksäte.!!!

Skitbra väghållning.!

Nackdelar. Småfel... dessa småfel.. Jordfel i baklysena är nästan standard.
K-lampan (varningslampa för motorstyrningen) kommer antagligen bli din vän i mörkret.
Taffligt hopsatta och alldelles för stora avgassystem av unge ägarwe utan koll..

Mi16 har 2.25" original.. Duger utmärkt.. Skaffa öppet filter om du vill ha mer motorljud. Insugsljud låter alltid bättre än avgasljud enligt mig.!

Diffen är inte den starkaste så ger lådan upp är det garanterat diffen..2ans synkring brukar också ofta va kass pga. tidigare ägare..

handbromsen är oftast skitkass.. Idiotkass konstruktion.! Smörj varje vecka!!! Annars blir de renovering eller nya ok = dyrt.

Kan skriva i timmar om hur mycket problem mm jag haft, men ångrar mig inte en sekund att jag ölpte inte bara en, utan två.!

Kör numer den lite värre versionen wink

Bild på min gamle
http://golf666.mine.nu/foto/juli05/10.jpg
Senast redigerat av lionking (10 november 2007)

1 754 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
Mi16 är en bil jag velat ha länge, synd är den verkar så problematisk... Undrar om det ofta är så med de flesta bilarna?

Tack för informationen!

Men om jag skulle köpa en, Äldre eller LeMans? (LeMans har väl mindre hästar men mer vrid?)

-------------------------

En Corrado för 20000:- ? Möjligt utan att behöva köpa en rishög?
Senast redigerat av Holiace (10 november 2007)

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 november 2007
lionking skrev:
Kan skriva i timmar om hur mycket problem mm jag haft

Det verkar ju bra?roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

11 november 2007
Fart och fläkt sa du... Varför verkar ingen ha nämnt Nissan 200sx? jag köpte en 200a för 19k för några veckor sen. Min förstabil blev det smile ska besiktiga den på tisdag. Det enda jag har gjort me den e att laga massa rost.
Senast redigerat av Smurfenglubb (11 november 2007)

55 Inlägg
11 november 2007
Alltså, när jag valde min förstabil så gick jag helt efter hjärtat.
Första gången jag såg en Corrado på gatan så visste jag att det var min förstabil.

Har du ingen sån bil? Och om den kostar mer än 20000, vänta, och spara ihop pengar.

Jag lovar dig, det ä värt det!

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
11 november 2007
Satsa på en mi16, jag kör en 205a och har en mi16 hemma, när jag var och hämta den i falkenberg, det har aldrigt vart så roligt att köra bil ska jag säga!

Det är en riktig glädjespridare! satsa på en mi16 det är en jävligt bra bil, och vårat forum är det bästa, vi svarar på alla dina frågor big_smile

www.peugeot-sport-club.com

Lycka till

Peder DailyFresh

4 Inlägg
11 november 2007
caromania skrev:
lionking skrev:
Kan skriva i timmar om hur mycket problem mm jag haft

Det verkar ju bra?roll

De viktigaste skriver jag ju.. Jag har aldrig ångrat mig!.. lärt mig massor på köpet, är inte det också en grej med förstabilen? Man lär sig meka..! smile

Köp Lemans om du hittar.. Nyare inredning och allmänt uppfräscad.. 155 hk är det i dom. 148 i dom gamla. 2 liter istället för 1.9.
Ett av dom vanligaste felet på dom är vacuumdosorna till det varabla insuget som inte fungerar..

1 754 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Smurfenglubb skrev:
Fart och fläkt sa du... Varför verkar ingen ha nämnt Nissan 200sx? jag köpte en 200a för 19k för några veckor sen. Min förstabil blev det smile ska besiktiga den på tisdag. Det enda jag har gjort me den e att laga massa rost.

200sx är enligt mig inte ett så bra val eftersom att för 20000:- får man inte mycket 200sx i alla fall om man kollar på Blocket.se.

Hur "fixar" man rost?

---------------

Corrado är en snygg bil, frågan är mer om jag skulle ha råd med en...

---------------

Vakuumdosa? Kostar mycket? Svårt att åtgärda?

Jag kan inget om allt.

Sök