Börjar undra hur en del mäter förbrukningen, i min värld är det trippmätare vid pumpen som gäller. Känns som en del går efter lägsta värde dom ser på färddatorn vid givet tillfälle?
Börjar undra hur en del mäter förbrukningen, i min värld är det trippmätare vid pumpen som gäller. Känns som en del går efter lägsta värde dom ser på färddatorn vid givet tillfälle?
Ska man få en rättvis bild av förbrukningen så är det trippmätaren som gäller.
Jag använder spritmonitor.de för att logga tankningarna. Sedan jag började använda det så har jag kört 281,9 mil och tankat 284 liter. Snittförbrukningen ligger alltså på 1,01 liter/mil. Kör endast på 98-oktan.
1,1 l/mil (på E85) vid inspirerande motorvägskörning och fullt lastad bil. Ja jag ler brett när jag kör.
Saab 9000 2.3T Steg 3+
Inte en chans i helvetet att det stämmer. Räkna ut den riktiga förbrukningen med trippmätaren och återkom.
Det är mätt vid pump mot trippmätaren.... Bara en idiot skulle ju kika blint på färddatorn (som för övrigt visar 0,67 l/mil pga att den ej är kalibrerad för spridarsetupen jag kör nu).
Med inspirerande motorvägskörning menar jag ett evigt pendlande mellan 110 och 140 km/h och vid omkörningar mosas det på ordentligt. Faktum är att det inte drar fasligt mycket mer än så.... Nu senast mellan Filipstad och Sthlm (29,8 mil) blev det 33,98 liter vilket förvisso är 1,14 l/mil, men det är trots allt där ikring det ligger.... 2 pers i bilen, bagaget fullt av resväskor, och hela baksätet fyllt med väskor och verktyg.
Ligger jag däremot på vanlig landsväg som är mer kurvig osv så stiger förbrukningen däremot ordentligt och jag kan utan problem ligga på 1,3 l/mil. Tar vi sedan ren buskörning modell Volvo 740 vid korvmojjen så sörplar den i sig mer än så... Ren stadskörning (få resor över milen, bara inne i stan) så blir det ju 1,8 - 2,0.
Lägger jag ist dit ägget under högerfoten så är jag ner under litern....
Vw golf variant 1.8 från 95, drar cirka 0,67 iaf fick jag ut det på sista tanken efter att bilen precis passerat 100 mil, antar att dom sista metrarna framfördes på gaser från tanken då det det bara ska gå 65 liter i tanken
Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Prius: 0.44 l/mil vid normal körning (bor på "landet"). Stadstrafik: Samma. På motorväg med foten i mattan: 0.51. Polo 1.4 aut: 0.8 hemmavid. Stress på motorväg: över litern. Den ska bytas bort. 300C: 0.89-0.91 Bubbla: Vet ej, bara kört ngr kilometer...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."