6169
Sök

Hur är BMWs SMG lådor?

671 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Sitter å drömmer lite...

som topic.

Kan dom som har kört bmw med smg automat berätta vad de tyckte.  Bra för att vara automatlåda? Rolig? Vettig? Gör som man vill? jämfört med bmw 6-växlad manuell?

säg vad ni tycker...

Second is the first loser

671 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
nån måste ha kört en smg låda... roll

skillnad mellan smg 1 och smg 2?

671 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
60000 medlemmar å ingen har kört bmw med smg?

3 137 Inlägg
27 september 2007
Ställ frågan på autopower.se istället, får du 200 svar på en timme wink

Jag har inte kört alla versioner av SMG, men jag gillar nog manuell bättre, men jag är kanske lite omodern.

Finns egentligen ingen anledning att inte välja SMG i de nyare modellerna då den växlar betydligt snabbare än man gör själv. Däremot ska de hända att SMG1 lådorna krånglar lite mycket med smådyra hydralikreparationer...

671 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
jo du har väl rätt... men det är ju därför man är på garaget för att det finns folk från alla märken mm. jaja

tack för svaret iaf

10 287 Inlägg
28 september 2007
V v läs reglerna för forumet:

§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator

kohler skrev:
60000 medlemmar å ingen har kört bmw med smg?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Teddan
2 495 Inlägg
28 september 2007
jag har ju en M3 med smg-2 ....
första felet du gör är att kalla den för automat .... den har inga likheter med en automatlåda .
det är en manuell sekventionel låda ,ungefär som i en F1 bil... däremot så är det automatisk koppling på back och första växeln... sen växlar den utan koppling .

sen att det finns ett automat läge är nått annat ... då styr en databox när bilen skall växla , det är absolut inte i närheten av en normal automat med det läget..

en smg har vanlig koppling, alltså en vanlig lamell,tryckplatta och svänghjul ...

och som viccoA säger ... den växlar så otroligt snabbt ...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

186 Inlägg
28 september 2007
Liten rättelse, SMG är manuell, inte automatlåda smile
Jag tycker SMG II lådan är underbar, orka man inte växla sätter man den på "A" läget och den växlar själv, sedan kan man även välja med hjälp av de olika "nivåerna" vid vilket varvtal den skall växla.. Vid första nivån växlar den redan vid 2000varv osv... Och vill man växla själv är det bara att växla med paddlarna alt. spaken.
Andra possitiva saker är väll att man inte behöver växla ner även om man inte kör i "A" läget. Sedan finns ju "Launch Control" och lite andra roliga funktioner smile Vet faktiskt inte om jag hittat något negativt med den ännu smile Men som sagt du får inte jämnföra den med en automatlåda, för den är manuell och växlar som en manuell bil, inte lika mjukt och snällt som en automatlåda.
Men smaken är ju som baken, och om du fundera på någon av dem, testa först, tar dock liten stund att vänja sig vid smglådan.
Hur SMG I är vet jag inte, dock har en på jobbet en m3 cab med SMG 1 och tydligen kan det komma upp en massa dyra reperationer runt den lådan.. (Han rep. sin för över 30k vid under 10k mil på mätaren)

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Sök