2825
Sök

Skillnaden mellan rak-6 och V6 motorer!

1 785 Inlägg
4 oktober 2007
jonTe skrev:
Det finns ingenting som säger att en V-motor skulle ha mer vridmoment och att det kommer tidigare p.g.a cylinderplaceringen.

Lite för och nackdelar mellan R o V motorer ren allmänt:

Rak
+ Fler stödpunkter för vevaxeln.
+ Större lageryta för vevstaken.
+ Lättservad.
+ Relativt få rörliga delar.

- Motorn blir lång och hög och tar stor plats.
- Vev/kamaxel blir långa, en nackdel t.ex vid höga varvatal.

V-motor
+ Kompakt, man kan göra en stor
motor ( i volym) utan att den tar stor plats.
+ Vridstyv, motorn kan utgära en bärande del av fordornet.

- Många rörliga delar.
- Få ramlagerytor för vevaxeln.
- Vevstakarna får dela på en vevtapp= små lagerytor för vevstakarna.
- Svårare att serva.

Håller med föregående talare på samtliga punkter!

Om man ändra vinkeln upp till 180grader mellan cylinderaderna så får man en boxermotor. Skulle den få bättre vrid då?

Svar: Nej självklart inte men en mer vibrationsfri gång

VR6:an är en fräck kompromiss mellan Vinkel och rak 6:a som faktiskt plockar bort några av nakdelarna med Vinkel konstruktionen, men behåller fördelarna

Att det ska vara så svårt för många här på garaget att komma ihåg vad det igentligen var frågan handlade om.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

736 Inlägg
4 oktober 2007
Volvos B30E raka sexan på 3 liter som satt i 164an är den bästa motorn volvo byggt, i alla fall ur ljudsynpunkt!

Avstängd
20 Inlägg
4 oktober 2007
Jorsten skrev:
En rak sexa har en oslagbar silkeslen och underbar gång til lskillnad mot en V6;)

tkr dock att v6:an har mkt jämnare finare gång än l6:an, flesta biltillverkarna står nog på min sida, eftersom bara bmw och volvo kör på l6:er nu för tiden tongue

5 710 Inlägg
4 oktober 2007
jiijii skrev:
Jorsten skrev:
En rak sexa har en oslagbar silkeslen och underbar gång til lskillnad mot en V6;)

tkr dock att v6:an har mkt jämnare finare gång än l6:an, flesta biltillverkarna står nog på min sida, eftersom bara bmw och volvo kör på l6:er nu för tiden tongue

Tänk igen......
Motorn på en modern bil idag sitter ofta klämt till, på tvären med växellådan på sidan om det är framhjulsdrift.
Platsbrist är alltså den stora anledningen.

Att köra rak 6:a blir problematiskt och det är betydligt lättare med en kortare V6:a.
Volvo S80 är det enda exempel jag kan komma på som har motorn på tvären, framhjulsdrift och rak 6:a....men då har de oxo bilvärdens kortaste växellåda.

MVH Jonas
..............

Civilingenjör
24 Inlägg
4 oktober 2007
Den optimala vinkeln för en V6 (ur vibrationssynpunkt) är 60 grader. Anledningen till att många V6:or har en vinkel på 90 grader är att de bygger på kortade V8-block. 90 grader är nämligen bäst för en V8. När det gäller jämn gång är en rak 6:a bättre än en V6.

Det är skönare lyss till den tarm som brast, än att aldrig käka med råge.

674 Inlägg
4 oktober 2007
jag köpte mej en audi s4 V6 biturbo i måndags och jag är otroligt nöjd...
drar från minsta möjliga varv!
Senast redigerat av vaughn (4 oktober 2007)

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Turbocharged
421 Inlägg
4 oktober 2007
vaughn skrev:
jag köpte mej en audi s4 biturbo i måndags och jag är otroligt nöjd...
drar på minsta möjliga varv!

*noterar*

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

674 Inlägg
4 oktober 2007
Innox skrev:
vaughn skrev:
jag köpte mej en audi s4 biturbo i måndags och jag är otroligt nöjd...
drar på minsta möjliga varv!

*noterar*

det är ju en V6... så jag delar med mej av min erfarenhet
avundsjuk för att du åker traktor eller?

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

5 710 Inlägg
4 oktober 2007
vaughn skrev:

Och du är säker på att det är just motorkonstruktionen V6 som gör detta?
Det är inte jag....

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 887 Inlägg
4 oktober 2007
jonTe skrev:
vaughn skrev:

Och du är säker på att det är just motorkonstruktionen V6 som gör detta?
Det är inte jag....

Inte jag heller...
Jeep Comanche, 4L Radsexa drar också från noll och ingenting...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 oktober 2007
Hade Firebird med 1 V6a i. Kan inte säga meren att det vridet som fans var UNDERBART!
4ans växel i ca 40-50km/h o den drar på endå.

C H E V R O L E T <3

1 785 Inlägg
5 oktober 2007
leo_m83 skrev:
tjena grabbar!

Har gått runt nu ett tag och kliat i huvudet, men jag får inte fram svaret på följande fråga:

Vad är skillnaden mellan 3L rak 6 (som till ex sitter i visa bmw och nissan skyline) och en 3L V6 (nissan 300zx) motor, altså prestandard mässigt. Är det så att man har mer vrid med en V motor jamfört med en rak motor eller vad är krukset med det?

Skulle vara intressant att veta om det verkligen finns någon skillnad mellan de i prestandard mässigt.

Vi tar frågan igen

Din fråga är om det är någon skillnad (prestanda mässigt) Effekt och vrid menar du då? mellan en "Rak 6:a" och en "Vinklad 6:a" med samma volym 3liter.

Vinkeln har ingen betydelse för effekt eller vrid enbart vibrationer

Men effekten och vrid man får ut av en motor beror på så många andra faktorer att denna fråga är istort sett omöjlig att svara då man jämför motorer med olika kringutrustning, slaglängder, kamaxlar, ventiler osv

Jag skulle nog vilja säga att, Nej det finns ingen skillnad i effekt mellan en V6:a och en Rak 6:a. Men då ska ju slaglängd, volym, kamaxalar, ventiler, inspruting och allt annat vara exakt lika för att kunna jämföras.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Avstängd
20 Inlägg
5 oktober 2007
jonTe skrev:
jiijii skrev:
Jorsten skrev:

Tänk igen......
Motorn på en modern bil idag sitter ofta klämt till, på tvären med växellådan på sidan om det är framhjulsdrift.
Platsbrist är alltså den stora anledningen.

Att köra rak 6:a blir problematiskt och det är betydligt lättare med en kortare V6:a.
Volvo S80 är det enda exempel jag kan komma på som har motorn på tvären, framhjulsdrift och rak 6:a....men då har de oxo bilvärdens kortaste växellåda.

men mercedes e-klass som har ganska väldigt jätte mycket gott utrymme i motorrummet och bakljus drift har ju gått över till v6:a, audi har alltid kört med v6:or just på grund av deras jämna gång smile.. plus då naturligtvis att de är framhjulsdrivna, men de har aldrig gjort en tvärstäld motor, så jaa.. tongue

5 710 Inlägg
5 oktober 2007
jiijii skrev:
men mercedes e-klass som har ganska väldigt jätte mycket gott utrymme i motorrummet och bakljus drift har ju gått över till v6:a, audi har alltid kört med v6:or just på grund av deras jämna gång smile.. plus då naturligtvis att de är framhjulsdrivna, men de har aldrig gjort en tvärstäld motor, så jaa.. tongue

You got a point there.....

MEN....dessa 2 exempel kan ju oxo ha sina naturliga förklaringar (och nu gissar jag):

Mercedes.
Bygger motorerna från samma "plattform" som utgår från de större motorerna såsom V8:or och V12:or. V6:a skulle ju kunna vara en "avskalad" V8 och att man kan använda samma maskinpark för bearbetning av block, vevaxel osv osv.

Audi.
Samma sak där....man använder plattformen från de större motorerna.
Anledningen till den längsplacerade motorn i Audi:s fall kan nog vara den höga procenten Quattro som spottas ut från bandet.
En fyrhjulsdriven drivlina är enklast att få till med längsplacerad motor.

Man kan oxo säga såhär:
OM det skulle vara till stor fördel effektmässigt eller vibrationsmässigt med cylindrarna placerade i V-form.
Varför finns det idag inga V4:or i bilvärden?

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 887 Inlägg
5 oktober 2007
jonTe skrev:
Varför finns det idag inga V4:or i bilvärden?

Bara väntade på att den frågan skulle dyka upp wink

Saab använde ju som bekant en V4 från ford förr, och när dom skulle köra rally med den så varnade ford för att vevaxeln kunde gå av av vibrationerna om man varvade mer 5000rpm... Så jämn gång.. Njaa...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 703 Inlägg
5 oktober 2007
Att biltillverkare mer och mer övergår till V-motorer när det gäller större motorvolymer är garanterat att de dels tar mindre plats vilket tillåter ökade deformationszoner vilket innebär högre krocksäkerhet.
Frågan är hur länge volvo kommer ha kvar sin raka 6:a placerad på tvären, den är ju stenålders.

1 661 Inlägg
17 oktober 2007
henkebenke skrev:
Att biltillverkare mer och mer övergår till V-motorer när det gäller större motorvolymer är garanterat att de dels tar mindre plats vilket tillåter ökade deformationszoner vilket innebär högre krocksäkerhet.
Frågan är hur länge volvo kommer ha kvar sin raka 6:a placerad på tvären, den är ju stenålders.

Tar mindre plats? menar du på höjden då eller? Min 3.0L V6 ser dubbelt så stor ut som polarens 3.2L Raka 6a i hans M3.

En annan kul grej är att den är tvärställd och fyrhjulsdriven.

Borde inte VR6 ta minst plats?

Edit: såg nu att du förmodligen menade riktigt stora motorer, och då blir ju raka motorer alldeles för långa för att få plats i en vanlig bil.

MVH
Senast redigerat av Hardjim (17 oktober 2007)

10 287 Inlägg
17 oktober 2007
Med "tar mindre plats" så avser man att blocket blir kortare. Dvs om du har längsmonterad motor så kan man använda större del av bilens längd för passagerarutrymme och deformationszoner.
Detta är ocskå en av anledningarna till att bilmotorer byggs med litet borr och långa slag.

/Göran

Hardjim skrev:
henkebenke skrev:

Tar mindre plats? menar du på höjden då eller? Min 3.0L V6 ser dubbelt så stor ut som polarens 3.2L Raka 6a i hans M3.

En annan kul grej är att den är tvärställd och fyrhjulsdriven.

Borde inte VR6 ta minst plats?

Edit: såg nu att du förmodligen menade riktigt stora motorer, och då blir ju raka motorer alldeles för långa för att få plats i en vanlig bil.

MVH

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

A F*****G IDIOT
14 Inlägg
17 oktober 2007
John87 skrev:
Opel hade en smart liten lösning på detta med för- och nackdelarna med V6 och R6 (raka sexor), Dual Ram.

Motorn funkar som en rak sexa till ett visst vartal och sen blir det en V6'a. Eller tvärtom.

Nån som kan Opel kan ju förklara bättre *bjuder in MilleN till diskussionen* tongue

Det var tvärtom, cylinder grupperna 1-3 och 4-6 är skilt ända till att motor varven stigit till ca 4000 så öppnas ett spjäll mellan cylinder grupperna och så går det som fan:cool:.

257 Inlägg
18 oktober 2007
vaughn skrev:

En Corvette Stingray 72a med v8 bigblock 350 drar också från inget varv alls (oavsett växel) tongue

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Sök