1499
Sök

Skillnaden mellan rak-6 och V6 motorer!

Körv
3 535 Inlägg
18 oktober 2007
Beaverus skrev:
vaughn skrev:
jag köpte mej en audi s4 V6 biturbo i måndags och jag är otroligt nöjd...
drar från minsta möjliga varv!

En Corvette Stingray 72a med v8 bigblock 350 drar också från inget varv alls (oavsett växel) tongue

Överdriv inte nu Ola wink

Truckdriving Man

leo_m83
18 oktober 2007
Trådstartare
hehehe, kan tilläga att jag köpte en galant v6 nu i veckan. Jäkla skillnad det är mot vanliga 4 cylindrar. Dock har vi snackat mycket om v8 här men men smile

257 Inlägg
18 oktober 2007
decib3L skrev:
Beaverus skrev:
vaughn skrev:

En Corvette Stingray 72a med v8 bigblock 350 drar också från inget varv alls (oavsett växel) tongue

Överdriv inte nu Ola wink

du får väl testa  och se. bara man vågar ge lite gas och hälla i några hundringar i tanken tongue

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

3 Inlägg
5 november 2007
twin_cam skrev:
jonTe skrev:
Varför finns det idag inga V4:or i bilvärden?

Bara väntade på att den frågan skulle dyka upp wink

Saab använde ju som bekant en V4 från ford förr, och när dom skulle köra rally med den så varnade ford för att vevaxeln kunde gå av av vibrationerna om man varvade mer 5000rpm... Så jämn gång.. Njaa...

Ford sa också att motorerna absolut inte skulle hålla för mer än 95 hk.. Saab plockade 175 hk ur dem som mest och det höll ändå, så man ska nog inte lita för mycket på Ford cool

Objects in mirrors are Beemers, Japs and loosers

Smålänning
7 887 Inlägg
5 november 2007
Albin_SAAB skrev:
twin_cam skrev:
jonTe skrev:
Varför finns det idag inga V4:or i bilvärden?

Bara väntade på att den frågan skulle dyka upp wink

Saab använde ju som bekant en V4 från ford förr, och när dom skulle köra rally med den så varnade ford för att vevaxeln kunde gå av av vibrationerna om man varvade mer 5000rpm... Så jämn gång.. Njaa...

Ford sa också att motorerna absolut inte skulle hålla för mer än 95 hk.. Saab plockade 175 hk ur dem som mest och det höll ändå, så man ska nog inte lita för mycket på Ford cool

Nu missade du den kompressormatade banracing V4:an på 1400cc och 250 hk cool
Hade visseligen en vevaxel i specialstål, men ändå tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

303 Inlägg
5 november 2007
Beaverus skrev:
vaughn skrev:

en 350 motor är ingen bigblock!
400 å uppåt ungefär, e Bigblockare...

Allt i allo
358 Inlägg
5 november 2007
bara för att tillägga så om man har en v6a med turbo betyder inte det att man har twinturbo bara för man har 2st. om man har twinturbo på en v6a så bör man ha 4st aggregat:) annars är det fortfarade singelturbo blev lite störd när jag läste;)

De é nice !

Meister
6 763 Inlägg
5 november 2007
amazonsimme skrev:
Beaverus skrev:
vaughn skrev:

en 350 motor är ingen bigblock!
400 å uppåt ungefär, e Bigblockare...

348,396,427,454,502 och 572 är de bigblockare jag kan komma på. Men som sagt så är inte 350in någon bigblock. Det skulle isåfall vara en 348 som är lite borrad. big_smile

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
5 november 2007
Sen har vi ju W8 och W12 motorerna. Och V5 (Audi och Seat bland annat).
Har jag förstått det hela rätt om jag säger att en W12 är 2st VR6 or.. om man överdriver lite. Cylindrarna sitter som ett "W" om man ser uppifrån.
Bästa av 2 världar då med tanke på vad som sades innan med vibrationer och platsbesparing. Även om en 12 cylindrig motor tar mycket mer plats än de 6:or ni pratade om i början. tongue
Lite off topic kanske? tongue

//Edge

1 661 Inlägg
6 november 2007
Ramneborg skrev:
bara för att tillägga så om man har en v6a med turbo betyder inte det att man har twinturbo bara för man har 2st. om man har twinturbo på en v6a så bör man ha 4st aggregat:) annars är det fortfarade singelturbo blev lite störd när jag läste;)

öööh? har man 2st turbo så har man två turbo oavsett om hur många cylindrar man har.
Singel= 1
Twin= Två, Dubbla, Bi (kan ofta menas 2 st olika ex stor och liten.)
Quad=  4

Det står förresten Twinturbo i min bakruta om du undrar. (Har V6a)

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
6 november 2007
Rak sexa o v8 e det som gäller... vet ej varför riktigt men v6 känns som "budget v8" medans rak6a känns som exlusiv 4a:P har kört div. motorer o v8 e ju ngt speciellt asså... Men volvo b30 som någon nämnde tidigare e ju trevlig oxå, inte effekten orginal kanske men allt går ju fila till:) Däremot gillar jag inte ford 2.8 v6 någe vidare, ända den e bra på e o dra sopp som fan...

539 Inlägg
6 november 2007
v8rickard skrev:
vet ej varför riktigt men v6 känns som "budget v8"

isf borde V8 vara en "budget V12" big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
6 november 2007
Garic skrev:
v8rickard skrev:

Och V12 en budget V16 big_smile big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

RE-雨宮
481 Inlägg
6 november 2007
MawE skrev:
Offtopic: Jag undrar vilken typ av motor som ger bäst ljud? någon med erfarenhet och ett bra öra som vet? Vet själv bara att Golf VR6 och BMWs raka sexor låter underbart.. VR6 har nog ett visst övertag tongue

Bästa ljudet ger Mazda 787b Fat det är väääldigt långt från ämnet om vi ska hålla oss till Raka eller Vformade 6or. tongue

Å nu såg jag att ni diskuterar storlek, å då hävdar jag att wankel tar minst plats/liter.
Senast redigerat av chrno (6 november 2007)

RE-Amemiya Kitted FD3S

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
7 november 2007
twin_cam skrev:
Garic skrev:
v8rickard skrev:

Och V12 en budget V16 big_smile big_smile

Hehe, men visst så kan ju fallet vara:D om ni kollar bland mina bilder finns en bild på polarens RR Meteor 27liters stridsvagnsmotor... Det e high tech... grundkoncept från 30 talet, helaluminum block toppar mm. 4ventilsteknik mm mm. Men sen skulle man ju vinna ett krig med den oxå... Soppaförbrukning på runt 60-100liter milen i centurionvagnen:D

91 Inlägg
27 februari 2008
När jag hörde detta ljudet så bankade mitt hjära högre än allt annat ja hörde.. Detta ljudet (ENLIGT MIG) är de mäst underbaraste jag någonsin hört.. nästan att man vill ha sig en 350z.. wink

http://uk.youtube.com/watch?v=RClUEQg7Gjo

Daniel kabat -

Norrlänning
1 453 Inlägg
28 februari 2008
finns de inga raka 8 or ? big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

jon
76 Inlägg
28 februari 2008
Garic skrev:
vafan spelar det för roll hur dom låter? Det är väl bara dom som har 1.6-1.8 liters motorer som vill höras och vara streetrace wannabe.

jag undrar också vad finns det för positiva samt negativa sidor i jämförelse mellan V och R motorteknik.

än så länge var det scirocco8v som gav bästa svaret, tycker jag:)

mm alla som har bilar som låter är streetracewannabes med 1,8liters motorer.. pucko!

edit: måste sitta en 1,8liters motor i den där? http://uk.youtube.com/watch?v=RClUEQg7Gjo
Senast redigerat av chrisC (28 februari 2008)

Chris

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 februari 2008
Ellertz skrev:
finns de inga raka 8 or ? big_smile

Jo, det finns raka åttor... big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 februari 2008
Garic skrev:
vafan spelar det för roll hur dom låter? Det är väl bara dom som har 1.6-1.8 liters motorer som vill höras och vara streetrace wannabe.

jag undrar också vad finns det för positiva samt negativa sidor i jämförelse mellan V och R motorteknik.

än så länge var det scirocco8v som gav bästa svaret, tycker jag:)

Raka motorer har i överlag alltid bättre vrid samt botten drag från låga varv, oftast inte lika "hög" varviga, medans V-ställda motorer är mer varv-villiga får man lättare mer hästkrafter ur dessa men sämre vrid,
Ett skol exempel är Volvos raka lastbils dieslar och Scanias V-ställda dieselar, kolla man där så har inte v-motorn en chans i att segdra vid låga varv den dör ut redan vid 1100varv så tappar den stort sett all ork, medans volvos raka-motorer seg drar väldigt hårt ner till 800varv, men sen kollar man effekt kurvorna, så har volvos sin max HK och vrid mellan 1000 och 1500 varv per minunt som max, men kollar man på scania så vaknar inte riktigt motorns alla hästar o nm förens vid 1400/1500 varv o drar tills 2000varv/min
Motorerna jag pratar om är Volvos D16C och Scanias 164. altså båda är 16liters motorer i samma serier.

Där hoppas jag du ska få lite inblick i vad som är skillnader smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök