5824
Sök

Pajar fälgar om man använder bult med fel kona?

Quattro User
260 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Hej,

Fick hem nya Alufälgar för några dagar sedan, men företaget råkade skicka fel sorts bultar.

Bultarna är av typen med rak kona vid anliggningsytan mot fälgen, men fälgen "vill ha" bultar som är rundade.

Vet att bultarna kan ralla loss av sig själva om man kör såhär.

Men det jag undrar är om det är skadligt för fälgarna att köra med fel bult i några dagar, tills rätt bultar dyker upp?

Kan fälgarna typ gnagas sönder eller liknande?

Mvh
Senast redigerat av FourRings (4 oktober 2007)

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

4 571 Inlägg
4 oktober 2007
Största risken är ju att dom lossnar, skulle aldrig vågat åka med fel bultar.

Men jag tvivlar på att fälgen skall ta skada så länge dom sitter ordentligt och inte glappar.

martinpopovac
4 oktober 2007
Risken att fälgarna går sönder är väl inte alls så stor. Som sagt så kan det ju vara så att bultarna lossnar, men det är det nog inte heller så stor chans att dom gör.

Precis som Izual sa, dra åt dom utav bara helvete så ska det inte vara några problem att använda dom tills dom riktiga bultarna kommer. Om det nu inte skulle vara så att du redan har några andra däck och fälgar som du kan kasta på tills dom rätta grejerna kommer...

16 197 Inlägg
4 oktober 2007
ja skulle inte "dra åt utav bara helvete" för de finns en stor risk att du drar bulten "genom" fälgen å pajjar den för gått.. sad   ja skulle väntat på rätt bultar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 297 Inlägg
4 oktober 2007
gör inget dumt nu! Vänta några dagar!

1 062 Inlägg
4 oktober 2007
jag hade väntat med att sätta på dom tills rättar bultar kommer, kan förstå att du vill ha på dom

Quattro User
260 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Ok, tackar för svaren allihop, bra att få lite olika synvinklar på det hela.

De sitter redan på bilen, och känns lite meningslöst att byta hjul, bara för 1-2 dagar, sedan byta tillbaka, jag låter nog bilen stå i garaget och uggla tills bultarna kommer.

Mvh cool

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

martinpopovac
5 oktober 2007
evilaudio skrev:
ja skulle inte "dra åt utav bara helvete" för de finns en stor risk att du drar bulten "genom" fälgen å pajjar den för gått.. sad   ja skulle väntat på rätt bultar.

Haha, nej, men du fattar vad jag menar tongue. Så att dom sitter då tongue.

Sök