5730
Sök

Handbromsen på volvo 850-92

553 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Hej, jag har en ganska kass handbroms på min bil (en volvo 850 från 92), jag är relativt ny ägare på bilen och jag vet att det går att spänna handbromsen innifrån under armstödet mellan framstolarna. men tyvärr var det redan spännt där så långt de går...

Nu undrar jag om ni vet om det går att spänna någon annanstans eller om bromsbackarna är slut och måste bytas,

Hoppas ju på att det går att spänna någon annanstans smile känns som det är ett lite enklare projekt cool

146 Inlägg
6 oktober 2007
Tyvärr är det nog så att du behöver byta backar.. Ev. hela skivorna bak + backar. om det är som på en gammal 240 vill säga.
Glöm inte att släppa på "spänningen" under armstödet bara.

M.V.H / Freppazz

4 824 Inlägg
7 oktober 2007
Chrill27 skrev:
Hej, jag har en ganska kass handbroms på min bil (en volvo 850 från 92), jag är relativt ny ägare på bilen och jag vet att det går att spänna handbromsen innifrån under armstödet mellan framstolarna. men tyvärr var det redan spännt där så långt de går...

Nu undrar jag om ni vet om det går att spänna någon annanstans eller om bromsbackarna är slut och måste bytas,

Hoppas ju på att det går att spänna någon annanstans smile känns som det är ett lite enklare projekt cool

Jag justerar alltid på juster grejen som sitter vid backarna.

Har aldrig varit med om att backarna har tagit slut där i mot så är det ett vanligt problem att bromsbanden släpper ifrån backarna vilket får till följd att den nästan inte tar någonting och kan om man har otur tvärlåsa hjulet om dom hamnar fel.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 oktober 2007
Christian S skrev:
Har aldrig varit med om att backarna har tagit slut där i mot så är det ett vanligt problem att bromsbanden släpper ifrån backarna vilket får till följd att den nästan inte tar någonting och kan om man har otur tvärlåsa hjulet om dom hamnar fel.

Om handbromsen ligger på under körning och blir riktigt upphettade så kan backarna få en metallisk yta, och då kan man ju säga att dom är slut.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

553 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
Christian S skrev:
Chrill27 skrev:

Jag justerar alltid på juster grejen som sitter vid backarna.

Juster grejen som sitter vid backarna, då måste jag bort med bromsoket va ?

169 Inlägg
7 oktober 2007
nej det behöver du inte göra

//Jonas

553 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
nehe, det är ett ganska enkelt ingrepp då med lite tur smile jag får ta och kolla i en haynes handbok om det står nåt där, tackar för all hjälp

Sök