3759
Sök

NERSKRUVAD MÄTARE -- Bedrägeri/POLISanmälning?!

101 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Hej! Skulle köpa en bil och allt var nästan klart men sen kollade jag på vägverket och hos bilprovningen och bilen är nerskruvad från 30 000mil till 15 000mil.

vad gör man åt sånna här bilskojare?

REGnr: JBZ 438           GOLF 4 1.9tdi

MVH Robin

DFFL
9 020 Inlägg
8 oktober 2007
Sålänge säljaren hävdar att han inte vet något om det så går det inte att göra något.

Förövrigt så är det inte olagligt att göra så OM han skulle berätta det för dig.
Vilket han iofs. inte gjorde.
Senast redigerat av FireTraXX (8 oktober 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 594 Inlägg
8 oktober 2007
kalleankan skrev:
Hej! Skulle köpa en bil och allt var nästan klart men sen kollade jag på vägverket och hos bilprovningen och bilen är nerskruvad från 30 000mil till 15 000mil.

vad gör man åt sånna här bilskojare?

REGnr: JBZ 438           GOLF 4 1.9tdi

MVH Robin

ja personligen skulle jag leta upp dom så att dom får veta att dom lever, tror inte polisen gör ett dugg lika bra att ta lagen i egna händer

820 Inlägg
8 oktober 2007
Hade det inte varit bättre om han skruvat ner den till 5000 smile Då hade ju bilen varit mera kap.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
8 oktober 2007
mad   man blir så jävla sur på sånt!

Thorssa
8 oktober 2007
Hehe, antar att det handlare om golfen i din andra tråd? Tyckte det verkade billigt, nu vet du varför han hade servat den själv och därför inte fyllt i serviceboken wink

3 137 Inlägg
8 oktober 2007
Du upplyser säljaren om att bilen är skruvad.

Har du köpt bilen eller?
Annars:
Vill du fortfarande ha bilen, pruta rejält annars hoppa av köpet.
Tala även om för säljaren att du kommer att kolla reg nr på VV med jämna mellanrum och när bilen byter ägare ringer du till den nya ägaren och upplyser honom/henne om bilens egentliga mätarställning så han inte försöker lura någon annan bilen utan att berätta att den är skruvad.

Drop Shop
926 Inlägg
8 oktober 2007
du ska anmäla det om han inte berättat det för dig.
även om de inte kommer göra nått så drar det upp/ner statistiken för ouppklarade brott tongue

101 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
måste passa på att tacka "Thorssa" då det faktiskt var han som fick mig att vara extra försiktig och kolla lite mer <3 smile

jo men om jag kollar regnummer på VV så ringer jag ju ägaren för sent när han redan sålt bilen så borde egentligen anmäla det? nån borde ju göra nåt åt saken för att ingen mer ska bli lurad på samma bil och säkerligen andra biler han säljer? han lagar och säljer bilar svart och har ett stort garage på 100m2 ca som han hyr.

vad hade du gjort i mina skor?

101 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
undra bara om det är lagligt att skruva ner mätaren på bilar eftersom ingen verkar göra något åt detta? :o ska jag alltså låta det vara och acceptera att han vill skruva på mätare? tongue

Thorssa
21 oktober 2007
Det är inte lagligt att skruva ner mätare i Sverige, dock i Tyskland om jag har förstått det hela rätt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 oktober 2007
kanske va därför han tog korten i tyskland :)hahaha

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Teddan
2 495 Inlägg
21 oktober 2007
Thorssa skrev:
Det är inte lagligt att skruva ner mätare i Sverige, dock i Tyskland om jag har förstått det hela rätt.

det är inte lagligt att skruva mätare i tyskland heller..

dock så får man göra en mätarjustering om man berättar det för kunden ..

ungefär som att byta instrument i en bil ... helt okej så länge köparen blir upplyst om det

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

409 Inlägg
21 oktober 2007
Thorssa skrev:

det är absolut inte lagligt att skruva mätarn i tyskland. dom skruvas när dom kommer in i sverige.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
21 oktober 2007
för fasen det är väll ingenting att hänga upp sig på, han kanske har bytt mätarhuset för det var paj eller liknande, eller så visste han ingenting om det

men sen kan han ha skruvat ner mätarn också men man ska endå inte dömma han bara så där smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 397 Inlägg
21 oktober 2007
Skulle det vara så att man märker efter köpet att bilens mätare är nerskruvad så ha man ju ett tag på sig att häva köpet, vilketjag rekomenderar att man gör.

1 353 Inlägg
21 oktober 2007
I usa är det fängelse i ett år på att skruva ner mätarställningen ^^
och i tyskland är det rätt grova böter på att pilla på mätarställningen.
i sverige händer ingenting, mer än att du kan bli åtalad för bedrägeri, tror jag, om du har en riktig otur.

There's no replacement for displacement

Meister
6 763 Inlägg
21 oktober 2007
Vad jag har förståt så får du skruva hur myckedu vill i tyskland bara du berättar för köparen att du har gjort det. Men gör man det så förlorar man ju hela syftet..

Sök