2085
Sök

Griffins 10 sekunders Evo

56 Inlägg
23 februari 2008
#421
förstår bara inte fördelen med att ha kylare i skuffen gemfört i motor utrymmet .

mer plats för större snurra ?


det blir bökigare med kylare i skuffen , slangar som måste dras till motorn  .

kommer den klara att kyla motorn ? ..

Jag menar du har väll inte en så stor snurra så att den inte får plats + kylare ?  :S

verkar mycket jobb med det , i alla fall .


KHRacing
23 februari 2008
#422
ser bra ut med vattenpumpen & kylaren.

Ang slangarnas innediameter så blev jag efter förfrågan, rekommenderad minst 32mm inner... Exempelvis så har en Ultima 38mm (tror jag det var)

Du kommer troligen få ett lite högre tryck på vattnet med så pass smala slangar.
Har du kollat hur mkt de tål i grader ?

hare /
........Kristian

KHRacing
23 februari 2008
#423
alex_evo3 skrev:
förstår bara inte fördelen med att ha kylare i skuffen gemfört i motor utrymmet .

mer plats för större snurra ?


det blir bökigare med kylare i skuffen , slangar som måste dras till motorn  .

kommer den klara att kyla motorn ? ..

Jag menar du har väll inte en så stor snurra så att den inte får plats + kylare ?  :S

verkar mycket jobb med det , i alla fall .

Varför skulle det inte funka för ?

Bökigare..... , så what... big_smile  vi skall inte ha bilarna till att köra till dagis eller stormarknaden direkt

Jag har gjort exakt samma sak som Griffin, & tvivlar inte på att dte kommer funka.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=12

Galen!
723 Inlägg
23 februari 2008
#424
alex_evo3 skrev:
förstår bara inte fördelen med att ha kylare i skuffen gemfört i motor utrymmet .

mer plats för större snurra ?


det blir bökigare med kylare i skuffen , slangar som måste dras till motorn  .

kommer den klara att kyla motorn ? ..

Jag menar du har väll inte en så stor snurra så att den inte får plats + kylare ?  :S

verkar mycket jobb med det , i alla fall .

snurran hade haft några mm marginal så det hade gått ändå. men om jag vill byta snurra så är det enkelt att fixa sen. kylaren i sig kommer nog klara det bra. kolla hur rallycross bilar och liknande brukar var byggda. kolla luftintaget på nyare corvetter. dom  kör med små intag till kylning och det funkar bra.
hmm bökigare.. jag då kanske vi ska flytta tillbaks allt eftersom du tycker det är bökigare big_smile


KHRacing skrev:
ser bra ut med vattenpumpen & kylaren.

Ang slangarnas innediameter så blev jag efter förfrågan, rekommenderad minst 32mm inner... Exempelvis så har en Ultima 38mm (tror jag det var)

Du kommer troligen få ett lite högre tryck på vattnet med så pass smala slangar.
Har du kollat hur mkt de tål i grader ?

hare /
........Kristian

hmm jag är osäker på inner diameter.. men dom är tunna och jag är medveten om att de kan bli problem med det. grejjen är den att motorn igentligen var byggd för strippen och bara skulle haft kylning på toppen med 2 st an kopplingar. e vill jag pröva med den. om det inte funkar så får jag nöja mig med strippen sträckor att gasa på och sen ge fan i bankörning 2008. sen får vi bygga om i vinter igen big_smile slangen skall tåla tempen. enl dom som kan så är det extremt viktigt att ha rätt slang eftersom glykolen förstör de flesta typer av slang. så dom jag har köpt är alltså kylar slang!

Mvh Mats
Senast redigerat av Griffin (23 februari 2008)


121 Inlägg
23 februari 2008
#425
Bygg om, bygg rätt. tongue

Rally-cross Janne har en 4" tjock kylare som han köpt nånstans, kan kolla vart om du är intresserad.

JB-ENGINE
EVO 0
Träd 1

Galen!
723 Inlägg
23 februari 2008
#426
testa först. ev bygga om sen. motorn var ju byggd för tunna slangar med an kopplingarna. den skulle väl haft envatten tank och pump ungefär om jag fattat de rätt.. strippen maskin typ. faktum är ju att lugn körning och strippen körning kommer funka.. det räknar jag ju stenhårt med. sen får vi se om den pallar med.. det hoppas jag ju på.. men men big_smile

Mvh Mats


56 Inlägg
23 februari 2008
#427
okej . ser ju nice ut då big_smile kör hårt


KHRacing
23 februari 2008
#428
Griffin skrev:
testa först. ev bygga om sen. motorn var ju byggd för tunna slangar med an kopplingarna. den skulle väl haft envatten tank och pump ungefär om jag fattat de rätt.. strippen maskin typ. faktum är ju att lugn körning och strippen körning kommer funka.. det räknar jag ju stenhårt med. sen får vi se om den pallar med.. det hoppas jag ju på.. men men big_smile

Mvh Mats

Hmmmmmmm coolcoolcool

Galen!
723 Inlägg
23 februari 2008
#429
jag hoppas ju som sagt att det funkar klock rent med vatten sysstemet som det är big_smile

så var det dags för uppdatering igen!


http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263741_g2x74p.jpg
så ser turbon ut som gabi svetsade dit en v-bandsfläns på!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263743_vtnjjk.jpg
mitt främmre rör.. lite olika alltenativ fanns.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263745_tcs214.jpg
vi började dan med att bygga filter-röret. det vart lagom med plats till tryckröret som går mellan ic och insug.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263750_jxv0or.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263753_2tx1qx.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263757_1uyz2q.jpg
vi satte en liten plåt som fäste så att det inte ska kunna röra sig för mycket och skava emot tryckrör osv.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263764_gb0i88.jpg
ja vad kan man säga.. jag sa till Kekke att det lågen en krona mitt i big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263767_s7u2ja.jpg
sådär. klart för lack!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263769_dyzu9u.jpg
luftfiltret fick ju en bra plats!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263772_ow8lzv.jpg
planen fanns väl mest i mitt huvud vid det laget.. men jag hade gett mig fan på att 4" böjjarna skull användas!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263774_bxe85b.jpg
under tiden så var mästerlackeraren igång big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263776_wki153.jpg
Flanders hjälpte till att svetsa dit första röret på flänsen.. det var lite trångt och jag är ju inte riktigt så duktig på att svetsa big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263782_q35ufs.jpg
dp:n började snart ta form. pga plats brist så vart det bara 2st 4" böjjar dock. därefter konades de ner.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263786_b8pv3k.jpg
många punkter provmätningar och svordommar senare.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263787_buirw8.jpg
masken är rätt så dålig och jag tröttnade på att svetsa eftersom huvet inte orkar hur mycket ljus som helst.. Kekke var där och tog andra passet big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263791_byq8u8.jpg
sådär då började det bli riktigt fint! inte dumt för att vara första gången!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/263794_kxgsun.jpg
youask tog tredje svetsskiftet big_smile här svetsar han en fläns på mitt gamla 3" så att det skall passa mot den nya dp:n

imorn så ska vi fortsätta bygga avgas.. det skall på lite fästen osv. och sen måste bakre delen moddas också.

Mvh Mats


271 Inlägg
24 februari 2008
#430
Notera min Top Secret T-shirt big_smile


121 Inlägg
24 februari 2008
#431
youask skrev:
Notera min Top Secret T-shirt big_smile

Schtekarn smile

Live and direct from Sälen!

JB-ENGINE
EVO 0
Träd 1

271 Inlägg
24 februari 2008
#432
Hewran skrev:
youask skrev:
Notera min Top Secret T-shirt big_smile

Schtekarn smile

Live and direct from Sälen!

va faun din neger:) kom därifrån i fredags jag


Galen!
723 Inlägg
24 februari 2008
#433
Uppdatering igen!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/264423_ol39ws.jpg
det moddade org röret.. detta skall endast användas till besiktningen..

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/264428_ort2we.jpg
jag började labba lite med upphängningen till främmre röret.. detta fick dock ändra helt sen.. som vanligt när glada ammatörernas sällskap är igång big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/264431_u0x4ig.jpg
det är tajt både lite här och där när röret ska på plats. den bakre biten är den som satt på bilen när den köptes.. den ska vara kvar en liten bit ialla fall. sen skalll den bakersta biten moddas.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/264434_nb372n.jpg
suddig bild.. men ändå. så ser det ut framifrån.. det blir ju inte extremt lågt.. men det lär ju skrapa innan resten av karossen går i farthinderna ialla fall big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/264435_cthgkw.jpg
ytterligare ett fäste på plats.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/264436_3etcj9.jpg
där skall bblambdan sitta. den är dock inte svetsad än..

det var väl allt för denna veckan.. nästa jobbar jag sen så är vi igång igen big_smile
Mvh Mats

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/264438_0k0daa.jpg
inte speciellt likt orginalet.. men så blev fästet till slut!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/264442_1rr0kj.jpg
så blev filter röret. det skall dock finslipas en del!


kevlar_soul
25 februari 2008
#434
Keep up the good  work!!smile

CarCass
627 Inlägg
25 februari 2008
#435
Nu kan det inte vara allt för mycket kvar. Det ser bra ut!

Join the Evolution

Örebroare i exil
970 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#436
Eftersom Griffin är ett jävla latarsel så får ju jag ta tag i saker och ting! Varsågod Mats, nu har du en stålomspunnen slang till turbon smile


http://www.garaget.org/gallery/archive/9498/267588_qse70o.jpg

Hej FRA!

56 Inlägg
28 februari 2008
#437
ser nice ut ..


271 Inlägg
1 mars 2008
#438
ey mr dickhead

Ligger en kartong här o skräpar big_smile
Nästa vecka ska jag "chippa" boxen åt....kommer blir fettme ös i din steg 2.5bil


121 Inlägg
1 mars 2008
#439
youask skrev:
Nästa vecka ska jag "chippa" boxen åt....kommer blir fettme ös i din steg 2.5bil

Jävla blandchipsare, jordnötter och allt vad ni blandar i..

JB-ENGINE
EVO 0
Träd 1

Galen!
723 Inlägg
1 mars 2008
#440
jodå lite bland chips ska de bli big_smile
uppdatering.



http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269453_hca69p.jpg
MItt nya avgas. lite jobb kvar big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269455_plg8sw.jpg
slipade förra hlgens svetsar.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269456_hwdrxd.jpg
svetsade även dit flänsen till bb lambdan.. där passade den ju fint!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269458_ee6azg.jpg
jag måttade lite med dämparen.. den är rätt stor men verkar få plats.. jag behöver dock lite mer delar innan jag kan montera ihop allt.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269460_eb5zx8.jpg
jag moddade lite vid motor fästet och fick till slut dig an kopplingen på plats.

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269462_f70hrd.jpg
det var lite taskig vinkel på röret vid ic:n förut. men nu börjar det bli bättre!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269463_1vx2vy.jpg
svetsad och slipad!

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269464_o0ips2.jpg
nån gjorde ju lite dåliga svetsar på filter röret.. hrmf.. så nu slipade jag ner dom så att det ska bli lite snyggare big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269467_07oghs.jpg
måttade lite.. det blev andra sidan av röret till slut smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269469_tpi7jj.jpg
så var det ju det här med slipning av svetsar igen smile lite snyggare blev de ju big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1205/269471_gktndc.jpg
flänsen till dumpen!

det var väl allt just nu ialla fall!
Mvh Mats



Sök