Hur skall man räkna om man vänder basen?

Blue-Angel Statligt anställd
15 oktober 2007 · 215 Inlägg

Funderar på att bygga om ljudet i bilen. då jag inte är helt 100% nöjd med hur det ser ut. funderar på att vända basen så att den spelar in i lådan, istället för ut ur. Hur skall man beräkna antal liter som behövs för att fö bra ljud i det hela. De liter angivningar som jag har till elemente tar upp en fruktansvärt många olika typer av lådor, dock inte denna typ. samt blir det någon större skilnad på ljudet? Försämras kvaliten på ljudet??
Tacksam för den hjälp man kan få.

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.
evilaudio
16 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

den ska inte spela "in" i lådan.. sätter du basen ut å in så ska du vända på plus å minus, du kan typ ta bort 3-4 liter av volymen på lådan (fast de e väldigt olika beroende på hur stor bas du har)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Boren
25 augusti 2008 · 141 Inlägg

Plus och minus spelar väll ingen roll var sig man spelar "in" eller "ut" eller? Plus ska väll alltid vara plus hur du än vänder och vrider. Är vad jag har hört. Haft fel förr...

Sharky
25 augusti 2008 · 10 287 Inlägg

Elementet spelar både "in" och "ut"......

Fasningen av elementet i sig är inte det väsentliga, det är någon man ofta ändå måste vända på för att få en korrekt ljudbild.

/Göran

Boren skrev:
Plus och minus spelar väll ingen roll var sig man spelar "in" eller "ut" eller? Plus ska väll alltid vara plus hur du än vänder och vrider. Är vad jag har hört. Haft fel förr...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TT-Avant
25 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Sharky skrev:
Elementet spelar både "in" och "ut"......

Fasningen av elementet i sig är inte det väsentliga, det är någon man ofta ändå måste vända på för att få en korrekt ljudbild.

/Göran

Boren skrev:
Plus och minus spelar väll ingen roll var sig man spelar "in" eller "ut" eller? Plus ska väll alltid vara plus hur du än vänder och vrider. Är vad jag har hört. Haft fel förr...

Exakt..det är inte säkert att du måste fasvända basen heller. Man gör detta enbart för att basen ska komma i fas med framsystemet och det är inte alltid den gör det även om man fasvänder den.
Vill man ha en bas som låter exakt i fas med framsystemet bör man ha ett steg med ställbar fasning, från 0-180 och då kan det bli så att fasen ska ligga på tex. 135 för att stämma med framsystemet.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Lill_John
25 augusti 2008 · 54 Inlägg

TT-Avant skrev:

Sharky skrev:
Elementet spelar både "in" och "ut"......

Fasningen av elementet i sig är inte det väsentliga, det är någon man ofta ändå måste vända på för att få en korrekt ljudbild.

/Göran

Boren skrev:
Plus och minus spelar väll ingen roll var sig man spelar "in" eller "ut" eller? Plus ska väll alltid vara plus hur du än vänder och vrider. Är vad jag har hört. Haft fel förr...

Exakt..det är inte säkert att du måste fasvända basen heller. Man gör detta enbart för att basen ska komma i fas med framsystemet och det är inte alltid den gör det även om man fasvänder den.
Vill man ha en bas som låter exakt i fas med framsystemet bör man ha ett steg med ställbar fasning, från 0-180 och då kan det bli så att fasen ska ligga på tex. 135 för att stämma med framsystemet.

Om vi säger att man har ställt in basen (fasen 135 med magneten in), men ändå vill ha magneten ut.
Räcker det att man tar den beräknade lådvolymen och portningen till basen (med magneten in) och tar bort lika mycket volym som basen är på? + att vända på plus och minus (fas vända 180). Om ni förstår.. smile

Mazda Miata "NBFL" (2004)
Drönirettab
25 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Man kan tex sätta in klossar som motsvarar den volym som basen tar upp när magneten sitter inuti lådan, då får man ju fortfarande samma volym även fast basen har magneten utåt.

Detta med fasningen är ju som Sharky och TT-Avant skriver, det är inte säkert att man behöver "fasvända" 180 grader. Man gör helt enkelt så att man monterar basen med magneten utåt och sedan provlyssnar man om basen verkar hänga med framsystemet eller om den låter segt och dunkar i baktakt.

Om basen låter segt så provar man att fasvända 180 grader eller (om steget har steglös faskontroll) testar olika faslägen tills basen hänger med och "spelar i takt". Det viktiga är alltså att basen och övriga högtalare ska "spela samtidigt", att det inte låter som att basen slår i otakt. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang