välja olja?

moose46019 study
17 oktober 2007 · 772 Inlägg

har biltema LL oljor

Android
17 oktober 2007 · 892 Inlägg

Kanske kan låna tråden lite och ställa en annan fråga?
Jag hörde att det kunde vara dåligt att hälla i Mobil 1 5W50 "Race formula" i bilen om den inte är turbo osv. Något om att oljan aldrig blir tillräckligt varm och att det inte var bra alls. Den kommer ju inte köras på vintern och enl. killen på Micro så var det lugnt.
Är det skadligt? Bör jag köpa 5W40 istället?
Hade ju tänkt att jag skulle köpa lyx olja för att motorn skulle må riktigt bra. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
iceman89
17 oktober 2007 · 158 Inlägg

tack för alla svar!
det lutar väldigt mycket åt biltemas olja

Garic
17 oktober 2007 · 539 Inlägg

iceman89 skrev:
tack för alla svar!
det lutar väldigt mycket åt biltemas olja

ja köp biltema du, det är ingen fel alls på deras oljor.

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
17 oktober 2007 · 548 Inlägg

camaro67 skrev:
Biltema har vunnit pris för sin olja. Men det var nog 2-taktsoljan, men det visar ju ändå att det inte är dynga. Har läst förut att Biltema har samma leverantör som någon av de där stora, fina och framförallt dyra leverantörerna. Läs vad din bil ska ha för typ av olja, och titta inte på märket utan köp Biltemas. Och är du orolig så får du väll byta efter halva tiden, men du kommer tjäna pengar på de ändå.

Har hört att det var just Mobil 1 som var denna leverantör!

-Mike-
BMW 320i (2003)
lmoberg
18 oktober 2007 · 542 Inlägg

Kör på Biltema olja. Tycker dock att bilen drar mer olja nu än förut men det beror nog på bilen går hårdare och med mer last än tidigare.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 oktober 2007 · 3 404 Inlägg

Snacka på ni om hur bra Biltemas verktyg och oljor är. Min uppfattning är dock inte den samma. Visst jag har inte använt deras olja men jag skulle inte råda min värsta fiende att använda den heller. Oljan har tre huvudsakliga egenskaper SMÖRJA, KYLA och "STÄDA". Jag litar defenetivt inte på Biltemas produkter för 1öre efter att ha använt deras SKRÄP. Av den anledningen kommer jag inte heller sumpa en motor pga dålig olja heller.

Dyr olja är bra olja, så är det bara. Och bra olja skall det vara i motorer som går mycket eller under stor belastning. Det är min uppfattning och ni kan skriva vad ni vill. (Dessutom är de riktigt otrevliga på Biltema, därav handlar man inte där i onödan...)
//Johannes

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Grundstrom Nismo
18 oktober 2007 · 758 Inlägg

Mina kompisar körde på biltema hela förra vintern, plåga bilarna nått så grymt! Funkar lika bra idag och kör fortfarande på de, så de ska nog inte va några som hellst problem!

Andreas_ace
18 oktober 2007 · 375 Inlägg

TenZer skrev:
Snacka på ni om hur bra Biltemas verktyg och oljor är. Min uppfattning är dock inte den samma. Visst jag har inte använt deras olja men jag skulle inte råda min värsta fiende att använda den heller. Oljan har tre huvudsakliga egenskaper SMÖRJA, KYLA och "STÄDA". Jag litar defenetivt inte på Biltemas produkter för 1öre efter att ha använt deras SKRÄP. Av den anledningen kommer jag inte heller sumpa en motor pga dålig olja heller.

Dyr olja är bra olja, så är det bara. Och bra olja skall det vara i motorer som går mycket eller under stor belastning. Det är min uppfattning och ni kan skriva vad ni vill. (Dessutom är de riktigt otrevliga på Biltema, därav handlar man inte där i onödan...)
//Johannes

Eftersom du inte har använt deras olja så kan du inte kalla den för skräp. Men självklart kan du ha åsikt, vilket jag resperkterar.

Men priset bestämmer inte kvalitén.
Är det bättre kvalite på oljan som Volvo säljer för att den är dyrare än Micro fast det är samma märke? Det är typ så du resonerar, bara för den är dyr så är den bra.
bara för den är dyr så tjänar bolaget mer och folk betalar.

om man vill köpa Mobil1 olja så får man göra det. Även castrol osv.
Biltemas olja är INTE bäst, men den är BRA och inte sämst.
Det är skillnad.
Använd rätt olja för rätt typ av körning.
Biltemas olja duger gott och väl för normal körning och under normala omständigheter, och den tåls att köras hårt med inom rimliga gränser.
"Smörjning" sköter den bra, "kylning" bra, "rensar" gör den också, som bonus håller den skiten flytande också vilket man kan säga är en 4:e egenskap.


Jag har svarat på desa frågor massa gånger, men "olje kriget" kommer aldrig ta slut.
Det är som att jämföra AMD mot intel.

Ang trevligt bemötande så beror det säkert på vart.
Så är det på alla ställen.
Jag har ett "favorit" Biltema och ett Hat biltema.
Och så är det med alla affärer.

Senast redigerat av Andreas_ace (18 oktober 2007)

Volvo 740GL (1990)
LindgrenRacing
18 oktober 2007 · 51 Inlägg

Biltema olja i volvon

Castrol olja i bmwn


thats life

BMW635_Robban
18 oktober 2007 · 1 277 Inlägg

LindgrenRacing skrev:
Biltema olja i volvon

Castrol olja i bmwn


thats life

Håller med!

silverbird
18 oktober 2007 · 666 Inlägg

Erfetsom många spekulerar i just detta äämne med oljor och så rekomenderar ja starkt att ni läser igen om denna tråden
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=31484
där står mycket matnyttigt om oljor, vad du bör köpa och inte bör köpa

//Silver

skallman
18 oktober 2007 · 91 Inlägg

Kör själv på Biltemas olja, inte haft några problem alls.

kevlar_soul
18 oktober 2007 ·

Jag kör olja i skruttbilen, Castrol i finbilen!smile

En fråga bara, skulle inte typ 60% av Sveriges alla bilar rasat vid det här laget om Biltemas oljor var så dåliga? tongue Bara en tanke, för de säljer ganska mycket olja tongue

BMW-328I
18 oktober 2007 ·

Inget annat än castrol SLX i min bil iaf!

Megavirus
18 oktober 2007 · 100 Inlägg

aldrig att jag kör på billigt lågpris skit när det finns riktiga oljar att köpa... aldrig biltemes  (( renoverade ) olja... NEJ tack för mig...   MEN  kör ni på vad ni vill..

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång
Pikey
18 oktober 2007 · 2 283 Inlägg

Om man är lite noga med bilen så väljer man också kvalitet olja, så är det bara.

Och ja, jag är noga med bilen Castrol flaskor är det enda rätta.

R.I.P. Michael Jackson!
Markus_MR2
18 oktober 2007 · 761 Inlägg

TenZer skrev:
Snacka på ni om hur bra Biltemas verktyg och oljor är. Min uppfattning är dock inte den samma. Visst jag har inte använt deras olja men jag skulle inte råda min värsta fiende att använda den heller. Oljan har tre huvudsakliga egenskaper SMÖRJA, KYLA och "STÄDA". Jag litar defenetivt inte på Biltemas produkter för 1öre efter att ha använt deras SKRÄP. Av den anledningen kommer jag inte heller sumpa en motor pga dålig olja heller.

Dyr olja är bra olja, så är det bara. Och bra olja skall det vara i motorer som går mycket eller under stor belastning. Det är min uppfattning och ni kan skriva vad ni vill. (Dessutom är de riktigt otrevliga på Biltema, därav handlar man inte där i onödan...)
//Johannes

vad hände med din motor, och hur refererar du det till att det var oljan som orsakade skada?

Smörj och kyl-egenskaper är i det närmsta samma som de betydligt dyrare konkurrenterna, men reningen är inte lika bra, baserat på vad jag har hält i saaben. Men på en prestandamotor byter man förmodligen olja var 500:de mil och då spelar inte det någon större roll.. jag tror ju på att hellre ha en billigare olja och byta ofta än en dyr och byta sällan.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Megavirus
18 oktober 2007 · 100 Inlägg

Jag orkar inte med detta mer.. kör på biltemas skit,, jag gör det dock aldrig..

varför kostar 4 liter på biltema 40 kr?
varför kostar annan olja 450 ?

hmm jo för det är samma kvalitet, samma smörjegenskaper, och samma kylegenskaper..


har jobbat med olje tillverkning i 3 år på heltid där vi bland annat peta i alla ingridienser.. vi fick bara rå oljan där efter tillverkar vi oljan ( inklusive feltemas olja )

men men kör på vad ni vill nu orkar jag inte diskutera detta självklara mer!"

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång
BMW-328I
18 oktober 2007 ·

Megavirus skrev:
Jag orkar inte med detta mer.. kör på biltemas skit,, jag gör det dock aldrig..

varför kostar 4 liter på biltema 40 kr?
varför kostar annan olja 450 ?

hmm jo för det är samma kvalitet, samma smörjegenskaper, och samma kylegenskaper..


har jobbat med olje tillverkning i 3 år på heltid där vi bland annat peta i alla ingridienser.. vi fick bara rå oljan där efter tillverkar vi oljan ( inklusive feltemas olja )

men men kör på vad ni vill nu orkar jag inte diskutera detta självklara mer!"

håller med men! min bil tar 6 liter olja eller 6 o en halv aja, slx kostar typ 220kr litern, lite mer än 450 tongue

bara olja för mig kan gå på 1000-1500kr men det bryr jag mig inte om, man ska fan inte snåla på olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang