M90 är betydligt tåligare. Det är en treaxlig femväxlad låda som togs fram till 850 (M56) och som man vred på och moddade huset och döpte till M90. Finns med två bultmönster - ett (det vanligaste) till gamla rödblock och ett mera sällsynt till 95 och nyare 960/S/V90 med manuell låda.
Varianter:
Lite info om M90 växellådan:
(orginal art.nr till vänster - "1208789" - ersättningsnummer till höger "5003985")
1208675/hög/standard/M90 = M90H 5003985 B200/230FT
1208782/hög/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208789/hög/standard/M90 D24TIC = 5003987 D24TIC
1208790/hög/standard/M90 = M90H 5003985 B200/230FT
1208810/hög/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208812/hög/standard/M90H = 5003985 B200/230FT
1208856/hög/standard/M90 D24TIC ( RS) = 5003987 D24TIC
1208857/låg/standard/M90L (RS) =5003994 B230FK
1208883/hög/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208884/hög/standard/M90H =5003985 B200/230FT
1208885/hög/standard/M90 D24TIC = 5003987 D24TIC
1208912/hög/lång/M90H2 = 5003986 B6254S
1208935/hög/lång/M90H2 = 5003986 B6254S
1208936/hög/standard/M90H = 5003985 B200/230FT
1208937/låg/standard/M90L = 5003994 B230FK
1208944/låg/lång/M90L2 = 8111095 B6304S2
1208947/låg/lång/M90 L2FT5 = 8111096 B230FK 5DRS!
1208976/låg/lång/M90L2 D24TIC = 8111109 D24TIC
Utväxlingar M90:
....................M90H... M90H2... M90L... M90L2
1:a växeln....3.54:1... 3.54:1... 3.91:1... 3,91:1
2:a växeln....2.05:1... 2.05:1... 2.20:1... 2.20:1
3:a växeln....1.38:1... 1.38:1... 1.38:1... 1.38:1
4:a växeln....1.00:1... 1.00:1... 1.00:1... 1.00:1
5:a växeln....0.81:1... 0.70:1... 0.81:1... 0.70:1
/Göran
aenfors skrev:
Är M90 tåligare eller bättre på något sätt jämfört med M47? Är det också 4+od?