Neon ljus under bil är det olagligt eller inte.

turboforssen Telge Drifting Team
21 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Hoppas det är olagligt.
Borde nästan vara olagligt för att det är så fult. cool

ge fan i å titta då

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Sokrates Eliminator
21 oktober 2007 · 1 441 Inlägg

Men åhhh!
Neon är blått, endast utryckningfordon får ha blåljus.
Neon är inte E-märkt =ej godkänt.
Neon är pinsamt, löjeväckande, fult, barnsligt, smygbögaktigt etc.

Varför skräpa ned ett fordon med sån smörja? Varför?

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
BMW-328I
21 oktober 2007 ·

Sokrates skrev:
Men åhhh!
Neon är blått, endast utryckningfordon får ha blåljus.
Neon är inte E-märkt =ej godkänt.
Neon är pinsamt, löjeväckande, fult, barnsligt, smygbögaktigt etc.

Varför skräpa ned ett fordon med sån smörja? Varför?

//Tommy.

smygbögaktigt? HHAHAHAHAHAHAH bäst hittills!!

evilaudio
21 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

bara för att et lampa e E märkt så är den INTE godkänd...  min baklysen på jettan är E märkta men har ingen reflex så dom e inte godkända.. så de där me E märkning e bara skit snack.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
21 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

Sokrates skrev:
Men åhhh!
Neon är blått, endast utryckningfordon får ha blåljus.
Neon är inte E-märkt =ej godkänt.
Neon är pinsamt, löjeväckande, fult, barnsligt, smygbögaktigt etc.

Varför skräpa ned ett fordon med sån smörja? Varför?

//Tommy.

för att på vissa bilar kanske de fyller ett syfte.. typ showbilar på mässor.. ta bort allt neon/LED på dom så får du se hur kul som ser ut då.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
MrTobias
21 oktober 2007 · 1 297 Inlägg

Sokrates skrev:
Men åhhh!
Neon är blått, endast utryckningfordon får ha blåljus.
Neon är inte E-märkt =ej godkänt.
Neon är pinsamt, löjeväckande, fult, barnsligt, smygbögaktigt etc.

Varför skräpa ned ett fordon med sån smörja? Varför?

//Tommy.

allt neon är inte blått ;P

audi_e_grejer_de_ Audi
21 oktober 2007 · 159 Inlägg

stillastående = lagligt
rullande      =olagligt

Power is nothing without control -AUDI- de e grejer de!
osormui
21 oktober 2007 · 17 Inlägg

kan prova och ha det på , framför polisen... så får dom förklara för mig...och sedan berättar jag det för er... ;P


för övrigt skulle jag inte kunna tänka mig ha neon...kanske nån liten diskret led-remsa.

Senast redigerat av osormui (21 oktober 2007)

im am a riddle without a clue
Phaetoon
21 oktober 2007 · 8 156 Inlägg

Det står en del om det i Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar.
Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872813

För er som inte orkar gå igenom 100 sidor med text så ska jag göra ett finare lagtextinlägg senare wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
21 oktober 2007 · 8 156 Inlägg

Allmänna krav
Färger
5 §   Fordon får inte ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt.
Fordon får inte heller ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge vitt ljus bakåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.
Kraven i första stycket gäller inte lyktor som används för att stoppa fordon enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).
Kraven i andra stycket gäller inte registreringsskylt, nationalitetsmärke, skyltlykta, backningsstrålkastare, avstigningsbelysning eller annan strålkastare som används när fordonet brukas som arbetsredskap eller liknande.
Kraven i andra stycket gäller inte heller extra reflexanordning på utryckningsfordon.

6 §   Kraven i 5 § första stycket ovan samt 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276) om att fordon under färd på väg inte får visa annat än vitt eller gult ljus framåt anses uppfyllda om det inte finns någon annan än vit eller gul ljusstråle synlig inom zon 1 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m framför fordonet (se fig. 1).
Kraven i 5 § andra stycket ovan anses uppfyllda om det inte finns någon vit ljusstråle synlig inom zon 2 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m framför fordonet (se  fig. 2).
Zon 1 och 2 begränsas i höjdled av två horisontella plan vilka är belägna 1 000 respektive 2 200 mm över plan och horisontell mark.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20-filer/image029.gif
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20-filer/image031.gif

8 §   Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

Installation
9 §   Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MrTobias
21 oktober 2007 · 1 297 Inlägg

osormui skrev:
kan prova och ha det på , framför polisen... så får dom förklara för mig...och sedan berättar jag det för er... ;P


för övrigt skulle jag inte kunna tänka mig ha neon...kanske nån liten diskret led-remsa.

jag har kört framför polisen flera gånger och har även blivit stoppad. de har aldrig sagt något om neonet.

osormui
21 oktober 2007 · 17 Inlägg

bra där phaetoon! nu har vi svar på tal. big_smile

im am a riddle without a clue
Phaetoon
21 oktober 2007 · 8 156 Inlägg

osormui skrev:
bra där phaetoon! nu har vi svar på tal. big_smile

Om man går efter paragraf 9 så är det ju förbjudet, då vägverket har lång definitionslista över godkända typer av lyktor.

Jag hade hoppats på att man skulle kunna hänvisa till avstigningsbelysning, men den måste man tydligen montera på 2 meters höjd som lägst, så det går inte heller.

I vilket fall så får man inte ha neonljus på under körning, vilken färg den än må vara.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Barcelona
3 augusti 2010 · 68 Inlägg

Bumpar denna tråd ist för att skapa en ny onödig.

Är det tillåtet med ljus innuti bilen? Ser ju flera som monterar in blått neonljust framme vid sätet osv.
Hur är det med det ?

Muttley
3 augusti 2010 ·

Barcelona skrev:
Bumpar denna tråd ist för att skapa en ny onödig.

Är det tillåtet med ljus innuti bilen? Ser ju flera som monterar in blått neonljust framme vid sätet osv.
Hur är det med det ?

syns ljuset ut så är de inte godkänt.

Barcelona
3 augusti 2010 · 68 Inlägg

Så om man sätter en LED stripe under framsätena så borde det väl då vara ok ?
Det kan väl ändå inte synas utåt..

Senast redigerat av Barcelona (3 augusti 2010)

MeepMeep Finraggare
3 augusti 2010 · 2 381 Inlägg

Frågan är väl om du vill köra med det påslaget på kvällen? Mörkerseendet lär ju gå åt pipan samt att det blir svårt att uppfatta saker ute där detr är mörkt om du krämar på en LED-stripe inne i bilen?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Muttley
3 augusti 2010 ·

Barcelona skrev:
Så om man sätter en LED stripe under framsätena så borde det väl då vara ok ?
Det kan väl ändå inte synas utåt..

Beror ju på hur starka rör du sätter. Men de får inte störa dig heller som förare.

Muttley
3 augusti 2010 ·

kameramannen skrev:
Frågan är väl om du vill köra med det påslaget på kvällen? Mörkerseendet lär ju gå åt pipan samt att det blir svårt att uppfatta saker ute där detr är mörkt om du krämar på en LED-stripe inne i bilen?

Små dioder vid golvet kan vara snyggare som man har i större bussar på golv eller i taket.smile

TooS Hjultomte
3 augusti 2010 · 1 500 Inlägg

kameramannen skrev:
Frågan är väl om du vill köra med det påslaget på kvällen? Mörkerseendet lär ju gå åt pipan samt att det blir svårt att uppfatta saker ute där detr är mörkt om du krämar på en LED-stripe inne i bilen?

De e bara o titta på dagens stereo apparater. Min fjällas lyser fan upp mer än innerbelysningen i sej (Kanske lite överkant men ja inte långt ifrån) de e bara en liten stereo jävel också blir den olaglig då?? smile visst mörker seende existerar inte när man kör den men tror inte snuten säger du får stänga av stereon när du kör för de lyser som fan. smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang