GT28R eller GT2876R

Bebbo Kocken
19 oktober 2007 · 487 Inlägg

Hej!
Håller på att byta avgassystem och tänkte att man kan passa på att byta turbo i samma veva. Har siktat in mig på en GT28R (T28bb) från airtune för 9600kr. Men hittade en annons med en begagnad GT2876R. En lite värre modell som specar upp till 480hk.

Jag hade tänkt satsa på ca 300hk eller lite över, då undrar jag om det är värt att satsa på den begagnade eller om man kanske rent av förlorar på det för den är anpassad högre.

Bilen är en 200SX S13 och övriga delar är:

600x300x76 IC
Walbro bränslepump 255L/h
Motoria 3" avgas
Extraktor grenrör
70mm tryckrör
så blir det lämpligt chip
malpassi 1:1,2 Bränsletryckregulator
Sportluftfilter

Turbovin Turbo lover
20 oktober 2007 · 555 Inlägg

Har hört att GT2876R är en lite "misslyckad" kombination med seg spoolup. Dvs ganska liten turbin med stor kompressor. En vanlig GT2871R med 0.64-hus är nog att föredra om man vill ha bra spoolup. Sen har ju du ju inte så stor cylindervolym i en S13 så man vill nog undvika onödigt stor turbo.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Bebbo Kocken
20 oktober 2007 · 487 Inlägg

Är GT28R det klart bästa valet för den här specen? Alltså även om man jämför med andra turbos? Skulle hata att komma på nån månad senare att en annan hade passat bättre...

Anubis
20 oktober 2007 · 1 255 Inlägg

Jag har beställt 2 stycken Garrett GT2860R till min kommer nog funka bra smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Turbovin Turbo lover
20 oktober 2007 · 555 Inlägg

Bebbo skrev:
Är GT28R det klart bästa valet för den här specen? Alltså även om man jämför med andra turbos? Skulle hata att komma på nån månad senare att en annan hade passat bättre...

Har dålig koll på vad dina modifikationer ger på en S13 men det verkar ju inte va så hiskeligt mycket. Är det fortfarande originalspridare? En GT28R blir säkert ganska lagom, en GT2871R skulle ju kräva 630cc spridare eller liknande. Ett annat alternativ är ju Mitsubishi istället som jag hellre föredrar. Lägre pris och inte lika känsliga för tryckläckor. 16T eller 18T skulle nog funka bra.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
bumpe Lastbilsmekaniker
20 oktober 2007 · 3 878 Inlägg

Bebbo skrev:
Är GT28R det klart bästa valet för den här specen? Alltså även om man jämför med andra turbos? Skulle hata att komma på nån månad senare att en annan hade passat bättre...

Spridare ser ut att behövas! På 465 klarar du dig lite över 300 sen är de slut. Satsa runt 600CC, tråkigt att behäva uppgradera spridarna igen om du vill vässa lite till...

Bebbo Kocken
20 oktober 2007 · 487 Inlägg

ja självklart ska det bytas till större spridare och lmm. Glömde skriva med det bara.

3L1T
20 oktober 2007 · 16 Inlägg

http://www.garaget.org/archive/11914/9915/9915-426858.jpg
GT3071R kanske wink

Senast redigerat av 3L1T (20 oktober 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang