6098
Sök

Hjälp mig, min växellåda/bakaxel rasade idag !! :( 740 tic ge mig tips

Avstängd
1 266 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
Hallå, jag är så jävla dum...fick nå ryck och skulle spinna när jag backade, iaf så small det till, och nu när jag lägger i backen så skrammlar det i växellådan, utan att bilen rör sig någonting...backen funkar alltså inte...och sen när jag gasar på lite så hackar det i hela bilen på alla växlar..det hackar mycket om jag svänger, kopplar jag ur till friläge och svänger så hackar det ingenting..det hackar heller ingenting om jag kopplar ur på en rak väg...men iaf så hissade jag upp bilen  i bak, la i 4ans växel och kunde inte höra nå missljud från bakaxeln iaf...hissar jag upp bilen så ena bakhjulet är i marken och snurrar på däcket kommer det missljud ur bakaxeln varför ? men som sagt åker jag 60 km/h så hackar det då och då..men slutar så fort jag lägger i friläge...så i morgon tänkte jag byta växellåda..jag ska ta en från en 740 GLE -86 är det hydralisk på den ? om inte hur gör jag då ? för på min 740 tic -86 är det hydralisk..är det nått specielt jag ska tänka på ? jag kan nämligen INGENTING om växellådor..o ja just det..behöver ja ta kardanstångarna från glen med ? ge mig tips !!!

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Avstängd
1 266 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
har kollat upp lite saker nu...det sitter en m46 med od på min 740gle..alltså samma växellåda som på min turbo ? är då växellådan på glen oxå hydralisk ?

439 Inlägg
27 oktober 2007
TheFinnishFlash skrev:
har kollat upp lite saker nu...det sitter en m46 med od på min 740gle..alltså samma växellåda som på min turbo ? är då växellådan på glen oxå hydralisk ?

säker på att det är hydralisk på din o ej vajer?
bör passa rätt över.

old,low and slow....

Avstängd
1 266 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
nosferato skrev:
TheFinnishFlash skrev:

säker på att det är hydralisk på din o ej vajer?
bör passa rätt över.

Haha jag vet inte jag, alltså det är ju en wire som går till en grejj på växellådan på min turbo, men det går även en slang från bromsvätskehållaren till växellådan ? är det inte hydralisk då ?...för förut när en packning gick sönder i växellådan så rann det ut vätska..och kopplingpedalen var helt lös..det gick inte att koppla..så jag var tvungen att köpa en ny packning, tror det var till slavcylindern och sen lufta, sen så funkade kopplingen igen !

Avstängd
1 266 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
så nu har jag skruvat loss växellådan från GLE'n det är ju vajjer på den...och där det ska gå en slang ifrån bromsvätskehållaren är det igen pluggat på glen sad hur ska jag göra, eftersom det går en slang ifrån bromsvätskehållare till växellådan ???

137 Inlägg
29 oktober 2007
Hade du oljud i både vxl låda o bakaxel, snurrade kardanaxeln när den inte drev?

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

Avstängd
1 266 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
FH16 skrev:
Hade du oljud i både vxl låda o bakaxel, snurrade kardanaxeln när den inte drev?

oljud i båda..det hugger när jag åker sad de med kardanaxeln vet ja inte, men hursomhelst e ju växellådan sönder för det skrammlar i lådan när jag stoppar i backen ! ska byta växellåda och se om huggen försvinner

137 Inlägg
30 oktober 2007
Ja, det e nog läge för det.Men som du sa ,så var det väl oljud när du svängde med?
Det tyder ju på att diffen har fått stryk med.Men byt låda o kolla läget.

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

Avstängd
1 266 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
FH16 skrev:
Ja, det e nog läge för det.Men som du sa ,så var det väl oljud när du svängde med?
Det tyder ju på att diffen har fått stryk med.Men byt låda o kolla läget.

ja men det är oljud när jag åker raktfram med..fast MYCKET värre när jag svänger..sen känns det som om det glappar från växellådan till bakaxeln, far trycker ja på gasen hugger de till sen börja den axxa..ja skit svårt och förklare...men om jag byter växellåda först och huggen kvarst¨år..är det då skadligt för växellådan om jag kör så ?..för nu måste jag verkligen byta växellåda nu viner det i den på alla växlar big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 oktober 2007
TheFinnishFlash skrev:
så nu har jag skruvat loss växellådan från GLE'n det är ju vajjer på den...och där det ska gå en slang ifrån bromsvätskehållaren är det igen pluggat på glen sad hur ska jag göra, eftersom det går en slang ifrån bromsvätskehållare till växellådan ???

antar att det va turbon det satt hydralisk koppling då är det bara att byta ut växel armen på nya lådan från den gamla sitter med en 13 skruv har jag för mig

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök