Vilket block för att bygga turbo motor: b23 eller b230 ?

NeroX mariestad
28 oktober 2007 · 59 Inlägg

Tjena ska börja bygga turbomotor.. och ja undrar vilket block som är bäst och ha mellan b230 och b23 ?

raggarsvin!
Koop
28 oktober 2007 · 1 867 Inlägg

B230fk röstar jag för.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Fimpha
28 oktober 2007 · 557 Inlägg

B230

//Jerry
NeroX mariestad
28 oktober 2007 · 59 Inlägg

okaj.. men vissa säger att dom har mindre lagerbanor o att dom skär lättare ?

raggarsvin!
Volvo Knugen The one and only
28 oktober 2007 · 1 091 Inlägg

B230FK har fördelen att ha oljekylda kolvar, finns även i vissa FT har jag för mig roll Men B23ET (som sitter i 760 turbo -84) ska ha kraftigare stakar/lager så jag röstar på B23....

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
28 oktober 2007 · 1 899 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
B230FK har fördelen att ha oljekylda kolvar, finns även i vissa FT har jag för mig roll Men B23ET (som sitter i 760 turbo -84) ska ha kraftigare stakar/lager så jag röstar på B23....

Stakarna är inte kraftigare, i de flesta fall så rekomenderas byte till stakar från en FT motor eller då man ändå håller på att slänga i H-profils stakar. Lagren är mer tilltagna på en b23 än på b230 och det är detta som är fördelen.

Frågar du mej så leta efter en b230ft efter kring -96, -97 så har du ett block med oljekylda kolvar. Men egentligen så är väl de bästa om du berättar hur många hk du har tänkt ta ur osv. B234 blocket ska ju hålla bäst av dem alla även om det inte har oljekylda kolvar så vitt ja har förstått..

Över 350 hk så får du nog byta till H-profils stakar. De är stakarna som ger med sej först..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
28 oktober 2007 · 444 Inlägg

Annars sitter det ju M-stakar i B23..

patrikhornfeldt skrev:
Stakarna är inte kraftigare

saxat från Sävarturbos artikelserie skrev:
Vevstakarna i Volvo motorerna är generellt mycket stabila och brukar klara det mesta. Några undantag är B20/B21-stakarna som fanns mellan ca 1975-82 som är väldigt lika M-stakarna, dock utan M-märket. Dessa stakar är mjuka som bly! En annan stake man bör passa sig för är B230-modellen från 1985-89 som är för smal. En stake vi har bra erfarenheter av är M-modellen som oftast satt på B23A motorn. Dessa stakar är dock mycket tunga ca 930g men ingen av oss har lyckats köra sönder någon trots över varvningar på över 10000 rpm. Det finns en Ford T23 med 16V som kör Altered-klassen som kör mitten 7:or nu, och dom använder M-stakar upp till 700hp utan att köra sönder någon.

Ett tips till trådskaparen är att läsa lite här SävarTurboSite->Bottendel, mycket nyttig läsning för en turbotrimmare.

Senast redigerat av gregolt (28 oktober 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
loffe007
29 oktober 2007 · 905 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
B230FK har fördelen att ha oljekylda kolvar, finns även i vissa FT har jag för mig roll Men B23ET (som sitter i 760 turbo -84) ska ha kraftigare stakar/lager så jag röstar på B23....

oljekylda kolvaran sitter väl i alla motorer från och med -93?

i mitten på 80 talet så kom juh volvo med sin låg friktions motor b230. så dom tidigare b230 kan man väl ska undvika? där motr senare 90 och framåt är bra sepciellt dom senaste med oljekylda kolvar.

torpis Forummoderator
29 oktober 2007 · 10 572 Inlägg

B19 som har mindre borr och därmed håller utan betong smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
kevlar_soul
29 oktober 2007 ·

Ta en titt in på www.turboperformanceclub.com och fråga runt i deras forum! Finns många kunniga volvosnubbar där!!

loffe007
29 oktober 2007 · 905 Inlägg

torpis skrev:
B19 som har mindre borr och därmed håller utan betong smile

alla håller utan betong.

nuckan
29 oktober 2007 · 98 Inlägg

b23 block och originalkolvar från b23ET och vev från b23

livet är underbart när underlivet är bart!
twin_cam Smålänning
29 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Skulle satsa på B21ET. Ska visst vara den bästa/hållbaraste motorn.
Ser vi till hela motorn så skulle jag ta B23ET bottendel (samma stakar som b21et?) med 16v topp från B234 ihop med en turbo som laddar skapligt. Borde hamna runt 350 häst då om amn gör allt rätt. Sen kan man matchporta ochpilla med smådetaljer så bör man kunna få ut 400 hästar. Det lär B23ET bottendelen klara.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
turboture
31 oktober 2007 · 93 Inlägg

b23et håller för minst 350 stakarna klarar upp mot över 400

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang