Principfall: Udda lastbilsreggat fordon
Raccoon här på forumet har en lastbilsreggad Volvo C202 som han vill byta motor och vxl-låda i. Följande gäller.
Fordonet är registrerat 1981 och finns (givetvis) inte med i SFRO´s lista.
Den heter C202 och är byggd i Ungern, TGB11 eller C303 i civilt bruk har B30 och är byggd i Sverige.
Antar att det räknas som 2 skilda modeller, inget är egentligen samma på dom förutom fördelningslådan.
Helt andra axlar med portaler på TGB11.
Raccoon vill byta från Volvo B20 med M45 till Volvo B230 (någonting, inte turbo) med AW71 automat.
Det blir en effekthöjning på kring 100%
Något intyg från Volvo lär man ju aldrig få på att den klarar den effekten.
Fordonet har en tjänstevikt på 2520 kg.
Han har haft kontakt med en besiktningsman från SFRO och samma regler gäller för Volvo C202 som för vilken annan bil som helst.
För att få det godkänt med kraftigare motor krävs det att bilen ses som obyggt fordon och då krävs 2 större förändringar.
Ska man byta motor gäller alltså:
1 Motor inkl. avgasrening, växellåda samt HELA drivlinan ska bytas. D.v.s. kardaner och axlar
2 Byte av bromssystem, vilket i princip betyder allt från huvudbromscylinder ända ut till hjulen.
Informationen ovan kommer från Raccoon. Jag har bara sammanställt det.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI