3195
Sök

Att besikta med annan motor än orginal

140 Inlägg
25 februari 2013
#141
Vonsmile skrev:
Vonzool skrev:
Vonsmile skrev:

Men om dom nu till förmodan skulle märka att det är bytt motor.
Vad skulle krävas för att få den godkänd? reg. besiktning, ombyggt fordon, kostnader etc?

Jag menar, enda skillnaden är att det är 26hk mer och 20v istället för 10v.
Verkar vara ett jävla massa krux! :s

Edit: Hur ofta händer det att dom kollar motornumret?

Mja du får väl byta ventil kåpa och hoppas dom inte upptäcker något xD ev andra saker som ser olika ut. Men dom har ju ingen anledning till å tro att man bytt motor så tror inte dom bryr sej att leeta. dom slänger nog ett öga och tycker de ser ut som normala 850s i motorrummet.

Men måste man inte byta till GLT styrboxen om man byter till GLT motorn? är kabelhärvan till motorn lika?

Sant. Men spekulerar bara runt OM dom skulle lägga märke till det, tongue
Och snacka om det med styrboxen med mig är som att snacka med en vägg! tongue
Har inte den blekaste aning. Men det är vilket som egentligen, får ju med boxen när jag hämtar GLT motorn.

mja isf så "köpte" du ju motorn lr bilen med den motorn och förstår inte varför de inte skulle vara original. de står ju volvo på allting och spelar lite dum tongue kanske funkar om dom nu skulle misstänka något.

okey då får vi se om någon annan har mer info. läte bara på en annan sida någon som skrivit att de var olika. så får se om någon bekräftar eller säger emot cool


82 Inlägg
25 februari 2013
#142
Vonzool skrev:
Vonsmile skrev:
Vonzool skrev:

Mja du får väl byta ventil kåpa och hoppas dom inte upptäcker något xD ev andra saker som ser olika ut. Men dom har ju ingen anledning till å tro att man bytt motor så tror inte dom bryr sej att leeta. dom slänger nog ett öga och tycker de ser ut som normala 850s i motorrummet.

Men måste man inte byta till GLT styrboxen om man byter till GLT motorn? är kabelhärvan till motorn lika?

Sant. Men spekulerar bara runt OM dom skulle lägga märke till det, tongue
Och snacka om det med styrboxen med mig är som att snacka med en vägg! tongue
Har inte den blekaste aning. Men det är vilket som egentligen, får ju med boxen när jag hämtar GLT motorn.

mja isf så "köpte" du ju motorn lr bilen med den motorn och förstår inte varför de inte skulle vara original. de står ju volvo på allting och spelar lite dum tongue kanske funkar om dom nu skulle misstänka något.

okey då får vi se om någon annan har mer info. läte bara på en annan sida någon som skrivit att de var olika. så får se om någon bekräftar eller säger emot cool

Kom precis över en 2,5 SE motor, med andra ord samma som redan sitter i. så blir nog att ta den ist för att slippa eventuella problem xD och sen så är den inte 17mil bort! smile

140 Inlägg
26 februari 2013
#143
Vonsmile skrev:
Vonzool skrev:
Vonsmile skrev:

Sant. Men spekulerar bara runt OM dom skulle lägga märke till det, tongue
Och snacka om det med styrboxen med mig är som att snacka med en vägg! tongue
Har inte den blekaste aning. Men det är vilket som egentligen, får ju med boxen när jag hämtar GLT motorn.

mja isf så "köpte" du ju motorn lr bilen med den motorn och förstår inte varför de inte skulle vara original. de står ju volvo på allting och spelar lite dum tongue kanske funkar om dom nu skulle misstänka något.

okey då får vi se om någon annan har mer info. läte bara på en annan sida någon som skrivit att de var olika. så får se om någon bekräftar eller säger emot cool

Kom precis över en 2,5 SE motor, med andra ord samma som redan sitter i. så blir nog att ta den ist för att slippa eventuella problem xD och sen så är den inte 17mil bort! smile

skönt. ja lättast att ta en lika dan som sitter i. och slippa ev problem.


Kärnkraftstomte
776 Inlägg
26 februari 2013
#144
Jag har besiktat min Opel Omega 2,5 V6 -99 med motorn utbytt till en 3.0 MV6:a med drygt 40 hästar extra tre år i rad, inga problem. Vissa grejer lägger de inte märke till på bilprovningen.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

2 712 Inlägg
28 februari 2013
#145
Har nu läst igenom de mesta här, och vet att tråden skrevs förlänge sen men fortfarande verkar vara aktiv..

Då är min fråga om detta..

Jag är intresserad av att köpa mig en Mitsubishi Galant Gen 8, allt från 96-00

De finns en del som har en V6a i sig.. vilket jag verkligen är ute efter.. samt vill ha manuell.. de flesta är automatare som ser okej ut i karossen.


Då är min fråga, vi säger jag köper en med en vanlig 4 cyl och då råka vara automatare. men hittar på skroten en v6a med manuell låda.

Skillnaden i effekt i hk är kanske.. 14 hk då många med 4 cyl har 149, och de med v6 har 163.

Detta är ju då en väldigt liten skillnad.

Skulle det vara svårt att få igenom en sån här sak?

eller är det mer lönt att hitta en som är med v6a och även manuell och sen fixa karossen på den?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

140 Inlägg
28 februari 2013
#146
amoreex skrev:
Har nu läst igenom de mesta här, och vet att tråden skrevs förlänge sen men fortfarande verkar vara aktiv..

Då är min fråga om detta..

Jag är intresserad av att köpa mig en Mitsubishi Galant Gen 8, allt från 96-00

De finns en del som har en V6a i sig.. vilket jag verkligen är ute efter.. samt vill ha manuell.. de flesta är automatare som ser okej ut i karossen.


Då är min fråga, vi säger jag köper en med en vanlig 4 cyl och då råka vara automatare. men hittar på skroten en v6a med manuell låda.

Skillnaden i effekt i hk är kanske.. 14 hk då många med 4 cyl har 149, och de med v6 har 163.

Detta är ju då en väldigt liten skillnad.

Skulle det vara svårt att få igenom en sån här sak?

eller är det mer lönt att hitta en som är med v6a och även manuell och sen fixa karossen på den?

efter årsmodell -93 blev det svårare att göra ändringar på bilarna. du kan ju hoppas på att dom inte märker något men troligen gör dom det. så om du ska lyckas måste du byta fler saker tex bromsar och ev bakaxel (om den är bakhjulsdriven )
så du kan regga om den till ombyggt fordon.


2 712 Inlägg
28 februari 2013
#147
Vonzool skrev:
amoreex skrev:
Har nu läst igenom de mesta här, och vet att tråden skrevs förlänge sen men fortfarande verkar vara aktiv..

Då är min fråga om detta..

Jag är intresserad av att köpa mig en Mitsubishi Galant Gen 8, allt från 96-00

De finns en del som har en V6a i sig.. vilket jag verkligen är ute efter.. samt vill ha manuell.. de flesta är automatare som ser okej ut i karossen.


Då är min fråga, vi säger jag köper en med en vanlig 4 cyl och då råka vara automatare. men hittar på skroten en v6a med manuell låda.

Skillnaden i effekt i hk är kanske.. 14 hk då många med 4 cyl har 149, och de med v6 har 163.

Detta är ju då en väldigt liten skillnad.

Skulle det vara svårt att få igenom en sån här sak?

eller är det mer lönt att hitta en som är med v6a och även manuell och sen fixa karossen på den?

efter årsmodell -93 blev det svårare att göra ändringar på bilarna. du kan ju hoppas på att dom inte märker något men troligen gör dom det. så om du ska lyckas måste du byta fler saker tex bromsar och ev bakaxel (om den är bakhjulsdriven )
så du kan regga om den till ombyggt fordon.

Hmm nä dem är framhjulsdrivna och isåfall kanske man hade behövt ta bromsarna med?

problemet i mitt läge är nog mer att få igenom själva bytet..

Är det kanske då enklare att köpa en V6a med automatare och sen byta till manuell ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

103 Inlägg
6 mars 2013
#148
Hoppar in på den här tråden också! Vad händer med en gammal (50-tal eller äldre t ex) bil med utbytt motor vid import? Måste originalmotor sitta i? Eller måste man vid regbes uppge att motorn är utbytt, och få papper på det? T ex alla Ford-roddar med csb. Släpps de i praktiken igenom ändå, bara de verkar ok? Eller de SFRO-besiktas efter ursprungskontrollen?

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
13 maj 2013
#149
Tänkte bara spontant byta motor i min 940se, Ska byta b230FD Till en b230ft, Jag undrar bara, måste jag göra några större modifikationer? Eller är det bara ta ut gamla motorn och in med den nya? Den passar direkt på?
Vill bara tillägga att Bilen är från 1994 om det har någon betydelse om någon lag roll


Forummoderator
26 462 Inlägg
13 maj 2013
#150
lewwan skrev:
Tänkte bara spontant byta motor i min 940se, Ska byta b230FD Till en b230ft, Jag undrar bara, måste jag göra några större modifikationer? Eller är det bara ta ut gamla motorn och in med den nya? Den passar direkt på?
Vill bara tillägga att Bilen är från 1994 om det har någon betydelse om någon lag roll

Tack vare att det är en 940 senare än 93 så kan du inte bara registrera om den tyvärr.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
1 juni 2013
#151
Mack skrev:
lewwan skrev:
Tänkte bara spontant byta motor i min 940se, Ska byta b230FD Till en b230ft, Jag undrar bara, måste jag göra några större modifikationer? Eller är det bara ta ut gamla motorn och in med den nya? Den passar direkt på?
Vill bara tillägga att Bilen är från 1994 om det har någon betydelse om någon lag roll

Tack vare att det är en 940 senare än 93 så kan du inte bara registrera om den tyvärr.

Varför är det så? Vad behövs för att den ska gå igenom besiktningen? neutral


Forummoderator
26 462 Inlägg
1 juni 2013
#152
lewwan skrev:
Mack skrev:
lewwan skrev:
Tänkte bara spontant byta motor i min 940se, Ska byta b230FD Till en b230ft, Jag undrar bara, måste jag göra några större modifikationer? Eller är det bara ta ut gamla motorn och in med den nya? Den passar direkt på?
Vill bara tillägga att Bilen är från 1994 om det har någon betydelse om någon lag roll

Tack vare att det är en 940 senare än 93 så kan du inte bara registrera om den tyvärr.

Varför är det så? Vad behövs för att den ska gå igenom besiktningen? neutral

Därför att 93 så blev den så kallad "helbilsgodkänd", och då är det inte mycket man får göra om..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
1 juni 2013
#153
Ajfan.. Hur ska jag göra för att besikta om den då? Eller ska jag ha min b230fd som en ¨besikningsmotor¨ ? Uppskattar verkligen dina snabba svar Mack!


2 712 Inlägg
1 juni 2013
#154
lewwan skrev:
Ajfan.. Hur ska jag göra för att besikta om den då? Eller ska jag ha min b230fd som en ¨besikningsmotor¨ ? Uppskattar verkligen dina snabba svar Mack!

Som jag har fattat det hela..
Den motorn du vill byta till har mer effekt så måste du plocka t ex bromsar och komplett drivlina från den bilen med den andra motorn original...

Och du måste även få tag på intyg från Volvo att de andra bromsarna har bättre verkan...

Och sen lyckas kunna registrera om den som ombyggt amatör bygge...

Och då är de reg bes och massa så blir ju dyrt..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

140 Inlägg
2 juni 2013
#155
Då är det betydligt lättare att sälja 940n och köpa en turbo 940 ist. De känar du nog mera på då dom inte är så mkt dyrare cool


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
2 juni 2013
#156
Vonzool skrev:
Då är det betydligt lättare att sälja 940n och köpa en turbo 940 ist. De känar du nog mera på då dom inte är så mkt dyrare cool

Okej! Tack så mycket för alla svar!


3 292 Inlägg
25 juni 2013
#157
Har glutta igenom denna tråden lite.. om jag köper tex en Dodge Ram av årgång 97 som är importerad och inte omfattas av gällande avgaskrav.. kan jag då byta ut bensinmotorn mot tex en BMW Dieselmotor och sen kunna regga Dodgen med den utan nåt avgasintyg eller annat papper på avgasreningen ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 450 Inlägg
25 juni 2013
#158
Mack skrev:
lewwan skrev:
Mack skrev:

Tack vare att det är en 940 senare än 93 så kan du inte bara registrera om den tyvärr.

Varför är det så? Vad behövs för att den ska gå igenom besiktningen? neutral

Därför att 93 så blev den så kallad "helbilsgodkänd", och då är det inte mycket man får göra om..

Va de inte -97 som alla bilar blev helhetsgodkända? De e va ja har hört och de sa dom på volvo:-)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

140 Inlägg
25 juni 2013
#159
det tillägget som står på reg beviset är endast att tillverkaren inte har något ansvar på avgasreningen om de tex skulle vara fabrikationsfel och dom återkallar och fixar felet kostnadsfritt så har dom inget ansvar att fixa din bil så då får du pröjsa själv wink annars äre precis samma regler som gäller avgasreningen för den årsmodellen.

Danne_1977 skrev:
Har glutta igenom denna tråden lite.. om jag köper tex en Dodge Ram av årgång 97 som är importerad och inte omfattas av gällande avgaskrav.. kan jag då byta ut bensinmotorn mot tex en BMW Dieselmotor och sen kunna regga Dodgen med den utan nåt avgasintyg eller annat papper på avgasreningen ?


3 292 Inlägg
26 juni 2013
#160
Vonzool skrev:
det tillägget som står på reg beviset är endast att tillverkaren inte har något ansvar på avgasreningen om de tex skulle vara fabrikationsfel och dom återkallar och fixar felet kostnadsfritt så har dom inget ansvar att fixa din bil så då får du pröjsa själv wink annars äre precis samma regler som gäller avgasreningen för den årsmodellen.

Danne_1977 skrev:
Har glutta igenom denna tråden lite.. om jag köper tex en Dodge Ram av årgång 97 som är importerad och inte omfattas av gällande avgaskrav.. kan jag då byta ut bensinmotorn mot tex en BMW Dieselmotor och sen kunna regga Dodgen med den utan nåt avgasintyg eller annat papper på avgasreningen ?


Jo precis.. men jag tänkte på om det är ok att regga med annan motor än motsvarande för den bilen OM den hade varit diesel.. tex en BMW dieselmotor eller nåt annat som inte är Dodge eller Chrysler

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök