jag skulle behöva lite hjälp. jag har en honda crx 84års model. när man kör normallt (lagligt) så märkar man inte att kopplingen är dålig. när man gasar och skickar två an på ca 6000varv så slirar den lite grann.. sen annan sak den är skitsvår att få i ettan om den ha stott över en kall natt .
Testa kopplingen genom full gas i högsta växlen. Större vrid än så kan man inte få på kopplingen. Sliret låter som kopplingen men att det är svårt att få i ettan låter som kass växellådsolja.
Så alltså, luktar det bränd lamell vid testet bör du nog se över kopplingen, Sen byt vxl-låds oljan:)
jag har bytit växellåds olja till vanlig motor olja som honda själva ha sagt,, men när jag tappade ur oljan från växellådan så var det hypoid olja i den..
den slirar om köra hårt med den och varvar ur 6000rpm och skickar i nästa växeln (2) efter några secunder så hör man att den grepper efter ett tag..
det luktar lite olja när jag har stängt av bilen lite bränt me..
skall väl säga att jag kör hårt med hyndan då det är en gti..
Låter som lamellen. Men då borde den slira ifall du kör ner plattan på högsta växeln. Annars kan du prova att smälla ner och upp koppling fort när du ligger och glidkör i ca 100km/h. Om det slirar då och luktar skit så vet du helt säkert. Bäst är att ringa runt till lite olika verkstäder, dem lite mindre brukar va billigast, och fråga dem vad det kostar att byta koppling på din bil. Jag rekommderar att byta tryckplatta och urtrampningslager när du ändå har isär allt. MVH