6095
Sök

koppling..

238 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
jag skulle behöva lite hjälp.
jag har en honda crx 84års model.
när man kör normallt (lagligt) så märkar man inte att kopplingen är dålig.
när man gasar och skickar två an på ca 6000varv så slirar den lite grann..
sen annan sak den är skitsvår att få i ettan om den ha stott över en kall natt .

det måste vara kopplingen ? eller vad tror ni ??

är den svår att byta ?

tacksam för några svar..

761 Inlägg
4 november 2007
Testa kopplingen genom full gas i högsta växlen. Större vrid än så kan man inte få på kopplingen. Sliret låter som kopplingen men att det är svårt att få i ettan låter som kass växellådsolja.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Allt i allo
358 Inlägg
4 november 2007
Så alltså, luktar det bränd lamell vid testet bör du nog se över kopplingen, Sen byt vxl-låds oljan:)

De é nice !

238 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Ramneborg skrev:
Så alltså, luktar det bränd lamell vid testet bör du nog se över kopplingen, Sen byt vxl-låds oljan:)

jag har bytit växellåds olja till vanlig motor olja som honda själva ha sagt,,
men när jag tappade ur oljan  från växellådan så var det hypoid olja i den..

den slirar om köra hårt med den och varvar ur 6000rpm och skickar i nästa växeln (2) efter några secunder så hör man att den grepper  efter ett tag..

det luktar lite olja när jag har stängt av bilen lite bränt me..big_smile

skall väl säga att jag kör hårt med hyndan då det är en gti..yikes

1 661 Inlägg
5 november 2007
Låter som lamellen. Men då borde den slira ifall du kör ner plattan på högsta växeln. Annars kan du prova att smälla ner och upp koppling fort när du ligger och glidkör i ca 100km/h. Om det slirar då och luktar skit så vet du helt säkert. Bäst är att ringa runt till lite olika verkstäder, dem lite mindre brukar va billigast, och fråga dem vad det kostar att byta koppling på din bil. Jag rekommderar att byta tryckplatta och urtrampningslager när du ändå har isär allt.
MVH

Sök