Frågor ang. Volvo 940

Potrovski
4 november 2007 · 312 Inlägg

Har planer på att byta upp mig från 240 till 940, men saken är att jag aldrig suttit i en volvo 940 så jag vet nästan inget om dessa bilar. Vet, enligt rykten att det ska vara en bra, krångelfri bil. Men vad tycker ni om den, ni som kört och haft en?

Finns det några för- och nackdelar med dem?

Var finns rosten, och vad ska man kika på vid köp?

Något som brukar krångla på dem?

Har en miljon frågor till, men hoppas att ni kunde säga era åsikter, erfarenheter osv om dem smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 november 2007 · 10 427 Inlägg

Det är ju en förbättrad Volvo 740 helt enkelt.

Lite dålig kvalitet på inredningen vissa årsmodeller (93-97 typ).
Är 'skinnet' på dörrsidorna som skrynklar upp sig.

Köper du en senare 940 from 1995 så får den populära lättrycksturbomotorn B230FK
tillsammans med 'nya' växellådan M90.

Brukar inte rosta nåt speciellt om dom är välskötta. Är väl inget speciellt att säga.
Har kört ett par stycken (bl a fadern har en sugis) och dom går väl tyst och fint.
Lite svajiga med originalfjädring kanske, men det känner väl alla gammelvolvoägare igen.

John87 Stolt Volvoägare
4 november 2007 · 4 913 Inlägg

Vilken årsmodell är det du siktat in dig på?

Äldre eller nyare 940?
Dom skiljer sig ganska mycket beroende på årsmodell.

Första generationen 940 är förutom utseendemässigt nästan identisk med 740, så alla vanliga fel och sånt är samma mellan dessa två modeller.
Som vanligt med speciellt äldre Volvobilar är det framvagn som krånglar.
Styrleder och sånt bör kollas två gånger innan köp, trots att det inte är så dyrt att fixa nytt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 november 2007 · 10 427 Inlägg

John87 skrev:
Första generationen 940 är förutom utseendemässigt nästan identisk med 740, så alla vanliga fel och sånt är samma mellan dessa två modeller.

Mja.. tankarmaturen (locket till tanken) är väl i plast på 940 från start, så då slipper
man ju en felkälla till varför tankmätaren strejkar (vanligaste 740-felet).
Så ett fel mindre. cool

Caffe
4 november 2007 · 1 436 Inlägg

Är bra bilar helt klart, förutom polarens som verkar vara länets måndagsexemplar. Varje vecka nya reparationer. INGEN annan 940 jag vet om har krånglat alls i princip.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
isak90
4 november 2007 · 1 997 Inlägg

Tycker du borde undvika första årsmodellen, 1991. Gör du det så slipper du overdrive-lådan och får istället en 5-växlad manuell. Från och med 1995 sitter det en M90.
Jag trivs jättebra med min och den är av årsmodell 1992. Angående rost så bildas det ganska lätt i skärmkanter så lyft/böj undan plast innerskärmen och kolla. Jag har endast sänkfjädrar på min och den ligger bra på vägen och kränger ingenting.
Tycker det är en bra bil och jag tycker att du ska satsa på en!

Här kan du kolla och läsa hur de kom från fabrik med utrustning m.m.:
http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/DE … 00_900.pdf

Mvh/Fredrik

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 november 2007 · 10 427 Inlägg

isak90 skrev:
Tycker du borde undvika första årsmodellen, 1991. Gör du det så slipper du overdrive-lådan och får istället en 5-växlad manuell.

På Turbo sitter det ju m46 med overdrive tills M90n kom (dvs 1994-1995).

isak90
4 november 2007 · 1 997 Inlägg

steifan skrev:

isak90 skrev:
Tycker du borde undvika första årsmodellen, 1991. Gör du det så slipper du overdrive-lådan och får istället en 5-växlad manuell.

På Turbo sitter det ju m46 med overdrive tills M90n kom (dvs 1994-1995).

Joo iofs, glömde det:rolleyes:
Tack för rättningen!
Mvh/Fredrik

ronne
4 november 2007 · 796 Inlägg

940:n är en trevlig bil, dock verkar det som att lambda sonden kan strula på många av dom bilarna men lätt o byta. Det jag tycker är lite synd är att det inte går o fälla baksätet.

Senast redigerat av ronne (4 november 2007)

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 november 2007 · 10 427 Inlägg

ronne skrev:
940:n är en trevlig bil, dock verkar det som att lambda sonden kan strula på många av dom bilarna men lätt o byta. Det jag tycker är lite synd är att det inte går o fälla baksätet.

Baksätet på sedanen ja, sjukt bra med utrymme i kombin med fällt baksäte smile

Potrovski
4 november 2007 · 312 Inlägg

Låter som en bra bil helt enkelt. Det jag har kikat på är en 940 GL -94 är väl en b230le (116hk) i en sådan och en m47 låda? Det jag tänkt göra med bilen är att ha den som bruksbil, inget annat. Men tänker givetvis lägga ner pengar på den. 17-18" fälgar och eventuellt sänkfjädrar och fjäderbenstag för att få aningen bättre väghållning. Sen även bygga lite värre billjud och som jag förstår det så ska man få plats med två 12" basar under hatthyllan på en 940, utan att ha lutande låda som man var tvungen på min gamla 240 smile

Sen undrar jag även en sak, på vissa 940 så är kofångarna samma färg som bilen, är dem lackade eller finns det att köpa till såna till alla 940 modeller? På den jag ska kika på så är det helsvart, vilket ser ganska fult och omodernt ut smile

Senast redigerat av thesvensk (4 november 2007)

blacken
4 november 2007 ·

Rost kan du hitta under batteriet vid plåtvecket emot framhjulet (även på motsvarande sida. På höger sida i motor utrymmet ( under/framför passagerar fötterna), Runt fönsterlister. länkarms infästningarna fram, ventilations hålen i främre balkarna, skärmkanter,sparklådor (inåt), reservhjulsbaljan (även andra sidan). på kombi titta noga vid bakluckans ram i nederkant vid hörnen, OM det nu skulle vara rost på den smile

Farleykarley
4 november 2007 · 406 Inlägg

isak90 skrev:
Tycker du borde undvika första årsmodellen, 1991. Gör du det så slipper du overdrive-lådan och får istället en 5-växlad manuell.

Varför undvika den? Är ju en av de bästa volvolådorna och tål mer än m47:an..

För övrigt, så tänker nog du (trådskaparen) på 960/s,v90 som har lackade kofångare. Är ju likadana bilar i stort sett utseendemässigt så när som på vissa detaljer. Bland annat de.
940 Classic hade förvisso en liten mindre list längs med stötfångare som var lackade, men det är endast 960 som har hellackade stötfångare i bilens färg.   

Fråga gärna om det är nåt mer specifikt du undrar över! Lycka till med bilköpet!

twin_cam Smålänning
4 november 2007 · 7 877 Inlägg

Centrallåsen verkar enligt min erfarenhet ha en benägenhet att krångla på dom. En polare har haft det felet på båda sina.
Annars så är det inte mycket som krånglar. som någon sa så rostar plåten mellan huv och vindruta som fasen, men annars är den felfri och bra. motorerna är ju samma gamla traktormoterer som i 240 o 740, så dom ger sig inte i första taget.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
4 november 2007 · 1 098 Inlägg

steifan skrev:
Det är ju en förbättrad Volvo 740 helt enkelt.

Lite dålig kvalitet på inredningen vissa årsmodeller (93-97 typ).
Är 'skinnet' på dörrsidorna som skrynklar upp sig.


Köper du en senare 940 from 1995 så får den populära lättrycksturbomotorn B230FK
tillsammans med 'nya' växellådan M90.

Brukar inte rosta nåt speciellt om dom är välskötta. Är väl inget speciellt att säga.
Har kört ett par stycken (bl a fadern har en sugis) och dom går väl tyst och fint.
Lite svajiga med originalfjädring kanske, men det känner väl alla gammelvolvoägare igen.

DEt beror på att dom har använt ett lim som inte tål värmen som blir vid soljuset så att de drar ihop sej. GÅr att limma om. eller köra budgetvarianten Med svart tuschpenna:P

Men överlag så är en 940 en bra bil

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvoowner
4 november 2007 · 14 Inlägg

Går riktigt bra och kan packa mycket i dem.

Farleykarley
4 november 2007 · 406 Inlägg

twin_cam skrev:
Centrallåsen verkar enligt min erfarenhet ha en benägenhet att krångla på dom. En polare har haft det felet på båda sina.
.

Stämmer!
Hade samma problem på min 91:a. Centrallåsmotorerna "brinner" upp och slutar fungera.
Är ett ganska vanligt fel mellan årsmodellerna 91-93, därefter inga större problem.

Losgard
4 november 2007 · 1 688 Inlägg

Det enda negativa jag kan komma på om bilen är väl krocksäkerheten.
Bra för sin tid. Men idag är den 0 jämfört mot en mindre bil från 2007.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
twin_cam Smålänning
4 november 2007 · 7 877 Inlägg

Losgard skrev:
Det enda negativa jag kan komma på om bilen är väl krocksäkerheten.
Bra för sin tid. Men idag är den 0 jämfört mot en mindre bil från 2007.

Missförstått på rätt sätt:
Vid krock med jämngammal bil så är den säker, och vid singelolycka, men inte vid krock med modern bil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Xoff Volvo tönt... =)
4 november 2007 · 2 344 Inlägg

maskinelt så skilljer det ju inte mycket mellan 200/700/900 serien, motorn är ju istortsätt samma (förutom mycket äldre 200) bara nya små extra detaljer som tillkommer vid vissa årsmodeller, öppna huven på en 940 så kommer du känna igen dig mycket...

ang, lackade kofångare så gick det att få orginal som tillval på 940, 940 Classic hade det som standard...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang