Smurfenglubb skrev:
Hej, vill försöka hjälpa till med några funderingar.
Angående oljetrycket, så funderar jag på om det kan vara luft någonstans vid pumpen så den inte pumpar någon olja, men pumpen tar väl olja direkt från tråget så det borde ju inte vara några problem med luft. Jag vet dock inte hur det ser ut bland oljekanalerna eller något... Har du satt dit ett oljekyl? kanske en långsökt sak att kolla, men har du flöde genom kylet isåfall? Med tanke på att hur du beskrev att oljetrycket gradvis sjönk ända ner till ingenting, om jag inte minns fel, så kan det ju vara så att oljekylet eller någon annan oljekanal i motorn har bäckat igen med något bös. Kolla ordentligt vid oljefiltret efter saker som inte ska vara där, och går det att skruva bort något så man kan se mer in i motorn eller vad man ska säga så är det ju bra att göra det.
Det var det jag kom att tänka på för tillfället, hoppas det kommer att lösa sig på något sätt.
Borde kanske inte uppmuntra dig till att byta motor i första taget, men om du kollar efter delar från Nissan Bluebird på
http://www.bildelsbasen.se/ så hittar du några motorer som heter CA18DE. Alltså en S13-motor utan turbo. Det som är bra är att en sådan inte kostar mer än ungefär 2000 kr och är exakt likadan fast utan turbo. Styrsystem för en CA18DET S13-motor har du ju redan så det borde inte vara så krångligt att få igång den.
Tror även att växellådor är likadana på en Bluebird som en S13. De kostar inte mer än ungefär 1500 kr. Begagnade saker är det jag pratar om då.