2884
Sök

Mickes 200sx s13 Drift - Uppdatering: Såld!

4 670 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
Jyrran skrev:
ser j*vligt bra ut Mannen !! smile

Tackar mannen smile
Din ser inte dum ut den heller tongue

4 670 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
om allt lirar som det ska kan det bli uppstart av bilen idag big_smile ev imorgon beror på om ja hinner skruva på allt idag som måste dit!

Suger riktigt mycket o få ta ut den igen o leka av mig big_smile

211 Inlägg
14 april 2008
lycka till med uppstarten big_smile

4 670 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Jyrran skrev:
lycka till med uppstarten big_smile

wink Tackar

4 670 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Jaha bilen testades idag utan lyckat resultat sad

Får inte upp något tryck och kommer ingen olja vid kammarna

Ska testa o byta mätare men eftersom de inte kommer vid kammarna så tror ja att det inte finns nått

Så frågan är ju vad som hänt, lagrena har ju bara gått 90 mil o jag har inte kört hårt med bilen
tycker dom ska palla lite mer än de.

Om motorn måste lyftas o byta allt skit så vet i fan om de kommer hinnas innan sommaren har aldrig bytt sådant förut så har inte en blekaste hur det går till o ja kommer inte ha cash te o lämna in en sådan sak heller

SÅ har ni några förslag så skriv de gärna!

1 503 Inlägg
14 april 2008
sad Alltid massa problem.. Det har inget att göra med oljefiltret, igenkläggat? Kanske e en dum fråga, du e säker på att det finns olja i?

Håller tummarna för dig att det är nåt litet skitfel.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

4 670 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Oboy6 skrev:
sad Alltid massa problem.. Det har inget att göra med oljefiltret, igenkläggat? Kanske e en dum fråga, du e säker på att det finns olja i?

Håller tummarna för dig att det är nåt litet skitfel.

Filtret är bytt, så det kan inte vara det.

Ska se om den kan starta upp samtidigt som ja byter mätaren till oljetrycket o se vad som händer

men kommer det inget tryck då så vet ja inte va jag ska köra om man ska byta motor eller helrenovera denna o byta allt men då kommer den inte köras med på länge sad

325 Inlägg
14 april 2008
hmm, detdär låter ju inte bra.. den läcker ingenstans nudå?

4 670 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
elmer skrev:
hmm, detdär låter ju inte bra.. den läcker ingenstans nudå?

nej den läcker ingen stanns, har kollat igenom allt runt motorn,

Så funderar stark på vad fan det är som strular kan ju bara vara oljepump, oljekanaler, vevlager som ja har fattat de, oljekanaler måste motorn lyftas för antar ja annars kommre man ju inte åt dom, likså vevlager

O är det dom så antingen byter jag motor när ja har cash till de eller så renoverar ja allt o byter kolvar o stakar m.m men då är inte bilen klar denna sommar sad

hade ju tänk att den dagen motorn måste lyftas börjar ja seriöst trimma skiten ut den

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
14 april 2008
Irriterande med massa krångel, hoppas det löser sig med motorn så du slipper renovera. Fast om du inte gör det nu lär det väl komma någon gång i framtiden ändå xD

Ableton Live

4 670 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Qwaffe skrev:
Irriterande med massa krångel, hoppas det löser sig med motorn så du slipper renovera. Fast om du inte gör det nu lär det väl komma någon gång i framtiden ändå xD

tanken var att det skulle rasa efter sommaren eftersom det är planerat att trimma den under nästa vinter, tar ju en stund

så ja hade viljat köra med org kolvar o stakar m.m denna sommar för o kunna ha bilen i bruk men om ja måste lyfta den pga lager så kommer ja renovera den istället o då kommer den inte ut i sommar sad
Pga har inte så mycket pengar som ja kan lägga på allt direkt så kommer ta flera månader o köpa hem allt,

Ska ju byta kolvar, stakar, sprut, porta o plana topp + block, toppmontera, gt30bb, m.m så är ju rätt många lappar o så mycket tjänar ja inte
Senast redigerat av mickius (14 april 2008)

4 670 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Så nu är ju frågan om det är lagrena som gör att den inte bildar tryck eller om denna jävla pump inte funkar heller men tycker de låter konstigt om de är så

O eftersom ja inte har motorlyft eller stativ heller så kommer de ta ett tag innan de kan köpas sad

Men men ska väl försöka luska ut vad som är fel hur man nu ska göra de, antar att lagrena måste kollas om den inte bildar tryck o dom kostar ju lite med. sad

Blir så jävla less på skit när det inte kan funka utan samma fel återkommer hela tiden fast man byter sakerna

har varit inne på o byta motorn med men de kostar ju lite med
så får se om man kan få en 200 expert o säga va dom tror o om dom kanske kan komma förbi o kika så kanske man kan få en lite bättre bild på de hela

14 april 2008
Hej, vill försöka hjälpa till med några funderingar.

Angående oljetrycket, så funderar jag på om det kan vara luft någonstans vid pumpen så den inte pumpar någon olja, men pumpen tar väl olja direkt från tråget så det borde ju inte vara några problem med luft. Jag vet dock inte hur det ser ut bland oljekanalerna eller något... Har du satt dit ett oljekyl? kanske en långsökt sak att kolla, men har du flöde genom kylet isåfall? Med tanke på att hur du beskrev att oljetrycket gradvis sjönk ända ner till ingenting, om jag inte minns fel, så kan det ju vara så att oljekylet eller någon annan oljekanal i motorn har bäckat igen med något bös. Kolla ordentligt vid oljefiltret efter saker som inte ska vara där, och går det att skruva bort något så man kan se mer in i motorn eller vad man ska säga så är det ju bra att göra det. 
Det var det jag kom att tänka på för tillfället, hoppas det kommer att lösa sig på något sätt.

Borde kanske inte uppmuntra dig till att byta motor i första taget, men om du kollar efter delar från Nissan Bluebird på http://www.bildelsbasen.se/ så hittar du några motorer som heter CA18DE. Alltså en S13-motor utan turbo. Det som är bra är att en sådan inte kostar mer än ungefär 2000 kr och är exakt likadan fast utan turbo. Styrsystem för en CA18DET S13-motor har du ju redan så det borde inte vara så krångligt att få igång den.
Tror även att växellådor är likadana på en Bluebird som en S13. De kostar inte mer än ungefär 1500 kr. Begagnade saker är det jag pratar om då.
Senast redigerat av Smurfenglubb (14 april 2008)

4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Smurfenglubb skrev:
Hej, vill försöka hjälpa till med några funderingar.

Angående oljetrycket, så funderar jag på om det kan vara luft någonstans vid pumpen så den inte pumpar någon olja, men pumpen tar väl olja direkt från tråget så det borde ju inte vara några problem med luft. Jag vet dock inte hur det ser ut bland oljekanalerna eller något... Har du satt dit ett oljekyl? kanske en långsökt sak att kolla, men har du flöde genom kylet isåfall? Med tanke på att hur du beskrev att oljetrycket gradvis sjönk ända ner till ingenting, om jag inte minns fel, så kan det ju vara så att oljekylet eller någon annan oljekanal i motorn har bäckat igen med något bös. Kolla ordentligt vid oljefiltret efter saker som inte ska vara där, och går det att skruva bort något så man kan se mer in i motorn eller vad man ska säga så är det ju bra att göra det. 
Det var det jag kom att tänka på för tillfället, hoppas det kommer att lösa sig på något sätt.

Borde kanske inte uppmuntra dig till att byta motor i första taget, men om du kollar efter delar från Nissan Bluebird på http://www.bildelsbasen.se/ så hittar du några motorer som heter CA18DE. Alltså en S13-motor utan turbo. Det som är bra är att en sådan inte kostar mer än ungefär 2000 kr och är exakt likadan fast utan turbo. Styrsystem för en CA18DET S13-motor har du ju redan så det borde inte vara så krångligt att få igång den.
Tror även att växellådor är likadana på en Bluebird som en S13. De kostar inte mer än ungefär 1500 kr. Begagnade saker är det jag pratar om då.

Hej hej,
Jag har inte monterat oljekylen än kör just nu utan så den kan det inte vara
o samma sak me luft han tar oljan direkt ifrån tråget så det borde de ju inte heller vara
jo oljetrycket skönk ner men den gick ner lite ner till elmia sen rasa trycket eller hur man ska säga, ifrån 2,5 bar ner till 1 bar i 2 km sen hade ja inget tryck

frågan är ju om man byter motor om man inte ska ta den ja har o sen byta allt i den istället o göra de riktigt seriöst istället men det är ju många veckors jobb sad

Är det samma kolvar o stakar i den motorn som i DET?

2 117 Inlägg
15 april 2008
Pumpen fungerar. Det är jag 100% säker på att den gör. Den är tagen från min motor och den har alltid fungerat där. Du måste ha en propp någonstans på vägen. Speciellt med tanke på hur bilen varit tidigare (inget oljetryck). Har du kört utan oljetryck tidigare så kan lagren mycket lätt ha rasat. 90mil är en lång sträcka om det inte finns olja.

Jag rekommenderar dig att plocka isär och titta på lagren samt kolla igenom alla oljekanaler. Om det inte kommer olja över huvud taget så är det inte hos pumparna det ligger. Oavsett hur sliten din förra var skulle den ha pumpat fram olja även om oljetrycket var lågt. Ingen olja alls är mera oroväckande eftersom oljan inte kommer fram alls och då är det blockerat någonstans på vägen.

Har du fyllt pumpen med olja? Kolla även så att oljepickupen (snorkeln i tråget) är fri från skräp. Byt oljefilter. Har du oljekylare? Kolla så att den är rätt inkopplad. Testa även att koppla förbi den och köra original.

Oljan sugs upp av pickupen, går igenom pumpen och trycks av den ut i alla oljekanaler i blocket. Den går från blocket upp i toppen och ut vid kammarna. I blocket går den också ut i ramlagren och vevlagren. Dessutom kommer det ut olja via oljesprayen (munstycken under kolvarna).

Har du igensatta kanaler stoppar oljeflödet och tar bara enklaste vägen ut. Är det såpass igensatt att oljan inte hittar någon utväg kommer pumpen bara att stå och slörpa runt oljan.

Har du satt topplockspackningen åt rätt håll? Så att du av misstag inte råkat vända på den och blockerat oljekanalerna mellan toppen och blocket? Jag ser ingen annan möjlighet för dig än att riva isär och kolla upp allt efter du har testat att prima pumpen förståss och kollat allt utvändigt.
Senast redigerat av shogun (15 april 2008)

4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Du har mail shogun.

2 117 Inlägg
15 april 2008
Här har du ett oljeschema som kanske underlättar lite för dig när du söker proppen.

Länk till högre upplösning
http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img480449d0a3814.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img480449d0a3814.jpg
Senast redigerat av shogun (15 april 2008)

15 april 2008
mickius skrev:
Är det samma kolvar o stakar i den motorn som i DET?

Så här stod det på Wikipedia: "It has the same head as the CA18DET, however it did not use a crank girdle nor piston oil squirters that are found on the CA18DETs."
Verkar ju vara samma utom skvalpplåten och något annat, men men det kan ju vara ett bra alternativ om man ska bygga om eller så.

4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
okej får se hur ja gör om ja byter motor men allt beror ju på vad som är fel

Undrar lite om ram eller vevlager går tappar den ALLT oljetryck då?
Eller finns de kvar nått?

Måste ha svar på de för om de ska finnas lite oljetryck kvar så är de ju inte lagrena utan att systemet satt igen sig

2 117 Inlägg
15 april 2008
mickius skrev:
okej får se hur ja gör om ja byter motor men allt beror ju på vad som är fel

Undrar lite om ram eller vevlager går tappar den ALLT oljetryck då?
Eller finns de kvar nått?

Måste ha svar på de för om de ska finnas lite oljetryck kvar så är de ju inte lagrena utan att systemet satt igen sig

ju slitnare (större spel) lagren är/har desto mer olja läcker ut mellan lagren och veven vilket medför lägre oljetryck men man kan inte generellt säga hur mycket mer eller mindre tryck man får. Du kan inte utesluta rasade lager baserat på om du har haft lite eller inget oljetryck. Hissa upp motorn en bit. Bort med tråget och lossa på ett överfall i taget. Kolla lagerytan. Iofs ser du ju direkt om lagren dött. Det syns på metallic i olja....eller köpte du motorn "nyrenoverad"?

Sök