1509
Sök

Mickes 200sx s13 Drift - Uppdatering: Såld!

4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1141
shogun skrev:
mickius skrev:
okej får se hur ja gör om ja byter motor men allt beror ju på vad som är fel


Undrar lite om ram eller vevlager går tappar den ALLT oljetryck då?
Eller finns de kvar nått?

Måste ha svar på de för om de ska finnas lite oljetryck kvar så är de ju inte lagrena utan att systemet satt igen sig

ju slitnare (större spel) lagren är/har desto mer olja läcker ut mellan lagren och veven vilket medför lägre oljetryck men man kan inte generellt säga hur mycket mer eller mindre tryck man får. Du kan inte utesluta rasade lager baserat på om du har haft lite eller inget oljetryck. Hissa upp motorn en bit. Bort med tråget och lossa på ett överfall i taget. Kolla lagerytan. Iofs ser du ju direkt om lagren dött. Det syns på metallic i olja....eller köpte du motorn "nyrenoverad"?

alltså köpte bilen med nyrenoverad motor, killen far är bilmek o sådant så antar att han borde kunna,

Lager, kolvringar, alla packningar m.m är ju bytta. men han kanske missa nått?
Jo men är det inte smidigare o lyfta ut skiten o kolla då?
får köpa ett motorstativ vid löning o sen lyfta den på jobbet

orkar ju fan inte lossa det där jävla tråget igen, tröttnat på de lol
o inte så kul o ligga i ett vanligt garage o pilla med de o kasst ljus

Men om ja lyfter motorn hur byter man lager, tar bort vev, m.m? hur mycket ska ja renovera o hur gör ja rent oljekanalerna? tar ja ur den vill ja göra att rätt o bra så kanske de håller mer än 90 mil


4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1142
har räknat lite på lager m.m kostar ju typ 900 på mekonomen? slipning av vev ca 1500 vet inte om de e dyrt? motorstativ 500, sen behövs väl packningar kan de gå på 1300?

Så 4500? eller är det massa mera som måste göras

Isf om motorn lyfts så kommer ja byta ut slangar o sådant o frächa upp det mesta med

Men som sagt är ca 1500 bra pris? funderar även på o borra upp orgspridarna samtidigt



Vill ju ha ut skiten till gatebil!
Senast redigerat av mickius (15 april 2008)


2 117 Inlägg
15 april 2008
#1143
Jag pratar nu bara om en visuell inspektion, inget annat.
Naturligtvis är det smidigare och bättre att lyfta ur motorn och göra det hela grundligt.
Då demonterar du allt utvändigt och tar mängder av bilder för dokumentation om hur det ska sitta när du monterar tillbaka allt efteråt.

Sedan plockar du isär invärtes. Lägg allt i separat påsar som du sätter en bit maskeringtape på och skriver tex kolv1 osv på. Tapen behövs eftersom påsen inte är inert. Den släpper ut kemikalier och skriver du direkt på påsen så är texten snart borta.

Om lagren skurit måste du mäta upp veven för att kolla om den skadats. Om så är fallet behöver den slipas (inte bra, sliter på ytbehandlingen och försämrar hållfastheten). Nåväl. Vi hoppas den är oskadd. Det är ändå lämpligt att mäta upp den för att vara på säkra sidan att du väljer rätt lagerstorlek. Den som reparerade den sist kan ju gjort ett misstag vid valet av lager, lätt hänt.

På lagren finns ett nummer. Skriv ned detta. De numren används vid köp av nya samt anger storlek.

Allt utplockat ur motorn. Då kan du ta fram högtryckstvätten, avfettningsmedel/diesel eller liknande samt tryckluftskompressorn. Spraya på medlet, låt verka. Missa inte oljekanalerna.
Spola igenom motorn med högtrycket, i alla kanaler mm. När allt är rent och fritt från medel blåser du torrt överallt med tryckluften.

Även kanalerna i vevaxeln rengör du på samma sätt. Man kan även hjälpa till med en smal flaskborste typ piprensare. All skit ska bort.

Smörj in allt med motorolja...återmontera efter regelboken med rätt lager, rätt moment och i rätt följd...

Lite kortfattat...

Det tar en stund men är faktiskt ganska enkelt. Bara viktigt att vara noga och inte hasta iväg.


mickius skrev:
shogun skrev:
mickius skrev:
okej får se hur ja gör om ja byter motor men allt beror ju på vad som är fel


Undrar lite om ram eller vevlager går tappar den ALLT oljetryck då?
Eller finns de kvar nått?

Måste ha svar på de för om de ska finnas lite oljetryck kvar så är de ju inte lagrena utan att systemet satt igen sig

ju slitnare (större spel) lagren är/har desto mer olja läcker ut mellan lagren och veven vilket medför lägre oljetryck men man kan inte generellt säga hur mycket mer eller mindre tryck man får. Du kan inte utesluta rasade lager baserat på om du har haft lite eller inget oljetryck. Hissa upp motorn en bit. Bort med tråget och lossa på ett överfall i taget. Kolla lagerytan. Iofs ser du ju direkt om lagren dött. Det syns på metallic i olja....eller köpte du motorn "nyrenoverad"?

alltså köpte bilen med nyrenoverad motor, killen far är bilmek o sådant så antar att han borde kunna,

Lager, kolvringar, alla packningar m.m är ju bytta. men han kanske missa nått?
Jo men är det inte smidigare o lyfta ut skiten o kolla då?
får köpa ett motorstativ vid löning o sen lyfta den på jobbet

orkar ju fan inte lossa det där jävla tråget igen, tröttnat på de lol
o inte så kul o ligga i ett vanligt garage o pilla med de o kasst ljus

Men om ja lyfter motorn hur byter man lager, tar bort vev, m.m? hur mycket ska ja renovera o hur gör ja rent oljekanalerna? tar ja ur den vill ja göra att rätt o bra så kanske de håller mer än 90 mil


2 117 Inlägg
15 april 2008
#1144
mickius skrev:
har räknat lite på lager m.m kostar ju typ 900 på mekonomen? slipning av vev ca 1500 vet inte om de e dyrt? motorstativ 500, sen behövs väl packningar kan de gå på 1300?

Så 4500? eller är det massa mera som måste göras

Isf om motorn lyfts så kommer ja byta ut slangar o sådant o frächa upp det mesta med

Men som sagt är ca 1500 bra pris? funderar även på o borra upp orgspridarna samtidigt



Vill ju ha ut skiten till gatebil!

Det är antagligen ett ok pris. fast först tycker jag du ska kolla och sedan fixa/köpa. Lite dumt att göra halva jobbet nu och sedan göra om med nya prylar efteråt då du ändå ska trimma men men...vem vill inte köra? wink


4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1145
men när ja plockar bort vev m.m så toppen vill ja helst inte göra nått med rätt mycket där uppe som ja absolut inte har en blekaste om hur de ska sitta m.m

vevaxel m.m borde ja klara av om ja tar de lugnt o svär lite tongue

men när motorn är ur så måste topp m.m bort ifrån motorn? eller kan det sitta kvar eftersom systemet måste spolas ur?

eller måste kammar m.m bort med för o kunna göra rent allt? alla lyftare m.m? för isf plockar ja bort topp o lämnar in den, har noll koll på sådant!

Kostar planing o portning av en topp ca?

Jo motorn ska ju trimmas m.m men hade ju tänkt ta de i vinter o samla ihop cash under sommaren till de, men kanske lika bra o göra allt o statsa på 09 istället men känns ju riktigt tråkigt då!
Senast redigerat av mickius (15 april 2008)


2 117 Inlägg
15 april 2008
#1146
ibland blir det så. Du måste bort med toppen också eftersom även den har oljekanaler som måste rengöras.


4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1147
shogun skrev:
ibland blir det så. Du måste bort med toppen också eftersom även den har oljekanaler som måste rengöras.

Jo men då får ja lossa den o lämna in den isf känner att ja inte ska ge mig in på de!

Får kolla upp va portning o planing av de kostar o kolla va blocket kostar samtigtigt o planas så e ju det klart sen om man kan fixa kolvar o stakar så är ju de mesta i motorn klart


4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1149
shogun skrev:
det låter som en plan smile

haha jo men låter dyrt hmm

har ju inte en aning om va portning o sådant kostar

Men kollade lite snabbt nu

Kolvar ca 6000, stakar 5000, porning o planing av topp 7500, block inte en aning, lager, packningar slipning av vev om de behövs ca 4500, sen topplockspackningen 1100

Så nån stanns runt 24000 lollol haha

Så räkna på kanske 30 eller nått med allt som går sönder med min otur + planing av block m.m
sen är de utsidan av motorn med big_smile

Kommer bli pasta hela året sen!
Senast redigerat av mickius (15 april 2008)


1 072 Inlägg
15 april 2008
#1150
Du är absolut inte den enda med otur eller vad man vill kalla skiten så bit i det sura äpplet bara. Förra hösten fick jag fuktskada i badrummet, ej täkt av försäkring så jag fick vackert pynta allt )DYRT). Sedan gick värmepump sönder, gick på ca 22000:-. Kylfrys men ingen jätte kostnad i sammanhanget men ack så tråkigt och sist biljäveln haha.. Så kan det gå och lär så fortsätta för vissa individer  big_smile Men Mazdan ska bkli färdig något år...


4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1151
sik skrev:
Du är absolut inte den enda med otur eller vad man vill kalla skiten så bit i det sura äpplet bara. Förra hösten fick jag fuktskada i badrummet, ej täkt av försäkring så jag fick vackert pynta allt )DYRT). Sedan gick värmepump sönder, gick på ca 22000:-. Kylfrys men ingen jätte kostnad i sammanhanget men ack så tråkigt och sist biljäveln haha.. Så kan det gå och lär så fortsätta för vissa individer  big_smile Men Mazdan ska bkli färdig något år...

haha jo men så jävla tråkigt att allt går emot hela tiden sad
Men blir nog kanske så att man bygger klart motorn detta år sen kanske tar den på kärra bara för o visa upp den på träffar iaf mantorp där ja kommer bo sen!

Räknat lite på saker o ting o kommer nog inte vara klar med bilen på 6 månader iaf isf tyvärr o de känns ju lite sådär om man inte väntar me kolvar o stakar utan bara portar o planat topp o block om de går me org kolvar o stakar.

men får väl se hur de ser ut när motorn är lyft kan bli så att den är ur näst nästa helg då!


Skulle ju få åka med shogun i sommar sen så kanske får lite kul lol

sen har ja ju driftpolaren som ja kanske får ta en tur med hans under gatebil o leka av mig!
Senast redigerat av mickius (15 april 2008)


4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1152
Har bestämt mig nu den 25`te lyfts motorn har fått tag på motorlyft så ska bara köpa stativ på biltema smile sen kommer det bli lite meka den helgen, Flyttar ju samma helg så blir nog skoj big_smile

Men iaf kommer väl börja kolla lagrena för o se skicket på dom även fota dom o lägga ut så ni får säga vad ni tror om dom! är dom helt slut kanske det är där felet legat o kanske inte är igensatta kanaler men sådant som märks som sagt.
Senast redigerat av mickius (15 april 2008)


Herr
1 722 Inlägg
15 april 2008
#1153
Lycka till! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

4 670 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1154
LocKtar skrev:
Lycka till! smile

Thanks smile ska väl gå bra hoppas ja!


kevlar_soul
15 april 2008
#1155
Frågan är ju om det är värt alla pengarna Micke?

4 670 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#1156
kevlar_soul skrev:
Frågan är ju om det är värt alla pengarna Micke?

Jo då tills vidare smile börjar ju med o kolla lagrena o sen går vidare där ifrån sen får vi väl se vad det kostar!

Har ju som  sagt målet att hinna te gatebil men kostar det för mycket så får den stå detta år!
O är ju ett tag kvar till 09 isf


Lastbils chaufför
114 Inlägg
16 april 2008
#1157
mickius skrev:
sik skrev:
Du är absolut inte den enda med otur eller vad man vill kalla skiten så bit i det sura äpplet bara. Förra hösten fick jag fuktskada i badrummet, ej täkt av försäkring så jag fick vackert pynta allt )DYRT). Sedan gick värmepump sönder, gick på ca 22000:-. Kylfrys men ingen jätte kostnad i sammanhanget men ack så tråkigt och sist biljäveln haha.. Så kan det gå och lär så fortsätta för vissa individer  big_smile Men Mazdan ska bkli färdig något år...

haha jo men så jävla tråkigt att allt går emot hela tiden sad
Men blir nog kanske så att man bygger klart motorn detta år sen kanske tar den på kärra bara för o visa upp den på träffar iaf mantorp där ja kommer bo sen!

Räknat lite på saker o ting o kommer nog inte vara klar med bilen på 6 månader iaf isf tyvärr o de känns ju lite sådär om man inte väntar me kolvar o stakar utan bara portar o planat topp o block om de går me org kolvar o stakar.

men får väl se hur de ser ut när motorn är lyft kan bli så att den är ur näst nästa helg då!


Skulle ju få åka med shogun i sommar sen så kanske får lite kul lol

sen har ja ju driftpolaren som ja kanske får ta en tur med hans under gatebil o leka av mig!

Du får du inte ihop din bil men min är klar... Så ska du fan få gasa min med om du vill! big_smile

Projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=70700
If I´m going to die,
I shure as hell am going to die crashing
Copyright Lucky13

4 670 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#1158
Lucky13 skrev:
mickius skrev:
sik skrev:
Du är absolut inte den enda med otur eller vad man vill kalla skiten så bit i det sura äpplet bara. Förra hösten fick jag fuktskada i badrummet, ej täkt av försäkring så jag fick vackert pynta allt )DYRT). Sedan gick värmepump sönder, gick på ca 22000:-. Kylfrys men ingen jätte kostnad i sammanhanget men ack så tråkigt och sist biljäveln haha.. Så kan det gå och lär så fortsätta för vissa individer  big_smile Men Mazdan ska bkli färdig något år...

haha jo men så jävla tråkigt att allt går emot hela tiden sad
Men blir nog kanske så att man bygger klart motorn detta år sen kanske tar den på kärra bara för o visa upp den på träffar iaf mantorp där ja kommer bo sen!

Räknat lite på saker o ting o kommer nog inte vara klar med bilen på 6 månader iaf isf tyvärr o de känns ju lite sådär om man inte väntar me kolvar o stakar utan bara portar o planat topp o block om de går me org kolvar o stakar.

men får väl se hur de ser ut när motorn är lyft kan bli så att den är ur näst nästa helg då!


Skulle ju få åka med shogun i sommar sen så kanske får lite kul lol

sen har ja ju driftpolaren som ja kanske får ta en tur med hans under gatebil o leka av mig!

Du får du inte ihop din bil men min är klar... Så ska du fan få gasa min med om du vill! big_smile

Haha det låter bra det mannen big_smile


2 117 Inlägg
16 april 2008
#1159
Kan ju vara en utväg för att komma ut i år...

http://193.14.171.135/forum/showthread.php?t=158407

Ger dig ordentligt med tid att bygga upp en riktig maskin inför nästa år samtidigt som du kan köra i år också. Kolla upp maskin, flytta över delar...kör i år och under tiden börjar du spara och samla på dig nya friska prylar såsom stakar, kolvar, borra block, plana ovansidan osv...
Senast redigerat av shogun (16 april 2008)


4 670 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#1160
shogun skrev:
Kan ju vara en utväg för att komma ut i år...

http://193.14.171.135/forum/showthread.php?t=158407

Ger dig ordentligt med tid att bygga upp en riktig maskin inför nästa år samtidigt som du kan köra i år också. Kolla upp maskin, flytta över delar...kör i år och under tiden börjar du spara och samla på dig nya friska prylar såsom stakar, kolvar, borra block, plana ovansidan osv...

Jo det första ja ska göra är o kolla lagrena för o se hur de ser ut! om det kan vara dom som gör oljetrycket så byter ja ju dom o sen sätter tillbaka maskinen o testar!

Men har börjat kolla på andra maskiner o kanske blir o skifta o sen bygga men ska iväg idag o köpa motorstativ sen me lite tur lyfter ja motorn i helgen!



Sök