Jag pratar nu bara om en visuell inspektion, inget annat.
Naturligtvis är det smidigare och bättre att lyfta ur motorn och göra det hela grundligt.
Då demonterar du allt utvändigt och tar mängder av bilder för dokumentation om hur det ska sitta när du monterar tillbaka allt efteråt.
Sedan plockar du isär invärtes. Lägg allt i separat påsar som du sätter en bit maskeringtape på och skriver tex kolv1 osv på. Tapen behövs eftersom påsen inte är inert. Den släpper ut kemikalier och skriver du direkt på påsen så är texten snart borta.
Om lagren skurit måste du mäta upp veven för att kolla om den skadats. Om så är fallet behöver den slipas (inte bra, sliter på ytbehandlingen och försämrar hållfastheten). Nåväl. Vi hoppas den är oskadd. Det är ändå lämpligt att mäta upp den för att vara på säkra sidan att du väljer rätt lagerstorlek. Den som reparerade den sist kan ju gjort ett misstag vid valet av lager, lätt hänt.
På lagren finns ett nummer. Skriv ned detta. De numren används vid köp av nya samt anger storlek.
Allt utplockat ur motorn. Då kan du ta fram högtryckstvätten, avfettningsmedel/diesel eller liknande samt tryckluftskompressorn. Spraya på medlet, låt verka. Missa inte oljekanalerna.
Spola igenom motorn med högtrycket, i alla kanaler mm. När allt är rent och fritt från medel blåser du torrt överallt med tryckluften.
Även kanalerna i vevaxeln rengör du på samma sätt. Man kan även hjälpa till med en smal flaskborste typ piprensare. All skit ska bort.
Smörj in allt med motorolja...återmontera efter regelboken med rätt lager, rätt moment och i rätt följd...
Lite kortfattat...
Det tar en stund men är faktiskt ganska enkelt. Bara viktigt att vara noga och inte hasta iväg.
mickius skrev:
shogun skrev:
mickius skrev:
okej får se hur ja gör om ja byter motor men allt beror ju på vad som är fel
Undrar lite om ram eller vevlager går tappar den ALLT oljetryck då?
Eller finns de kvar nått?
Måste ha svar på de för om de ska finnas lite oljetryck kvar så är de ju inte lagrena utan att systemet satt igen sig
ju slitnare (större spel) lagren är/har desto mer olja läcker ut mellan lagren och veven vilket medför lägre oljetryck men man kan inte generellt säga hur mycket mer eller mindre tryck man får. Du kan inte utesluta rasade lager baserat på om du har haft lite eller inget oljetryck. Hissa upp motorn en bit. Bort med tråget och lossa på ett överfall i taget. Kolla lagerytan. Iofs ser du ju direkt om lagren dött. Det syns på metallic i olja....eller köpte du motorn "nyrenoverad"?
alltså köpte bilen med nyrenoverad motor, killen far är bilmek o sådant så antar att han borde kunna,
Lager, kolvringar, alla packningar m.m är ju bytta. men han kanske missa nått?
Jo men är det inte smidigare o lyfta ut skiten o kolla då?
får köpa ett motorstativ vid löning o sen lyfta den på jobbet
orkar ju fan inte lossa det där jävla tråget igen, tröttnat på de

o inte så kul o ligga i ett vanligt garage o pilla med de o kasst ljus
Men om ja lyfter motorn hur byter man lager, tar bort vev, m.m? hur mycket ska ja renovera o hur gör ja rent oljekanalerna? tar ja ur den vill ja göra att rätt o bra så kanske de håller mer än 90 mil