5608
Sök

hur ställer man in tomgången på en ford scorpio 2,0 doch motorn

2 600 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
tja behöver lite hjälp min tomgång ligger på 1000 rpm lite mycket för den den ska ligga på 800 rpm petig som jag är tongue  nä men vet fan om tomgångs motorn håller på att ge sig för när motorn bli varm så stiger den till 1300rpm detta händer varje gång jag ska stanna bilen eller om jag ha den i friläge och rullar så stiger varv talet sen när man stannar så sjunker den om man gasa till eller låter den stå i några sekunder börja bli lite störande nu.  ha ni nån ide va det kan vara ? big_smile

gör som jag kör gubba racer=)

2 600 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
inte nån ?

7 100 Inlägg
6 november 2007
undrar ja med,min ligger på 1500 yikes
fast ja har en 2,9,ursäkta klimpan om ja lånar tråden lite tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Smålänning
7 887 Inlägg
6 november 2007
Är väll elekriskt sprut på dom? Går m.a.o inte ställa tomgången.
gå över med lite elspray i kontakterna och smörj upp gaswire och rullarna så fixar det nog sig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 600 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
ok det sa farsan me =/  jahopp jag ha smörjt lite av kontakterna. sitter allt i motorrummetn eller sitter det nått under panelen ? nån som vet de ?. lungt bmx då är vi två som behöver lite hjälp smile

Dr. Turbo
459 Inlägg
6 november 2007
kolla insugsläckage
jag hade läckage i en nippel i plenumet

2 600 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
ha noll koll på motorer så tongue om du ha lust att beskriva lite va det sitter och lite så så skulle jag vara tacksam smile

321 Inlägg
6 november 2007
Om tomgången inte fladdrar utan bara ändra varvtal från gång till gång brukar det vara tomgångsmotorn.

Min erfarenhet av DOHC-motorn säger att om du har vakuumläcka fladdrar tomgången mer och är allmänt orolig gång på tomgång.

Ta bort den och dränk in i 5-56 eller WD40, och om du är lite händig och inte tummen mitt i handen kan du ta isär den i två delar och smörja lite mera. När du tar bort den förstår du vad jag menar.

Men om packningen går sönder(brukar göra det) byt den då eller sätt dit någon packningsersättning.
Senast redigerat av HardCore (6 november 2007)

2 600 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
ok tack. min tomgån är inte oroligt utan mera ändra varv tal. men ska smörja upp kontakterna lite till.  tomgångsmotorn är den som sitter på röret där luffiltret sitter va ?

321 Inlägg
6 november 2007
klimpan skrev:
ok tack. min tomgån är inte oroligt utan mera ändra varv tal. men ska smörja upp kontakterna lite till.  tomgångsmotorn är den som sitter på röret där luffiltret sitter va ?

Japp, under det popnitade fästet till insugsröret.

2 600 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
ska ta och kolla upp de. fast märket idag efter att jag hadde tvättat bilen att den gick ner till 900rpm men det gick över snabbt tongue börja ju bli kallt ute nu så man börja ju bli lite oroligt . tack för hjälpen åter kommer imon när jag ha smörjt upp lite smile

2 600 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
ha varit ut och smörjt upp kontakter och även smöjt upp kontakten till tomgångsmotorn:P hjälpte inte =/ ha även kollat slangen som går ifårn tomgångsmotorn den va hel och fin.

Sök