Nizzan (200sx S13) - Bänkad och klar

Japs-Jens
6 november 2007 · 1 503 Inlägg

Nu har vintern kommit gott folk och projekt Nizzan kan äntligen dra igång på riktigt.

Målet: Skapa en bil som dels väcker uppmärksamhet och beundran men även är rolig att köra på allmän väg!

Bilen kom i min ägo i våras genom ett byte. Jag bytte bort mitt första projekt, en calibra med mkt styling och billjud till förmån för mer motor.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/18047/16271-93856.jpg

Mot calibran fick jag 2 st Nissan 200sx S13 i skapligt skick.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16271/284392_fvuk39.jpg

Den vinröda behöll jag själv medan tjejen direkt la beslag på den andra.
Vid köpet såg bilen rejält sunkig och ovårdad ut.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/191160_snufho.jpg

Efter ett hjulbyte och en rejäl upputsning så blev det en rejäl skillnad.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16271/284390_9h8vco.jpg

Senast redigerat av Oboy6 (23 september 2009)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Mickius
6 november 2007 · 4 670 Inlägg

kommer bli bra det där jens:)

Japs-Jens
6 november 2007 · 1 503 Inlägg

Under sommaren så har motorn satts i centrum. Vid köpet så så hade motorn precis försetts med:
* Helrenovering av motorn.
* * Smidda kolvar (JE)
* Smidda stakar (STEN PANER)
* Slipad och balanserad vev
* Toppen är helt igenomgången, raceportad och sitter fast med ARP pinnbultar
* 4 puckad lamell

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/167982_bsuh5k.jpg

Så motorn kördes in cirka 100 mil. Direkt efter så monterades en oljekyl för att motverka vev/ramlagerras som 200sx är så känt för. Oljekylaren var på 16 rader och inhandlades från Ridetech i Motala. Kvaliteten på gängor var = sämst. Gängorna behövde gängas om! Men, men, man får väl vad man betalar för som sagt. I och med oljekylsmonteringen byttes det även till ny och DYR olja.


Efter oljekylen monterades nytt luftfilter efterom det gamla va trasigt lite här och där (slitet). Jag valde ett öppetluftfilter med avskärmning med kolfiberlook p.g.a. den höga värmen från ex-grenröret. Jag vet att  många anser att filtret och flödet suger, men jag anser att det funkade kanon! Det monterades även ett avgasbandage för sänka den enorma temperatur i motorrummet som ex-grenröret bidrar till, samt skydda bromvätskan från värmestrålningen!

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/16271-104980.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/16271-103170.jpg

Senast redigerat av Oboy6 (28 november 2007)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
6 november 2007 · 1 503 Inlägg

Nu när motorn var uppfräschad och inkörd så gasades det förstås på mer och mer. Orginal laddet på 0,6 bar kändes mesigt och höjdes genom att montera en pysventil. Laddet på T28:an höjdes till 1 bar och vilken skillnad det blev!

Resúltatet efter en del pill med motorn blev detta:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16271/203247_2gf2a6.jpg

Såhär så motorn ut hela sommaren tills alldeles nyligen (mer om detta senare smile ).

Senast redigerat av Oboy6 (11 juni 2008)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
elmer
6 november 2007 · 325 Inlägg

intressant projekt, kommer definitift att följas! smile

Nissan X-Trail "SUV" (2005)
Mäki Långsam Perfektionist
6 november 2007 · 4 800 Inlägg

Fint projekt du, roligt att du skriver så mycket och varför du gör grejerna smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Japs-Jens
6 november 2007 · 1 503 Inlägg

Nu när motorn fixats iordning lite lagom så bestämde jag mig för att inredningen behövdes fräschas upp. Redan från första början så beslutade jag att ett återkommande tema i bygget skulle vara kolfiber. Detta eftersom det är så oerhört snyggt! I stort sett var allt orginal från början förutom A-stolpen och mätarna i den. Så jag inhandlade nya mätare för att ha översyn på de viktigaste delarna. Det blev:

* Oljetemperatur, så tempen aldrig ska kunna skena över 95 grader eller mer.
* Laddtryck, så man inte laddar för mkt och ser så allt ser bra ut.
* Volt, så fläkten inte drar ut allt för mkt ström och tömmer batteriet.
* A-stolpe med kolfiberlook.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/154245_79j4uj.jpg

Jag passade även på att göra en strömbrytarpanel under stereofacket på panelen.
Först demonterades facket under stereon. Sen mättes mått ut som användes för att såga ut en rostfri plåtbit i passande mått. Den bearbetades sedan med fil och slippapper och sen borrades det 3 hål för switcharna, som givetvis var kolfiberklädda. Därefter så kläddes plåtbiten med kolfiberliknande dekorationsfilm. Switcharna monterades och anslöts till strobarna inne i bilen, elektriska fläkten i motorn och den kvarvarande är för kommande neon wink

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/138104_rntmes.jpg

Eftersom bilen även ska ha ett litet mediasystem som det dels går att spela musik och kolla på någon film på så installerades även en 7" motordriven skärm.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/154255_3w3gy3.jpg

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Mickius
6 november 2007 · 4 670 Inlägg

Ska följas:D

Reyez Svets specialist
6 november 2007 · 680 Inlägg

ser bra ut. lycka till!!!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound
Japs-Jens
6 november 2007 · 1 503 Inlägg

Mer inredning. Vita mätartavlor laddades hem och skrevs ut på fotopapper.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/159200_zavz7t.jpg

Taket färgades svart för att få en mysigare stämning i cupen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/162588_f2xq6f.jpg

Det senaste som hände interiört var montering utav sportstolar. Sportstolarna levererades med skenor. Men efter lite tester visade att positionen blev alldeles för hög med dessa monterade. Så de demonterades och jag försökte göra lite tester med orginal skenorna. Men det visade sig även de bli för högt för min smak. Så då va saken klar, egna fästen ska monteras! Åkte till biltema handlade på mig lite vinkeljärn och började testa och konstuera. Efter mkt slit så tar sakerna form och man får en positions som är anpassad efter just sig själv. Nackdelen med mina fästen är att de inte är justerbara. Men skitsamma de e bara jag som kör min bil och jag har fan i mig växt färdigt nu! Resultatet:

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/155740_45prw9.jpg

Den andra stolen är på plats men jag har tyvärr ingen bild på denna datorn. De kommer, va så säkra wink

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
terazzi
6 november 2007 ·

vart laddade du ner mätar tavlorna? va det svårt få det och passa? ser asbra ut smile

Japs-Jens
6 november 2007 · 1 503 Inlägg

Exteriört så kapades det i mitten av sommaren upp ett hål i motorhuven till ett kommande scoop (luftintag). Detta eftersom jag ville sänka temperaturen i motorrummet och kring ex-grenröret ännu mer! Scoopet skapades med hjälp utav en dunk som jag skar upp till önskad form för scoopet. Sedan plastades en botten för scoopet och formen ställdes på och plastades ihop med botten.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/128718_evxwps.jpg

Sen slipades och spacklades scoopet tills jag blev nöjd. Därefter så gjordes en passande gummimatta till undersidan för att undvika oljud samt glipningar. Hål för fästen borrades och scoopet monterades. Sen dessa har det suttit där men nu i vinter ska det bort och fixas till samt lackas.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/138094_bgd8ti.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/145278_7m13xi.jpg

Förra veckan hämtades även ett kjolpaket som slipning/spackling har påbörjats på.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/183155_fln58j.jpg

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
6 november 2007 · 1 503 Inlägg

terazzi skrev:
vart laddade du ner mätar tavlorna? va det svårt få det och passa? ser asbra ut smile

http://vita-matare.org/index.php?page=lanka_till_oss

Bara till att ladda ner och låta fantasin flöda i Photoshop

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
terazzi
6 november 2007 ·

hehe tack du smile kommer bli fint med kjolpaketet!!!

Japs-Jens
6 november 2007 · 1 503 Inlägg

Nu har suget kommit efter mer effekt! Nästa steg på listan trimningsväg blir då att öka bränslemängden, vilket även leder till ökning av luftmängden. Ökningen skedde genom att jag bytte ut originalspridarna som ligger på 370cc mot skylines 444cc spridare, orginal luftmassemätare mot Nissan 300sx luftmassemätare (z32), linjär btr och det nuvarande steg 2 chipet mot ett anpassat för 444cc och z32.

Allt monterades och bilen startade fint men tomgången var knas. Ena sekunden låg den rätt andra sekunden gick den ner och sen tillbaks till rätt varvtal. Vid lägre varv gick den hur bra som helst när jag provkörde men när laddet kom så hände de inte mkt alls.

Stiften demonterades och det visade sig att bilen gick för klent. Det visade sig även att plasttoppen på spridarna hade spruckit på vissa, kan ha gått sönder vid demonteringen. Spridarna har nu lämnats in för flödestest och service. Det kan även vara chipet som är knas. Någon som vet va förkortningen på mitt chip står för? Kolla bild under.


http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/163112_n4hnhu.jpg


Spridarna ska hämtas på Fredag och monteras samtidigt som nya oljekylen.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Niinaskyline
7 november 2007 · 455 Inlägg

De kommer bli så fint smile <3

kimpaa
7 november 2007 · 136 Inlägg

Ser riktigt bra ut.. Följer!

Senast redigerat av kimpaa (7 november 2007)

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92
terazzi
7 november 2007 ·

följer wink big_smile

Japs-Jens
7 november 2007 · 1 503 Inlägg

Car_Babe skrev:
De kommer bli så fint smile <3

Självklart smile Får ju hjälp utav dig wink

Blir till att tillbringa kommande helg med att:
* Montera nya oljekylkitet.
* Montera spridarna.
* Provköra och se om det blev någon skillnad.
* Rejäl tvättning utav hela bilen då den ska in för vintern nu.

Kommer bli 6 händelserika veckor nu kan jag lova big_smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
JoQ
8 november 2007 · 203 Inlägg

Ska lätt göra egna vita mätartavlor nu, såg ju hur snyggt det blev smile
Hur är det med storleken, är det bara att skriva ut direkt så blir det rätt storlek? Eller måste man göra ngt?

Limmade du dit dem?
Vet du ngn guide för att plocka ner mätarhuset och få ut det?

BMW 328i "F30" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang