beror ju på hur du har kört, smörjer och kyler ju genom veven (slänger upp olja) och det extra sprutet direkt på kolvarna så utan kylning o smörjning går den ju inte.
Ja du jens de e nog fan första gången jag läser att någon slagit av dessa o du måste ha en riktig tur att motorn klarat sig ändå, dom är ju inte så små som ligger i oljan o åker runt + att de inte blivigt massa flisor osv som gått upp i toppen m.m!
Men hoppas du får ordning på sakerna så du kan komma ut och leka nästa sommar
Ja du jens de e nog fan första gången jag läser att någon slagit av dessa o du måste ha en riktig tur att motorn klarat sig ändå, dom är ju inte så små som ligger i oljan o åker runt + att de inte blivigt massa flisor osv som gått upp i toppen m.m!
Men hoppas du får ordning på sakerna så du kan komma ut och leka nästa sommar
Mjo man kanske har haft tur trots allt Klart man ska ut och leka nästa sommar
RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ARP bultarna sitter med 12kantig ½" hylsa, men köp den längre varianten, det går inte att få loss muttrarna med den kortare varianten.
Köpte mina hylsor på Swedol..
Tackar! Bra information! Men nu har jag hört att man tydligen ska kunna känna eventuellt kolvbultsglapp utan att trycka ur kolvarna. Så kanske inte behöver lyfta toppen om det visar sig att det inte glappar vid kolvbultarna. Får se ikväll om jag har tid..
Det är nog ingen fara med kolvbultarna men snarare ett större problem med kolvarnas nederkant (kjolarna). Oljesprutet är till för att kyla av kolvens undersida samt spraya olja på lagringen i stakens lillända och kolvbulten. Troligtvis har kolvarna inga uttag för dessa påsprut eller så är kolvarna monterade ett halvvarv fel. Detta har gjort att kolvarna har slagit av påsprutsnipplarna.
Det måste finnas ett urtag i kolvarna för att påspruten ska gå fria.
Ps. Man köper långa 1/2" tolvkantshylsor (storlek 1/2" alltså, inte 13mm) med 3/8" fattnng och en kraftadapter från hylsans 3/8 till 1/2 hos momentnyckeln. Finns hos Swedol http://www.swedol.se/
Jag rekommenderar dig verkligen att plocka ur kolvarna och stakarna för att kolla upp så att kolvarnas kjolar inte spruckit av misshandeln när det slagits mot nipplarna.
Lossade ett vevlager idag för att kolla så de verkligen var fina. Möttes av denna syn:
Totalt slut! Vevlagrena stämmer inte alls överens med stakarna :S Fyller inte ut vevstaken och passar dåligt i spåret.. Blir att kika upp vilka vevlager som ska användas för dessa stakar.
Kommer ändå lyfta toppen och kika över kolvarna samt spola ur motorn. Veven verkar ha klarat sig i alla fall. Tur att man inte körde längre..
Här är en bild på den strippade motorn för tillfället i alla fall: