2108
Sök

Nizzan (200sx S13) - Bänkad och klar

1 503 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
japp smörja, men framförallt KYLA kolvarna smile

Ok, så det borde vara en/flera kolvbultar som tagit stryk eller? Svaret kommer ikväll!! big_smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
22 september 2008
beror ju på hur du har kört, smörjer och kyler ju genom veven (slänger upp olja) och det extra sprutet direkt på kolvarna så utan kylning o smörjning går den ju inte.

4 670 Inlägg
22 september 2008
Ja du jens de e nog fan första gången jag läser att någon slagit av dessa o du måste ha en riktig tur att motorn klarat sig ändå, dom är ju inte så små som ligger i oljan o åker runt + att de inte blivigt massa flisor osv som gått upp i toppen m.m!

Men hoppas du får ordning på sakerna så du kan komma ut och leka nästa sommar smile

1 503 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
mickius skrev:
Ja du jens de e nog fan första gången jag läser att någon slagit av dessa o du måste ha en riktig tur att motorn klarat sig ändå, dom är ju inte så små som ligger i oljan o åker runt + att de inte blivigt massa flisor osv som gått upp i toppen m.m!

Men hoppas du får ordning på sakerna så du kan komma ut och leka nästa sommar smile

Mjo man kanske har haft tur trots allt tongue Klart man ska ut och leka nästa sommar wink

Med-lm
132 Inlägg
22 september 2008
ajaja, men det där fixar du! lycka till..

1 503 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Skulle ju plocka bort toppen idag men det sket sig ju tongue Behövs visst specialverktyg för topplocksbultarna..

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 september 2008
Oboy6 skrev:
Skulle ju plocka bort toppen idag men det sket sig ju tongue Behövs visst specialverktyg för topplocksbultarna..

vad för bultar har du?

1 503 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
maximus skrev:
Oboy6 skrev:

vad för bultar har du?

ARP pinnbultar

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
23 september 2008
är en 13mm 12-kantig lång  smal hylsa me 1/2" anslutning, kamasa har sådanna bara att beställa hem om din lokala butik inte har

(12 eller 13 kommer inte ihåg exakt)

1 503 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
är en 13mm 12-kantig lång  smal hylsa me 1/2" anslutning, kamasa har sådanna bara att beställa hem om din lokala butik inte har

(12 eller 13 kommer inte ihåg exakt)

Ok, tack. Då ska jag ta och kika upp det imorgon.

2 655 Inlägg
23 september 2008
ARP bultarna sitter med 12kantig ½" hylsa, men köp den längre varianten, det går inte att få loss muttrarna med den kortare varianten.

Köpte mina hylsor på Swedol..

1 503 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Streckkoden skrev:
ARP bultarna sitter med 12kantig ½" hylsa, men köp den längre varianten, det går inte att få loss muttrarna med den kortare varianten.

Köpte mina hylsor på Swedol..

Tackar! Bra information! Men nu har jag hört att man tydligen ska kunna känna eventuellt kolvbultsglapp utan att trycka ur kolvarna. Så kanske inte behöver lyfta toppen om det visar sig att det inte glappar vid kolvbultarna. Får se ikväll om jag har tid..

2 117 Inlägg
24 september 2008
Det är nog ingen fara med kolvbultarna men snarare ett större problem med kolvarnas nederkant (kjolarna). Oljesprutet är till för att kyla av kolvens undersida samt spraya olja på lagringen i stakens lillända och kolvbulten. Troligtvis har kolvarna inga uttag för dessa påsprut eller så är kolvarna monterade ett halvvarv fel. Detta har gjort att kolvarna har slagit av påsprutsnipplarna.

Det måste finnas ett urtag i kolvarna för att påspruten ska gå fria.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img48667bb063424.jpg

Ps. Man köper långa 1/2" tolvkantshylsor (storlek 1/2" alltså, inte 13mm) med 3/8" fattnng och en kraftadapter från hylsans 3/8 till 1/2 hos momentnyckeln. Finns hos Swedol http://www.swedol.se/

Jag rekommenderar dig verkligen att plocka ur kolvarna och stakarna för att kolla upp så att kolvarnas kjolar inte spruckit av misshandeln när det slagits mot nipplarna.

1 503 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Blir att kika på allt ikväll, hade inte tid igår...Tack Shogun!!

1 503 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Lossade ett vevlager idag för att kolla så de verkligen var fina. Möttes av denna syn:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16271/471660_htvsd6.jpg

Totalt slut! Vevlagrena stämmer inte alls överens med stakarna :S Fyller inte ut vevstaken och passar dåligt i spåret.. Blir att kika upp vilka vevlager som ska användas för dessa stakar.

Kommer ändå lyfta toppen och kika över kolvarna samt spola ur motorn. Veven verkar ha klarat sig i alla fall. Tur att man inte körde längre..

Här är en bild på den strippade motorn för tillfället i alla fall:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16271/471659_drl1rg.jpg

4 670 Inlägg
29 september 2008
inte bra de jens men tur att du skruvade isär motorn! passa på o måla block m.m när du ändå har tid o få de riktigt snyggt där inne wink

1 503 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
mickius skrev:
inte bra de jens men tur att du skruvade isär motorn! passa på o måla block m.m när du ändå har tid o få de riktigt snyggt där inne wink

Mjo, de va tur smile  Funderar faktiskt på att fixa upp motorutrymmet ordentligt nu. Finns hur mkt som helst att putsa på big_smile

1 503 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Någon som har 4 st oljespridare till salu?

Jlmmy
30 september 2008
Lite tråkigt det där med raset hmm
För övrigt så ser det mycket fint ut, Den kommer bli fet!

Lycka till big_smile

Sök