3353
Sök

Någon som haft fel på sin Lmm (luftmassemätare)? "Volvo 740"

602 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
Hej, jo det är så att min 740tic kronglar, och jag undrar om någon här varit med om att Lmm har gått sönder eller så, och hur bilen då bettede sig? behöver ju inte var just 740, Lmm är väl i principen samma på andra bilar.(?)

så jag undrar hur bilen bettede sig, startade den inte, eller starta den en stund sen dog, låt det något spec ifrån den osv.
inte så kul att köpa en ny om det inte är den som är felet, ganska dyra!
har bytt o kollat typ allt förutom den så..

Mvh
Senast redigerat av Goffen (13 november 2007)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

510 Inlägg
13 november 2007
Nyman_ skrev:
Hej, jo det är så att min 740tic kronglar, och jag undrar om någon här varit med om att Lmm har gått sönder eller så, och hur bilen då bettede sig? behöver ju inte var just 740, Lmm är väl i principen samma på andra bilar.(?)

så jag undrar hur bilen bettede sig, startade den inte, eller starta den en stund sen dog, låt det något spec ifrån den osv.
inte så kul att köpa en ny om det inte är den som är felet, ganska dyra!
har bytt o kollat typ allt förutom den så..

Mvh

Kommer att bevaka denna tråd då jag tror att min är på G att ge sig&gett sig wink .. Det som är felet och varför vi tror att min är död, är att bilen inte vill starta, den sotar ner stiften direkt när man startar den med startgas (precis som att den inte får rätt mängd luft/bensinvolym) .. Sedan när man väl startat den med startgas tills den blir varm/ljummen, då håller den sig på tomgång, men har en tomgång på 2000varv .. Sen så fort man rör gasen dör bilen .. Kanske kan bero på att den är sönder, och inte ger luft utan bara bensin och dränker motorn tongue .. När man drar runt motorn på startmotorn så klonkar det ifrån lmm .. Och Ja, det är också en 740 tic .. Mvh Johan

Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 november 2007
Min lmm gick sönder på min 740gl 88 med b230f motor
Den startade och gick hyffsat normalt på tomgång men om man tryckte ner gasen så lät det som den fick för lite/mycket soppa och höll på att dö (den gick inte upp i varv) men gasade man riktigt försiktigt så gick det men så fort man tryckte för mycket på gasen så höll den på att dö och sen när man släppte om man hade hållt nere gaspedalen några sekunder så small det så in i helvete fram i luft burken !  man var tvungen att vara försiktig på högerfoten smile trodde det var soppatorsk först tongue men men...  // Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (13 november 2007)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

286 Inlägg
13 november 2007
Jag har varit med om det och även lyckats laga den LMM, om man öppnar locket så har man en liten kopparbit med en brytarspets på, själva kopparbiten hade spruckit så den inte fick kontakt då. Så jag lyckades löda ihop den och få den att fungera igen, så öppna den och kika om det kan vara den som ställer till med ditt problem.

220 Inlägg
13 november 2007
har oxå var och pillat på lmm på min gamla 760 turbo. inte så svårt att ställa in den

Truckreparatör
221 Inlägg
13 november 2007
Hej är lmm:en trasig så betersig bilen som Klorin_elvis säger!!  och det med att bilen sotar stifen kan vara att relät som sitter på kylarvatten behållaren har hängtsig. Hände på min b230F då står spridarna öppna hela tiden = förmycket soppa. Min 760 tic (motronic) gick dåligt på tomgång och när man rörde gasen så dog den. Men det var slangen som går från dumpen till den stora slangen efter lmm:en som var trasig alltså tjuvluft. Kan tänka mig att om dumpen går söndet så händer detta oxå! fast montonic sprutet har ju luft masse mätare (Klaffsom rör en potensiometer) och luft mängds mätare har ju den där tråden som värms upp och beroende på hur mycket ström som behövs för att hålla tråden på en konstant temperatur så vet den hur mycket luft som går igenom.     

Kan ha tagit fel på namnen på mätarna kan va tvätom e osäker på det=)

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
13 november 2007
I de flesta fallen så startar den om LMM (Luftmasse Mätare) är sönder, däremot går den som Elvis nämnde innan. Dvs att bilen känns slö kan även upplevas som att bilen har soppa torsk. Allmänt ryckig gång, svårstartad, taskig tomgång, låter som motorn inte går på alla cylindrar.
Låter gör inte en LMM däremot kan motorn "skjuta bakåt" och då låter det från luffilter burken.

Ang Luftmasse mätare och Luftmängd mätare:
Luftmasse mätaren är den med "tråden" och Luftmängd mätaren är den med skivan/spjäll

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

602 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Okej okej, tack för alla svar. jag tror inte att det är LMM nu då, för bilen startar som vanligt sen dör den efter typ 5-10sec.
min far var vid en volvo mecare idag och han sa deräkt att det var styrboxen. så får väl se vad som händer nu.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

42 Inlägg
14 november 2007
Testa och ryck undan LMM kabeln medans bilen är igång, blir den och gå sämmre så brukar de inte vara LMM, man den kan ju fått nå tuppjuck? blir de ingen skillnad kan du iaf konstatera att LMM är skrot. eller så testar du helt enkelt en annan LMM som du vet funkar, blir bilen o gå bra har du ju svaret där med=)

Turbo!

Med.lem
3 759 Inlägg
15 november 2007
Mitt tips är väll att bara rycka ur kontakten. Starta och se om det är samma fel.

fast klart startar den inte överhuvudtaget är det nog inte det som är felet. Jag testade att dra kontakten från min, den gick helt mysko precis som klorin_evlis förkrade... Går helt mögigt helt enkelt tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
15 november 2007
_TiNcO_ skrev:
I de flesta fallen så startar den om LMM (Luftmasse Mätare) är sönder, däremot går den som Elvis nämnde innan. Dvs att bilen känns slö kan även upplevas som att bilen har soppa torsk. Allmänt ryckig gång, svårstartad, taskig tomgång, låter som motorn inte går på alla cylindrar.
Låter gör inte en LMM däremot kan motorn "skjuta bakåt" och då låter det från luffilter burken.

Ang Luftmasse mätare och Luftmängd mätare:
Luftmasse mätaren är den med "tråden" och Luftmängd mätaren är den med skivan/spjäll

OK när jag tänker efter så beter sig min sådär ibland. fast det brukar ge sig efter typ 5 minuter.

en sak till: Vad är skillnaden på luftmassemätaren  och luftmängdsmätaren nu igen? Vilken äre som sitter vid luftfiltret? det är luftmassemätaren va?

Med.lem
3 759 Inlägg
15 november 2007
Nyman_ skrev:
Okej okej, tack för alla svar. jag tror inte att det är LMM nu då, för bilen startar som vanligt sen dör den efter typ 5-10sec.
min far var vid en volvo mecare idag och han sa deräkt att det var styrboxen. så får väl se vad som händer nu.

sorry för mina tidigare inlägg, hade inte läst hela tråden.

ok styrbox. då blir det ju chiptrimm! big_smile

5 Inlägg
10 september 2008
har något liknande på min. han går men ibland under körning så dör den. och ett tag så ville han inte gå över 3000rpm så då bytte jag knack sensor sen gick han men han dör fortfarande så jag kollade självtestet o fick fram ett fel på Lmm en så jag testade o koppla ur sladden men han gick precis som innan så testa o byta knack sensor det kan hjälpa. någon som har en aning om va de kan vara på min?yikes
Senast redigerat av tommy705 (10 september 2008)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
10 september 2008
På min 740 var det så att bilen inte startade ibland om den stått några dagar, då drog man ur kontakten till LMM, startade, och sen satte i kontakten igen så funkade det. Men efter ett tag slutade den göra så.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

26 Inlägg
4 januari 2011
Hej jag har en 940 -96a som de e stort sett samma fel på att han ibland får ett ryck & har hög tomgång å ibland inte vill starta alls (mycke irriterande). & ibland kan han gå bra i vecker trots att motorlampan eller va man kallar den lyser. Men när jag felsökte fick jag förutom LMM:n även fram felkoder från motortempgivaren en kompis sa att den "jobbar" ihop med LMM:n & även styr tomgång & automatchoken. Ska byta den imorrn kan återkomma när jag testat & se ifall de hjälper
MVH// Andreas

552 Inlägg
4 januari 2011
Ottarsson skrev:
Hej jag har en 940 -96a som de e stort sett samma fel på att han ibland får ett ryck & har hög tomgång å ibland inte vill starta alls (mycke irriterande). & ibland kan han gå bra i vecker trots att motorlampan eller va man kallar den lyser. Men när jag felsökte fick jag förutom LMM:n även fram felkoder från motortempgivaren en kompis sa att den "jobbar" ihop med LMM:n & även styr tomgång & automatchoken. Ska byta den imorrn kan återkomma när jag testat & se ifall de hjälper
MVH// Andreas

schysst trådlyft, tror med största sannolikhet att din temp mätare är åt helvete.

26 Inlägg
4 januari 2011
Ja de tror jag med ska byta imorrn... Men jag hade även felkod från LMM:n + att de luktar lite bränt ur den :S. Nåt tips om de? smile han går ju som sagt ibland bra ibland inte. återstår väl å se imorrn när en får bytt motortempgivarn

552 Inlägg
4 januari 2011
Byt först temp givaren, kan vara så att lmm är ur funktion men inte märks då boxen inte får info om tempen... Märks efter bytet av temp. givaren helt klart!

26 Inlägg
4 januari 2011
Okej. Kan de ha nån betydelse om det är chippade boxar? Vilket jag har... & en fråga till nu medan jag kommer ihåg de: spelar de nån roll om man kör me sportluftfilter nu på vintern? En del säger att de inte gör nåt en del säger att de e allt annat än bra

552 Inlägg
4 januari 2011
Vet inte om den boxen du har tolererar eller helt saknar vissa funktioner/Värden som en normal box klarar. Men borde vara så att om bilen gått bra med box bytet och blivit dålig nu på det senaste pga. temp. givaren och lmmen så är boxen nog OK. Sportluft filter på en sådan bil ger nog ingen större skillnad effekt mässigt vinter som sommar....

Sök