7486
Sök

Borra nya hål i fälgar, möjligt?

Darth Vader
1 644 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Hej, jag ahr nu ett par 17" are liggandes med bultmönster 4/108. Nu undrar jag om man kan be någon professionell däck/fälgfirma borra fyra nya hål emellan de som redan finns där, isf till 4/100.
Är detta möjligt?
Kanske möjligt men dåligt?
Hur mycket skulle det kosta om det går? (ca)
Senast redigerat av DoWahDiddy (15 november 2007)

Braaaaap?

turboabstinens
442 Inlägg
16 november 2007
Inte alls speciellt svårt med en cnc-maskin men frågan är hur hållbart det blir, borde hålla.. Däremot kan det nog vara dyrt att lämna in det om du inte lämnar in på en skola förståss.

ocertifierad klåpmekare

Darth Vader
1 644 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Okej, pratar vi tusenlappar när du menar att det kan bli dyrt?

Braaaaap?

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
16 november 2007
är nog både billigare och bättre köpa spacers

Darth Vader
1 644 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
så borrning blir dyrare än 1900?

Braaaaap?

Fotograf
1 319 Inlägg
16 november 2007
ja om det är en serijös firma som gör det för dom tar bort dom gamla hålen och gör helt nytt. så det kostar en hel del. säg 500kr per fälg.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

151 Inlägg
16 november 2007
Går att göra, var en på x40nordic klubben som gjorde om 5bults R-fälgar till 4bults, sök på deras hemsida www.x40nordic.com så får du bilder och info om det hela...

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

654 Inlägg
16 november 2007
Skulle tro att fälgcentrumet blir väldigt mycket skörare/vekare om man borrar upp en ny bultcirkel.
Finns som sagt spacers att köpa som ändrar bultcirkeln.
Men innan du går och handlar nått,kolla dels så navcentrumet på fälgarna passar på din bil.
Och även så ET´n är rellativt likt så inte fälgarna tar i nånstans eller sticker ut.

Darth Vader
1 644 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Jag tänkte ju att man behöll de gama hålen, och borrade de nya emellan de existerande hålen, men det kanske inte går.Var bara en tanke.

Braaaaap?

654 Inlägg
16 november 2007
Om vi säger att du har en runt skiva med 4st hål i..den håller för ett tryck på 200kg.
Du borrar sen ytteriligare 4st hål i den..Hur mycket har man då sänt tryck hållfastigheten?
Ingen aning,men ja tror du förstår min poäng..Kan funka skit bra att borra dina fälgar..Kan lika gärna bli en jävligt lifsfarlig sak.
En bil som står stilla utsätts inte för samma tryck/kraft som en bil som körs i typ 110km/h.
både centrufugal kraft och belastnings kraft..Kan ske mycket tråkigheter då.

10 287 Inlägg
16 november 2007
Detta är normal sett inga problem. Det finns fälgar med kombomönster. Gör man detta i en vettig CNC maskin och inte med avsikt lägger hålbilden så att man skall försvaga allt man kan så håller det. Men det kräver stor nogrannhet så att man inte flyttar belastningen från centrumringen till en enda bult bara för att man borrar snett.

/Göran

Blida skrev:
Om vi säger att du har en runt skiva med 4st hål i..den håller för ett tryck på 200kg.
Du borrar sen ytteriligare 4st hål i den..Hur mycket har man då sänt tryck hållfastigheten?
Ingen aning,men ja tror du förstår min poäng..Kan funka skit bra att borra dina fälgar..Kan lika gärna bli en jävligt lifsfarlig sak.
En bil som står stilla utsätts inte för samma tryck/kraft som en bil som körs i typ 110km/h.
både centrufugal kraft och belastnings kraft..Kan ske mycket tråkigheter då.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök