Vågar man sig på lustgas?

holyday Mek
8 december 2008 · 88 Inlägg

Vad fick du tag på nosen och vad kostade den.
mvh

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
engolf
9 december 2008 · 3 235 Inlägg

Själva systemet köpte jag på Nåkab i Stockholm, 5 tusen.
Påfyllningen gjordes av Sverre Kahrs Racing i Oslo, 1000 kr.
NOSen heter "Sniper", kan hända det är ett av de billigare system, fast jag vet inte helt.

engolf
9 december 2008 · 3 235 Inlägg

Porsche935 skrev:
Ja försök att ha så kort slang som möjligt till gasen då den e flyktig i jämförelse med bensinen när den ligger i slangen! Men att den pyttsar lite i efterhand gör inte så mkt bara den inte matar på! Sedan är det som sagt bra om du har flask värmare då den hjälper att hålla ett konstant tryck! Kör du en separat tank till gasen ? Ett tips är att du byter ut soppan mot metanol i så fall då den har bättre verkningsgrad med lustgasen samt kyler bättre! Alltså om du kör separat tank till lustgasen, dock får du ligga högre på bränsle munstycke då!!! Sen kan du nog sparka i den 50hk utan att va orolig! alternativet är att du monterar en delaybox(jacobslåda) då går gasen i mkt mjukare och frestar inte på så mkt på vev/stakar/drivlina.

Mvh P

Hur fungerar en sådan "delay box"?
Styrs den elektroniskt,eller är det nån slags mekanisk box?

holyday Mek
9 december 2008 · 88 Inlägg

engolf skrev:

Porsche935 skrev:
Ja försök att ha så kort slang som möjligt till gasen då den e flyktig i jämförelse med bensinen när den ligger i slangen! Men att den pyttsar lite i efterhand gör inte så mkt bara den inte matar på! Sedan är det som sagt bra om du har flask värmare då den hjälper att hålla ett konstant tryck! Kör du en separat tank till gasen ? Ett tips är att du byter ut soppan mot metanol i så fall då den har bättre verkningsgrad med lustgasen samt kyler bättre! Alltså om du kör separat tank till lustgasen, dock får du ligga högre på bränsle munstycke då!!! Sen kan du nog sparka i den 50hk utan att va orolig! alternativet är att du monterar en delaybox(jacobslåda) då går gasen i mkt mjukare och frestar inte på så mkt på vev/stakar/drivlina.

Mvh P

Hur fungerar en sådan "delay box"?
Styrs den elektroniskt,eller är det nån slags mekanisk box?

http://www.nitrousexpress.com/Pages/nxd5000.htm
Kan ju vara något sånt han menar. Nog inte helt fel.

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
engolf
9 december 2008 · 3 235 Inlägg

Var hos Sverre Kahrs Racing idag, men dem hade inte kortare slangar på lagret, utan måste beställa, och beräknad leveranstid: 3 veckor...sad(
Satani trakigt. Dock såg jag att de hade en mängd olika nipplar och adaptrar till NOS system. Blant annat en nippel som kan fästas på en NOS slang med en klämma. Kvinnan vid disken visste inte helt om det gick att göra på vilken slang som helst, eller bara på bränsleslangar, så jag vill rådfråga här på forumet först: vågar man skarva en nitros-slang och sätta på en nippel med en slangklämma? Kommer den att tåla 60-70 bar? Jag vill testa och se, oavsett är den slangen jag har just nu oanvändbar för min del.

mrbuggy Entreprenör
9 december 2008 · 1 784 Inlägg

Håller aldrig me slangklämma....!

engolf
9 december 2008 · 3 235 Inlägg

Ok, då vet jag det, tack!
Blir väl att beställa och vänta i tre veckor...sad

Senast redigerat av engolf (9 december 2008)

neckwomen_88
15 december 2008 ·

jag har kikat runt lite, men inte hittat något om vad polisen säger om lustgas?

att dom säger aja baja är självklart, men blir det bara ombes, eller åtal med te.x. vårdslöshet i trafik som rubrik? körkortet? böter?

och då tänker jag på om man laddar mer än 20-25hk, kanske snarare runt 100hk...


mvh

engolf
15 december 2008 · 3 235 Inlägg

Vet inte helt, men i värsta fall blir det ombesiktning pga modifiering av fordon/effektökning+böter.

Man får inte köra med lustgas på allmän väg, men hur ska de kunna bevisa att man i det ögonblicket man blev stoppad körde med lustgas? Det blir väl att man "transporterade" en ifylld NOS-tub, eller är jag helt ute och cyklar?

engolf
16 december 2008 · 3 235 Inlägg

mrbuggy skrev:
Håller aldrig me slangklämma....!

jag kapade slangen och monterade ihop den med en motsvarande nippel med en slangklämma, och den håller faktiskt, har testat:)
Ska lägga ut bilder senare.

mrbuggy Entreprenör
16 december 2008 · 1 784 Inlägg

engolf skrev:

mrbuggy skrev:
Håller aldrig me slangklämma....!

jag kapade slangen och monterade ihop den med en motsvarande nippel med en slangklämma, och den håller faktiskt, har testat:)
Ska lägga ut bilder senare.

Inte med 60-70 Bar väl...??

neckwomen_88
16 december 2008 ·

engolf skrev:
Vet inte helt, men i värsta fall blir det ombesiktning pga modifiering av fordon/effektökning+böter.

Man får inte köra med lustgas på allmän väg, men hur ska de kunna bevisa att man i det ögonblicket man blev stoppad körde med lustgas? Det blir väl att man "transporterade" en ifylld NOS-tub, eller är jag helt ute och cyklar?

tänkete lite på att en sådan tub (oavsett strl) inte är helt kalas ur säkerhetssynpunkt vid en potentiel explosion....polisen skulle säkert kunna klassa den som bomb om dom så önskar tongue  nevars, men är det någon som har koll?  helst hänvisningar till lagskrift och inte gissningar..

262turbo
16 december 2008 · 1 004 Inlägg

smaska på med gas nu....  det är ingen som kommer ihåg en fegis.... wink

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
neckwomen_88
16 december 2008 ·

pfffff...! tur att jag inte håller på med bilar för berömmelse wink

hittade inget vettigt på trafikjuristen...help, someone?

engolf
16 december 2008 · 3 235 Inlägg

mrbuggy skrev:

engolf skrev:

mrbuggy skrev:
Håller aldrig me slangklämma....!

jag kapade slangen och monterade ihop den med en motsvarande nippel med en slangklämma, och den håller faktiskt, har testat:)
Ska lägga ut bilder senare.

Inte med 60-70 Bar väl...??

tjop, det gick!
Jag köpte en NOS-nippel, nästan identisk med den som satt på slangen, och runt den satte jag en vajerklämma. Inga problem alls. Ska göra det samma med bränsleslangen, den är för lång också.

engolf
16 december 2008 · 3 235 Inlägg

neckwomen_88 skrev:

engolf skrev:
Vet inte helt, men i värsta fall blir det ombesiktning pga modifiering av fordon/effektökning+böter.

Man får inte köra med lustgas på allmän väg, men hur ska de kunna bevisa att man i det ögonblicket man blev stoppad körde med lustgas? Det blir väl att man "transporterade" en ifylld NOS-tub, eller är jag helt ute och cyklar?

tänkete lite på att en sådan tub (oavsett strl) inte är helt kalas ur säkerhetssynpunkt vid en potentiel explosion....polisen skulle säkert kunna klassa den som bomb om dom så önskar tongue  nevars, men är det någon som har koll?  helst hänvisningar till lagskrift och inte gissningar..

Själva gasen är ju varken explosiv eller brandfarlig.
Om jag inte har fel kan man transportera en gasflaska utan tillstånd eller märkning på utsidan av fordonet.

Köper man gas till grillen t ex och blir stoppad på vägen hem så får man ju inte böter för det...
Så länge flaskan inte sysns och man kör förnuftigt så blir det nog inga problem.

holyday Mek
17 december 2008 · 88 Inlägg

engolf skrev:

neckwomen_88 skrev:

engolf skrev:
Vet inte helt, men i värsta fall blir det ombesiktning pga modifiering av fordon/effektökning+böter.

Man får inte köra med lustgas på allmän väg, men hur ska de kunna bevisa att man i det ögonblicket man blev stoppad körde med lustgas? Det blir väl att man "transporterade" en ifylld NOS-tub, eller är jag helt ute och cyklar?

tänkete lite på att en sådan tub (oavsett strl) inte är helt kalas ur säkerhetssynpunkt vid en potentiel explosion....polisen skulle säkert kunna klassa den som bomb om dom så önskar tongue  nevars, men är det någon som har koll?  helst hänvisningar till lagskrift och inte gissningar..

Själva gasen är ju varken explosiv eller brandfarlig.
Om jag inte har fel kan man transportera en gasflaska utan tillstånd eller märkning på utsidan av fordonet.

Köper man gas till grillen t ex och blir stoppad på vägen hem så får man ju inte böter för det...
Så länge flaskan inte sysns och man kör förnuftigt så blir det nog inga problem.

Blev stoppad i en blåskontroll, polisens komentar när han såg flaskan var colt fräkt han var mest intreserad hur det funkade.

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
KHRacing
17 december 2008 ·

neckwomen_88 skrev:
pfffff...! tur att jag inte håller på med bilar för berömmelse wink

hittade inget vettigt på trafikjuristen...help, someone?

Olagligt till 100%, men

  tuben skall du väl ändå ha i bagaget va ? smile

vad har polisen där att göra ?

& så kan du ju montera nozzlarna på undersidan utav insuget så syns de inte alls :-)smile

lycka till !big_smile

Senast redigerat av KHRacing (17 december 2008)

neckwomen_88
17 december 2008 ·

öhm, om vi tar just min bil som exempel så är "bagage-utrymmet" konstruerat på ett sådant sätt att tuben nästan går i glasrutan, mer eller mindre följer rutan hela vägen upp. En montering skulle innebära att bakrutan måste tonas kölsvart för att inte en tub skulle synas tongue ..och det är ingen liten bakruta att tona heller xD  ....dessutom skulle tuben synas så fort konstapeln stack huvudet i bilen då den skulle sticka fram i baksätet och skymma all sikt bakåt...

men är mest intresserad av vad en eventuell påföljd för monterat lustgas-system med full flaska skulle bli?


...but hey, I´m just dreaming! wink

Masterworks
17 december 2008 ·

neckwomen_88 skrev:
öhm, om vi tar just min bil som exempel så är "bagage-utrymmet" konstruerat på ett sådant sätt att tuben nästan går i glasrutan, mer eller mindre följer rutan hela vägen upp. En montering skulle innebära att bakrutan måste tonas kölsvart för att inte en tub skulle synas tongue ..och det är ingen liten bakruta att tona heller xD  ....dessutom skulle tuben synas så fort konstapeln stack huvudet i bilen då den skulle sticka fram i baksätet och skymma all sikt bakåt...

men är mest intresserad av vad en eventuell påföljd för monterat lustgas-system med full flaska skulle bli?


...but hey, I´m just dreaming! wink

Lacka den röd o skriv "Pulversläckare" på den!  wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang