2590
Sök

Vågar man sig på lustgas?

Mek
88 Inlägg
17 december 2008
neckwomen_88 skrev:
öhm, om vi tar just min bil som exempel så är "bagage-utrymmet" konstruerat på ett sådant sätt att tuben nästan går i glasrutan, mer eller mindre följer rutan hela vägen upp. En montering skulle innebära att bakrutan måste tonas kölsvart för att inte en tub skulle synas tongue ..och det är ingen liten bakruta att tona heller xD  ....dessutom skulle tuben synas så fort konstapeln stack huvudet i bilen då den skulle sticka fram i baksätet och skymma all sikt bakåt...

men är mest intresserad av vad en eventuell påföljd för monterat lustgas-system med full flaska skulle bli?

...but hey, I´m just dreaming! wink

Täck den med en jacka man vill ju ändå hålla värmen i flaskan som man har värmt upp.

Livet börjar vi 2 bars ladd

3 235 Inlägg
17 december 2008
Idag testade jag äntligen NOSen på vägen!smile (enormt leende).
Det var mörkt, småregnade, men det gick bra.
Man blir veeeerkligen beroende, och bara vill ha mer, mer!

Kan beskriva lite om någon undrar:
Det var inte så att effekten kom med en gång, utan det var tre steg (tror jag, kanske fler). Jag aktiverade systemet, öppnade ventilen, kom upp till 3000 varv och trampade gasen i botten, då började bilen accelerera lite kraftigare, och kort efter kom steg nr 2 och 3 (kraftiga för varje gång). Nu var jag försiktig den första gången och monterade ett munstycke som är två hack mindre än det ska vara (nos-munstycke alltså). Plus var flaskan bara 11 grader varm , så jag hade inte aptimalt tryck i den.Jag har inga tider om hur fmycket ortare accelerationen gick, vått asfalt, mörkt, småvägar...Återkommer med mer pålitliga resultat senare.

Nu till min fråga: hur får man flaskan upp i ca 20 grader fortast möjligt? Jag har tubvärmare, men det tar ca 20-30 minuter att värma upp den från 0 grader och upp till 13-15. Man vill ju inte ta in flaskan hem varje kväll...sad
Senast redigerat av engolf (17 december 2008)

terazzi
17 december 2008
Varför i en colt? don't get it :S

neckwomen_88
17 december 2008
varför inte?   annorlunda är kul!

edit: fasen, du hann precis före mig där Elda wink
Senast redigerat av neckwomen_88 (17 december 2008)

646 Inlägg
17 december 2008
engolf skrev:
Idag testade jag äntligen NOSen på vägen!smile (enormt leende).
Det var mörkt, småregnade, men det gick bra.
Man blir veeeerkligen beroende, och bara vill ha mer, mer!

Kan beskriva lite om någon undrar:
Det var inte så att effekten kom med en gång, utan det var tre steg (tror jag, kanske fler). Jag aktiverade systemet, öppnade ventilen, kom upp till 3000 varv och trampade gasen i botten, då började bilen accelerera lite kraftigare, och kort efter kom steg nr 2 och 3 (kraftiga för varje gång). Nu var jag försiktig den första gången och monterade ett munstycke som är två hack mindre än det ska vara (nos-munstycke alltså). Plus var flaskan bara 11 grader varm , så jag hade inte aptimalt tryck i den.Jag har inga tider om hur fmycket ortare accelerationen gick, vått asfalt, mörkt, småvägar...Återkommer med mer pålitliga resultat senare.

Nu till min fråga: hur får man flaskan upp i ca 20 grader fortast möjligt? Jag har tubvärmare, men det tar ca 20-30 minuter att värma upp den från 0 grader och upp till 13-15. Man vill ju inte ta in flaskan hem varje kväll...sad

Ös på med maxvärme i bilen, det hjälper lite iallafall! :p

3 235 Inlägg
17 december 2008
Jag gör det, men tuben sitter i reservhjulsbaljan, och där blir det oavsett inte varmt , och man orkar inte, blir ju som bastu inne.
Kanske ska man sätta en kupévärmare där bak samtidigt som man har motorvärmaren inkopplad. Får vänta till varmare tider för att få mest effekt...

Varför i en Colt? Colten är otroligt lättkörd och pigg bil, och det är väl inte fel att piffa upp den med lite extra krut?Det kunde ha varit en Fiat Uno, så länge man själv tycker det är värt det...

654 Inlägg
19 december 2008
engolf skrev:
Jag gör det, men tuben sitter i reservhjulsbaljan, och där blir det oavsett inte varmt , och man orkar inte, blir ju som bastu inne.
Kanske ska man sätta en kupévärmare där bak samtidigt som man har motorvärmaren inkopplad. Får vänta till varmare tider för att få mest effekt...

Varför i en Colt? Colten är otroligt lättkörd och pigg bil, och det är väl inte fel att piffa upp den med lite extra krut?Det kunde ha varit en Fiat Uno, så länge man själv tycker det är värt det...

Skaffa en flask/tub värmare..kanske känns larvigt,men det är en Mycket bra investering.

3 235 Inlägg
19 december 2008
Jag har en redan, men den är nog till för att hålla flaskan varm.
När bilen stått ute i minusgrader klarar inte tubvärmaren värma upp den fort nog. Det tar ganska lång tid..,och man hinner redan komma hem.

3 235 Inlägg
19 december 2008
Elda skrev:
jag tycekr ju att det äer motiverat ju slöare bil man har från början smile ser ingen lockelse att trycka i lustgas i min saab, dock är ju det mestadels för att turbon inte skulle gilla det (Endast oljekyld ju) och för att v-lådan inte skulle gilla det heller..

Du får snabbare turborespons med NOS.
Och du behöver inte ladda på med sjukt många extrahästar för att knäcka växellådan,även med 50 ponnys kommer det att märkas. Med en turbobil är kanske enklare att chippa.

Mek
88 Inlägg
19 december 2008
engolf skrev:
När bilen stått ute i minusgrader klarar inte tubvärmaren värma upp den fort nog. Det tar ganska lång tid..,och man hinner redan komma hem.

Prova med en 12 volts stolsvärmare och linda runt flaskan.

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
19 december 2008
sjävklart ska man ha nos wink

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
19 december 2008
lustgas skulle man vilja prova på , med tanke på vad lite jag kan om de så låter jag de bli ha ha , men man kan ju lämna in bilen till en firma som vet

Nissan Silvia

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 december 2008
Varför säger alla NOS? då de egentligen är ett märke på en tillverkare för lustgassytem o inte lustgasen som heter så, finns bra många fler än just NOS Nitrous Oxide System som bygger lustgassytem...roll

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 december 2008
The_Mechanic skrev:
finns bra många fler än just NOS Nitrous Oxide System som bygger lustgassytem...roll

för att NOS (Nitrous Oxide System) betyder lustgas system? roll

3 235 Inlägg
19 december 2008
s12 skrev:
lustgas skulle man vilja prova på , med tanke på vad lite jag kan om de så låter jag de bli ha ha , men man kan ju lämna in bilen till en firma som vet

man behöver inte vara en utbildad mekaniker för att kunna montera ett NOS-kit själv. Det följer med  en detaljerad monteringsanvisning, och kan du lite om bilar klarar du montera det själv. Och det som man eventuellt inte klarar själv kan någon annan säkert hjälpa dig med.
Jag monterade allt själv utan problem. Visst tar det tid, men det gör man i flera omgånger. Det knepigaste av allt tyckte jag var att koppla in extra bränsle: fuelrailen måste demonteras, borras och gängas. Jag skaffade en identisk på skroten för en hundrings, och gjorde iordning allt innan moneringen.
Och det är inte så himla dyrt heller: totalt har jag lagt ut runt 6800 för ett komplett system med ifylld tub och diverse delar (fuelrail, insugsslang, nipplar). Tubvärmaren fik jag dock i present. Och så blir det lite dyrare att tanka, ca 20 kr mer per tank då man måste köra på 98 oktan. Jag tycker det är rimligt pris för effektökning. Dessutom kan man alltid lätt demontera allt och sätta det på en annan bil om man vill.
Senast redigerat av engolf (19 december 2008)

3 235 Inlägg
20 december 2008
hur många hästar beror på hur stor motor man har. På en standardmotor kan man få en effekökning på upp till 40-50%.
Och hur länge flaskan håller beror på hur många hästar man skjuter.
NOS är nog lite som turbo: mer oxygen och bränle=mer effekt.
praktiskt när man har en bil utan turbo och inte vill konvertera, då är NOS ett rimligt och enkellt alternativ, tycker jag då.

3 235 Inlägg
20 december 2008
holyday skrev:
engolf skrev:

Bra idé, men jag tror inte den får plats mellan tubfästena.
Jag hade tuben stående bredvid elementet hemma i över två timmar, men den är inte lätt att värma upp.
Det verkar behövas en väldigt kraftig värmare för att få den varm vintertid. Det är nog som att värma upp 10 liter iskallt vatten med en tändare...

En anna tanke slog mig: 220volts tallriksvärmare, de är ju ganska kraftiga, och man skulle kunna koppla in den samtidigt med motorvärmaren. Vet någon hur varm en tallriksvärmare kan bli?brandsäkert?

Mek
88 Inlägg
20 december 2008
engolf skrev:
holyday skrev:
engolf skrev:

Jag hade tuben stående bredvid elementet hemma i över två timmar, men den är inte lätt att värma upp.
Det verkar behövas en väldigt kraftig värmare för att få den varm vintertid. Det är nog som att värma upp 10 liter iskallt vatten med en tändare...

En anna tanke slog mig: 220volts tallriksvärmare, de är ju ganska kraftiga, och man skulle kunna koppla in den samtidigt med motorvärmaren. Vet någon hur varm en tallriksvärmare kan bli?brandsäkert?

Om du tar upp flaskan kan du ju värma den med en 230 volts kupefläkt.

Mek
88 Inlägg
20 december 2008
holyday skrev:
engolf skrev:
holyday skrev:

Om du tar upp flaskan kan du ju värma den med en 230 volts kupefläkt.

Eller ha den brevid dig i ett varmt bad lol

1 396 Inlägg
20 december 2008
Elda skrev:
engolf skrev:
hur många hästar beror på hur stor motor man har. På en standardmotor kan man få en effekökning på upp till 40-50%.
Och hur länge flaskan håller beror på hur många hästar man skjuter.
NOS är nog lite som turbo: mer oxygen och bränle=mer effekt.
praktiskt när man har en bil utan turbo och inte vill konvertera, då är NOS ett rimligt och enkellt alternativ, tycker jag då.

Förtuom att turbo-hästar är permanenta smile

över ett visst varvtal

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Sök