3826
Sök

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

5 198 Inlägg
22 mars 2010
Ras_J skrev:
linuslinje skrev:
Jag vill gärna se den paragrafen där det står att man ska ha en hand på ratten.

Jag har inte sett det i någon lagtext och jag orkar faktiskt inte leta i lagboken mer nu wink, men jag lärde mig på körskolan att man MÅSTE hålla MINST en hand på ratten under färd...

Svårt att tänka mej att nån blir godkänd på uppkörning utan att ha nån hand på ratten.   *look no hands*

1337
1 343 Inlägg
22 mars 2010
gamlingen skrev:
Ras_J skrev:
linuslinje skrev:

Jag har inte sett det i någon lagtext och jag orkar faktiskt inte leta i lagboken mer nu wink, men jag lärde mig på körskolan att man MÅSTE hålla MINST en hand på ratten under färd...

Svårt att tänka mej att nån blir godkänd på uppkörning utan att ha nån hand på ratten.   *look no hands*

Du blir inte godkänd om du inte kör "ecodriving" heller.
Det betyder ju inte att det är olagligt att gasa alla växlarna på bilen för det. wink

I'm not a fighter, I'm a lover!

303 Inlägg
22 mars 2010
Robyn_021 skrev:
böter?? brukar ni stanna? wink

inte jag heller

heter numera blyfot_racing här på garaget

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
23 mars 2010
gamlingen skrev:
Ras_J skrev:
linuslinje skrev:

Om man i onödan inte har Två händer på ratten så kan man bli kuggad för det också smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

247 Inlägg
29 mars 2010
Hur är det om man kör utan bakre stötfångare? roll

Mvh/Jocke

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

110 Inlägg
29 mars 2010
J0ck3e skrev:

Mvh/Jocke

I en vanlig rutinkontroll bryr dom flesta sig nog inte.
Körde utan och blev stoppad, då sa han: - Snygg bakspoiler. Då var mitt svar: - Vilken då?. Då skratta han bara smile
Men står dom med besiktningsbuss så blir de nog värre, eller en grinig snut.

MVH

110 Inlägg
29 mars 2010
Evert_ skrev:
Robyn_021 skrev:
böter?? brukar ni stanna? wink

inte jag heller

Beror ju på vilken bil man åker ;P

4 005 Inlägg
29 mars 2010
J0ck3e skrev:

Mvh/Jocke

Jag kan tänka mig detta...

36 Användande av fordon med fordonsdelar eller fordonstillbehör som inte är av
godkänd typ eller märkt på föreskrivet sätt 500 kr

247 Inlägg
29 mars 2010
linuslinje skrev:
J0ck3e skrev:

Mvh/Jocke

Jag kan tänka mig detta...

36 Användande av fordon med fordonsdelar eller fordonstillbehör som inte är av
godkänd typ eller märkt på föreskrivet sätt 500 kr

Det var ra mig f*n en jävel på regler:D Tack för svaret:D

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

110 Inlägg
29 mars 2010
hinowa skrev:
Wenngren skrev:
hinowa skrev:
vad händer om man kör utan körkort och är minderårig? tongue

olovlig körning, böterna beror på vad du har för inkomst.... sen får du nog uppskjutet körkort med

Böterna går väl till päronen, eftersom man är minderårig..

olovlig körning, böter (oftast 1500kr) det är dagsböter, så har du ingen fast inkomst så får du bara 1500kr. annars kan det bli mer, dom frågar dig på polisförhöret om du har någon inkomst, då räcker det med att svara studiebidrag.. jag tjänade ca 60K förra året vid "extra arbete", och jag sa att jag endast hade studiebidrag, eftersom att dom 60K inte är någon fast inkomst.

sen indraget lämplighetstillstånd i 6månader, om det inte skett nån krock/nån blivit skadad..

Och jag tar inte det från "hört från kompisar" osv... Fick tillbaka mitt lämp 28okt  efter 6månaders indraget och 1500kr i böter efter att ha blivit tagen för olovlig körning...

152 Inlägg
31 mars 2010
jag passar på att fråga en fråga här... såg längre bak i tråden att en kille hade åkt fast för 58km/h fast han hade kört i 50.. o någon sa det kan handla om att man har bytt till större däck...

så min fråga är, nu när jag ska byta till sommardär, till 17 tum, kan hastighetsmätare visa fel hastighet(dvs för låg hastighet)  än den riktiga?

tex bilen visar 80 när ja egentligen kör i 87 ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 mars 2010
tobbe12 skrev:
jag passar på att fråga en fråga här... såg längre bak i tråden att en kille hade åkt fast för 58km/h fast han hade kört i 50.. o någon sa det kan handla om att man har bytt till större däck...

så min fråga är, nu när jag ska byta till sommardär, till 17 tum, kan hastighetsmätare visa fel hastighet(dvs för låg hastighet)  än den riktiga?

Beror på vad du kör för profil. Hjulets rullomkrets ska du försöka hålla inom +/- 5% av original. Då ska inga större felvisningar kunna ske. Dessutom är ingen mätare till 100% korrekt.

Men sök i forumet om det, finns många trådar som tar upp detta och platsar inte riktigt i denna tråden.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (31 mars 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

152 Inlägg
31 mars 2010
te_wik skrev:
tobbe12 skrev:

Beror på vad du kör för profil. Hjulets rullomkrets ska du försöka hålla inom +/- 5% av original. Då ska inga större felvisningar kunna ske. Dessutom är ingen mätare till 100% korrekt.

Men sök i forumet om det, finns många trådar som tar upp detta och platsar inte riktigt i denna tråden.

Mvh Tommy

vad ska ja söka på?

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
1 april 2010
Mät med en Gps så vet du exakt hur rätt eller fel den visar smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

9 Inlägg
21 april 2010
intressant att veta va man kan åka fast på,
jag åkte stoppad av polisen när jag körde om en civilpolis med frugans svarta saab med lite extra antenner tonade rutor och så hade jag blåljusen på och det var sista gången jag lekte civilare med den bilen för poliserna var ganska så förbannande när dom stannat mig men åkte bara dit för fortkörning:).

5 198 Inlägg
21 april 2010
ohej skrev:
jag åkte stoppad av polisen när jag körde om en civilpolis med frugans svarta saab med lite extra antenner tonade rutor och så hade jag blåljusen på och det var sista gången jag lekte civilare med den bilen för poliserna var ganska så förbannande när dom stannat mig men åkte bara dit för fortkörning:).

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6reg … 3%A4llning

9 Inlägg
22 april 2010
oj jag hade nog ganska tur som bara åkte dit för fortkörning:P
Senast redigerat av ohej (22 april 2010)

138 Inlägg
22 april 2010
Jag har en fråga, jag blev av med körkortet i 3 månader i november, det var under prövotiden så fick göra om allt. Om jag nu skulle köra för fort, t.e.x 60 på 50 väg/80 på 70 väg, då ska man ju få böter men tror ni dom lika gärna kan ta körkortet ifrån mig då? Med tanke på att jag nyligen blivigt av med det osv.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 april 2010
ohej skrev:

Vill du vara polis - Bli polis, finns inget som är mer patetiskt än låtsaspoliser. Synd att du inte åkte dit ordentligt.

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 april 2010
Hur är det förresten detta när man betalt sina böter? Jag blev av med kortet den 6/3, polisen tog det på plats och jag erkände på station.

Några veckor senare får jag böterna på posten som jag givetvis betalar. Nu undrar jag, brukar man inte få någon bekräftelse på att böterna är betalda, då de även fungerar som en bekräftelse på att man accepterar sin dom, eller vad man ska säga.

Har inte heller fått något ifrån transportstyrelsen, trodde jag skulle få hem ett brev eller något där det står att jag är utan körkort. Beslut om spärrtiden har jag inte heller fått än, på mail svarar dom inte å på tele kan dom inte ge någon information.

Mvh Tommy

Sök