3307
Sök

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

4 005 Inlägg
6 maj 2010
Nr Bristfällighet Kostnad:
43 Däck med otillräckligt profildjup 1 200 kr
44 Något men inte alla däck dubbade (personbil, lätt lastbil eller buss med max totalvikt
3,5 ton) 1 000 kr
45 Däck inte dubbade på släpvagn som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med
totalvikt max 3,5 ton som har dubbade däck 1 000 kr
46 Dubbade däck under otillåten tid 500  kr
47 Använt anordning till skydd mot slirning som varit så beskaffad att den kunnat skada
vägen 500 kr
12 Däck med fel dimension eller belastningsvärde eller annan otillåten däckutrustning 500  kr
13 Däck med hål, skåra eller annan skada, som blottlägger däckets armering, eller däck
som visar tecken på brott eller separation 3 000 kr

Så nej. inte per däck. smile

Länk till nyfikna:

http://www.aklagare.se/upload/Dokuments … 02-925.pdf
Senast redigerat av linuslinje (6 maj 2010)

687 Inlägg
6 maj 2010
Ras_J skrev:
Tvärt emot vad man får för intryck av att läsa i trådarna på g.org så brukar ju polisen faktiskt vara hyggliga och ge "rabbat"...

Handlar nog inte så mycket om hygglighet utan handlar mer om att får du en obot för mer än 1 förseelse så skall det högsta beloppet bestå medan samtliga andra belopp skall halveras. Med andra ord (fingerande siffror) får du 2400kr för en fortkörning och 1500 för att du inte har bälte så skall bältesbeloppet halveras med andra ord får du 2400kr+750kr..

Musiker
472 Inlägg
6 maj 2010
Nehe skrev:
Ras_J skrev:
Tvärt emot vad man får för intryck av att läsa i trådarna på g.org så brukar ju polisen faktiskt vara hyggliga och ge "rabbat"...

Handlar nog inte så mycket om hygglighet utan handlar mer om att får du en obot för mer än 1 förseelse så skall det högsta beloppet bestå medan samtliga andra belopp skall halveras. Med andra ord (fingerande siffror) får du 2400kr för en fortkörning och 1500 för att du inte har bälte så skall bältesbeloppet halveras med andra ord får du 2400kr+750kr..

Där ser man!
Men då skulle ju Robban_89 fått 1000.- + 250.- i böter och fick således 750 .- i "rabatt"!

Och visst finns det hyggliga poliser! När jag dundrat in i en poliskontroll med en krockad bil som lämnat mycket i övrigt att önska, och polismannen efter att ha funderat en stund säger "de där pengarna kan du ju ha roligare för, du kan ju laga din bil för dem istället" och låter mig åka utan böter, så tycker ju i alla fall jag att det är väldigt hyggligt av honom!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

653 Inlägg
6 maj 2010
linuslinje skrev:
Nr Bristfällighet Kostnad:
43 Däck med otillräckligt profildjup 1 200 kr
44 Något men inte alla däck dubbade (personbil, lätt lastbil eller buss med max totalvikt
3,5 ton) 1 000 kr
45 Däck inte dubbade på släpvagn som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med
totalvikt max 3,5 ton som har dubbade däck 1 000 kr
46 Dubbade däck under otillåten tid 500  kr
47 Använt anordning till skydd mot slirning som varit så beskaffad att den kunnat skada
vägen 500 kr
12 Däck med fel dimension eller belastningsvärde eller annan otillåten däckutrustning 500  kr
13 Däck med hål, skåra eller annan skada, som blottlägger däckets armering, eller däck
som visar tecken på brott eller separation 3 000 kr

Så nej. inte per däck. smile

Länk till nyfikna:

http://www.aklagare.se/upload/Dokuments … 02-925.pdf

Kan man få det på tex tyskstuk fälgar med fete camber?

Lite överdrivet men typ som denna: http://www.youtube.com/watch?v=VVU-oXEwfIs

Smoke tires not drugs

687 Inlägg
6 maj 2010
Ras_J skrev:
Där ser man!
Men då skulle ju Robban_89 fått 1000.- + 250.- i böter och fick således 750 .- i "rabatt"!

Och visst finns det hyggliga poliser! När jag dundrat in i en poliskontroll med en krockad bil som lämnat mycket i övrigt att önska, och polismannen efter att ha funderat en stund säger "de där pengarna kan du ju ha roligare för, du kan ju laga din bil för dem istället" och låter mig åka utan böter, så tycker ju i alla fall jag att det är väldigt hyggligt av honom!

Nu vet jag inte vad Robban_89 fått för böter men 500kr / däck låter helt främmande. Torde endast vara en bassumma för samtliga inte en summa x antal däck.

Jo missförstå mig inte, det finns gott om hyggliga poliser !! (Nästan alla) men när det handlar om "rabatt" så är det inte pga hygglighet..

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 maj 2010
Nehe skrev:
Ras_J skrev:

Och VARFÖR skulle inte det kunna handla om hygglighet trots halveringen? Är ju inte mer jobb att skriva ut ett "halvt" belopp än en ett helt, så lathet är det inte iaf...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 maj 2010
Robban_89 skrev:
tal0n skrev:
nu har jag inte läst igenom om det redan står med men om du kör med korden framme i däcket, eller om det har separerat, så är det 3000 i böter...

Fy fan! Då ska jag nog ta och byta i morgon tongue

Ja, för fan! Byt däck för att slippa böter, men skit fullständigt i dina medtrafikanter och dess säkerhet. Bilar med såna däck skulle fan i mig få körförbud på stubben. Skiten skulle få bärgas bort, alt bytas däck på på plats.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
7 maj 2010
Dave_C70 skrev:
Robban_89 skrev:
tal0n skrev:
nu har jag inte läst igenom om det redan står med men om du kör med korden framme i däcket, eller om det har separerat, så är det 3000 i böter...

Ja, för fan! Byt däck för att slippa böter, men skit fullständigt i dina medtrafikanter och dess säkerhet. Bilar med såna däck skulle fan i mig få körförbud på stubben. Skiten skulle få bärgas bort, alt bytas däck på på plats.

Vad påverkar det mina mottrafikanter exakt? smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 maj 2010
Robban_89 skrev:
Dave_C70 skrev:
Robban_89 skrev:

Du kan få punktering och hamna på fel sida om vägen när du får möte... bara ett exempel på vad som kan hända.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

687 Inlägg
7 maj 2010
Dave_C70 skrev:
Och VARFÖR skulle inte det kunna handla om hygglighet trots halveringen? Är ju inte mer jobb att skriva ut ett "halvt" belopp än en ett helt, så lathet är det inte iaf...

Men snälla, öppna tankeverksamheten!

När en polis halverar ett belopp så kan du inte säga "jag mötte en så trevlig polis idag, jag fick böter för två förseelser men han var så himla hygglig att han halverade det minsta beloppet". Det är ju inte pga hygglighet utan det är pga skyldighet! Hade den regeln inte funnits så hade JAG aldrig halverat några belopp, har man gjort två fel då ska man betala för två fel!

Sen att man är hygglig i bemötandet är en annan sak och det handlar om professionalism.

1 517 Inlägg
7 maj 2010

&#9602; &#9603; &#9605; &#9606; &#9607; &#9609; 100%

4 005 Inlägg
7 maj 2010
Tubbex skrev:
http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html

Eller så kan man bara gå in på www.polisen.se och kolla där... Eller ringa länskommunikationen och fråga vart det är kontroll.

Tror knappast att den där sidan fungerar bra. "Bygger på inrapporterade samtal". Hur många svensson ser dem där och prenumererar på den där tjänsten och gör att det fungerar?

Hade väl varit en grej om det är ngn som sammanställer all information varje dag vart kontrollerna står enkelt och tydligt på en hemsida.

Ren reklamsite

1 659 Inlägg
7 maj 2010
te_wik skrev:
Robban_89 skrev:
Dave_C70 skrev:

Du kan få punktering och hamna på fel sida om vägen när du får möte... bara ett exempel på vad som kan hända.

Mvh Tommy

För att jag har ett vinterdäck på? Det kan gott hända med sommardäck också smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

4 005 Inlägg
7 maj 2010
Robban_89 skrev:
te_wik skrev:
Robban_89 skrev:

Mvh Tommy

För att jag har ett vinterdäck på? Det kan gott hända med sommardäck också smile

Nej det kan det inte.. sommardäck får man aldrig punktering på wink *ironi*

Finns nankangdäck 205/50/16 o köpa för ~400-500kr/st hos vissa bilfirmor, det är ju kaffepengar.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 maj 2010
Robban_89 skrev:
te_wik skrev:
Robban_89 skrev:

Mvh Tommy

Det nämnde du aldrig utan du skrev bara: Fy fan! Då ska jag nog ta och byta i morgon tongue när det togs upp om vilka böter som gäller om man kör med korden framme. Det förstod jag som att du har så dåliga däck att korden är framme, oavsett om det är vinter eller sommarpuckar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

87 Inlägg
13 maj 2010
vad händer om man kör en cabbad 245 utan regbesiktning??

1 659 Inlägg
13 maj 2010
Lucifer85 skrev:

Körförbud och troligen böter tongue

(\_/)
(O.o)

87 Inlägg
15 maj 2010
vad ligger bötrarna på kan man undra???

65 Inlägg
24 juni 2010
fick böter igår för att stå 5 meter från en infart till en annan väg så ja stod tydligen i vägen. ingen skylt eller något och det var en skogsväg som en väldigt liten bil skulle kunnat åka på.
men vad vet jag, fattig hantverkare.

nån som vet hur man tar bort röda ögon på bilder från fartkameror?

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
24 juni 2010
Lucifer85 skrev:

Man har ju rätt till att köra 1 månad om man ändrat på något som kräver omreggning ;>
Så om polisen tar dig åk en månad och regga sen eller skrota (beroende på va seriös bilen är).
För dom kan ju inte bevisa att den inte är "nybyggd" första gången dom tar dig.

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

Sök