Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

Eddy Galen, inte dum.
2 maj 2011 · 1 324 Inlägg

TTW skrev:
[b]
Om min bil visar 10-20km/h fel dvs. den visar 50 när det går 60 eller 70, är det mitt fel och ska jag behöva få böter för att hastighetsmätaren visar fel? Är inte det ett fel som ligger på volvo?

Du har ansvar för din egna bil. Om dina lampor inte fungerar så måste du själv se till att dom gör det, inte sant?

Men om mätaren visar lite fel och du inte visste det och du lyckas övertyga polisen att du inte viste om felet är det en sak. Men det är en massiv skillnad på 70 och 100!

dasboot
21 maj 2011 · 441 Inlägg

linuslinje skrev:

davidklang skrev:
hur är de med tex hundar i bil ? måste man ha dem bak i eller i bur? eller får en passagerare tex hålla hunden i knäet ?

Det finns ingen lag som säger att en hund ska vara bältad eller sitta i bur. Därför kan du inte bli bötfälld för detta.

Däremot så kan du bli bötfälld för att du inte har lastsäkrat din hund på korrekt sätt även om detta är sällsynt. Vanligare är en tillsägelse.

Jordbruksverket har rekommendationer vilket innebär att hunden inte ska vara lös i bilen utan sitta i bur eller i sele. Om du inte kan detta så ska hunden sitta inskjuten framför främre passagerares benfack.

Det står även i djurskyddslagen att "alla djur ska skyddas från onödigt lidande"

Värt att tänka på kan vara att många försäkringsbolag inte ersätter vissa skador om hunden inte har blivit säkrad genom jordbruksverkets rekommendationer eller om man inte följer djurskyddslagen.

Men det hör väl till saken om man har en liten chichi i famnen eller en leonberger på 80kg....? smile

Lagen säger att du ska ha säkrat din last, vilket betyder att du ska t.ex. ha hunden i bur eller bälte. Att ha den löst i bakluckan är inte ett säker sätt även om man har lastnät.  Om jag inte minns fel så är det 1200:- i böter för det och riskerar att din/dina hundar omhändertas. Då enligt "alla djur ska skyddas från onödigt lidande" samt att lasten ska vara säkrad och transporteras på ett säkert sätt. Det beror förmodligen också på hur du beter dig mot polisen.

Efter att ta krockat med hund i bilen så är det en självklart att ha hund i bur. Min hund hade inte klarat sig utan skador om han inte satt i buren. Då var det ändå inga större hastigheter. En beg skrammel fri bur kostar ca 2000:- och att inte ha det eller bälte på hunden är både snålt och dumt.

För mig så är det lika självklart att min hund ska åka lika säkert som mig. Speciellt när det handlar om skitsummor.

Lite vikter som uppstår vid olika hastigheter....
http://www.hundstallet.se/images/stories/blogg_ruta_1.jpg

Brådhis * Voff voff *
22 maj 2011 · 10 279 Inlägg

dasboot skrev:
Lagen säger att du ska ha säkrat din last, vilket betyder att du ska t.ex. ha hunden i bur eller bälte. Att ha den löst i bakluckan är inte ett säker sätt även om man har lastnät.  Om jag inte minns fel så är det 1200:- i böter för det och riskerar att din/dina hundar omhändertas.

Är du säker på detta?

Lastgaller, mellanvägg samt grindar i en V70 skulle då alltså i lagens ögon vara lika olagligt som att ha hunden löst i baksätet?!

Känns väldigt bakvänt!? Speciellt eftersom Volvo och t.ex. Jeppe säljer produkter som då på sätt och vis är olagliga om man använder dom till det som dom är avsedda för!

Har du möjlighet att hitta någon mer precis lagtext än att hunden inte ska "utsättas för onödigt lidande"? Vore väldigt bra att veta!

//Brådhis

EDIT: Kanske lät lite väl negativt detta, jag är alltså absolut FÖR användadet av bur eller liknande! Självklart ska hunden åka både bekvämt och säkert! Jag blev bara lite fundersam över det som DasBoot skrev gällande lastgaller (hundgaller)! smile

Senast redigerat av Brådhis (22 maj 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dasboot
22 maj 2011 · 441 Inlägg

Brådhis skrev:

dasboot skrev:
Lagen säger att du ska ha säkrat din last, vilket betyder att du ska t.ex. ha hunden i bur eller bälte. Att ha den löst i bakluckan är inte ett säker sätt även om man har lastnät.  Om jag inte minns fel så är det 1200:- i böter för det och riskerar att din/dina hundar omhändertas.

Är du säker på detta?

Lastgaller, mellanvägg samt grindar i en V70 skulle då alltså i lagens ögon vara lika olagligt som att ha hunden löst i baksätet?!

Känns väldigt bakvänt!? Speciellt eftersom Volvo och t.ex. Jeppe säljer produkter som då på sätt och vis är olagliga om man använder dom till det som dom är avsedda för!

Har du möjlighet att hitta någon mer precis lagtext än att hunden inte ska "utsättas för onödigt lidande"? Vore väldigt bra att veta!

//Brådhis

EDIT: Kanske lät lite väl negativt detta, jag är alltså absolut FÖR användadet av bur eller liknande! Självklart ska hunden åka både bekvämt och säkert! Jag blev bara lite fundersam över det som DasBoot skrev gällande lastgaller (hundgaller)! smile

Saken är att om du enbart har lastgallret, så är din last fortfarande inte säkrad.
Har du gallret så bör du ha en mellanvägg som konstigt nog räknas som tillbehör... Så använder du lastgaller, mellanvägg & grindar så är du säker. Bara lastgaller så är du inte säker, du så åker inte alla dit för detta, risken är relativt liten.

Jordbruksverket skrev:
Hunden i bil

Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.

Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera hunden. Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska denna vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.

Detta gäller:

    Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
    Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
    Under transporten ska hunden rastas och få vatten minst var sjätte timme. Den ska få foder med högst 24 timmars intervall.
    En tik som löper ska transporteras åtskild från hanhundar.
    En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen.
    En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den.

Undantag

Du får transportera ett sjukt eller skadat djur till veterinär om transporten är brådskande även om du inte uppfyller kraven. Men det får inte finnas någon risk för att djuret kan lida av transporten. Om du är tveksam till om det är lämpligt att transportera djuret är det bäst om du kontaktar en veterinär.

Minsta mått

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

    Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
    Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
    Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/tra … 01498.html

volvoentusiasten
22 maj 2011 · 4 005 Inlägg

Som tidigare sagt, det är en stor skillnad mellan rekommendationer från jordbruksverket och svensk lagstiftning, vänligen håll isär dem. Mitt ovanstående inlägg stämmer däremot.

dasboot
22 maj 2011 · 441 Inlägg

linuslinje skrev:
Som tidigare sagt, det är en stor skillnad mellan rekommendationer från jordbruksverket och svensk lagstiftning, vänligen håll isär dem. Mitt ovanstående inlägg stämmer däremot.

Nja, det jordbruksverket skriver i sina föreskrifter ska följas och det är inte bara "rekommendationer" som kan tolkas hur som helst.. Det är polisen & länsstyrelsen som ser till att det följs. Kalla det lagstiftning eller inte, de riktlinjerna ska följas och gör du inte det så riskerar du inte enbart böter utan att ditt djur blir omhändertaget.

turbiz Mr Turbo
23 maj 2011 · 509 Inlägg

Om man blir påkommen med en drift/börnout, blir det kortet då?

Turbo..Mr Turbo
GMC TG 21305N Van vandura "Partykärran" (1987)
BMW 318i Touring MJO1 "Ikaros" (2000)
Brådhis * Voff voff *
23 maj 2011 · 10 279 Inlägg

@ DasBoot:

Jag vill absolut inte vara tjafsig utan är bara ute efter att försöka reda ut detta med hund i bil till 100%...

Och jag är fortfarande en aning fundersam över detta! smile

Det står ju nämligen:

"Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar."

Där faktiskt "till exempel" lämnar öppet för tolkningar (både från privatpersoner och ordningsmakten)! Dvs enbart galler skulle ju definitivt kunna anses som en säkring vid just inbromsningar (det är ju just det som gallren är till för)! Medans mellanvägg och grindar hjälper föga vid just en ren inbromsning!

Jag misstänker att den springande punkten här är just att säkra hunden, inte att göra enbart lastgaller olagligt!

Finns det något som helst prejudicerande fall där någon fått böter för att dom enbart haft hundgaller/lastgaller i bilen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alsedakingen Banditen
2 augusti 2011 · 52 Inlägg

Vad åker man på om man har blåa blixtljus i fronte och polisen ser att man använder dom? Och kan de säga nåt om de ser att man har det monterat men ej använder det? Har läst här nånstans förut har ja för mej att man får ha sånt bara det inte är ikopplat, stämmer det?

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools
Volvo Amazon "Psychobilly" (1966)
Seth
2 augusti 2011 · 3 354 Inlägg

Alsedakingen skrev:
Vad åker man på om man har blåa blixtljus i fronte och polisen ser att man använder dom? Och kan de säga nåt om de ser att man har det monterat men ej använder det? Har läst här nånstans förut har ja för mej att man får ha sånt bara det inte är ikopplat, stämmer det?

Faller under "föregivande av allmän ställning" om du skulle använda den i trafiken iaf.
Dryga böter o värsta fall finkan tongue
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 50&p=2
ifs så handlar tråden om siren men blixtljus kan luras med

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
volvoentusiasten
3 augusti 2011 · 4 005 Inlägg

Seth skrev:

Alsedakingen skrev:
Vad åker man på om man har blåa blixtljus i fronte och polisen ser att man använder dom? Och kan de säga nåt om de ser att man har det monterat men ej använder det? Har läst här nånstans förut har ja för mej att man får ha sånt bara det inte är ikopplat, stämmer det?

Faller under "föregivande av allmän ställning" om du skulle använda den i trafiken iaf.
Dryga böter o värsta fall finkan tongue
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 50&p=2
ifs så handlar tråden om siren men blixtljus kan luras med

Nej det stämmer inte alls, en bil kan aldrig vara föregivande av allmän ställning. Bilar är till skillnad från uniform inte märkskyddat.

Blå blixtljus är helt okej att montera utvändigt och invändigt. Det finns t.o.m prejudikat från domstol på detta sen något år tillbaka. Det var en amerikans mc-cykel som satte det.

Du får inte ha det inkopplat dock, då kommer du bli fälld för brott

1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning.
Utryckningsfordon som används endast av polispersonal, tullpersonal, personal vid kustbevakningen eller räddningstjänstens befäl behöver inte ha fast monterad lykta om i fordonet medförs motsvarande lykta som är avsedd att tillfälligt fästas på fordonet.

2 § Lykta som ingår i larmanordning skall avge blått ljus och vara
1. typgodkänd enligt ECE-reglemente 65, eller
2. typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
Ljudanordning som ingår i larmanordning skall på bil av 1979 eller senare års modell vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

3 § Larmanordning enligt 1 § första stycket får även bestå av lykta och ljudanordning som kompletterats med anordning som kan åstadkomma ett blinkande helljus med ordinarie helljusstrålkastare eller två extra helljusstrålkastare för att ytterligare uppmärksamma utryckningsfordonet i dagsljus. Strålkastarna skall blinka samtidigt med en blinkfrekvens på 45 – 120 blinkningar/minut.
Anordningen skall vara så ansluten att det blinkande ljuset endast kan användas när larmanordningens föreskrivna ljus- och ljudanordningar är inkopplade.
Om extra helljusstrålkastare används får dessa inte vara monterade på högre höjd än fordonets ordinarie helljusstrålkastare och de får inte heller vara monterade på sådant sätt att ljuset från föreskrivna larmanordningar påverkas negativt.

Lesliey
11 augusti 2011 · 105 Inlägg

Men blir man inte av med körkortet om man inte stannar vid stopplikt??

gamlingen
11 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

Lesliey skrev:
Men blir man inte av med körkortet om man inte stannar vid stopplikt??

Jo enbart underlåtelse att stanna vid stopplikt kan resultera i indraget körkot och böter.

AudiFors
9 oktober 2011 · 906 Inlägg

Tja hitta ej detta på första sidan om jag inte blivit blind/inte förstod vissa av dem? och vill ej blädda igenom 18 sidor, så...
Om jag bara har b kort, och får dra tex 1500 kg, men jag kör typ 2000 kg, vad är de för böter då?
Kanske redan någon som skrivit men ett snabbt och bra svar hade varit kanon.
Tänkte dra hem en bil på släp om jag ej finner någon som vill köra:)

=)
volvoentusiasten
9 oktober 2011 · 4 005 Inlägg

740Fors skrev:
Tja hitta ej detta på första sidan om jag inte blivit blind/inte förstod vissa av dem? och vill ej blädda igenom 18 sidor, så...
Om jag bara har b kort, och får dra tex 1500 kg, men jag kör typ 2000 kg, vad är de för böter då?
Kanske redan någon som skrivit men ett snabbt och bra svar hade varit kanon.
Tänkte dra hem en bil på släp om jag ej finner någon som vill köra:)

2.3.3 Olovlig körning
En uppsåtlig överträdelse av bestämmelserna om behörighet, t.ex.
att dra en för tung släpvagn med personbil på ett B-körkort,
innebär att man gör sig skyldig till olovlig körning enligt 3 § första
stycket trafikbrottslagen (1951:649). Påföljden är böter eller vid
grovt brott fängelse i högst sex månader. Till böter kan också
dömas den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anställer eller
brukar någon som förare av ett fordon som han eller hon saknar
behörighet för. Olovlig körning är kopplad till behörigheten att
framföra ett visst slag av fordon och detta bestäms alltså helt och
hållet utifrån sådana förhållanden som anges på registreringsbeviset.

Första gången 900kr, därefter 30 dagsböter.

AudiFors
9 oktober 2011 · 906 Inlägg

tacksamt som fan, lät inte som de är värt de!

=)
Ljepone * Studerande *
3 november 2011 · 563 Inlägg

Kan tillägga

+ Bilstereo/anläggning, hög ljudnivå; 800SEK lol

Senast redigerat av Ljepone (3 november 2011)

turbiz Mr Turbo
3 november 2011 · 509 Inlägg

Ljepone skrev:
Kan tillägga

+ Bilstereo/anläggning, hög ljudnivå; 800SEK lol

Den skulle man ta med ett leeende! xD

Turbo..Mr Turbo
GMC TG 21305N Van vandura "Partykärran" (1987)
BMW 318i Touring MJO1 "Ikaros" (2000)
AudiFors
9 november 2011 · 906 Inlägg

Vette fan om här är rätt o skriva, men kan man få böter för att man använder sitt 4 punkltsbälte istället för det originala i bilen? Om man kan, är de samma summa som på icke använt bilbälte då?yikes

=)
Lesliey
11 november 2011 · 105 Inlägg

740Fors skrev:
Vette fan om här är rätt o skriva, men kan man få böter för att man använder sitt 4 punkltsbälte istället för det originala i bilen? Om man kan, är de samma summa som på icke använt bilbälte då?yikes

Ja, du får bara  ha trepunkstbälte i Sverige.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang