Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

zemet
13 mars 2021 · 4 035 Inlägg

Jag vägrade skriva på hastighetsböter när jag blev tagen med laser.

Efter ca 1 år så ringde polisen och ville hålla förhör mm.

Då erkände jag, och fick en räkning som jag betalade.
Sen gjorde polisen bort sig administrativt och jag fick mina pengar tillbaka:)

Men jag skulle tro att polisen vill ha ett förhör till med dig innan dem lämnar vidare ärendet till åklagare som skall besluta om åtal eller inte.

Så du har nog minst en chans till att erkänna och betala boten om du inte vill ha rättegång.

Men samtidigt så borde väl utfallet i rättegång om du blir dömd vara ungefär samma som böterna gissar jag?
Har du otur får du kanske stå för en del av rättegångskostnaderna.

EPR
19 mars 2021 · 18 Inlägg

Jag dryftade frågan med en vän som har jobbat som domare i trafikmål, och rättegångskostnader får man bara betala om man får en offentlig försvarare...

totte1015
29 augusti 2021 · 463 Inlägg

Fenomenet att polisen står med laser när det är mörkt ute, är det något nytt??

6 år i trafikbranschen har jag aldrig sett/hört någon bekant som har åkt fast via laser på kväll/nattetid för jag har fått för mig att jag hört att deras laser ej fungerar som den skall i mörker??

Blev så jävla förvånad då jag åkte fast för det igår, 103km/h på en 70 sträcka hmm

Mack Forum- och sitemoderator
29 augusti 2021 · 26 133 Inlägg

totte1015 skrev:
Fenomenet att polisen står med laser när det är mörkt ute, är det något nytt??

6 år i trafikbranschen har jag aldrig sett/hört någon bekant som har åkt fast via laser på kväll/nattetid för jag har fått för mig att jag hört att deras laser ej fungerar som den skall i mörker??

Blev så jävla förvånad då jag åkte fast för det igår, 103km/h på en 70 sträcka hmm

Hände mig för runt tio år sedan.
Halv två på natten. Hade precis hämtat upp min arbetsbil och var på väg till nattjobbet, så det är inget nytt.

Edit: Dock togs jag på en upplyst gata i utkanten av stan, så det var inte helmörkt.
Oavsett var det bara att bita i det sura äpplet och betala och se glad ut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
granadadr
29 augusti 2021 · 7 284 Inlägg

varför skulle inte laser funka i mörker?? dock kan man ju ifrågasätta siktningen men är en annan sak smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
29 augusti 2021 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:
varför skulle inte laser funka i mörker?? dock kan man ju ifrågasätta siktningen men är en annan sak smile

Den fungerar alldeles ypperligt. Spelar ingen roll om det är mörkt, ljust, dimmigt, regnar osv; den fungerar iaf.

Det finns vissa väderlekar som kan bättra på ens chanser vid en överklagan minimalt, men, mörker är inte "väderlek" trots allt wink


johnnyJ skrev:
Hur mycket böter får en facebookinfluencer när hon skriver på facebook när hon kör?
(ja, det finns sådana människor!)

Har det inte gått upp sen det infördes är det 1500:- i böter för att "rattsurfa".

Senast redigerat av it_mutt (29 augusti 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LarsJo8
16 september 2021 · 11 Inlägg

Hej alla. Är det någon som också har erfarenhet av böter utomlands?  Jag ville resa till Frankrike. Finns det några särskilda regler? Tack för dina svar

spillolja
16 september 2021 · 4 020 Inlägg

LarsJo8 skrev:
Jag ville resa till Frankrike

Finns lite om franska böter på tyska:
https://www.adac.de/verkehr/recht/bussg … rankreich/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
16 september 2021 · 7 284 Inlägg

johnnyJ skrev:

LarsJo8 skrev:
Hej alla. Är det någon som också har erfarenhet av böter utomlands?  Jag ville resa till Frankrike. Finns det några särskilda regler? Tack för dina svar

En sak du ska komma ihåg är att i rondeller är det de som vill köra in i rondellen som har företräde. Stor försiktighet alltså!
https://www.frenchentree.com/living-in- … nch-roads/

nästan som här då wink hahahahaha

granadadr
16 september 2021 · 7 284 Inlägg

johnnyJ skrev:

granadadr skrev:
nästan som här då wink hahahahaha

Ja, då förstår vi alla hur du kör ... sad

haha du missförstår nog ,, eller vill ej förstå wink att folk är dumma å bara kör in i rondeller,, är medlem i dashcamgrupper på fb,, och där ser man både ett å annat,, har själv filmat några stolpskott smile

Senast redigerat av granadadr (16 september 2021)

granadadr
16 september 2021 · 7 284 Inlägg

johnnyJ skrev:

granadadr skrev:

johnnyJ skrev:

Ja, då förstår vi alla hur du kör ... sad

haha du missförstår nog ,, eller vill ej förstå wink att folk är dumma å bara kör in i rondeller,, är medlem i dashcamgrupper på fb,, och där ser man både ett å annat,, har själv filmat några stolpskott smile

Du verkar lycklig att haja nada ... kanske är det min bilkamera som filmat dig när du vinglar i rondellen ...

tror du vinglar mer än mig,, du verkar full wink

LarsJo8
21 september 2021 · 11 Inlägg

johnnyJ skrev:

LarsJo8 skrev:
Hej alla. Är det någon som också har erfarenhet av böter utomlands?  Jag ville resa till Frankrike. Finns det några särskilda regler? Tack för dina svar

En sak du ska komma ihåg är att i rondeller är det de som vill köra in i rondellen som har företräde. Stor försiktighet alltså!
https://www.frenchentree.com/living-in- … nch-roads/

Hahaha ja, alla borde faktiskt göra det på det sättet. Men det är förmodligen strängare i Tyskland. big_smile

sollu
21 september 2021 · 416 Inlägg

Bengan__ skrev:
Jag tror inte dom tänker rationellt utan emotionellt, vissa förare bör ju få sitt körkort indraget på livstid

Gammal tråd, grannen kör utan körkort och bli stoppad av polisen. Fick böter 1500kr. Efter 9 månader lyckas skaffa sig körkort.  Efter några dagar besikta sin Volvo v60 och bli underkänd pgv dåliga däck men han bara kör i mars bli stoppad och fick böter 1500 samma månad slog han sin särbo och fick fängelse 4 månader och 30t ersättning till särbon. Fredags bli han stoppad av polisen när han kör 85 gränsen var 50. Bli av körkortet. Hade flera varningar men han lyssnar inte. Dem borde ta körkortet till livstids men dem gjorde inte.

totte1015
17 oktober 2021 · 463 Inlägg

Varningen man får från transportstyrelsen gällande hastighetsöverträdelse, är det bara att skriva på eller ska man skita i det?

Fick inte med något kuvert eller något för retur ens

Eleeb90
7 februari 2022 · 345 Inlägg

Hej! Tror detta ämne hör hemma i denna tråd.
Dom har ju sen ett år tillbaka nya regler för överlast. Där dom räknar överlasten på total vikten istället för lastvikten. Detta för att det ska bli mer rättvist för tex husbilar.
Vid 10% överlast eller mindre blir det böter. Dessutom får man köra vidare. Då till frågan. Om man blir stoppad och får köra vidare. Kan man då bli bötfälld igen någon timme senare under samma resa/färd.

Egentligen borde dom inte kunna bötfälla igen under samma färd, eftersom dom lät en köra vidare.

Jag vet att vid pböter då är 6 timmar det ska ha gått innan nästa bot kan delas ut.

Jag har dock hört talas om de som fått böter pga fortkörning två gånger efter varandra eller de som kört med tex 50% överlast och blivit bötfälld två gånger.

Mvh

it_mutt Avstängd
8 februari 2022 · 10 388 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Tror detta ämne hör hemma i denna tråd.
Dom har ju sen ett år tillbaka nya regler för överlast. Där dom räknar överlasten på total vikten istället för lastvikten. Detta för att det ska bli mer rättvist för tex husbilar.
Vid 10% överlast eller mindre blir det böter. Dessutom får man köra vidare. Då till frågan. Om man blir stoppad och får köra vidare. Kan man då bli bötfälld igen någon timme senare under samma resa/färd.

Egentligen borde dom inte kunna bötfälla igen under samma färd, eftersom dom lät en köra vidare.

Jag vet att vid pböter då är 6 timmar det ska ha gått innan nästa bot kan delas ut.

Jag har dock hört talas om de som fått böter pga fortkörning två gånger efter varandra eller de som kört med tex 50% överlast och blivit bötfälld två gånger.

Mvh

Varför skulle en bot för fortkörning ge någon form av "fri lejd" i XXminuter?

Jag kan köpa överlastargumentet; Du får köra vidare, och givetvis, om du blir stoppad 500m senare (nej jag överdriver givetvis) så har du kanske inte riktigt haft möjlighet att åtgärda problemet.

Men, om du kör för fort...well...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 729 Inlägg

sollu skrev:

Bengan__ skrev:
Jag tror inte dom tänker rationellt utan emotionellt, vissa förare bör ju få sitt körkort indraget på livstid

Gammal tråd, grannen kör utan körkort och bli stoppad av polisen. Fick böter 1500kr. Efter 9 månader lyckas skaffa sig körkort.  Efter några dagar besikta sin Volvo v60 och bli underkänd pgv dåliga däck men han bara kör i mars bli stoppad och fick böter 1500 samma månad slog han sin särbo och fick fängelse 4 månader och 30t ersättning till särbon. Fredags bli han stoppad av polisen när han kör 85 gränsen var 50. Bli av körkortet. Hade flera varningar men han lyssnar inte. Dem borde ta körkortet till livstids men dem gjorde inte.

på vilket sätt tror du att körkortsindraningen gör någon som helst skillnad?    han har ju redan skitit i om han har körkort eller ej.

så om man tar ett körkort av en sån person gör ingen som helst skillnad.  kommer fortsätta köra oavsätt . full som nyckter   drogpåverkar osv. 
det gör varken till eller från.     folk har sån övertro till ett körkort.   det avgör inte hurvida en person kör eller ej.     många gånger kan faktist körkortsindragningen vara början till något farligt oxå.    kör olovligt skiter i om hen är nykter eller full och när polisen försöker stoppa personen så har det endå gått så långt att dom inte kommer stanna.   

så att tro att det kommer göra någon som helst skillnad för att din granne inte har ett körkort kan du ju glömma..   

du kommer snart märke vad jag menar nu har han inget körkort och nu har han NOLL och inget att förlora på att försöka köra ifrån polisen nästa gång dom stoppar hen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
8 februari 2022 · 4 035 Inlägg

Growe skrev:

sollu skrev:

Bengan__ skrev:
Jag tror inte dom tänker rationellt utan emotionellt, vissa förare bör ju få sitt körkort indraget på livstid

Gammal tråd, grannen kör utan körkort och bli stoppad av polisen. Fick böter 1500kr. Efter 9 månader lyckas skaffa sig körkort.  Efter några dagar besikta sin Volvo v60 och bli underkänd pgv dåliga däck men han bara kör i mars bli stoppad och fick böter 1500 samma månad slog han sin särbo och fick fängelse 4 månader och 30t ersättning till särbon. Fredags bli han stoppad av polisen när han kör 85 gränsen var 50. Bli av körkortet. Hade flera varningar men han lyssnar inte. Dem borde ta körkortet till livstids men dem gjorde inte.

på vilket sätt tror du att körkortsindraningen gör någon som helst skillnad?    han har ju redan skitit i om han har körkort eller ej.

så om man tar ett körkort av en sån person gör ingen som helst skillnad.  kommer fortsätta köra oavsätt . full som nyckter   drogpåverkar osv. 
det gör varken till eller från.     folk har sån övertro till ett körkort.   det avgör inte hurvida en person kör eller ej.     många gånger kan faktist körkortsindragningen vara början till något farligt oxå.    kör olovligt skiter i om hen är nykter eller full och när polisen försöker stoppa personen så har det endå gått så långt att dom inte kommer stanna.   

så att tro att det kommer göra någon som helst skillnad för att din granne inte har ett körkort kan du ju glömma..   

du kommer snart märke vad jag menar nu har han inget körkort och nu har han NOLL och inget att förlora på att försöka köra ifrån polisen nästa gång dom stoppar hen.

100% sant.

Den som inget körkort har har inget att förlora i princip på att köra utan körkort.
Om man dessutom har skulder hos kronofogden finns inget alls att förlora.

Det är därför det är så sjukt orättvist med böterstraff.
Böter drabbar bara den som sköter sig i övrigt och har en inkomst utan att sitta hos kronofogden.

Din granne sparar pengar jämfört med dig.
Han har inget körkort, då kan han lika gärna skita i skatt och försäkring samt besiktning också, iaf om han redan sitter hos kronofogden.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 729 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

sollu skrev:

Gammal tråd, grannen kör utan körkort och bli stoppad av polisen. Fick böter 1500kr. Efter 9 månader lyckas skaffa sig körkort.  Efter några dagar besikta sin Volvo v60 och bli underkänd pgv dåliga däck men han bara kör i mars bli stoppad och fick böter 1500 samma månad slog han sin särbo och fick fängelse 4 månader och 30t ersättning till särbon. Fredags bli han stoppad av polisen när han kör 85 gränsen var 50. Bli av körkortet. Hade flera varningar men han lyssnar inte. Dem borde ta körkortet till livstids men dem gjorde inte.

på vilket sätt tror du att körkortsindraningen gör någon som helst skillnad?    han har ju redan skitit i om han har körkort eller ej.

så om man tar ett körkort av en sån person gör ingen som helst skillnad.  kommer fortsätta köra oavsätt . full som nyckter   drogpåverkar osv. 
det gör varken till eller från.     folk har sån övertro till ett körkort.   det avgör inte hurvida en person kör eller ej.     många gånger kan faktist körkortsindragningen vara början till något farligt oxå.    kör olovligt skiter i om hen är nykter eller full och när polisen försöker stoppa personen så har det endå gått så långt att dom inte kommer stanna.   

så att tro att det kommer göra någon som helst skillnad för att din granne inte har ett körkort kan du ju glömma..   

du kommer snart märke vad jag menar nu har han inget körkort och nu har han NOLL och inget att förlora på att försöka köra ifrån polisen nästa gång dom stoppar hen.

100% sant.

Den som inget körkort har har inget att förlora i princip på att köra utan körkort.
Om man dessutom har skulder hos kronofogden finns inget alls att förlora.

Det är därför det är så sjukt orättvist med böterstraff.
Böter drabbar bara den som sköter sig i övrigt och har en inkomst utan att sitta hos kronofogden.

Din granne sparar pengar jämfört med dig.
Han har inget körkort, då kan han lika gärna skita i skatt och försäkring samt besiktning också, iaf om han redan sitter hos kronofogden.

mest förvånad att många inte förstår att bli av med  körkortet inte hindrar någon från att köra bil.   


har man väl hamnat på kåken har skulder osv så är det ju inte så jävla avskräckande att riskea 1månads fängelse för 10 grova olovliga körningar.   

men många sätter en sån övertro i saker i detta landet. av någon märklig anledning.    chansen att ens se en polis är väldigt liten. 
så risken för dom att köra utan körkort är ju så otroligt låg.       jag kanske ser 1polisbil i veckan och jag är yrkeschafför. 

sist jag prata med en polis när jag satt i ett fordon var 3år sen.   

så då förstår man ju att folk inte riskerar mycket om man redan är skuldsatt och körkortslös.    bara leta på den biligaste skrothögen till bil man kan hitta och köra.  bromsar behöver man inte ha vinterdäck kan man skita i.   osv osv.   
krockar man bilen kliver man ur och går därifrån bara..  det är någon annans problem.   

det spelar helt enkelt ingen roll när man är körkortslös och skuldsatt.    det värsta som kan hända är att man hamnar i fängelse någon månad. 

när det gått åt helvete så är det skit samma.  derför dom har sånna problem med folk utan körkort.     straffet blir att man får svårare att ta körkort   det borde bli att man måste skaffa sig körkort istället smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
8 februari 2022 · 4 020 Inlägg

Fängelsets välagade och goda mat hägrar
big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang