Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

volvoentusiasten
21 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Robban_89 skrev:

linuslinje skrev:

Raggeturbo skrev:
Vad får man för straff om man kör en passagerare för mycket egentligen? Har sökt men inte hittat nått..
Dvs 6 vuxna i en personbil för 5.

Edit: se nedan för rätt information

Trafikförordningen 4 kap 6 §
I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.

Trafikförordningen 3 kap 79 §
På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

Kod 119 Otillåtet antal passagerare i bil/på motorcykel/cykel/moped eller
passagerare ej färdats på avsedd plats i bil/på motorcykel
A förare ....................................................................................... 500:-
B passagerare .............................................................................. 500:-

Kod 126 Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att
minderårig använder bilbälte eller motsvarande
A förare ....................................................................................... 1500:-
B passagerare .............................................................................. 1500:-
C minderårig (föraransvar) ........................................................ 2500:-

Källa: Lagrum Polisen
Källa: Trafikförordningen]Trafikförordningen

På tal om detta, jag hörde att om man ska ge ett gäng lift (och då är dessa personer mer än vad jag får ha i bilen) en riktigt kort bit på en km eller två på streckor som inte är hög hastighetsbegränsning på, (max 50km/h säger vi då) så Får man göra det.
Sen gäller det bara att kunna bevisa att man faktiskt bara åkt en kort bit också.
Men detta är bara något jag hört och vill gärna ha bekräftat om det är sant eller ej smile

Nej detta stämmer inte.

Däremot så kan man få dispans av lokal polis under vissa engagemang, tex studenten att ha människor i bilen på lite annorlunda sätt (tex i bagageluckan)

Det ska också gå i gångfart. Såvitt jag har sett så finns det ingen lag eller undantag som reglerar detta utan det är det lokal polis som "ser mellan fingrarna".
Men det blir mindre och mindre okay varje år att ha folk lite överallt.

Det är inte okay att fylla bilen full och köra ner till krogen, även om det bara går i 30 km/h. smile

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
22 augusti 2009 · 1 659 Inlägg

linuslinje skrev:

Robban_89 skrev:

linuslinje skrev:

Edit: se nedan för rätt information

Trafikförordningen 4 kap 6 §
I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.

Trafikförordningen 3 kap 79 §
På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

Kod 119 Otillåtet antal passagerare i bil/på motorcykel/cykel/moped eller
passagerare ej färdats på avsedd plats i bil/på motorcykel
A förare ....................................................................................... 500:-
B passagerare .............................................................................. 500:-

Kod 126 Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att
minderårig använder bilbälte eller motsvarande
A förare ....................................................................................... 1500:-
B passagerare .............................................................................. 1500:-
C minderårig (föraransvar) ........................................................ 2500:-

Källa: Lagrum Polisen
Källa: Trafikförordningen]Trafikförordningen

På tal om detta, jag hörde att om man ska ge ett gäng lift (och då är dessa personer mer än vad jag får ha i bilen) en riktigt kort bit på en km eller två på streckor som inte är hög hastighetsbegränsning på, (max 50km/h säger vi då) så Får man göra det.
Sen gäller det bara att kunna bevisa att man faktiskt bara åkt en kort bit också.
Men detta är bara något jag hört och vill gärna ha bekräftat om det är sant eller ej smile

Nej detta stämmer inte.

Däremot så kan man få dispans av lokal polis under vissa engagemang, tex studenten att ha människor i bilen på lite annorlunda sätt (tex i bagageluckan)

Det ska också gå i gångfart. Såvitt jag har sett så finns det ingen lag eller undantag som reglerar detta utan det är det lokal polis som "ser mellan fingrarna".
Men det blir mindre och mindre okay varje år att ha folk lite överallt.

Det är inte okay att fylla bilen full och köra ner till krogen, även om det bara går i 30 km/h. smile

Tackar tackar! Bra att veta det så man inte gör bort sig haha roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
svempus
8 september 2009 · 409 Inlägg

http://www.trafikjuristen.se/boter/poli … _start.htm här fins det lite mera bötes belopp....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
volvoentusiasten
8 september 2009 · 4 005 Inlägg

svempus skrev:
http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/polisboter_start.htm här fins det lite mera bötes belopp....

Bättre o kolla på Polisens egna lista som uppdateras direkt. Har sett att trafikjuristens listor är inaktuella ibland.

http://www.polisen.se/Global/Enbart%20I … i_2007.pdf

s_cehlin Mensa -09
12 september 2009 · 182 Inlägg

Tjena !

Angående böter, jag har fått parkeringsböter för "parkering mot färdriktning" och när jag stod på ngn annans betalparkering. Båda de boterna var på 600:-

Men det roliga här är, såg en bil hemma i Hässleholm, där va en som hade fått parkeringsböter för att bilen stod på handikappanpassad parkering. Och boten för det gick på 500:- vilket jag tycker verkar konstigt....

Om man ser det såhär, man står väl "mer" ivägen om man har tagit en handikapp ruta än om man står mot färdriktningen? Så egentligen så borde det ju va dyrar på en handikappruta jmf med att parkera mot färdriktingen.

Eller det är bara jag som tycker detta? tongue

MVH Cehlin

_______________________________
SAAB = Se Allas Avundsjukas Blickar

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
volvoentusiasten
12 september 2009 · 4 005 Inlägg

s_cehlin skrev:
Tjena !

Angående böter, jag har fått parkeringsböter för "parkering mot färdriktning" och när jag stod på ngn annans betalparkering. Båda de boterna var på 600:-

Men det roliga här är, såg en bil hemma i Hässleholm, där va en som hade fått parkeringsböter för att bilen stod på handikappanpassad parkering. Och boten för det gick på 500:- vilket jag tycker verkar konstigt....

Om man ser det såhär, man står väl "mer" ivägen om man har tagit en handikapp ruta än om man står mot färdriktningen? Så egentligen så borde det ju va dyrar på en handikappruta jmf med att parkera mot färdriktingen.

Eller det är bara jag som tycker detta? tongue

MVH Cehlin

_______________________________
SAAB = Se Allas Avundsjukas Blickar

Intressant!

Jag tror att RPS tänkte såhär.

Om man står parkerad i fel riktning så är det en större risk att det blir en olycka när man ska köra iväg då det är svårare att titta i döda vinkel ifall det är fritt fram att köra ut på höger sida än vad det är att titta i backspegeln till vänster.

Att ställa sig på en handikapp-plats är givetvis inte bra, men som jag ser det så orsakar inte detta någon högre risk för fotgängare eller andra trafikanter, såvida inte den med tillstånd ställer sig på olämplig plats dvs.

Vad tycker du? Låter denna riskuppfattning som ett rimligt argument?

s_cehlin Mensa -09
12 september 2009 · 182 Inlägg

linuslinje skrev:

s_cehlin skrev:
Tjena !

Angående böter, jag har fått parkeringsböter för "parkering mot färdriktning" och när jag stod på ngn annans betalparkering. Båda de boterna var på 600:-

Men det roliga här är, såg en bil hemma i Hässleholm, där va en som hade fått parkeringsböter för att bilen stod på handikappanpassad parkering. Och boten för det gick på 500:- vilket jag tycker verkar konstigt....

Om man ser det såhär, man står väl "mer" ivägen om man har tagit en handikapp ruta än om man står mot färdriktningen? Så egentligen så borde det ju va dyrar på en handikappruta jmf med att parkera mot färdriktingen.

Eller det är bara jag som tycker detta? tongue

MVH Cehlin

_______________________________
SAAB = Se Allas Avundsjukas Blickar

Intressant!

Jag tror att RPS tänkte såhär.

Om man står parkerad i fel riktning så är det en större risk att det blir en olycka när man ska köra iväg då det är svårare att titta i döda vinkel ifall det är fritt fram att köra ut på höger sida än vad det är att titta i backspegeln till vänster.

Att ställa sig på en handikapp-plats är givetvis inte bra, men som jag ser det så orsakar inte detta någon högre risk för fotgängare eller andra trafikanter, såvida inte den med tillstånd ställer sig på olämplig plats dvs.

Vad tycker du? Låter denna riskuppfattning som ett rimligt argument?

Absolut ! Det är klart det är svårare att "ta sig ut" om man står mot färdriktningen, med tanke döda vinkel och hela kittet !

Men ändå, tänker man teoretiskt så finns det inte lika många handikapp-parkeringar som det finns vanliga, och då bör det va högre böter på handikapp. Men det är som du säger, mycket farligare att köra ut om man parkerar mot färdriktningen, med allt extra man måste hålla koll på smile

Sen har jag en liten fråga till:
Om man parkerar på två parkeringsplatser, vad gäller då? Har själv hört att om man gör det och bara betalar två parkeringbiljetter så är det ingen fara. Stämmer detta verkligen ? Skulle vilja ha det svart på vitt så man vet hur man ska göra, för dörruppslag i sidorna är inte det man har mest lust med precis smile

MVH Cehlin

_______________________________
SAAB = Se Allas Avundsjukar blickar

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
volvoentusiasten
13 september 2009 · 4 005 Inlägg

s_cehlin skrev:
Om man parkerar på två parkeringsplatser, vad gäller då? Har själv hört att om man gör det och bara betalar två parkeringbiljetter så är det ingen fara. Stämmer detta verkligen ? Skulle vilja ha det svart på vitt så man vet hur man ska göra, för dörruppslag i sidorna är inte det man har mest lust med precis smile

MVH Cehlin

_______________________________
SAAB = Se Allas Avundsjukar blickar

Då man enbart får parkera på markerat område, inom de vita markeringarna så blir det omöjligt att stå på två, då står du utanför markerat område (på linjen).

Hittar ingen lista på vad det blir för böter men gissar på 600kr i detta fall.
Skicka ett epost/ring till polisen och fråga! posta ditt svar här då. Vore intressant att se!

De flesta parkeringar ägs av privat aktör så jag kan tänka mig att parkeringsvakterna vet vad som gäller med. smile

Inte så bra svar men äh.

Phaetoon
14 september 2009 · 8 156 Inlägg

linuslinje skrev:
Då man enbart får parkera på markerat område, inom de vita markeringarna så blir det omöjligt att stå på två, då står du utanför markerat område (på linjen).

Hittar ingen lista på vad det blir för böter men gissar på 600kr i detta fall.
Skicka ett epost/ring till polisen och fråga! posta ditt svar här då. Vore intressant att se!

De flesta parkeringar ägs av privat aktör så jag kan tänka mig att parkeringsvakterna vet vad som gäller med. smile

Inte så bra svar men äh.

Privata aktörer sätter egna taxor. Dvs det handlar egentligen inte om böter, utan om parkeringsavgifter. I Linköping ligger taxan generellt sett på 400:-

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Busted Kan man backa ner för en uppförsbacke?
14 september 2009 · 136 Inlägg

För två veckor sedan var jag påväg norrut i Skåne efter varit i Malmö ett ärende. Klockan var halv 4 på morgonen natten till onsdagen. Jag pendlade mellan 160 och 200 hela tiden, beroende motortrafikled och landsvägar. På väg 117 Hässleholm - Markaryd (90-väg) gick det fort.. Ingen trafik förrutom en lastbil. Jag drog om lastbilen och samtidigt la jag märke till xenon-ljus i backspeglen.. cirka 1,5 km bakom. Eftersom den var så långt bak och oddsen för att det skulle vara polisen fortsatte vi i samma takt.. Xenonljusen kom närmare och närmare och låg nu precis bakom lastbilen som jag kört om. Lastbilen var knappt en kilometer bak mej. Precis innan jag kommer in i en kurva ser jag i backspeglen att bilen kör om lastbilen. Eftersom jag var utom synhåll så bromsa jag fort ner till 90 km/h.. Sen KLICK så va bilen uppe i röven på Forden min.. Jag höll mina 90 och bilen bakom körde inte om, fast alla fina raksträckor vi passera. Mitt emot IAB utanför Bjärnum lyser hela naturen upp av blåljusen.. De blinkar in mej i bussfickan vid Bya-skyltarna. Ut kommer dom sura poliserna.. en kvinnlig o en manlig. Dom sa att jag "antagligen höll över 160 km/h"... och eftersom jag visste att dom inte hade bevis, pågrund av att dom låg så långt bak så spela jag bara dum och sa att jag hållt hastigheten. Det funka. Slapp böter. Enda jag fick var tillsägelse och en önskad fortsatt morgon smile

Spela dum.. har alltid funkat.. Men kommer väll den dagen det inte funkar alls tongue hehe

BMW 740d "Individual" (2010)
Celica89
15 september 2009 · 183 Inlägg

Känner igen samma sak nästan som ovanstående skrev.
Med min nyinköpta bil skulle jag stila för polarna och brände ut på en motortrafikled för att visa att det är kul med V6:a klockan var strax efter 3 på morgonen och inte en själ så omständigheterna för att kunna skada andra trafikkanter var ju väldigt liten.
Strax efter 250 blås släppte jag av och var nöjd med mitt "dåd" dröjer inte mer än en halv minut efter det så ser jag blåljusen snurra så vackert bakom mig, körde in på en fick och fick ett gäng bilar om mig.
Trodde det var kört det ska även nämnas att bilen inte var försäkrad och jag hade inte mitt körkort, det värsta var att jag sen moppetiden även åkt på en del böter mm, så oddsen att klara sig var små.
Dem hade stått ovanför mig på en bro och sett hela kalaset dessutom var dem 6 vittnen till det hela.
Emmelertid efter mycket prat och bönande så lät dem mig köra vidare utan varning.
I många fall kan man slippa undan beroende på hur pass snälla poliserna är.

volvoentusiasten
15 september 2009 · 4 005 Inlägg

Celica89 skrev:
Känner igen samma sak nästan som ovanstående skrev.
Med min nyinköpta bil skulle jag stila för polarna och brände ut på en motortrafikled för att visa att det är kul med V6:a klockan var strax efter 3 på morgonen och inte en själ så omständigheterna för att kunna skada andra trafikkanter var ju väldigt liten.
Strax efter 250 blås släppte jag av och var nöjd med mitt "dåd" dröjer inte mer än en halv minut efter det så ser jag blåljusen snurra så vackert bakom mig, körde in på en fick och fick ett gäng bilar om mig.
Trodde det var kört det ska även nämnas att bilen inte var försäkrad och jag hade inte mitt körkort, det värsta var att jag sen moppetiden även åkt på en del böter mm, så oddsen att klara sig var små.
Dem hade stått ovanför mig på en bro och sett hela kalaset dessutom var dem 6 vittnen till det hela.
Emmelertid efter mycket prat och bönande så lät dem mig köra vidare utan varning.
I många fall kan man slippa undan beroende på hur pass snälla poliserna är.

Yeah right.

alain www.bimmerpower.org
15 september 2009 · 3 995 Inlägg

linuslinje skrev:

Celica89 skrev:
Känner igen samma sak nästan som ovanstående skrev.
Med min nyinköpta bil skulle jag stila för polarna och brände ut på en motortrafikled för att visa att det är kul med V6:a klockan var strax efter 3 på morgonen och inte en själ så omständigheterna för att kunna skada andra trafikkanter var ju väldigt liten.
Strax efter 250 blås släppte jag av och var nöjd med mitt "dåd" dröjer inte mer än en halv minut efter det så ser jag blåljusen snurra så vackert bakom mig, körde in på en fick och fick ett gäng bilar om mig.
Trodde det var kört det ska även nämnas att bilen inte var försäkrad och jag hade inte mitt körkort, det värsta var att jag sen moppetiden även åkt på en del böter mm, så oddsen att klara sig var små.
Dem hade stått ovanför mig på en bro och sett hela kalaset dessutom var dem 6 vittnen till det hela.
Emmelertid efter mycket prat och bönande så lät dem mig köra vidare utan varning.
I många fall kan man slippa undan beroende på hur pass snälla poliserna är.

Yeah right.

Ibland kan man har tur!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
volvoentusiasten
15 september 2009 · 4 005 Inlägg

alain skrev:

linuslinje skrev:

Celica89 skrev:
Känner igen samma sak nästan som ovanstående skrev.
Med min nyinköpta bil skulle jag stila för polarna och brände ut på en motortrafikled för att visa att det är kul med V6:a klockan var strax efter 3 på morgonen och inte en själ så omständigheterna för att kunna skada andra trafikkanter var ju väldigt liten.
Strax efter 250 blås släppte jag av och var nöjd med mitt "dåd" dröjer inte mer än en halv minut efter det så ser jag blåljusen snurra så vackert bakom mig, körde in på en fick och fick ett gäng bilar om mig.
Trodde det var kört det ska även nämnas att bilen inte var försäkrad och jag hade inte mitt körkort, det värsta var att jag sen moppetiden även åkt på en del böter mm, så oddsen att klara sig var små.
Dem hade stått ovanför mig på en bro och sett hela kalaset dessutom var dem 6 vittnen till det hela.
Emmelertid efter mycket prat och bönande så lät dem mig köra vidare utan varning.
I många fall kan man slippa undan beroende på hur pass snälla poliserna är.

Yeah right.

Ibland kan man har tur!

Hur stor är sannolikheten att polisen INTE skulle göra en fordons- och körkorts-kontroll om de ser en opel som kör i 250 med skrapad skattelapp?

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
15 september 2009 · 1 659 Inlägg

linuslinje skrev:

alain skrev:

linuslinje skrev:

Yeah right.

Ibland kan man har tur!

Hur stor är sannolikheten att polisen INTE skulle göra en fordons- och körkorts-kontroll om de ser en opel som kör i 250 med skrapad skattelapp?

Haha, får faktiskt ta och hålla med där

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Busted Kan man backa ner för en uppförsbacke?
15 september 2009 · 136 Inlägg

Stämmer. Det är ju e jäklit högt prioterad sak som att bara kolla skattemärket för fan tongue haha
Särskilt när det gick så fort också..

BMW 740d "Individual" (2010)
Celica89
16 september 2009 · 183 Inlägg

Nae det fanns inget skattemärke men hade ju papper att bilen var påställd, hade ägt bilen max 2 dagar när detta hände.
Och det var en kompis pappa som var en av poliserna så det var därför jag kunde bli identifierad.
Grejen är att jag tror att dem måste ha den exakta hastigheten för att kunna sätta mig på något, förutom då böter för att jag glömt körkort mm.
Rätta mig om jag har fel?

volvoentusiasten
16 september 2009 · 4 005 Inlägg

Celica89 skrev:
Nae det fanns inget skattemärke men hade ju papper att bilen var påställd, hade ägt bilen max 2 dagar när detta hände.
Och det var en kompis pappa som var en av poliserna så det var därför jag kunde bli identifierad.
Grejen är att jag tror att dem måste ha den exakta hastigheten för att kunna sätta mig på något, förutom då böter för att jag glömt körkort mm.
Rätta mig om jag har fel?

yeah right, again.
Hur som haver så är detta ingen snacktråd, har du frågor om bötesbelopp eller regler så posta det.

Angående uppmätning:

Hastigheten kan uppmätas med radar, laserhastighetsmätare, videobil, fordon med trip-track, eller körning på uppmätt sträcka med tidtagning. I undantagsfall parallellkörnig (körning jämsides) eller efterföljande med polisbil som har kontrollerad hastighetsmätare.

Vanligast vid efterföljanden är trip-track när man väljer en referenspunkt, kör efter och ikapp dig och tar en annan referenspunkt så räknar trip-track ut din medelhastighet och så blir du lagförd på detta.

Du kan även bli åtalad för grov vårdslöshet i trafik, det räcker med vittnesmål från polisman mot dig.

Celica89
16 september 2009 · 183 Inlägg

linuslinje skrev:

Celica89 skrev:
Nae det fanns inget skattemärke men hade ju papper att bilen var påställd, hade ägt bilen max 2 dagar när detta hände.
Och det var en kompis pappa som var en av poliserna så det var därför jag kunde bli identifierad.
Grejen är att jag tror att dem måste ha den exakta hastigheten för att kunna sätta mig på något, förutom då böter för att jag glömt körkort mm.
Rätta mig om jag har fel?

yeah right, again.
Hur som haver så är detta ingen snacktråd, har du frågor om bötesbelopp eller regler så posta det.

Angående uppmätning:

Hastigheten kan uppmätas med radar, laserhastighetsmätare, videobil, fordon med trip-track, eller körning på uppmätt sträcka med tidtagning. I undantagsfall parallellkörnig (körning jämsides) eller efterföljande med polisbil som har kontrollerad hastighetsmätare.

Vanligast vid efterföljanden är trip-track när man väljer en referenspunkt, kör efter och ikapp dig och tar en annan referenspunkt så räknar trip-track ut din medelhastighet och så blir du lagförd på detta.

Du kan även bli åtalad för grov vårdslöshet i trafik, det räcker med vittnesmål från polisman mot dig.

Jo jag förstår, vill inte skryta eller något, det jag ville få bekräftat var bara att en polismans ord inte väger lika mycket än om han haft konkreta bevis, och om dem hade kunnat vittna på att jag "bara körde för fort", etc.

sk8ville
16 september 2009 · 653 Inlägg

någon som vet hur det e me att köra med dimljusen tända?
har hört att om polisen e sur så kan man få böter för de, men kan inte hitta något om det.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang