6503
Sök

Moderna bromsar till mustang -75 hatchback.

573 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Jag har ingen koll på nyare bilar. Men ibland så måste vi gamla bakåtsträvare använda nyare saker i alla fall.wink
Om jag skall plocka ett komplett bromssystem med skivor, ok och servo från en "vanlig bil" som väger ca 1500kg och har ca 250kw effekt. Bromsklosar och nya skivor skall gå att köpa på Mekonomen eller liknade firma. Det får inte heller vara svindyra saker.
Vilken bilmärke, modell och årsmodell skall jag då kolla på.
Senast redigerat av rosten1000 (21 november 2007)

573 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Ingen som har ett tips?
Projektet är en mustang -75 hatchback. Skall bli i Cobra II stuk med nya saker under bilen. Liknade bilen på bilden men med nyare fäljar, bromsar och hjulupphängning, motor och låda.
http://www.mustangclubsweden.com/malmo/Albums07/20070816_L%F6dde/images/2007_08_16mju_004.jpg
Senast redigerat av rosten1000 (21 november 2007)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 november 2007
Hur mycket vill du modifiera?

Annars är det väl "bara" att hitta några kraftiga orginalok och ett par passande skivor med rätt bultmönster och rätt diameter efter vad du behöver. Ju större ju bättre naturligtvis.

Kanske kan titta på prestandamodeller som t.ex. Volvo T5 eller Saab Aero eller någon större och tyngre merca..

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

573 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
zovix skrev:
Hur mycket vill du modifiera?

Annars är det väl "bara" att hitta några kraftiga orginalok och ett par passande skivor med rätt bultmönster och rätt diameter efter vad du behöver. Ju större ju bättre naturligtvis.

Kanske kan titta på prestandamodeller som t.ex. Volvo T5 eller Saab Aero eller någon större och tyngre merca..

Mvh Magnus

Jag kan tänka mig att modifiera rätt mycket. Så man behöver inte tänka på bultmönster mm. Jag gör om det i alla fall.
Jobbar som yrkeslärare. Har jobbat i massa år som verktygsmakare. Har skruvat ihop ett antal Choppers och en Hotrod. Problemet är att jag har noll koll på nyare bilar. (åker själv gammal Citroen XM kombi.) Så därför behöver jag massor av hjälp att välja delar. Få dit dom fixar jag själv.
Vad ligger vikt och kw på en T5/Aero? Vilken årsmodell?

Dunken
21 november 2007
Mitt tips är att gå på Bmw's 5 el 7 serie då det sitter stora bromsar på dom, ev dom ädlare modellerna så sitter det lite bättre grejer ändå + att Bmwgrejerna pallar ju lite smisk.

//Dunken

573 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Dunken skrev:
Mitt tips är att gå på Bmw's 5 el 7 serie då det sitter stora bromsar på dom, ev dom ädlare modellerna så sitter det lite bättre grejer ändå + att Bmwgrejerna pallar ju lite smisk.

//Dunken

7 serien. Var det V8 i den?
Hur mycket kw var det i dom?

10 287 Inlägg
21 november 2007
Du kan blanda skivor från en bil och ok från en annan. Se bara till att diametrarna var ungefär lika. Åk på en skrot och mät och fundera.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
21 november 2007
alfa romeo 166 med 4 kolvsok kan nog passa rätt bra.

Annars kan man säkert köpa färdigt kit i usa till den för ca 2000 dollar för alla fyra hjulen.

573 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Jag pratade med en arbetskamrat för en stund sedan. Han är BMW freak och han menade på att där fick man mest bromsar för pengarna.

turboabstinens
442 Inlägg
21 november 2007
BMW-bromsar kanske vore något ja.. Finns ganska rejäla skivor och ok att införskaffa smile Tycker mina biter rätt friskt men om du vill ha riktigt sportiga bromsar ska du nog skaffa från en M-modell (M3 e36 kanske?)

ocertifierad klåpmekare

Sök