Gasolkran som pysventil?

Pesan
21 november 2007 · 28 Inlägg

Har en 940 Turbo+ som jag vill sätta en pysventil på.  Funkar det att bygga en egen av en gasolkran? Vilken slang ska man sätta den på? den smala som går från turbon till insuget?

-:Pesan:-
Volvo Amazon "Power by Dellorto" (1970)
Volvo 740 GL "USA och Addon" (1988)
Volvo 245 GL XC "Xross Country" (1984)
Germax
21 november 2007 · 12 086 Inlägg

Jobbar inte en gasoltub med lite högre tryck än en turbo tongue

jeepe
21 november 2007 · 217 Inlägg

de ska nog gå

bumpe Lastbilsmekaniker
21 november 2007 · 3 878 Inlägg

Ska du "snika" ännu mer så går det att ta ett t-kors och sätta på wastegatslangen, sen kan man variera laddtryck med olika lång slang från t-korset...

J-P-R DO IT LOW STYLE
22 november 2007 · 1 342 Inlägg

bumpe skrev:
Ska du "snika" ännu mer så går det att ta ett t-kors och sätta på wastegatslangen, sen kan man variera laddtryck med olika lång slang från t-korset...

Inget jag skulle rekomendera någon som inte planerar motorhaveri i framtiden.

Skippa bondmeck och köp dig en dump istället så du får ordentliga grejer.

phenomenon
22 november 2007 · 27 Inlägg

bumpe skrev:
Ska du "snika" ännu mer så går det att ta ett t-kors och sätta på wastegatslangen, sen kan man variera laddtryck med olika lång slang från t-korset...

så underbart, jag garvar sönder mig!

loffe007
22 november 2007 · 905 Inlägg

J-P-R skrev:

bumpe skrev:
Ska du "snika" ännu mer så går det att ta ett t-kors och sätta på wastegatslangen, sen kan man variera laddtryck med olika lång slang från t-korset...

Inget jag skulle rekomendera någon som inte planerar motorhaveri i framtiden.

Skippa bondmeck och köp dig en dump istället så du får ordentliga grejer.

fast dumpen och t tycket har helt olika funktioner? dena ena släpper ut övertryck vid stängt gasspjäll och den andra gör bara så inte wg stänger lika fort?

Christian S
22 november 2007 · 4 816 Inlägg

Att sätta T-kors är inte att rekomendera då man lurar turbon att ladda mer än den ska.

Det är helt riktigt att en dump (avlastningsventil) släpper ut övertrycket när gasspjället stängs, detta för att förhindra att övertrycket vänder och går tillbaka till turbon vilket gör att den tar stryk.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Wezzli Sidledesförare
22 november 2007 · 268 Inlägg

Christian S skrev:
Att sätta T-kors är inte att rekomendera då man lurar turbon att ladda mer än den ska.

Det är helt riktigt att en dump (avlastningsventil) släpper ut övertrycket när gasspjället stängs, detta för att förhindra att övertrycket vänder och går tillbaka till turbon vilket gör att den tar stryk.

Det beror på vad det rekommenderade laddtrycket är och när wastegaten öppnar i orginalutförande. Det behöver inte alls vara så att man lurar turbon att ladda mer än den ska, men däremot lurar man den att ladda mer. Det behöver inte vara något negativt. Dessutom lurar du ju inte turbon, utan wastegaten.

Senast redigerat av Wezzli (22 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet
loffe007
22 november 2007 · 905 Inlägg

Wezzli skrev:

Christian S skrev:
Att sätta T-kors är inte att rekomendera då man lurar turbon att ladda mer än den ska.

Det är helt riktigt att en dump (avlastningsventil) släpper ut övertrycket när gasspjället stängs, detta för att förhindra att övertrycket vänder och går tillbaka till turbon vilket gör att den tar stryk.

Det beror på vad det rekommenderade laddtrycket är och när wastegaten öppnar i orginalutförande. Det behöver inte alls vara så att man lurar turbon att ladda mer än den ska, men däremot lurar man den att ladda mer. Det behöver inte vara något negativt. Dessutom lurar du ju inte turbon, utan wastegaten.

jo men wg styr ju turbon så du lurar turbon. Laddar turbon mer än vad styrsystemet vill så kan du få mycket tråkiga spikningar och då är det kört.

Wezzli Sidledesförare
22 november 2007 · 268 Inlägg

loffe007 skrev:

Wezzli skrev:

Christian S skrev:
Att sätta T-kors är inte att rekomendera då man lurar turbon att ladda mer än den ska.

Det är helt riktigt att en dump (avlastningsventil) släpper ut övertrycket när gasspjället stängs, detta för att förhindra att övertrycket vänder och går tillbaka till turbon vilket gör att den tar stryk.

Det beror på vad det rekommenderade laddtrycket är och när wastegaten öppnar i orginalutförande. Det behöver inte alls vara så att man lurar turbon att ladda mer än den ska, men däremot lurar man den att ladda mer. Det behöver inte vara något negativt. Dessutom lurar du ju inte turbon, utan wastegaten.

jo men wg styr ju turbon så du lurar turbon. Laddar turbon mer än vad styrsystemet vill så kan du få mycket tråkiga spikningar och då är det kört.

Ja, har man inte ett anpassbart styrsystem så förstår jag givetvis det.

Man vet aldrig, före man vet
bushmyra
22 november 2007 · 782 Inlägg

Vad är igentligen en "pysventil"??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
Fredrik-79
22 november 2007 · 2 164 Inlägg

bushmyra skrev:
Vad är igentligen en "pysventil"??

De är när man försöker höja laddtrycket med att minska trycket i slangen som styr trycket så att laddtrycket ökar.
De är INTE nått man ska göra. Haveri kommer att koma ju längre man kör med sånt.
De är bättre att trimma på rätt sätt.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
jeepe
22 november 2007 · 217 Inlägg

vad skulle gå sönder? visst klart det går sönder om man laddar för mkt, men om man har en turbo som laddar 0,7 bar och sen sätter en mindre turbo som laddar 0,5 bar och sen monterar en pysventil och ställer upp laddet till 0,7 spikar den då? NEJ. på dom flästa bilarna kan man ladda (lite) mer än orginal utan att det spikar

Sharky
22 november 2007 · 10 287 Inlägg

Jodå, i det scenario du beskriver så kommer den mindre turbon att ladda med sämre verkningsgrad vid 0.7 än den större turbon skulle gjort vid samma laddtryck. Och sämre verkningsgrad innebär högre temperatur efter kompressorn vilket innebär varmare luft till cylindrarna och därmed större risk för spikning.

/Göran

jeepe skrev:
men om man har en turbo som laddar 0,7 bar och sen sätter en mindre turbo som laddar 0,5 bar och sen monterar en pysventil och ställer upp laddet till 0,7 spikar den då? NEJ.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Saabnorden lastbils chaffis......
22 november 2007 · 299 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

bushmyra skrev:
Vad är igentligen en "pysventil"??

De är när man försöker höja laddtrycket med att minska trycket i slangen som styr trycket så att laddtrycket ökar.
De är INTE nått man ska göra. Haveri kommer att koma ju längre man kör med sånt.
De är bättre att trimma på rätt sätt.

MVH

F

what?!?
en pysventil är väl ändå en dump?? en lätt sagt en fjäderbelastad ventil som öppnar vid ett visst tryck... som dessutom sitter på trycksidan av turbon.... öppnar för att släppa ut övertryck och minska slitage på turbon....bland annat...

ett t kors är just ett t kors som man sätter på slangen till styrtrycket till wastegaten  finns btw bilar och lastbilar som inte har wastegate....

och btw har man en dålig bil vinterbil t.ex så kan man väl få bonntrimma??
exempel då är ju t-kors på slangen till wastegaten....
ställa på bränsletrycket lite genom att klämma ihop bränsletrycksregulatorn
ställa framtändningen och köra på etanol wink
blir då mer bränsle, turbon laddar mer ocg e85 har högre oktantal än bensin ca 106 har jag för mig... som förhindrar spikningar... sens så blir ju bilen jäkligt svårstartad på e85 vintertid då de inte föångas lika lätt.....

lycka till!! sen så va just hans bil kanske inte en vinterbil kollade inte så noga wink


skulle bara lägga till att det finns ventiler att köpa som du kan sätta på slangen mellan w-gaten och insuget som är ställbara..... men det är mycke möjligt att det funkar med en gaskran med.....

Senast redigerat av Saabnorden (22 november 2007)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
jeepe
22 november 2007 · 217 Inlägg

Sharky skrev:
Jodå, i det scenario du beskriver så kommer den mindre turbon att ladda med sämre verkningsgrad vid 0.7 än den större turbon skulle gjort vid samma laddtryck. Och sämre verkningsgrad innebär högre temperatur efter kompressorn vilket innebär varmare luft till cylindrarna och därmed större risk för spikning.

/Göran

jeepe skrev:
men om man har en turbo som laddar 0,7 bar och sen sätter en mindre turbo som laddar 0,5 bar och sen monterar en pysventil och ställer upp laddet till 0,7 spikar den då? NEJ.

Var bara ett exempel. verkar som att vissa tror att själva pysventilen skulle vara skadlig

Christian S
22 november 2007 · 4 816 Inlägg

Saabnorden skrev:
en pysventil är väl ändå en dump??

Nej, en pysventil är ingen dump.
Pysventilen sätter man på slangen till wg för att ställa laddtrycket mekaniskt, man kan säga att det är som ett T-kors fast justerbart och är inget man ska göra om man inte vet vad man gör.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
bushmyra
22 november 2007 · 782 Inlägg

Christian S skrev:

Saabnorden skrev:
en pysventil är väl ändå en dump??

Nej, en pysventil är ingen dump.
Pysventilen sätter man på slangen till wg för att ställa laddtrycket mekaniskt, man kan säga att det är som ett T-kors fast justerbart och är inget man ska göra om man inte vet vad man gör.

Så att höja laddtrycket "lite" genom att montera en pysventil är inte att rekommendera på en orginal 1,8t??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Volvo 745 "Epan" (1990)
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Christian S
22 november 2007 · 4 816 Inlägg

bushmyra skrev:

Christian S skrev:

Saabnorden skrev:
en pysventil är väl ändå en dump??

Nej, en pysventil är ingen dump.
Pysventilen sätter man på slangen till wg för att ställa laddtrycket mekaniskt, man kan säga att det är som ett T-kors fast justerbart och är inget man ska göra om man inte vet vad man gör.

Så att höja laddtrycket "lite" genom att montera en pysventil är inte att rekommendera på en orginal 1,8t??

Nu vet jag inte riktigt hur styrningen till turbon är på din bil men antar att det är liknanade som på volvo nämnligen att det sitter en TCV (Turbo Control Valve) som är en elektronisk pysventil som styrs av programvaran i boxen så om man kopplar förbi den och sätter en pysventil istället så sätter man hela laddtrycksstyrningen ur spel vilket inte är så bra om den tex börjar spika.

Du vinner mycket mer på att skaffa ett chip, för man vill ju inte bara öka laddtrycket utan det är ju viktigt att följa med med tändning och bränsle så man inte riskerar motorhaveri.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang