2131
Sök

SAABotage 9-5 AERO V2.0

Saabotage

1 207 976 Visningar
Uppdaterades senast 27 maj 2015
1 892 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Okej, tackar låter som en bra lösning,  men är det inte lätt att vattnet hittar in i elektronik och förstör?

1 892 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Nu är sugröret på plats, även Magnetventilens alla slangar och tryckröret.  saknas IC och batteri för att starta nu, ja och lite olja och ett filter så klart smile
Jobbet väntar, ha en trevlig Fredag alla
Mvh/Mats
Senast redigerat av krutmats (3 april 2009)

Medlem 34530
908 Inlägg
3 april 2009
krutmats skrev:
Nu är sugröret på plats, även Magnetventilens alla slangar och tryckröret.  saknas IC och batteri för att starta nu, ja och lite olja och ett filter så klart smile
Jobbet väntar, ha en trevlig Fredag alla
Mvh/Mats

Nice, men jag skulle vara väldigt försiktig med att spola vatten i motorrummet. Man vet aldrig vad som kan hända. Blås istället försiktigt med tryckluft och torka med trasa smile Ha en trevlig helg, för det ska jag ha smile

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

1 964 Inlägg
3 april 2009
ett tips. ALDRIG VATTEN! ska man motortvätta så ska man man tvätta med vattenslang och lågt tryck om det verkligen måste, annars en blöt trasa för att minimera att elektroniken går sönkder som tyvärr är jävligt känslig :S

1 892 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Ciao smile
Liket Lever!
Men det tickar nått så Obeskrivligt mycket ur den :S
Tickar/slår,  vette fasen vad det är om en lyftare sitter fast kanske??   Det enda jag gjort har ju varit att haft bort turbon och lite rör o slangar. har ju inte lyft toppen eller nått sånt..   visst avgasläckage finns kanske runt grenröret, men det kan väl inte smattra så hemskt??  eller??

sen är mina Coilover skitlåga!!!  Jag kommer inte ur garaget :S
Men går de att höja mer?    Nån mer som har D2 dämpare på sin SAAB???   Måste "bottenpluggen" ligga jämns med "Hubben" (Den som håller i spindeln)  ?   Antar att Ingen förstår hur jag menar., ska ordna en bild.. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/616295_t5s6qi.jpg

569 Inlägg
9 april 2009
Klart att du inte kommer ur garaget, det står ju en ölburk ivägen!

Björn J - Projekttråd V40

1 892 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Ja just. tur du sa det annars jag jag varit fast där för alltid  (även om det känns så just nu)
wink

1 863 Inlägg
9 april 2009
Lite Glocalnet över din bil, den är låg... Du har verkligen lyckats!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 863 Inlägg
9 april 2009
Hur blir det med farthinder å parkeringsgarage osv nu?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 892 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Jo som dämparen ser ut på bilden,  är chassit som lägst då?  så det går att jänga ner Hubben,  den som är inringad så bilen blir högre???
Nån som vet? tyvärr har Streetperformance stängt idag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/616363_u7edfj.jpg

Medlem 34530
908 Inlägg
9 april 2009
krutmats skrev:
Jo som dämparen ser ut på bilden,  är chassit som lägst då?  så det går att jänga ner Hubben,  den som är inringad så bilen blir högre???

http://www1.garaget.org/gallery/archive/905/616363_u7edfj.jpg

Vet inte, men rent logiskt borde bilen bli högre om du gängar ner hubben. btw glöm inte att flytta på ölburken innan du kör ut ur garaget lol

Det kommer att bli kanon Mats, har du bytt olja i bilen förresten. Det kan ju vara orsak till det tickande ljudet annars.

// Victor

"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"

22 Inlägg
9 april 2009
Tjenare Mats!

Det brukar ticka i motorn när den har stått ett tag. Olja som har runnit ur ventiltryckarna. Brukar tystna efter ett tag. När olja blir varm och lätt flytande.

Angående coilover så ser det ut som de är i sitt lägsta nivå nu. Skruva upp fjäderna och ner hubben.

Lycka till!

Saab 9-3 SC 2.0T Bio FX59
http://www.garaget.org/?car=188002

1 291 Inlägg
9 april 2009
Är själva dämparen ute max?
Tycker dom ser så vansinnigt korta ut mot original..
Senast redigerat av MattiasH (9 april 2009)

104 Inlägg
10 april 2009
Åker du lägre Mats lämnar du fåror i backen som vi kan sätta potatis o morötter i sen. big_smile
Här kan man snacka om lågt flygande flygplan(saab).JAS 39 Grepen,hade större högtflygande planer än din bil. wink
Gött snyggt blev det!

Volvo håller Ford ifrån konkurs,fast nu rasar de utför för alla

Hamster
817 Inlägg
10 april 2009
krutmats skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/905/616363_u7edfj.jpg

Hej Matsen!
Den inringade delen är den du justerar höjden med. Sitter en kontramutter precis ovanför "hubben".
Som den är satt på bilden är den svinigt låg. Skruvar du ut hubben så blir den högre.
Samma princip som mina K-sport. Justera INTE höjden med fjädern. Fjädertallriken ska skruvas så den bara håller fjädern (inget glapp men ska inte komprimera fjädern).
http://www.ksportusa.com/edocs/Coilover … ctions.pdf (länk till k-sport pdf)

Ett tips är också att när du justerat höjden så att den är som du vill ha den, linda in gängorna med eltejp eller liknande. Kan posta en bild på hur det ser ut annars..
Senast redigerat av Keller (10 april 2009)

1 892 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
Nu är den höjd till rimliga höjder big_smile
Motorljudet kanske bara är ett riktigt avgasläckage vid turbo/grenrör...  men låter så mettaliskt på något sätt...  men har inget vatten i oljan och ingen blårök,   får se vart detta bär hän,  var på Elmia igår,  WOW OM man blev peppad!?
Underbart utställning!!

Glad Påsk på er alla

22 Inlägg
11 april 2009
krutmats skrev:
men låter så mettaliskt på något sätt...

Hur länge har du kört motorn? Som jag skrev tidigare så är det nog ventiltryckarna.(Dessa är hydraliska och brukar låta när oljan har runnit ur dessa. Men se till att motorn blir varm sedan håller du lite varv.. då brukar tickandet försvinna. (Se till att oljenivån är bra bara).

Ett annat alternativ är ju kedjerassel. Men jag tvivlar starkt på att det är det som låter.

Se till att få fart på pärlan nu. smile

Saab 9-3 SC 2.0T Bio FX59
http://www.garaget.org/?car=188002

Medlem 34530
908 Inlägg
11 april 2009
krutmats skrev:
Nu är den höjd till rimliga höjder big_smile
Motorljudet kanske bara är ett riktigt avgasläckage vid turbo/grenrör...  men låter så mettaliskt på något sätt...  men har inget vatten i oljan och ingen blårök,   får se vart detta bär hän,  var på Elmia igår,  WOW OM man blev peppad!?
Underbart utställning!!

Glad Påsk på er alla

JAg var oxå  på Elmia igår, men jag såg inte dig big_smile

// Victor

1 892 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Jag vet ju inte riktigt hur du ser ut victor, men det hade ju varit ett bra tillfälle att träffats.  men kommer fler tillfällen under sommaren smile

Jag har varmkört motorn och har god oljenivå,
Ska ta bort insugsröret i dag och titta på turbon så allt ser bra ut,  Kan det vara läckage vid insugsröret till turbon?? för den är jättesvår att få rätt med den där bandklämman runt..
Tack för tipsen,  ska kika mer idag smile

Sök