Jag har en 55Ah generator nu i min D24 och hade tänkt mig att byta upp mig till minst 100Ah. Och har inte hittat någon större än 55Ah med varvräknare till diesel i Finns det större med det i? Eller kan man sätta varvräknaren nån annan stans och sätta i tex en generator till en 940 med 100 120Ah?
Och sen om man sätter i en 940 generator och skiter i varvräknaren, kan man byta remskiva då? om det är samma axel i dom?
Brände generatorn idag måste ha en större nu ingen som vet om man kan ha en 940 100-120Ah generator i diesel 6a? så den inte är för stor och om den passar?
Enklast är väll att låna en och testa, eller mäta.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Vad jag vet så ska 100A generator från 940 passa till B21-B230 bensinare, det har jag iaf hört. Det jag vet är att Biltemas 100A universalgenerator passar till B21-B230, har sett det själv. Remskivan (dubbel) har även samma diameter som originalgeneratorns remskiva.
Men jag vet inte riktigt hur generatorn ser ut på en D24, om den är likadan som på bensinarna.
Senast redigerat av Drönirettab (27 november 2007)
Har inte fått hem min 100Ah generator än så skulle sätta i en bara att ha i helgen tänkte jag. Har provat 3 st och dom laddar inte? Låter ju inte som det är generatorerna det är fel på? Någon som vet vad det kan va?
Okej, eftersom batterilampan inte lyser så får inte generatorn sin förmagnetiseringsström och då kan den inte börja ladda heller. Jo, det kan den, men man brukar få varva upp motorn till 3000-4000 varv för att den ska ladda. I vilket fall som helst så ska det inte vara så, då är någonting fel.
På generatorns baksida borde det finnas en kontakt som heter D+, stämmer det?
I så fall ska det sitta en tunn (normalt sett röd) kabel där, den kabeln kommer från batterilampan på instrumenthuset.
Okej, eftersom batterilampan inte lyser så får inte generatorn sin förmagnetiseringsström och då kan den inte börja ladda heller. Jo, det kan den, men man brukar få varva upp motorn till 3000-4000 varv för att den ska ladda. I vilket fall som helst så ska det inte vara så, då är någonting fel.
På generatorns baksida borde det finnas en kontakt som heter D+, stämmer det?
I så fall ska det sitta en tunn (normalt sett röd) kabel där, den kabeln kommer från batterilampan på instrumenthuset.
Okej, tackar så mycket.
Japp det finns en D+ och en röd kabel, men laddlampan lyser inte i instrumentpanelen när jag bara drar på tändningen utan motorn igång..
Får D+ lite ström då till generatorn? Typ som remote till slutsteg, lr har ja fattat fel?
Ja, D+ får ingen ström alls när inte laddlampan lyser. Lampan ska få sin spänning från tändlåset enligt ett elschema för 240.
När tändningen är påslagen så jordas lampan först på generatorns D+ via släpringarna inuti generatorn, det är därför lampan lyser. En ström flyter ner till D+ och när generatorn sätter igång att snurra så bildas en plusspänning på D+ istället vilket gör att lampan slocknar.
Den plusspänningen gör i sin tur att laddrelät (regulatorn) slår till och ger ut laddspänning. Ifall det inte flyter någon ström ner till D+, av ett eller annat skäl, så kan det alltså inte bildas en plusspänning där och därför kan inte laddrelät slå till och ge ut en laddspänning.
Lampan kan vara trasig eller så är det dålig kontakt någonstans.
Visst lyser alla andra lampor, tex glödningslampan, handbromslampan osv?
Ja, D+ får ingen ström alls när inte laddlampan lyser. Lampan ska få sin spänning från tändlåset enligt ett elschema för 240.
När tändningen är påslagen så jordas lampan först på generatorns D+ via släpringarna inuti generatorn, det är därför lampan lyser. En ström flyter ner till D+ och när generatorn sätter igång att snurra så bildas en plusspänning på D+ istället vilket gör att lampan slocknar.
Den plusspänningen gör i sin tur att laddrelät (regulatorn) slår till och ger ut laddspänning. Ifall det inte flyter någon ström ner till D+, av ett eller annat skäl, så kan det alltså inte bildas en plusspänning där och därför kan inte laddrelät slå till och ge ut en laddspänning.
Lampan kan vara trasig eller så är det dålig kontakt någonstans.
Visst lyser alla andra lampor, tex glödningslampan, handbromslampan osv?
Okej då fattar ja hur det funkar
Nej det är inte många lampor som lyser, oljetryck, heljus och den som visar om nån lampa är trasig är det bara som lyser när ja har tändningen på.. Det jobbiga är ju att det är en 765 med 940 panel...
Går det inte att bugga D+ på något sätt om ja inte får ordning på lamporna i instrumenthuset?
Det var lite annorlunda förstås, vet inte om lampan är kopplad på samma sätt i en sån panel.
Det borde fungra att koppla en separat instrumentlampa med ena kabeln till en säkring som ger spänning vid tändläge 2 och andra kabeln till D+ på generatorn. Har du tillgång till en liten lampa så kan du testa det.
Fast fortfarande så fungerar ju inte de andra lamporna förstås.
Det finns generator som är starkare har för mig jag har 90 eller nått sånt i min 940tdi, om du får tag på en sån generator till 940 så får du sätta den i ett fäste som sitter på vänster sida motorn och att den blir längst upp, så är det på min 940 iaf. Då får du varvräknare och allt. och bensinare generator passar inte om man inte gör om den lite. Antagligen så har den där kabeln gått av och om inte varvräknaren funkar så kan det vara så att du satt kablarna fel men det tror jag faktiskt du redan testat iaf.
har haft samma problem med en 740 diesel och då var kabeln av.
om du ska ha 940in generator nere till höger så får du skruva isär dom så du får bygeln du skruvar generatorn i från den gamla och sätta på 940ins generator, de klackarna är olika breda. annars är det lätt att sätta generatorn längst upp på vänster sida, bara ta fästet från en d24tic motor, för på dom får inte generatorn platts nere till höger, då får du servopumpen i samma fäste.
du kan skriva till mig på msn om du vill så kan jag hjälpa dig, är lite enklare att förklar det du vill ha svar på ist, patrik_liljemark@hotmail.com om det är nått mer du undrar på alltså, jag har grejat en heldel med d24.
Det var lite annorlunda förstås, vet inte om lampan är kopplad på samma sätt i en sån panel.
Det borde fungra att koppla en separat instrumentlampa med ena kabeln till en säkring som ger spänning vid tändläge 2 och andra kabeln till D+ på generatorn. Har du tillgång till en liten lampa så kan du testa det.
Fast fortfarande så fungerar ju inte de andra lamporna förstås.
Men generatorn innan funkade ju? det tycker jag är skumt också...