Toppar till 305

Alfonz
29 november 2007 · 7 Inlägg

Har fått tag i en billig 305:a som jag ska trimma för en tight budget.
Min fråga: Är det nån som vet om toppar från en äldre (ej smog) 350 passar på 305:an från `86 och kommer det ge vara bättre än att porta å plana org. toppar?

Drive it like you stole it
Volkswagen typ 1 "Slammed" (1961)
camaro67 Meister
29 november 2007 · 6 763 Inlägg

Vad jag vet så ska väll alla smallblocktoppar passa på alla sb. Du känner ingen som du kan låna toppar av och testa?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Alfonz
29 november 2007 · 7 Inlägg

okej . nja vet inte riktigt:P

Drive it like you stole it
Volkswagen typ 1 "Slammed" (1961)
SevilleDiesel
29 november 2007 · 152 Inlägg

Har för mej att det skiljer något mellan volymen i förbränningsrummet på olika gjutningar av de där... Hitta ett par med så små utrymmen det bara går,så kanske-har ingen aning om det sitter större ventiler i 350 toppar än i dina,men det går ju kolla! Annarts e det nog bättre å porta å ordna med de du har.
Plana toppar på en vinkel ger mer arbete än man tror. Man vill ju att allt ska passa emellan dem efteråt. Bättre att byta kolvarna då.

Senast redigerat av SevilleDiesel (29 november 2007)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
rollerrocker
1 december 2007 · 48 Inlägg

Alfonz skrev:
Har fått tag i en billig 305:a som jag ska trimma för en tight budget.
Min fråga: Är det nån som vet om toppar från en äldre (ej smog) 350 passar på 305:an från `86 och kommer det ge vara bättre än att porta å plana org. toppar?

sitter nog smogtoppar med 76cc förbränningsrum i din motor..du skulle införskaffa ett par toppar med 64cc förbränningsrum.....finns mängder att välja på  i modellprogramet 327-350...från 1967-1973 ungefär.....
jag vet ju inte hur din budget är, men att par mussepigg toppar i hyggligt skick får man för 3000-4000, då ska man tänka på att dom är 30 år gammla och kan vara planade 700ggr å snedportade.kan finnas sprickor....folk kan ha stoppat dit ventilfjädrar från en traktor.....

kan rekomendera att köpa ett par helt nya toppar från usa....kostar en 6000, men då kan du köra på blyfritt och har garanti....

nästa grej är att topparna inte kommer ge ett skit i effekt om du inte ökar bränsle och optimerar tändningen,....bara att öka tändningen till 36 grader gör förvisso bilen roligare att köra:)

fråga gärna om det e nått du vill veta...

Senast redigerat av rollerrocker (1 december 2007)

rollerrocker
1 december 2007 · 48 Inlägg

Alfonz skrev:
Har fått tag i en billig 305:a som jag ska trimma för en tight budget.
Min fråga: Är det nån som vet om toppar från en äldre (ej smog) 350 passar på 305:an från `86 och kommer det ge vara bättre än att porta å plana org. toppar?

Alla toppar från och med 1955 passar din motor........jag snöade in lite för mycket på din fråga om toppar, det är inte topparna i en smogmotor som är problemet, det är kolvarna.....byt kolvar mot några som ger högre komp, så blir det bra mycket roligare....

kompet i en smogmotor lämpar sig annars mycket väl för turbo/kompressor:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang