Besiktingen tyckte inte om min Co-halt! Förslag?

beta
3 januari 2008 · 804 Inlägg

Honke_86 skrev:
nu var jag och besikta bilen & den gick inte igenom:/

nu hade jag

0.7 co-halt (0.5)
0.7 co2500 (0.3)
57 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)

och dom föra var ju

0.8 co-halt (0.5)
0.8 co2500 (0.3)
187 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)



jag gjorde en service på bilen!  bytetändstift,tändhatar,olja,oljefilter,luftlifter! sen så tanka jag 5liter e85 i 10 liter bensin! men det gick inte till sig!!


och jag fick veta att det sitter en ford sierra katt på den från en V6, (sa föra ägaren)!    Hur funkar dom där sportkattarna som? funkar dom lika bra som alla andra? för jag gissar på att det är katten som är dålig!

Har hört (har ingen kat själv) att sportkatt behöver bli riktigt varma för att rena ordentligt, vilket de inte blir riktigt under besiktningen av bara ett varv runt byggnaden.
Konstigt det inte ville sig trotts du hade 33% e85 i tanken, det brukar kunna hjälpa till annars.

engolf
3 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Honke_86 skrev:
nu var jag och besikta bilen & den gick inte igenom:/

nu hade jag

0.7 co-halt (0.5)
0.7 co2500 (0.3)
57 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)

och dom föra var ju

0.8 co-halt (0.5)
0.8 co2500 (0.3)
187 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)



jag gjorde en service på bilen!  bytetändstift,tändhatar,olja,oljefilter,luftlifter! sen så tanka jag 5liter e85 i 10 liter bensin! men det gick inte till sig!!


och jag fick veta att det sitter en ford sierra katt på den från en V6, (sa föra ägaren)!    Hur funkar dom där sportkattarna som? funkar dom lika bra som alla andra? för jag gissar på att det är katten som är dålig!

Du måste nog köra motorn ordentligt varm, och om den skulle står avstängd i besiktningshallen, så be de köra den några kilometer, och det hårt.
Sport kater fungerar bäst när de är riktigt varma...

Honke_86 Härnösand
3 januari 2008 · 191 Inlägg

körde den varm gjorde jag! körde bilen en timme innan besiktingen & sen fick den gå tills jag körde in den!

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
Jensus
3 januari 2008 · 151 Inlägg

När jag besiktiga min så va mina värden med höga..då bad jag han hålla bilen på höga varv under värdetagningen i någram min..sen sjönk alla väden till normalt så ja klara det galant/ Mvh Jens

Play It Loud
BMW E46 328 sedan "Bakaxelras som heter duga" (1999)
lindbergern xPuffra
3 januari 2008 · 196 Inlägg

Mät upp om lambdasonden funkar.. Om den gör det så är det antagligen katalysatorn som har tröttnat..

BMW M3 E30 (1987)
BMW M635 (1984)
Volvotjej84 helt galen
4 januari 2008 · 388 Inlägg

Vet inte om du svarade på TS eller mig, men min ger ok lambdavärden, är bara CO 2599 som den bråkar på... tips?

Varför åka fort när man kan åka brett?
lindbergern xPuffra
5 januari 2008 · 196 Inlägg

Vet du om din katalysator funkar ? Är du säker på att lambdasonden funkar ? JAg har varit med om att man har monterat ny sond och det har fortfarande inte funkat och då så har förvärmningen av sonden från styrenheten varit trasig. Så du får mäta om du har full spänning till förvärmningen.

BMW M3 E30 (1987)
BMW M635 (1984)
Honke_86 Härnösand
5 januari 2008 · 191 Inlägg

om lamban & katen är dålig! kan det på verka hur avgaserna ser ut eller luktar?

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
lingua
5 januari 2008 · 2 271 Inlägg

Honke_86 skrev:
om lamban & katen är dålig! kan det på verka hur avgaserna ser ut eller luktar?

Ja det kan det, luktade mycket HC (äggmök supreme) när min trasiga lambda sotade igen katten. Gick ungefär 0,6 dl för fett!tongue

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Honke_86 Härnösand
6 januari 2008 · 191 Inlägg

nån som vet om det sitter en lika dan kat på 2,0liter motorn som till 2,2 liters motorn? annars så har man hitta en kat smile

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
beta
6 januari 2008 · 804 Inlägg

Honke_86 skrev:
nån som vet om det sitter en lika dan kat på 2,0liter motorn som till 2,2 liters motorn? annars så har man hitta en kat smile

Jag är rätt säker på det är samma kat på 3s-fe (2,2l) som i 3s-ge, är bara jänkarna som fick motorn från camry istället pga. avgaskrav.
Ska bara vara mellan turbo och sugis som avgassystemen skiljer sig åt.

Honke_86 Härnösand
8 januari 2008 · 191 Inlägg

det låter ju riktigt bra big_smile för det blir lite lättare att få tag på saker då ;:d

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
Honke_86 Härnösand
30 januari 2008 · 191 Inlägg

ja! då var man och besikta bilen igen då hmm den vill inte gå ner hmm har gjort en service på den & hört lite runt på verkstäder!

men nu ska jag lämna in den på felsökning & se vad felet är!  känns lite onödigt att byta grejer för flera tusen & sen är det inte det som är felet! så man får se helt enkelt hmm

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
soren-sx
30 januari 2008 · 162 Inlägg

kan vara ventiltättningarna.

McBlom
30 januari 2008 · 84 Inlägg

ser här att många rekommenderar blandning med etanol eller liknande vilket gör mig lite förvirrad.. när jag senast besiktade bilen hade jag också lite för höga CO-värden men bytte tändstift och kablar så kom igenom.. då nämnde vi att vi tänkte göra en "fuling" med etanol i tanken och då svara mr. besikningsman självsäkert att det inte hjälper något.. ljög han? tongue

Senast redigerat av McBlom (30 januari 2008)

Honke_86 Härnösand
31 januari 2008 · 191 Inlägg

McBlom skrev:
ser här att många rekommenderar blandning med etanol eller liknande vilket gör mig lite förvirrad.. när jag senast besiktade bilen hade jag också lite för höga CO-värden men bytte tändstift och kablar så kom igenom.. då nämnde vi att vi tänkte göra en "fuling" med etanol i tanken och då svara mr. besikningsman självsäkert att det inte hjälper något.. ljög han? tongue

själv nu så har jag prova Etanol & k-sprit men det funka int precis! Hc kanske gick ner men inte Co!

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
Markus_MR2
31 januari 2008 · 761 Inlägg

Sluta upp med era fullösningar med etanol och k-sprit och skit! Lös problemet istället! På så sätt får ni bättre effekt, mindre risk för otrevliga ras och något miljövänligare bilar.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Mokko
31 januari 2008 · 286 Inlägg

McBlom skrev:
ser här att många rekommenderar blandning med etanol eller liknande vilket gör mig lite förvirrad.. när jag senast besiktade bilen hade jag också lite för höga CO-värden men bytte tändstift och kablar så kom igenom.. då nämnde vi att vi tänkte göra en "fuling" med etanol i tanken och då svara mr. besikningsman självsäkert att det inte hjälper något.. ljög han? tongue

Då pratade han i nattmössan, har själv besiktat med 50% E85 i tanken på en og900 T8 och hade 0 i co både på tomgång och förhöjd tomgång plus 0 i hc, besiktningsmannen såg riktigt förvånad ut i det läget smile
Sen känner jag några stycken som har fått runt 6,5 i co och sen åkt in igen med 50% E85 och fått värden imellan 0,1 och 0,5.
Men det verkar därimot som att det inte vill fungera för vissa om man läser runt på internet, men alla gånger i verkliga livet när det har provats som jag vet om så har det fungerat perfekt.

Techcnis
31 januari 2008 ·

K-sprit ett par flaskor

Mickius
31 januari 2008 · 4 670 Inlägg

ja har haft en saab som förra ägaren inna besiktade han fick 190 Hc (100) Lambda 1.07 (0.97-1.03)
med k-sprit i..

sen åkte ja o besiktade utan k-sprit och besikningsgubben sa att han skulle testa en grejj så han tog bilen o körde som en idiot med den tongue men han fick ner värdena fick 99 Hc och lambda 1,03 så de skulle ja testa om ja va du. ja visste att katten va helt slut m.m men han lyckades

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang