3701
Sök

Besiktingen tyckte inte om min Co-halt! Förslag?

804 Inlägg
3 januari 2008
#21
Honke_86 skrev:
nu var jag och besikta bilen & den gick inte igenom:/

nu hade jag

0.7 co-halt (0.5)
0.7 co2500 (0.3)
57 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)

och dom föra var ju

0.8 co-halt (0.5)
0.8 co2500 (0.3)
187 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)



jag gjorde en service på bilen!  bytetändstift,tändhatar,olja,oljefilter,luftlifter! sen så tanka jag 5liter e85 i 10 liter bensin! men det gick inte till sig!!


och jag fick veta att det sitter en ford sierra katt på den från en V6, (sa föra ägaren)!    Hur funkar dom där sportkattarna som? funkar dom lika bra som alla andra? för jag gissar på att det är katten som är dålig!

Har hört (har ingen kat själv) att sportkatt behöver bli riktigt varma för att rena ordentligt, vilket de inte blir riktigt under besiktningen av bara ett varv runt byggnaden.
Konstigt det inte ville sig trotts du hade 33% e85 i tanken, det brukar kunna hjälpa till annars.

3 235 Inlägg
3 januari 2008
#22
Honke_86 skrev:
nu var jag och besikta bilen & den gick inte igenom:/

nu hade jag

0.7 co-halt (0.5)
0.7 co2500 (0.3)
57 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)

och dom föra var ju

0.8 co-halt (0.5)
0.8 co2500 (0.3)
187 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)



jag gjorde en service på bilen!  bytetändstift,tändhatar,olja,oljefilter,luftlifter! sen så tanka jag 5liter e85 i 10 liter bensin! men det gick inte till sig!!


och jag fick veta att det sitter en ford sierra katt på den från en V6, (sa föra ägaren)!    Hur funkar dom där sportkattarna som? funkar dom lika bra som alla andra? för jag gissar på att det är katten som är dålig!

Du måste nog köra motorn ordentligt varm, och om den skulle står avstängd i besiktningshallen, så be de köra den några kilometer, och det hårt.
Sport kater fungerar bäst när de är riktigt varma...


Härnösand
191 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#23
körde den varm gjorde jag! körde bilen en timme innan besiktingen & sen fick den gå tills jag körde in den!

Allt med Motor är roligt :)

151 Inlägg
3 januari 2008
#24
När jag besiktiga min så va mina värden med höga..då bad jag han hålla bilen på höga varv under värdetagningen i någram min..sen sjönk alla väden till normalt så ja klara det galant/ Mvh Jens

Play It Loud

xPuffra
196 Inlägg
3 januari 2008
#25
Mät upp om lambdasonden funkar.. Om den gör det så är det antagligen katalysatorn som har tröttnat..


helt galen
388 Inlägg
4 januari 2008
#26
Vet inte om du svarade på TS eller mig, men min ger ok lambdavärden, är bara CO 2599 som den bråkar på... tips?

Varför åka fort när man kan åka brett?

xPuffra
196 Inlägg
5 januari 2008
#27
Vet du om din katalysator funkar ? Är du säker på att lambdasonden funkar ? JAg har varit med om att man har monterat ny sond och det har fortfarande inte funkat och då så har förvärmningen av sonden från styrenheten varit trasig. Så du får mäta om du har full spänning till förvärmningen.


Härnösand
191 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#28
om lamban & katen är dålig! kan det på verka hur avgaserna ser ut eller luktar?

Allt med Motor är roligt :)

2 271 Inlägg
5 januari 2008
#29
Honke_86 skrev:
om lamban & katen är dålig! kan det på verka hur avgaserna ser ut eller luktar?

Ja det kan det, luktade mycket HC (äggmök supreme) när min trasiga lambda sotade igen katten. Gick ungefär 0,6 dl för fett!tongue


Härnösand
191 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#30
nån som vet om det sitter en lika dan kat på 2,0liter motorn som till 2,2 liters motorn? annars så har man hitta en kat smile

Allt med Motor är roligt :)

804 Inlägg
6 januari 2008
#31
Honke_86 skrev:
nån som vet om det sitter en lika dan kat på 2,0liter motorn som till 2,2 liters motorn? annars så har man hitta en kat smile

Jag är rätt säker på det är samma kat på 3s-fe (2,2l) som i 3s-ge, är bara jänkarna som fick motorn från camry istället pga. avgaskrav.
Ska bara vara mellan turbo och sugis som avgassystemen skiljer sig åt.

Härnösand
191 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#32
det låter ju riktigt bra big_smile för det blir lite lättare att få tag på saker då ;:d

Allt med Motor är roligt :)

Härnösand
191 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#33
ja! då var man och besikta bilen igen då hmm den vill inte gå ner hmm har gjort en service på den & hört lite runt på verkstäder!

men nu ska jag lämna in den på felsökning & se vad felet är!  känns lite onödigt att byta grejer för flera tusen & sen är det inte det som är felet! så man får se helt enkelt hmm

Allt med Motor är roligt :)

162 Inlägg
30 januari 2008
#34
kan vara ventiltättningarna.


84 Inlägg
30 januari 2008
#35
ser här att många rekommenderar blandning med etanol eller liknande vilket gör mig lite förvirrad.. när jag senast besiktade bilen hade jag också lite för höga CO-värden men bytte tändstift och kablar så kom igenom.. då nämnde vi att vi tänkte göra en "fuling" med etanol i tanken och då svara mr. besikningsman självsäkert att det inte hjälper något.. ljög han? tongue
Senast redigerat av McBlom (30 januari 2008)


Härnösand
191 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#36
McBlom skrev:
ser här att många rekommenderar blandning med etanol eller liknande vilket gör mig lite förvirrad.. när jag senast besiktade bilen hade jag också lite för höga CO-värden men bytte tändstift och kablar så kom igenom.. då nämnde vi att vi tänkte göra en "fuling" med etanol i tanken och då svara mr. besikningsman självsäkert att det inte hjälper något.. ljög han? tongue

själv nu så har jag prova Etanol & k-sprit men det funka int precis! Hc kanske gick ner men inte Co!

Allt med Motor är roligt :)

761 Inlägg
31 januari 2008
#37
Sluta upp med era fullösningar med etanol och k-sprit och skit! Lös problemet istället! På så sätt får ni bättre effekt, mindre risk för otrevliga ras och något miljövänligare bilar.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

286 Inlägg
31 januari 2008
#38
McBlom skrev:
ser här att många rekommenderar blandning med etanol eller liknande vilket gör mig lite förvirrad.. när jag senast besiktade bilen hade jag också lite för höga CO-värden men bytte tändstift och kablar så kom igenom.. då nämnde vi att vi tänkte göra en "fuling" med etanol i tanken och då svara mr. besikningsman självsäkert att det inte hjälper något.. ljög han? tongue

Då pratade han i nattmössan, har själv besiktat med 50% E85 i tanken på en og900 T8 och hade 0 i co både på tomgång och förhöjd tomgång plus 0 i hc, besiktningsmannen såg riktigt förvånad ut i det läget smile
Sen känner jag några stycken som har fått runt 6,5 i co och sen åkt in igen med 50% E85 och fått värden imellan 0,1 och 0,5.
Men det verkar därimot som att det inte vill fungera för vissa om man läser runt på internet, men alla gånger i verkliga livet när det har provats som jag vet om så har det fungerat perfekt.

Techcnis
31 januari 2008
#39
K-sprit ett par flaskor

4 670 Inlägg
31 januari 2008
#40
ja har haft en saab som förra ägaren inna besiktade han fick 190 Hc (100) Lambda 1.07 (0.97-1.03)
med k-sprit i..

sen åkte ja o besiktade utan k-sprit och besikningsgubben sa att han skulle testa en grejj så han tog bilen o körde som en idiot med den tongue men han fick ner värdena fick 99 Hc och lambda 1,03 så de skulle ja testa om ja va du. ja visste att katten va helt slut m.m men han lyckades



Sök