Besiktingen tyckte inte om min Co-halt! Förslag?

Helderud
31 januari 2008 · 58 Inlägg

Hade problem med min celica -91 med avgasvärderna. Vet dock inte om du har samma sorts motor i denna mr2? I vilket fall så var det till att börja med fel på lambdan trotts att den var inom gränsvärderna, det ska när man mäter vara ett speciellt antal ohm hos den (går ju att fråga toyota vekstad om dessa värden), om den aviker från dessa värden finns risk för att den är slut. Efter byte av denna var det bättre men fortfarande inte bra, felet var då att en vakumslang solkat ihop som ett töcken. Efter lite mixtrande med denna blev värderna typ 0 på allt. Nu vet jag inte om du kan ha samma problem, dock är det ju ett tips som inte kostar så hemskt. Mäta upp lambda + kolla vakumslangar menar jag då.

Senast redigerat av Helderud (31 januari 2008)

Mr_EmCom Med.lem
31 januari 2008 · 3 759 Inlägg

Techcnis skrev:
K-sprit ett par flaskor

Eller bara tanka 20% etanol innan du åker till besiktningn. Det kommer garanterat inte skada bilen på nått sett. + att co halten miskar bra mycket.

oj,, såg nu att du redan fått bra med hjälp.... tongue

Senast redigerat av Mr_EmCom (31 januari 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Honke_86 Härnösand
1 februari 2008 · 191 Inlägg

ja som sagt! lämna in bile idag på verkstaden & dom kom fram till att jag inte har nån katalysator på bilen hmm så det blir att åka till biltema & köpa en där! svetsa fast hade jag tänkt då!  dom är ju lite billigare där ;D 4100kr skulle dom ha på toyota för en orginal & biltemas kostar inte ens över 1000kr big_smile så det var inte så svårt val smile


så imorn ska jag köpa & svetsa fast den! sen så ska vi besikta & se om det funkar!  skrivre med då jag vet hur det går smile

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
Honke_86 Härnösand
12 februari 2008 · 191 Inlägg

NU! Efter fjärde besiktingen så fick jag igenom bilen! Och det ar inte tack för nån k-sprit,e85 Eller T-Röd! det funka ju inte alls! prova nån jäkla medel som kosta 170kr med som skulle bätra på utsläppen med 30-40%! men den var helt värdelös! 

så jag lämna in bilen på en verskad och dom sa att jag inte hade nån katalysator (konstigt tyckte jag efter som att besiktingen inte hade sagt nåt om det. ska ju få en 2:a för det) hur som hälst så åkte jag till Biltema & köpte en universal katalysator. Som jag fick hjälpt med att svetsa fast!

så jag åkte till besikten igen efter en vecka. Det kändes tungt!   Men då fick jag igenom den med en biltema katalysator smile fick riktigt bra värden med smile

Föra värdena var ju

0.8 co-halt (0.5)
0.8 co2500 (0.3)
187 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)


Och nu värdena som jag fick när den gick igenom smile



0.0 Co-halt (0.5)
0.0 Co2500 (0.3)
45 Hc (100)
1.02 Lambda (0.97-1.03)


Tack så mycket för alla förslag & grejer som det kunde ha vare big_smile

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
beta
12 februari 2008 · 804 Inlägg

Skönt att det löste sig. Fast, silken tavla av förra ägaren, säga att där är katt från en ford v6:a när där inte är någon alls.

Honke_86 Härnösand
12 februari 2008 · 191 Inlägg

baaki skrev:
Skönt att det löste sig. Fast, silken tavla av förra ägaren, säga att där är katt från en ford v6:a när där inte är någon alls.

ja det var ju lite jäkligt big_smile men han sa att han måste ta tage bort den & glömt ;D

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
dbjanoz
26 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Techcnis skrev:
K-sprit ett par flaskor

Eller bara tanka 20% etanol innan du åker till besiktningn. Det kommer garanterat inte skada bilen på nått sett. + att co halten miskar bra mycket.

oj,, såg nu att du redan fått bra med hjälp.... tongue

Jag har nu kört med så mycket som 30% etanol utan att få ner CO halten ett enda dugg. CO 0.6 (0.3) där emot klarade HC halten precis gränsen 100 från tidigare 138 och 131. Ser att all rekomenderar etanol men det är nästa verkningslöst i mitt fall. Motorn spinner fint på tomgång och svarar bra på gas. Spinner loss bara man trycker gasen i botten på 2an blöt asfalt.

Nu har jag tankat och har en blandning på 40% etanol i VR6an. Men det verkar som om det enda jag kan göra för att få katalysatorn att rena är att köra som en jävla tok. Fullgas 1,2 upp till 5tusen varv flera gånger på rad när motorn blivit varm. Vatten tempen håller sig runt 90 grader även oljan 90grader. Bilen verkar trivas med att få rastas ordentligt för när man går ut och luktar på avgaserna efter man kört som en tok ja då luktar det fan ingenting. Normal körning verkar inte få igång katalysatorn.

Senast redigerat av dbjanoz (26 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
AndreasPlars
26 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Har man en lambdasensor och lambdareglering på bilen som fungerar så jobbar den alltid mot att få lamdavärdet (bränsle/luft) till 1,00 så det hjälper föga med att magra av bränslet med sprit i tanken för att sänka CO.
Lambdaregleringen kommer att se till att samma lambdavärde uppnås igen. 0,97-1,03. Detta i sin tur gör ju att man säkerligen kommmer att få samma CO värde som innan.
Lambda 1,02 är magrare än 1,00 och lägre värden är fetare. 1,02 är helt inom marginalerna för att katten ska fungera.

Har man däremot en bil UTAN katt/lambda med för hög CO så hjälper det nästan alltid att tanka sprit för att få ner värdet iom att ingenting som styr bränsleluftblandningen går in och kompenserar för den magrare soppan.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
dbjanoz
27 januari 2009 · 1 785 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Har man en lambdasensor och lambdareglering på bilen som fungerar så jobbar den alltid mot att få lamdavärdet (bränsle/luft) till 1,00 så det hjälper föga med att magra av bränslet med sprit i tanken för att sänka CO.
Lambdaregleringen kommer att se till att samma lambdavärde uppnås igen. 0,97-1,03. Detta i sin tur gör ju att man säkerligen kommmer att få samma CO värde som innan.
Lambda 1,02 är magrare än 1,00 och lägre värden är fetare. 1,02 är helt inom marginalerna för att katten ska fungera.

Har man däremot en bil UTAN katt/lambda med för hög CO så hjälper det nästan alltid att tanka sprit för att få ner värdet iom att ingenting som styr bränsleluftblandningen går in och kompenserar för den magrare soppan.

M.V.H.

Mitt uppmätta lambda värde ligger på 1.00 och första gången på 1.02. Så den går inte snarare magert än för fett enligt mätningarna.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
AndreasPlars
27 januari 2009 · 1 062 Inlägg

dbjanoz skrev:
Mitt uppmätta lambda värde ligger på 1.00 och första gången på 1.02. Så den går inte snarare magert än för fett enligt mätningarna.

Kan ju vara "naturliga" variationer eller annat som påverkat också.
Lite tätare avgassystem ena gången tex.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang