info Audi RS6 vs V70R

DasAuto
5 december 2007 · 2 751 Inlägg

#Ta audin om du vill ha en plastig interiör och kvalitetskänsla som en instegs-skoda.#

Konstigt att alla biltidningar berömmer audi för deras högkvalitativa interör? Vad läser du för recensioner? Egna erfarenheter hahha

Senast redigerat av n0b0dy_ (5 december 2007)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
sveddan
5 december 2007 · 1 453 Inlägg

Jag tycker det är tråkigt att så många klankar ner på vissa bilmärken bara för att de inte kommer från Tyskland, ungefär som att dessa bilar automatiskt är mycket bättre än övriga.
Samtidigt är det tråkigt att folk har förutfattade meningar om vissa bilmärken baserat på rykten från hedenhös dagar som de aldrig själva bekräftat, men ändå "vet" att det är sant.
Volvo bygger fina bilar och slår Audi på fingrarna på många punkter, likaväl som att Audi är bättre på annat.
Man måste hela tiden ta med prisskillnaden i beräkningarna, spelar ingen roll om man är rik, varan motsvarar alltid priset.

Mortalis VW-nörd?
5 december 2007 · 4 332 Inlägg

Här har det väl snarare varit att de med Volvo alltid tror att svenskt stål är bättre än allt annat på denna jord, även om de inte är gjorda på svenskt stål, svenskt företag eller svenska arbetare, så står alltid Volvo som på en egen tron för sig..så att tyska bilar skall särskiljas är väl knappast fallet i detta land, eller i detta forum...

Audi RS6 gör inga 0-100 på 5,41 sekunder, snarare 4.9 sekunder (källa: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … ;a=138561, http://www.expressen.se/motor/tester/sp … .-audi-rs6 med mera!)

Däremot har V70R 0-100 på 5.9s, så det skiljer 1 sekund bara där. (med automatlåda blir det 6.9s!!!)

Vridmoment Audi: 560 Nm vid 1950-5500 rpm.
Vridmoment Volvo: 400Nm vid 1950-5250 varv

Effekt Audi: 450 hästkrafter vid 5700 rpm
Effekt Volvo: 300hk (220kW) vid 5500 varv

Och då tycker ni det är konstigt att man försvarar Audin i detta fallet?

Mortalis VW-nörd?
5 december 2007 · 4 332 Inlägg

Thorssa skrev:
Har man kört en RS6 så finns det inte en chans i världen at man väljer en Volvo! Bara ljudet är värt att lägga 50 papp extra för! Den låter helt gudomligt! Och att kunna ligga i 200 och fortfrarande accelerera så in åt helvete är imponerande! Hörde en siffra om 0-200 och tillbaka till 0 på 21 sekunder för RS6:an!

Det kan nog inte vara som standard iaf, om vi nu ska tro på teknikensvärld så är siffran 0-200 19,49s, tror inte det tar 1.5s att bromsa ner den till 0 sen igen wink

ghost_boy83 CREW
5 december 2007 · 2 594 Inlägg

sveddan skrev:
Jag tycker det är tråkigt att så många klankar ner på vissa bilmärken bara för att de inte kommer från Tyskland, ungefär som att dessa bilar automatiskt är mycket bättre än övriga.
Samtidigt är det tråkigt att folk har förutfattade meningar om vissa bilmärken baserat på rykten från hedenhös dagar som de aldrig själva bekräftat, men ändå "vet" att det är sant.
Volvo bygger fina bilar och slår Audi på fingrarna på många punkter, likaväl som att Audi är bättre på annat.
Man måste hela tiden ta med prisskillnaden i beräkningarna, spelar ingen roll om man är rik, varan motsvarar alltid priset.

håller med tycker det är många som klagar på volvo speciellt bland yngre som knappt har fått fjun på pungen som sitter här på garaget me sin mammas eler pappas bil och spelar allan

sveddan
5 december 2007 · 1 453 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

sveddan skrev:
Jag tycker det är tråkigt att så många klankar ner på vissa bilmärken bara för att de inte kommer från Tyskland, ungefär som att dessa bilar automatiskt är mycket bättre än övriga.
Samtidigt är det tråkigt att folk har förutfattade meningar om vissa bilmärken baserat på rykten från hedenhös dagar som de aldrig själva bekräftat, men ändå "vet" att det är sant.
Volvo bygger fina bilar och slår Audi på fingrarna på många punkter, likaväl som att Audi är bättre på annat.
Man måste hela tiden ta med prisskillnaden i beräkningarna, spelar ingen roll om man är rik, varan motsvarar alltid priset.

håller med tycker det är många som klagar på volvo speciellt bland yngre som knappt har fått fjun på pungen som sitter här på garaget me sin mammas eler pappas bil och spelar allan

Jep. Eller så äger de en VAG och kan en tre, fyra tyska meningar.

Henka_ Slav
5 december 2007 · 1 454 Inlägg

skulle faktiskt välja audi. familjen har haft V70R -06 (firma). men ja tyckte inte om den alls. ogillade awd systemet. sen tyckte ja inte att de känndes som 300 hk. mer som en chippad 2.5t 210 hk. sen var ja inte helt nöjd med stolarna heller. men visst är de en trevlig bil, men de går inte att jämföra med en Audi.

Senast redigerat av Henka_ (5 december 2007)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Mortalis VW-nörd?
5 december 2007 · 4 332 Inlägg

Hjälper ju tydligen inte att man bidrar med information och källa, folk tror ändå att man förespråkar allt tyskt bara för man kör tyskt...tråkigt

DasAuto
5 december 2007 · 2 751 Inlägg

sveddan skrev:
Jag tycker det är tråkigt att så många klankar ner på vissa bilmärken bara för att de inte kommer från Tyskland, ungefär som att dessa bilar automatiskt är mycket bättre än övriga.
Samtidigt är det tråkigt att folk har förutfattade meningar om vissa bilmärken baserat på rykten från hedenhös dagar som de aldrig själva bekräftat, men ändå "vet" att det är sant.
Volvo bygger fina bilar och slår Audi på fingrarna på många punkter, likaväl som att Audi är bättre på annat.
Man måste hela tiden ta med prisskillnaden i beräkningarna, spelar ingen roll om man är rik, varan motsvarar alltid priset.

INgen som klagar på volvo, volvo är bra bil, men v70 är inte bättre än en RS6 på någon punkt.  Ja den är billigare, men det är det..

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
John87 Stolt Volvoägare
5 december 2007 · 4 913 Inlägg

Mortalis skrev:
Hjälper ju tydligen inte att man bidrar med information och källa, folk tror ändå att man förespråkar allt tyskt bara för man kör tyskt...tråkigt

Faktum är att många (inte nödvändigtvis du eller någon annan speciell, men många) "tysk-körare" lever i sin egna lilla bubbla och tar mycket illa upp såfort något som kan tolkas som negativt kommer upp om deras bilmärke.

Detta gäller vad jag märkt främst BMW-ägare.
Inget ont om BMW, de bygger mycket bra bilar, men man kan inte alltid vara bäst på allt vilket många tror och vägrar inse annat.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
DasAuto
5 december 2007 · 2 751 Inlägg

John87 skrev:

Mortalis skrev:
Hjälper ju tydligen inte att man bidrar med information och källa, folk tror ändå att man förespråkar allt tyskt bara för man kör tyskt...tråkigt

Faktum är att många (inte nödvändigtvis du eller någon annan speciell, men många) "tysk-körare" lever i sin egna lilla bubbla och tar mycket illa upp såfort något som kan tolkas som negativt kommer upp om deras bilmärke.

Detta gäller vad jag märkt främst BMW-ägare.
Inget ont om BMW, de bygger mycket bra bilar, men man kan inte alltid vara bäst på allt vilket många tror och vägrar inse annat.

Håller med 100% men att jämföra en RS6 med en V70R är som att ta en Opel astra kombi o jämföra med Volvo V70R.. De går bara inte... V70R är motsvarigheten mot S4 avant o där kan de jämföras likvärdigt.... Men rs6 är typ Volvo V80R om den nu hade funnits...



Dessa går att jämföra..

http://www.youtube.com/watch?v=aatIRmv-frk

Senast redigerat av n0b0dy_ (5 december 2007)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
ghost_boy83 CREW
5 december 2007 · 2 594 Inlägg

n0b0dy_ skrev:

John87 skrev:

Mortalis skrev:
Hjälper ju tydligen inte att man bidrar med information och källa, folk tror ändå att man förespråkar allt tyskt bara för man kör tyskt...tråkigt

Faktum är att många (inte nödvändigtvis du eller någon annan speciell, men många) "tysk-körare" lever i sin egna lilla bubbla och tar mycket illa upp såfort något som kan tolkas som negativt kommer upp om deras bilmärke.

Detta gäller vad jag märkt främst BMW-ägare.
Inget ont om BMW, de bygger mycket bra bilar, men man kan inte alltid vara bäst på allt vilket många tror och vägrar inse annat.

Håller med 100% men att jämföra en RS6 med en V70R är som att ta en Opel astra kombi o jämföra med Volvo V70R.. De går bara inte... V70R är motsvarigheten mot S4 avant o där kan de jämföras likvärdigt.... Men rs6 är typ Volvo V80R om den nu hade funnits...



Dessa går att jämföra..

http://www.youtube.com/watch?v=aatIRmv-frk

syftet me tråden  va att få lite mera fakta om modellerna samt för å nackdelar hr mycket soppa som bilen drar osv, har inte snackat om att dom ska va gämbördiga på nått sätt men så fort man skriver audi vs volvo kommer folk å ska tjattra om att volvo är skit osv tycker jag är synd.. och visar bara på okunskap

Okim Dra mig i draken!!!
5 december 2007 · 616 Inlägg

ja fattar inte varför alla skall tjaffsa hela tiden?? för vadå? smaken e som baken  delad alla kan inte ha rätt eller fel...

Mvh// Okim // Jocke
ghost_boy83 CREW
5 december 2007 · 2 594 Inlägg

Okim skrev:
ja fattar inte varför alla skall tjaffsa hela tiden?? för vadå? smaken e som baken  delad alla kan inte ha rätt eller fel...

jo men varför måste det bli på dagis nivå hea tiden ? de enda jag ville ha  va info om motorn växellåda mm inte höra at volvon är ju bara skit mm eller att det är ju å jämföra en moped mot en yamaha r1 blir så trött suck. tack till er som gett info och har vart seriös

klinder ...
5 december 2007 · 227 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
Håller med 100% men att jämföra en RS6 med en V70R är som att ta en Opel astra kombi o jämföra med Volvo V70R.. De går bara inte... V70R är motsvarigheten mot S4 avant o där kan de jämföras likvärdigt.... Men rs6 är typ Volvo V80R om den nu hade funnits...



Dessa går att jämföra..

http://www.youtube.com/watch?v=aatIRmv-frk

V70R är ju knappast motsvarigheten till S4 avant...

V70 är volvos stora bil medans S4 är audis lilla bil...

Enligt min åsikt så är det...

Volvo - Audi
--------------
x70 - A6
x40 - A4

V70XC - Audi Allroad
XC90 - Q7
C3 - A3

Sen om det är sedan eller avant/kombi spelar väl inte så stor roll...

Håller dock med om att det inte går att jämföra RS6 mot V70R ...
Då min åsikt är som sådan att Volvo ligger långt efter (5-10år) när det gäller design på inredningen om man jämför med audi..

Senast redigerat av klinder (5 december 2007)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
C70
5 december 2007 · 424 Inlägg

V70 R är billigare att köpa och billigare att driva! GRYM komfort! Enligt mig några av bilvärldens absolut skönaste stolar! Ett av världens mest avancerad chassin (ställbart i tre lägen, Comfort/Sport/Advanced) Går riktigt bra med manuell låda, lite långsammare med automat (gäller t.o.m MY05). Men automaten är långsammare bara för att det sitter strypning i mjukvaran på växel 1 och 2 (för att spara på lådan helt enkelt). Finns mjukvara som tar bort spärren för 8995kr (MTE softloader). ~360hk/500Nm, 0-100 på 5.4s med automatlådan efter det.

Tyskenracing BE*CE
5 december 2007 · 419 Inlägg

jag hade köpt volvon pga att jag sitter och kör mycket bättre i en volvo än i en audi har dock bara kört audi 80 och audi A3 och A3an va en tidig 07a eller en sen 06a
men jag har själv en Audi 80 1.8s pga att jag inte har råd att köra volvos 2.3liters motorer just nu men nästa bil blir en volvo

så köp en volvo och håll den kär

Volvo R racing
Daaze Rent A Retard !
5 december 2007 · 674 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

Okim skrev:
ja fattar inte varför alla skall tjaffsa hela tiden?? för vadå? smaken e som baken  delad alla kan inte ha rätt eller fel...

jo men varför måste det bli på dagis nivå hea tiden ? de enda jag ville ha  va info om motorn växellåda mm inte höra at volvon är ju bara skit mm eller att det är ju å jämföra en moped mot en yamaha r1 blir så trött suck. tack till er som gett info och har vart seriös

absolut. ett annat tips kan vara att prata med någon som fatiskt äger en rs6:a.

tror att det finns 3 st rs6:or på garaget, försök få kontakt med nån utav dom, du bär då kunna få allra bästa svaret på alla dina frågor kring bilen smile

GOod LUck smile


//J

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Okim Dra mig i draken!!!
5 december 2007 · 616 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

Okim skrev:
ja fattar inte varför alla skall tjaffsa hela tiden?? för vadå? smaken e som baken  delad alla kan inte ha rätt eller fel...

jo men varför måste det bli på dagis nivå hea tiden ? de enda jag ville ha  va info om motorn växellåda mm inte höra at volvon är ju bara skit mm eller att det är ju å jämföra en moped mot en yamaha r1 blir så trött suck. tack till er som gett info och har vart seriös

Ej sur  på dej smile Just so you know lol


lycka till med bilköptet vad det nu en kan tänkas bli smile så vill ja se dig med ett stort leende på läpparna bakom ratten  wink

Mvh// Okim // Jocke
sveddan
5 december 2007 · 1 453 Inlägg

n0b0dy_ skrev:

John87 skrev:

Mortalis skrev:
Hjälper ju tydligen inte att man bidrar med information och källa, folk tror ändå att man förespråkar allt tyskt bara för man kör tyskt...tråkigt

Faktum är att många (inte nödvändigtvis du eller någon annan speciell, men många) "tysk-körare" lever i sin egna lilla bubbla och tar mycket illa upp såfort något som kan tolkas som negativt kommer upp om deras bilmärke.

Detta gäller vad jag märkt främst BMW-ägare.
Inget ont om BMW, de bygger mycket bra bilar, men man kan inte alltid vara bäst på allt vilket många tror och vägrar inse annat.

Håller med 100% men att jämföra en RS6 med en V70R är som att ta en Opel astra kombi o jämföra med Volvo V70R.. De går bara inte... V70R är motsvarigheten mot S4 avant o där kan de jämföras likvärdigt.... Men rs6 är typ Volvo V80R om den nu hade funnits...

Bra skrivet!
Känns helt rätt att jämföra två olika bilmärken med samma förutsättningar, men det är ALDRIG samma förutsättningar om ena bilen kostar 500 000 och den andra 1 200 000...

Är en villa i Djursholm bättre än en villa i Jakan? :o
Klart den är, den kostar ju mer...

Senast redigerat av sveddan (5 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang