info Audi RS6 vs V70R

Mäki Långsam Perfektionist
5 december 2007 · 4 800 Inlägg

Jag hade helt klart köpt audin då jag gillar komforten i den, dom stolarna och så den tyska kylskåpskänslan. OM det var en stor och snabb bil jag var ute efter såklart smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Activ8
5 december 2007 · 64 Inlägg

Volvo och MB RULES skrev:
Konstigt att alla säger Audi där de själva har rötmärket.

Rs6 0-100 5,41
V70r 0-100 5,7

Källa: Teknikens värld:

http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

Väljer lätt Volvo.

Märke & modell AUDI RS6 Avant 

Årsmodell 2003

Kaross Kombi

Dörrar 5

Platser 5

Tjänstevikt 1985 kg

Maxlast 345 kg

Max släpvagnsvikt 2100 kg

Mått Längd 483 cm, Bredd 185 cm, Höjd 147 cm

Motor 8-cylindrig, V-motor, 5 ventiler/cyl, 4 överl kamaxlar, Insprutning, Bensin

Cylindervolym 4172 cm²

Effekt 450 hk (331 kW) vid 6400 varv/minut

Vridmoment 57 kpm (560 nm) vid 5600 varv/minut

Vikteffekt 4,4 kg/hk (6 kg/kW)

Acceleration 0-100 4,9 sekunder

Topphastighet 250 km/h

Växellåda Automat 5-stegs

Drift 4-hjulsdrift

Tankrymd 82 liter

Bränsleförbrukning 14,6 liter/100 km vid blandad körning
21,8 liter/100 km vid stadskörning
10,4 liter/100 km vid landsvägskörning


Nypris 884.000 kr

Källa Bilfakta Personbilar 2003 Sommar

__________________________________________________________________________
Märke & modell VOLVO V70 R 

Årsmodell 2003

Kaross Kombi

Dörrar 5

Platser 5

Tjänstevikt 1782 kg

Maxlast 438 kg

Max släpvagnsvikt 1800 kg

Mått Längd 471 cm, Bredd 180 cm, Höjd 149 cm

Motor 5-cylindrig, rad tvärställd, 4 ventiler/cyl, 2 överl kamaxlar, Insprutning, Bensin

Cylindervolym 2521 cm²

Effekt 300 hk (221 kW) vid 5500 varv/minut

Vridmoment 41 kpm (400 nm) vid 1950 varv/minut

Vikteffekt 5,9 kg/hk (8,1 kg/kW)

Acceleration 0-100 5,9 sekunder

Topphastighet 250 km/h

Växellåda Manuell 6 växlar

Drift 4-hjulsdrift

Tankrymd 68 liter

Bränsleförbrukning 10,9 liter/100 km vid blandad körning
14,9 liter/100 km vid stadskörning
8,6 liter/100 km vid landsvägskörning


Nypris 508.900 kr

Källa Bilfakta Personbilar 2003 Sommar

Audi - Vorsprung durch Technik
Activ8
5 december 2007 · 64 Inlägg

Är du ute efter den snabbaste bilen, då ska du inte ens titta på volvon. Audin slår Volvon i alla kategorier, inkl att dra mest bensin wink Dessa 2 bilar du tittar på kan inte ens jämföras.
Vid lanseringen var Audi´n dubbelt så dyr och dubbelt så bra! Nu är dom lika dyra, men Audi´n är fortfarande dubbelt så bra big_smile

Audi - Vorsprung durch Technik
John87 Stolt Volvoägare
5 december 2007 · 4 913 Inlägg

Alltså 300.000kr som skiljer i nypris.
Inte direkt en bra jämförelse som redan konstaterats.

Sen drar Audin sjukt mycket mer bensin.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Thorssa
5 december 2007 ·

truckracing_ skrev:
jag hade köpt volvon pga att jag sitter och kör mycket bättre i en volvo än i en audi har dock bara kört audi 80 och audi A3 och A3an va en tidig 07a eller en sen 06a
men jag har själv en Audi 80 1.8s pga att jag inte har råd att köra volvos 2.3liters motorer just nu men nästa bil blir en volvo

så köp en volvo och håll den kär

Du kan ju inte argumentera med sämre komfort i Audin om du inte ens kört en RS6! De har väl såvitt jag vet stolar framtagna av Recaro? Går inte att jämföra med en A3 eller Audi 80! Jag har kört A3, 80 och RS6, i de två förstnämnda sitter du på stolen, i den sista sitter du i stolen, märk skillnaden!

V70R har definitivt komfortabla stolar, kanske en av världens bästa stolar. Dock tycker jag inte de håller samma klass när det börjar svänga lite, även där sitter man lite för mycket "på" stolen. RS6 är dock inte långt efter i komfortronden när det gäller stolarna.

http://p3.focus.de/img/gen/I/B/HBIBCLivsN__Pxgen_r_311xA.jpg

Senast redigerat av Thorssa (5 december 2007)

Thorssa
5 december 2007 ·

C70 skrev:
Ett av världens mest avancerad chassin (ställbart i tre lägen, Comfort/Sport/Advanced)

Finns nog värre system, t.ex Porsches PASM. Det lirar ju dock i en annan liga så det går inte att jämföra. Volvos system har ju dock fått ganska hård kritik, kommer inte ihåg vem men antingen Fredrik Ekblom, Thed Björk eller Edvard Sandström dömde ut det som värdelöst i Auto Motor & Sport när han körde S60R på bana.

Turbomatte Lackerare/Rekondare
5 december 2007 · 834 Inlägg

Hammarslag skrev:
Hehe Audi Rs6 alla gånger, ifs är volvon mycket billigare och underhålla och äga.
Snordyrt när nåt går sånder till audi


Sen så börjar jag undra om turbomatte verkligen sett nån annan bil än de 3 super bilar han själv äger. roll

RS6an är ju inte audis snik varriant direkt.!

Jodå superbilar har man sett och kört några då jag jobbar med sådana bilar varje dag.

Själv undrar jag om alla som skriver den ska du ha eller den ska du ha om dom ens har varit inärheten av dessa bilar någon gång.

Själv tycker jag att audin har lite taskig känsla på reglage handtag osv känns plastigt och lite budget för den prislappen, medans i volvon får man en större kvalitetskänsla jämfört mot vad man betalat.

Tycker också att audin är lite i fläskigaste lagen än vad den är tänkt till. Bränsle förbrukning osv.

Nackdel för volvon är att styrningen inte känns så exakt som man vill tappar lite känsla om vägen. Också att den inte känns så sportig inne i kupeén.

Audins nakdel är att bromsarna känns slöa i förhållande till effekten och tyngden.
Audin känns mindre än v70in vilket är en nackdel om man nu ska ha den till det en kombi är avsedd för.

Båda är bra bilar MEN ingen är perfekt och valet av bil beror på vad du ska ha den till.

Turbomatte Lackerare/Rekondare
5 december 2007 · 834 Inlägg

vaughn skrev:

Ta volvon om du vill ha en praktisk herrgårdsvagn som klarar av 0-100 på 5,7sek och tar kurvor som en gudinna.

Ta audin om du vill ha en plastig interiör och kvalitetskänsla som en instegs-skoda.

hur kan du ens säga så?
tror de flesta håller med mej när jag säger detta...
audi är världsledande vad gäller interiör...

jag har haft en audi s2 -92 och jag har aldrig sett nån annan bil av samma årsmodell med lika snygg inredning...
nu har jag en s4 biturbo (galleriet) den har en jävla go inredning den med
våran familj har haft fler volvo som jag kan jämföra med tex 740, 850,v70 x3 och s60.
OBS inget skryt utan de har varit företagsbilar.
men de går inte ens att jämföra med tycker jag iaf inte instrumentbrädan...

Som sagt snygg intew likamed ej plastig, rätt vanligt fel på audi är att beläggningen på plast detaljer vid reglage dörrhandtag osv brukar släppa efter 2-3år

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
5 december 2007 · 938 Inlägg

Hur är de me dragkrok på v70R å RS6?  Har för mej att man inte kunde få drag till RS6 tyvärr, men bevisa gärna att ja har fel... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
laazy vorsprung durch teknik
5 december 2007 · 886 Inlägg

Turbomatte skrev:

vaughn skrev:

Ta volvon om du vill ha en praktisk herrgårdsvagn som klarar av 0-100 på 5,7sek och tar kurvor som en gudinna.

Ta audin om du vill ha en plastig interiör och kvalitetskänsla som en instegs-skoda.

hur kan du ens säga så?
tror de flesta håller med mej när jag säger detta...
audi är världsledande vad gäller interiör...

jag har haft en audi s2 -92 och jag har aldrig sett nån annan bil av samma årsmodell med lika snygg inredning...
nu har jag en s4 biturbo (galleriet) den har en jävla go inredning den med
våran familj har haft fler volvo som jag kan jämföra med tex 740, 850,v70 x3 och s60.
OBS inget skryt utan de har varit företagsbilar.
men de går inte ens att jämföra med tycker jag iaf inte instrumentbrädan...

Som sagt snygg intew likamed ej plastig, rätt vanligt fel på audi är att beläggningen på plast detaljer vid reglage dörrhandtag osv brukar släppa efter 2-3år

Håller inte alls med dig om att audis inredning känns plastig. Tycker audi ligger bland de absolut främsta inom utseende och kvalite när det gäller inredningar. Kan ta min tt som exempel, en 7 år gammal bil som fortfarande känns modern i inredningen, har inte varit med om att någon plastbeläggning eller liknande släppt, invändigt ser det ur som som bilen precis rullat ut från fabrik trots dess ålder big_smile

Senast redigerat av laazy (5 december 2007)

Munkis
5 december 2007 · 1 636 Inlägg

Angående bilval så hade jag tagit RS6 ! big_smile .. Angående interiör så kan jag inte yttra mig mer än att våran A6 -07 har plastigare och allmänt sämmre kvalitetskänsla än en trabant ! .. knarrar och knakar i vred och knappar o.s.v .. men alldeles säkert så är RS6 bättre på den punkten

(hata mig inte nu, framförde bara mina åsikter wink )

Hellquist
5 december 2007 · 499 Inlägg

sveddan skrev:

n0b0dy_ skrev:

John87 skrev:

Faktum är att många (inte nödvändigtvis du eller någon annan speciell, men många) "tysk-körare" lever i sin egna lilla bubbla och tar mycket illa upp såfort något som kan tolkas som negativt kommer upp om deras bilmärke.

Detta gäller vad jag märkt främst BMW-ägare.
Inget ont om BMW, de bygger mycket bra bilar, men man kan inte alltid vara bäst på allt vilket många tror och vägrar inse annat.

Håller med 100% men att jämföra en RS6 med en V70R är som att ta en Opel astra kombi o jämföra med Volvo V70R.. De går bara inte... V70R är motsvarigheten mot S4 avant o där kan de jämföras likvärdigt.... Men rs6 är typ Volvo V80R om den nu hade funnits...

Bra skrivet!
Känns helt rätt att jämföra två olika bilmärken med samma förutsättningar, men det är ALDRIG samma förutsättningar om ena bilen kostar 500 000 och den andra 1 200 000...

Är en villa i Djursholm bättre än en villa i Jakan? :o
Klart den är, den kostar ju mer...

Jag håller med. Det går inte jämföra dessa bilar. Hade jag valt mellan dem hade jag utan tvekan valt en RS6. Om man vänder på frågan, vilken familjebil skulle du köpa för 300'000kr som är ett par år gammal skulle jag utan tvekan svara V70R, men det är inte vad den här tråden handlar om.

Okim Dra mig i draken!!!
5 december 2007 · 616 Inlägg

kvalites skillnaden som jag ser det

inte sammal liga nu men endå:

ta tex Audi S4 en som jag har tex  ta vilken S4a som hellst om du  tycker ja skryter.
min e en -94 med quattro ok
så tar du en -94a volvo vart hamnar vi då? jo en 855 T5

kan man gämföra dessa två bilar!?? ja kan inte det i ivlketfall

intreör e nått helt annat i volvo än i audin

samma gäller juh nu 10 år senare  visst volvo har kommit ikapp en del o dom bygger duktigt bra bilar men dom kommer aldrig ikapp  tyskland o dess bildesign o tekinik tyvärr
volvo e br amärke men jag tycker dom har stått still för länge o förlitar sig på varumärket "Volvo"

har ja fel ??? jag vet ej men min känsla säger mig bara att audin e bättre
men som sagt smaken e som baken delad...

smilesmile

Mvh// Okim // Jocke
DasAuto
5 december 2007 · 2 751 Inlägg

Finns en anledning varför dom jämför RS6 med merca E55 amg och BMW M5 men inte med en Volvo V70R.. Inte samma klass. Något helt annat.. Du komme rsäkert ha roligt med vilken av dem du köper de tvivlar ja inte på... Men hade jag varit dig så hade jag hellre satsat på en S6 avant, V8 där med fast utan turbo. tillräckligt med kraft men mycket billigare...... men men

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Pikey
5 december 2007 · 2 283 Inlägg

Munkis skrev:
Angående bilval så hade jag tagit RS6 ! big_smile .. Angående interiör så kan jag inte yttra mig mer än att våran A6 -07 har plastigare och allmänt sämmre kvalitetskänsla än en trabant ! .. knarrar och knakar i vred och knappar o.s.v .. men alldeles säkert så är RS6 bättre på den punkten

(hata mig inte nu, framförde bara mina åsikter wink )

Vi har exakt samma modell och inte fan är den knarrig eller något :S Sitter som en kung i den

R.I.P. Michael Jackson!
Munkis
5 december 2007 · 1 636 Inlägg

Pikey skrev:

Munkis skrev:
Angående bilval så hade jag tagit RS6 ! big_smile .. Angående interiör så kan jag inte yttra mig mer än att våran A6 -07 har plastigare och allmänt sämmre kvalitetskänsla än en trabant ! .. knarrar och knakar i vred och knappar o.s.v .. men alldeles säkert så är RS6 bättre på den punkten

(hata mig inte nu, framförde bara mina åsikter wink )

Vi har exakt samma modell och inte fan är den knarrig eller något :S Sitter som en kung i den

Skummt ! hmm men våran är hemsk på det viset .. sitter bra gör man men inte lika bra som i varken våran v40 2,0T eller v70 r awd . gammla karossen av A6 kändes exklusiv men denna blev jag riktigt besviken på , synd på en så fin bil förövrigt

DasAuto
5 december 2007 · 2 751 Inlägg

Munkis skrev:

Pikey skrev:

Munkis skrev:
Angående bilval så hade jag tagit RS6 ! big_smile .. Angående interiör så kan jag inte yttra mig mer än att våran A6 -07 har plastigare och allmänt sämmre kvalitetskänsla än en trabant ! .. knarrar och knakar i vred och knappar o.s.v .. men alldeles säkert så är RS6 bättre på den punkten

(hata mig inte nu, framförde bara mina åsikter wink )

Vi har exakt samma modell och inte fan är den knarrig eller något :S Sitter som en kung i den

Skummt ! hmm men våran är hemsk på det viset .. sitter bra gör man men inte lika bra som i varken våran v40 2,0T eller v70 r awd . gammla karossen av A6 kändes exklusiv men denna blev jag riktigt besviken på , synd på en så fin bil förövrigt

Tycker det är riktigt konstigt att du tycker V40 känns bättre :S:S:S Tycker V40 är skräp jämfört med en A6 ta inte illa upp men ja har kört bägge bilar :S

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Blomsterberg plattsättare!
5 december 2007 · 804 Inlägg

s/v 40 är ju inte så mycket volvo över dom bilarna heller så hehe

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Munkis
5 december 2007 · 1 636 Inlägg

n0b0dy_ skrev:

Munkis skrev:

Pikey skrev:

Vi har exakt samma modell och inte fan är den knarrig eller något :S Sitter som en kung i den

Skummt ! hmm men våran är hemsk på det viset .. sitter bra gör man men inte lika bra som i varken våran v40 2,0T eller v70 r awd . gammla karossen av A6 kändes exklusiv men denna blev jag riktigt besviken på , synd på en så fin bil förövrigt

Tycker det är riktigt konstigt att du tycker V40 känns bättre :S:S:S Tycker V40 är skräp jämfört med en A6 ta inte illa upp men ja har kört bägge bilar :S

Tar absolut inte illa upp! smile .. alla har rätt till sina egna åsikter, Men de kanske är nått snikigt paket på audin eller nå?

John87 Stolt Volvoägare
5 december 2007 · 4 913 Inlägg

Munkis skrev:
Tar absolut inte illa upp! smile .. alla har rätt till sina egna åsikter, Men de kanske är nått snikigt paket på audin eller nå?

RS6'an är väl topputrustad o.s.v. som standard eftersom det är en prestigemodell?

Kanske bara var ett dåligt exemplar. Finns faktiskt såna hos alla bilmärken..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang